pH värdet! Kommer det sjunka??

#1 - 29 juli 2006 15:18
Hej igen!
Jag ska precis starta mitt första akvarie på 160 liter! :D
När jag mätte mitt pH värde hemma var det 8,0 fast det är ju skadligt för fiskarna, så för att vara på den säkra sidan gick jag till en akvarie affär och mätte och då var det 8,5!!! :confused:

Men de sa att jag skulle inreda akvariet med stenar,växter,rötter etc. och låta det gå i ca 3 veckor, för att få upp bakteriekulturen och då skulle också pH värdet också sjunka till ca 7,0 - 7,5 som de har i akvarieaffären (jag bor typ 1 km ifrån, kan se mitt hus från affären)!

Stämmer detta???:confused:
E typ helt borta!!!
#2 - 29 juli 2006 15:40
det beror på karbonathårdheten KH
#3 - 29 juli 2006 15:42
För i akvarieaffären som ligger typ precis brevid mig har gjort som de sa till mig att göra och deras fiskar e jättepigga så förmodligen så har jag och affären samma kH så då borde det funka som de sa eller??
#4 - 29 juli 2006 16:24
pH kommer att sjunka om du bor i Nacka.
Det är upptrissat av vattenledningsverket.
#5 - 29 juli 2006 16:26
Ohh tack för svaret!!
Skönt att veta...
Kommer det att sjunka till typ 7 eller nåt???
#6 - 29 juli 2006 17:35
[quote=Alvedo]När jag mätte mitt pH värde hemma var det 8,0 fast det är ju skadligt för fiskarna, så för att vara på den säkra sidan gick jag till en akvarie affär och mätte och då var det 8,5!!! :confused:[/quote]
Hmm, 8.0 skadligt för fiskarna? Det beror ju helt på vad du ska ha för fiskar. Det finns många sorter som det är perfekt till. Vill man göra det enkelt för sig så kan man välja fiskar efter vad man har för vatten. ;)

Annars så tror jag det kommer sjunka. Hur långt är svårt att säga, det beror på hårdhet och vad du har för inredning. Rötter kan t.ex. sänka pH:t lite, medans kalkhaltigt grus höjer pH:t. Men vanligtvis blir det lägre i akvariet än i kranen. Har för mig mitt kranvatten ligger på ca 7.5 (länge sen jag testade) men jag har ca 6.8 i akvariet.
#7 - 29 juli 2006 20:08
Ja då är det nog som de sa i affären!!!! :D

Va bra..! Då kan jag sova gott inatt!!!:D
#8 - 30 juli 2006 18:01
hej :)

jag har faktiskt inte något svar men en egen fråga...
har det här me pH- värdet så stor betydelse...har själv ett väldigt litet akvarium på 19 liter och har ingen aning om vilket pH värde det e i de..eller hur man mäter de...och mina tre fiskar värkar ändå må ganska bra :)
#9 - 30 juli 2006 18:06
Jadu... 19 liter är ganska litet...
Man mäter pH värdet genom ett test man köper fast om du bor nära en zooaffär kan de nog testa ditt vatten gratis.
Du kan ha haft tur med valet fiskar när det gäller dit pH värde så det är nog inget problem, än mindre någon fara.
#10 - 30 juli 2006 18:35
[quote=Alvedo]Kommer det att sjunka till typ 7 eller nåt???[/quote]
Jag har pH 6,5 i alla akvarier, oavsett mängden rötter och eklöv.
Vill jag sänka pH-värdet mer måste jag använda en massa alkottar.
#11 - 31 juli 2006 08:32
Jag har haft i gång mitt oturs-akvarium sen veckan innan midsommar och pH är fortfarande samma som i kranen? ( Kanske har jag för få fiskar?)
#12 - 31 juli 2006 12:13
joo..jag vet...men vi har ett större akvarium som e 54 liters..
och jag tror inte att jag kan tahand om ett så stort akvarium själv...eller köpa...de e ganska dyra....jag e bara 14 :)
mina fiskar e slöjstjärtar och inte så värst stora :)
men om jag går i rask tackt till fiskaffären här tar de en halv timme...
men ska man ta me hela akvariumet dit då eller :?
kan man ficksa till pH-värdet me olika växter eller något ämne som man sätter i akvariumet....för jag vill att mina fiskar ska ha det så bra som möjligt....gillar dom jätte mycket :D
#13 - 31 juli 2006 12:23
Förstår om du känner att du inte har råd med ett större akvarie. Men om du tror att du inte kan ta hand om ett större, så är det ju så att större akvarier (minst 100 liter) anses vara mycket lättare att ta hand om. ;)
Du behöver inte ta med hela akvariet till affären, det räcker att du tar lite vatten från akvariet i en burk och går dit.
Om du vill att dina fiskar ska ha det så bra som möjligt så tycker jag absolut att du bör ha ett större akvarie, slöjstjärtar blir ganska stora. Det finns inte många fiskar som man bör hålla i ett 19 liters och även ert 54 liters är litet för slöjstjärtarna.
#14 - 31 juli 2006 13:03
psst* [SIZE=1]de flesta fiskarna klarar sig bra i ph-värden som inte är deras "rekommenderade", sålänge värdena är stabila.[/SIZE]
#15 - 31 juli 2006 13:07
[QUOTE=Alvedo]Hej igen!
Jag ska precis starta mitt första akvarie på 160 liter! :D
När jag mätte mitt pH värde hemma var det 8,0 fast det är ju skadligt för fiskarna, så för att vara på den säkra sidan gick jag till en akvarie affär och mätte och då var det 8,5!!! :confused:

