[QUOTE=Alvedo]Hej igen!
Jag ska precis starta mitt första akvarie på 160 liter! :D
När jag mätte mitt pH värde hemma var det 8,0 fast det är ju skadligt för fiskarna, så för att vara på den säkra sidan gick jag till en akvarie affär och mätte och då var det 8,5!!! :confused:
Men de sa att jag skulle inreda akvariet med stenar,växter,rötter etc. och låta det gå i ca 3 veckor, för att få upp bakteriekulturen och då skulle också pH värdet också sjunka till ca 7,0 - 7,5 som de har i akvarieaffären (jag bor typ 1 km ifrån, kan se mitt hus från affären)!
Stämmer detta???:confused:[/QUOTE]
Både ja och nej. Har man mjuktvatten så brukar pH sjunka efter ett tag, men det beror även på vad du har för inredning i akvariet. Se till att undvika kalkhaltiga stenar och/eller sand/grus. Mangroverötter hjälper till att sänka pH något. Vad är det för fiskar du ska ha förresten? Vissa fiskar trivs i vatten som är något basiskt.
Vad gäller det där med bakteriekulturen stämmer det INTE ALLS. Bakterierna behöver ammonium och nitrit (från fiskarnas avföring och andning) för att kunna överleva och föröka sig. Så i ett akvarium utan fiskar och där du inte heller tillför ammonium, utvecklas inga nyttobakterier hur länge du än låter akvariet stå tomt.
Köp sitället bakteriekultur på flaska som du börjar tillsätta en eller ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in. Börja med bara några få fiskar och mata sparsamt under de första veckorna. Saffa inte fler fiskar förrän efter nån månad - det tar ungefär en månad för bakterierna att etablera sig i filtret - och gör det successivt sen.
Lycka till!