Men de sa att jag skulle inreda akvariet med stenar,växter,rötter etc. och låta det gå i ca 3 veckor, för att få upp bakteriekulturen och då skulle också pH värdet också sjunka till ca 7,0 - 7,5 som de har i akvarieaffären (jag bor typ 1 km ifrån, kan se mitt hus från affären)!

Stämmer detta???:confused:[/QUOTE]

Både ja och nej. Har man mjuktvatten så brukar pH sjunka efter ett tag, men det beror även på vad du har för inredning i akvariet. Se till att undvika kalkhaltiga stenar och/eller sand/grus. Mangroverötter hjälper till att sänka pH något. Vad är det för fiskar du ska ha förresten? Vissa fiskar trivs i vatten som är något basiskt.

Vad gäller det där med bakteriekulturen stämmer det INTE ALLS. Bakterierna behöver ammonium och nitrit (från fiskarnas avföring och andning) för att kunna överleva och föröka sig. Så i ett akvarium utan fiskar och där du inte heller tillför ammonium, utvecklas inga nyttobakterier hur länge du än låter akvariet stå tomt.

Köp sitället bakteriekultur på flaska som du börjar tillsätta en eller ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in. Börja med bara några få fiskar och mata sparsamt under de första veckorna. Saffa inte fler fiskar förrän efter nån månad - det tar ungefär en månad för bakterierna att etablera sig i filtret - och gör det successivt sen.

Lycka till!
#16 - 31 juli 2006 14:04
hur stort akvarium ska man då ha för att kunna ha ens en slöjstjärt i...min största e 7 cm ungefär....dom anndra två kanske e fem :/
den ena har jag haft ganska länge redan...kanske ett halvår snart och då har jag haft den i ett 4 liters akvarium....fast det gick sönder och sedan har den fått bytt en gång efter de me...och jag tycker inte att den har växt så mycket......nu simmar de tre i mitt 19 lites akvarium...
vad kan man ha för fiskar dåi mitt akvarium utan filter....??
och kan man bara gå tilll fiskaffären me vatten från sitt akvarium utan att säga till först :?
#17 - 31 juli 2006 14:16
[QUOTE=bine]hur stort akvarium ska man då ha för att kunna ha ens en slöjstjärt i...min största e 7 cm ungefär....dom anndra två kanske e fem :/
den ena har jag haft ganska länge redan...kanske ett halvår snart och då har jag haft den i ett 4 liters akvarium....fast det gick sönder och sedan har den fått bytt en gång efter de me...och jag tycker inte att den har växt så mycket......nu simmar de tre i mitt 19 lites akvarium...[/QUOTE]

Guldfiskar ska ha minst 250 liter. Slöjstjärtar behöver inte lika mycket, men jag skulle gissa på minst 180-200 liter. Så 19 liter är... djurplågeri :( Jag menar inte att du skulle vara en djurplågare. Tyvärr så fortsätter zooaffärer i Sverige att sälja de hemska fiskskålarna till guldfiskar och slöjstjärtar, fast det egentligen inte ens är lagligt. Ett halvår är inte alls länge faktiskt. Guldfiskar kan ju leva i över 30 år.

[QUOTE=bine]vad kan man ha för fiskar dåi mitt akvarium utan filter....??[/QUOTE]

Det finns inga fiskar som trivs i ett 19 liters akvarium, men du kan ha söta körsbärsräkor :p

[QUOTE=bine]och kan man bara gå tilll fiskaffären me vatten från sitt akvarium utan att säga till först :?[/QUOTE]

Ja det kan du nog.
#18 - 31 juli 2006 14:47
oj...jag trode att man kunde ha fiskar i ett sådant akvarium eftersom alla/ dom flästa fiskaffärer säljer dom....:(
man borde ju tro att de e djurvänliga de i djuraffärer....
men mitt akvarium e ingen skål...det e typ en mineatyr av dom större,...
och jag vill absolut inte plåga mina fiskar....
men det me att en fisk på 5 cm ska ha 5 liter ....stämmer inte de då...
för då kan jag ju ha mina fiskar i de...??
#19 - 31 juli 2006 15:32
Om du ska ta vatten till butiken för pH test så måste flaskan vara ren och skjöljd med det vatten du ska testa.
#20 - 31 juli 2006 17:01
Batski!
De sa i affären att jag skulle låta det stå och gå utan fiskar i ca 2 veckor så skulle pH värdet sjunka och en bakteriekultur skulle bildas....
Men måste man sätta i ett medel för att få igång bakteriekulturen typ nån vecka innan???
Och kommer pH värdet sjunka???
#21 - 31 juli 2006 17:56
Ingen bakteriekultur att tala om bildas om inte bakterierna får mat, dvs inga fiskar i karet=ingen vidare bakteriekultur. Sätt du i dina första fiskar och vänta på nitriteländet, det skall vi alla genomlida.

Hurvidare ditt ph kommer att sjunka eller inte beror på en mängd faktorer, så att förutspå ett resultat med befintlig information är nog omöjligt. För att lättare kunna avgöra om pht kommer att sjunka eller inte kan du ta reda på ditt vattens khvärde, det talar om hur stabilt ditt ph är.

Men tänk bara på att ph värdet är i princip oviktigt för fiskarnas hälsa. Det viktiga är att det är stabilt och det är svårt att uppnå med för lågt kh, därför är kh mycket viktigare för fiskarnas hälsa. Jag förstår inte affärens inställning att det på något sätt skulle vara bra att ph sjunker i karet. Ostabilt ph leder till sjuka fiskar. Med den informationen affären gett dig så vet man inte hur mycket ph kommer att pendla mellan vattenbytena.
MVH
Magnus
#22 - 31 juli 2006 18:04
[QUOTE=bine]oj...jag trode att man kunde ha fiskar i ett sådant akvarium eftersom alla/ dom flästa fiskaffärer säljer dom....:(
man borde ju tro att de e djurvänliga de i djuraffärer....
men mitt akvarium e ingen skål...det e typ en mineatyr av dom större,...
och jag vill absolut inte plåga mina fiskar....
men det me att en fisk på 5 cm ska ha 5 liter ....stämmer inte de då...
för då kan jag ju ha mina fiskar i de...??[/QUOTE]

Affärer vill ju tjäna pengar och säljer det som folk köper. Tyvärr! Sen finns det ju affärer som är mer seriösa än andra.

Det där är bara en tumregel för hur många fiskar man ska ha. Inte för hur stort akvarium kan vara för varje fisk. Givetvis kan skulle en 50cm lång fisk inte må bra i ett 50 liter akvarium. Inte heller mår en 5cm lång fisk i 5 liter vatten. Fiskar har precis som alla andra djur ett behov av utrymme för att kunna röra på sig och känna sig trygga. Tänk själv hur det hade känts att leva hela ditt liv i en hiss. Dessutom blir en så liten vattenvolym alltid dåligt och fullt av skadliga gifter som leder till en för tidig död.

Små räkor har helt andra rörelsebehov än fiskar.
#23 - 31 juli 2006 18:18
[QUOTE=Alvedo]Batski!
De sa i affären att jag skulle låta det stå och gå utan fiskar i ca 2 veckor så skulle pH värdet sjunka och en bakteriekultur skulle bildas....[/QUOTE]

Men då har de gett dig fel information. Även bakterier behöver näring (i detta fall syre, ammonium och nitrit) för att kunna leva. Varför skulle det bildas en bakterieflora som lever på att konsumera ammonium och nitrit i en miljö utan dessa ämnen.

Men du är tyvärr inte den första som fått helt galna råd i zooaffärer. Tyvärr :(

[QUOTE=Alvedo]Men måste man sätta i ett medel för att få igång bakteriekulturen typ nån vecka innan???
Och kommer pH värdet sjunka???[/QUOTE]

Nej inte nån vecka innan. För då skulle en stor del av bakterierna hinna svälta ihjäl. Bakteriekultur börjar man tillsätta en eller två dagar innan de första fiskarna flyttar in (beroende på märke/koncentration - det står på flaskan) och sen fortsätter man tillsätta det i 8-10 dagar till.

Men även om man tillsätter bakteriekultur måste bakterierna få tid på sig för att etablera sig ordentligt och det är därför man ska börja med bara några få fiskar (jag började med 4 st i mitt 310 liters akvarium) och mata sparsamt under de första veckorna. Det tar som sagt ungefär en månad innan bakterierna hunnit etablera sig i filtret. Och sen måste man vara rädd om dem när man rengör filtret.

Vad gäller pH så brukar det sjunka i fall vattnet är mjukt, dvs har lågt KH, som Topfrog redan skrivit.
#24 - 31 juli 2006 20:51
Okej tack för alla tips och fakta..!!!
Men en fråga till... när man får sitt akvarium ska man fylla det med vatten, tillsätta bakteriekultur 2 dagar innan fisken kommer i (och fortsätta 8-10 dagar efter det) och typ börja med 4-5 fiskar lr??
Eller ska man vänta ett visst antal dagar innan man sätter i fiskar???
#25 - 31 juli 2006 21:18
Jag gjorde så att jag först fyllde akvariet med bara vatten för att försäkra mig om att det inte läckte. Och sen efter en dag tömde jag det igen.

Sen fyller jag på med sand, inreder det, fyller på vatten, sätter på filter och doppvärmare och planterar växterna (fast tänk på att stänga av doppvärmaren tillfälligt när du är och rotar i akvariet).

Sen är det så att vattnet i ett nystartat akvarium alltid brukar bli grumligt - lixom mjölkigt - i början. Så jag låter det gå nån vecka tills det klarnat upp lite. Sen ett par dagar innan fiskarna ska flytta in kan man börja tillsätta bakteriekultur.

Hur många fiskar du ska börja med beror förstås på akvariets storlek. Hur stort är ditt?
#26 - 31 juli 2006 21:30
Mitt är ett 375 liters helglas akvarium...

Men ska man ha nått underlägg för stenar och sånt eller klarar glas skivan det???
#27 - 31 juli 2006 22:24
[QUOTE=Alvedo]Mitt är ett 375 liters helglas akvarium...[/QUOTE]

Då borde 4-5 fiskar funka bra. Men kom ihåg att vara försiktig med matningen.

[QUOTE=Alvedo]Men ska man ha nått underlägg för stenar och sånt eller klarar glas skivan det???[/QUOTE]

Om det är ett helglasakvarium bör du ha en skiva frigolit under akvariet. Och ska du ha relativt stora/tunga stenar bör du även ha en tunn (1cm) frigolitskiva direkt på botten. Jag har en ganska stor granitsten i mitt akvarium, så jag skar ut en skiva frigolit som jag la på botten. Sen la jag stenen direkt på frigoliten och sen fyllde jag på med sand.

OBS! Det är jätteviktigt att frigoliten inte är behandlad med antimögelmedel. Det är nämligen dödligt giftigt för fiskarna.
#28 - 1 augusti 2006 07:16
[quote=bine]oj...jag trode att man kunde ha fiskar i ett sådant akvarium eftersom alla/ dom flästa fiskaffärer säljer dom....:([/quote]
Tyvärr så säljer de flesta affärer inte det som fungerar bäst för fiskarna, utan det som kunderna vill ha (och som de därmed tjänar pengar på). [:o]

[quote=bine]men det me att en fisk på 5 cm ska ha 5 liter ....stämmer inte de då... för då kan jag ju ha mina fiskar i de...??[/quote]
Som batski säger så är det ett mått för att avgöra hur mycket fisk man kan stoppa i ett akvarie. Dessutom så brukar man räkna på hur stor fisken kommer att bli, eftersom fisken behöver utrymme för att växa som den ska. Vet inte riktigt hur stor en slöjstjärt blir, men det är ju mer än 5 cm.

Men sen kan man också prata om minimi-mått för hur litet akvarie man kan ha till en viss fisk och det är ett helt annat mått. I fiskarkivet här på ZooPet finns såna rekommenderade minimimått angivna. Det här måttet har inte bara med fiskens storlek att göra, utan även med hur aktiv fisken är, om den är revirhävdande osv...
#29 - 1 augusti 2006 07:41
[QUOTE=mmm]Vet inte riktigt hur stor en slöjstjärt blir, men det är ju mer än 5 cm.[/QUOTE]

De kan bli 25 cm.
#30 - 1 augusti 2006 08:02
[quote=batski]De kan bli 25 cm.[/quote]
Ok, då bör man räkna 25 liter till en slöjstjärt, om man går efter cm-regeln :). (Sen kan man ju ofta hålla fiskar i mindre kar medan de är små, men då bör man ju ha möjligthet att flytta dem till större när de växer.)
#31 - 1 augusti 2006 08:20
[QUOTE=mmm]Ok, då bör man räkna 25 liter till en slöjstjärt, om man går efter cm-regeln :). (Sen kan man ju ofta hålla fiskar i mindre kar medan de är små, men då bör man ju ha möjligthet att flytta dem till större när de växer.)[/QUOTE]

Men som du tidigare sa så finns det minimimått för hur litet ett akvarium får vara och slöjstjärtar behöver definitivt mer än 25 liter. centimeter/liter-regeln betyder bara att du t ex skulle kunna ha 8 slöjstjärtar i ett 200 liters akvarium, inte att en slöjstjärt skulle trivas i 25 liter vatten. I ett 200 liters akvarium skulle alla de 8 fiskarna ha möjlighet att röra sig inom det utrymmet, medans fisken i 25 liters-karet har ett mycket mer begränsat utrymme att röra sig i.
#32 - 1 augusti 2006 08:36
Japp, håller med. Var kanske lite otydlig [:o]:).
#33 - 1 augusti 2006 08:58
[QUOTE=mmm]Japp, håller med. Var kanske lite otydlig [:o]:).[/QUOTE]

Eller så var det jag som var övertydlig? ;) :D
#34 - 6 augusti 2006 14:11
[quote=mmm]Tyvärr så säljer de flesta affärer inte det som fungerar bäst för fiskarna, utan det som kunderna vill ha (och som de därmed tjänar pengar på). [:o]

Som batski säger så är det ett mått för att avgöra hur mycket fisk man kan stoppa i ett akvarie. Dessutom så brukar man räkna på hur stor fisken kommer att bli, eftersom fisken behöver utrymme för att växa som den ska. Vet inte riktigt hur stor en slöjstjärt blir, men det är ju mer än 5 cm.

Men sen kan man också prata om minimi-mått för hur litet akvarie man kan ha till en viss fisk och det är ett helt annat mått. I fiskarkivet här på ZooPet finns såna rekommenderade minimimått angivna. Det här måttet har inte bara med fiskens storlek att göra, utan även med hur aktiv fisken är, om den är revirhävdande osv...[/quote]

men vad kan man ha för djur i mitt akvarium då...spindlar ?
för jag skulle vela ha något för annars e allt bara bortspolade pengar..
mina fiskar e inte så aktiva...inte för att jag vet om det e ett täcken på något dåligt...men de simmar ändå lugnt på där inne :confused:
varje gång jag puttsat akvariet så sätter jag i en blå väska som e en sårts rengörings medel..sedan har jag ju en luft pump där inne men annars e det inget mer...om man skulle köpa en värmepump också skulle man då kunna ha mindre fiskar där i ??
[:-160]
#35 - 6 augusti 2006 14:20
[quote=batski]Men som du tidigare sa så finns det minimimått för hur litet ett akvarium får vara och slöjstjärtar behöver definitivt mer än 25 liter. centimeter/liter-regeln betyder bara att du t ex skulle kunna ha 8 slöjstjärtar i ett 200 liters akvarium, inte att en slöjstjärt skulle trivas i 25 liter vatten. I ett 200 liters akvarium skulle alla de 8 fiskarna ha möjlighet att röra sig inom det utrymmet, medans fisken i 25 liters-karet har ett mycket mer begränsat utrymme att röra sig i.[/quote]

men om det nnu e så ... varför har alla djur affärer då ibland massvis me slöjstjärtar ihop e de akvarium dom har...visst dom säljs ju men vissa kanske e där ialla fall nån vecka...
sedan om man nu måste ha så stora akvarium för en slöjstjärt så tycker jag att den fisk affären jag gick till när jag köpte mitt första på 3-4 liters akvarium borde sakt till att jag inte ska ha någon fisk i den utan sakt att man måste ha en mycket större akvarium till de fiskarna...för jag kunde ingenting då om fiskar..:confused:
#36 - 6 augusti 2006 14:53
[QUOTE=bine]men vad kan man ha för djur i mitt akvarium då...spindlar ?
för jag skulle vela ha något för annars e allt bara bortspolade pengar..[/QUOTE]

Sötvattensräkor. Det finns flera olika arter. En del ganska färgglada.

[QUOTE=bine]mina fiskar e inte så aktiva...inte för att jag vet om det e ett täcken på något dåligt...men de simmar ändå lugnt på där inne :confused:
varje gång jag puttsat akvariet så sätter jag i en blå väska som e en sårts rengörings medel..sedan har jag ju en luft pump där inne men annars e det inget mer...om man skulle köpa en värmepump också skulle man då kunna ha mindre fiskar där i ??
[:-160][/QUOTE]

Den blåa vätskan är nog vattenberedningsmedel. Det är bra! Det är inget rengöringsmedel, utan ett medel som neutraliserar klor och chloramin samt binder koppar och andra tungmetaller som kan finnas i kranvattnet. Fiskar är mycket känsligare än vi mot såna ämnen.

Luftpump är inte så bra. Bättre att ha ett litet filter där nyttobakterierna kan etablera sig. Till sljösjtärtarna behöver du ingen doppvärmare.

Som sagt det finns i stort sätt inga fiskar som trivs i ett 19 liters akvarium.

[QUOTE=bine]men om det nnu e så ... varför har alla djur affärer då ibland massvis me slöjstjärtar ihop e de akvarium dom har...visst dom säljs ju men vissa kanske e där ialla fall nån vecka...
sedan om man nu måste ha så stora akvarium för en slöjstjärt så tycker jag att den fisk affären jag gick till när jag köpte mitt första på 3-4 liters akvarium borde sakt till att jag inte ska ha någon fisk i den utan sakt att man måste ha en mycket större akvarium till de fiskarna...för jag kunde ingenting då om fiskar..:confused:[/QUOTE]

Jag förstår att du inte visste och att du inte vill att fiskarna ska må dåligt. Det är tragiskt att affärerna fortsätter att sälja fiskskålar och andra kärl som är olämpliga som akvarier. Slöjstjär och guldfiskar måste vara de mest plågade fiskarna i handeln över hela världen :( De säljs ofta som dekorationer tillsammans med akvarier som är mindre än den storlek som de skulle uppnå som vuxna i fall de inte dog så unga. Och som jag tidigare skrivit. Anledningen till att affärerna fortsätter att göra det är att de tjänar pengar på det.

Sen är det en stor skillnad på att leva i ett begränsat utrymme i några veckor när man är liten och spendera hela sitt liv i ett pyttelitet utrymme där man inte ens kan må bra och växa till sin normala storlek.
#37 - 6 augusti 2006 15:06
Jag e glad över att man i alla fall får reda på sånt här på olika sidor för det tynger i hjärtat att veta att man har fiskar i ett förlitet akvarium när dom själva inte kan göra något annat utan att godta det... :.(
och det sista jag vill göra e att plåga någon ... och jag skulle ha fortatt att ha mina fiskar där och köpa fler när någon skulle ha dött ...
men nu får det här bli dom sista tre... :) får hitta på något nytt

dom där söttvattens räkorna låter roliga...gillar lite annorlunda saker :D
men jag vet inget om dom och vet inte hur man får tag på dom ??
inte heller vad dom behöver eller hur man ska inreda om mitt akvarium till deras behag :/
lite hjälp tack :)
#38 - 6 augusti 2006 15:17
Jag förstår att du bryr dig och att du inte vill plåga någon. Om du inte har råd med ett lagomstort akvarium kan du alltid försöka omplacera fiskarna till någon som har ett sånt akvarium.

Sötvattensräkor kan man hitta i vissa akvariebutiker (i fall din butik inte har några kan du fråga i fall de kan ta in några åt dig). I naturen lever de i vattendrag och sjöar så de trivs i samma miljö som sötvattensfiskar, men har inte lika stort rörelsebehov. Man ska ha några stycken tillsammans. Akvariet sköter man på samma sätt som ett vanligt akvarium.

Här är en länk: http://www.azgardens.com/shrimpfactory.php

Tyvärr finns inte alla dessa arter att få tag på i Sverige, men några börjar bli ganska vanliga även här.
#39 - 6 augusti 2006 15:25
tack!!
hoppas dom ite e så dyra bara...vi har ett större akvarium (inte jätte stort men ändå 54liters) där mina fiskar kan vara..
men e det nu säkert att man kan ha räkor i mitt akvarium och hur många annars... :?
och hur ska man be fisk affärerna köpa in räkorna bara för att man själv ska ha..

Annons