pH-värdet?

#1 - 19 juni 2006 08:58
Hej!
Funderar lite på det här med pH. Har läst att det sjunker automatiskt i akvariet efter ett tag? Är det för att vattnet blir förorenat av fiskarna - surt? Eller varför sjunker det? (läääänge sen man hade kemi i skolan...:confused: )

Har precis startat upp mitt 100liter och har 5 små söta sorgmanteltetror. De ser ut att trivas än så länge och är väldigt pigga(tack o lov) men växten som varit i i ca två veckor börjar se lite hängig ut. Läste oxå att växter kunde må dåligt av högt pH och att detta ofta var fallet i ett akvarium med få fiskar. ( eller så hänger den kanske för att den inte får tillräcklig näring?)

Så min fundering är nu - eftersom kranvattnet har pH över 8 här - om det är så att pH värdet egentligen är FÖR högt i akvariumet? Och det är väl oxå viktigt att man gör vattenbyterna nu i början även om man inte har så många fiskar? Isåfall blir väl pH värdet högre igen efter vattenbytet? Kommer detta rätta till sig av sig själv så småningom eller hur ska man tänka om detta?

(Ska man förresten göra vattenbyte på nån speciell tid på dygnet så man inte höjer pH för mycket på en gång. Det var väl så att det varierade under dygnet oxå? Kanske inte spelar roll? )

Jisses - en hel vetenskap detta! Fast guuuud va kul det var med fiskarna - vi har suttit som klistrade framför akvariet hela helgen :D (blir verkligen tragedi om nått går fel nu med bäbisarna nu... [:-118] )
#2 - 19 juni 2006 09:22
pH´t kan sänkas med torv, rötter eller m. pH- (minus) som går att köpa på zooaffärer. Kranvattnet brukar hålla ett rätt högt pH. Ett nystartat akvarium kan vara bra att hålla lite koll på vattenvärdena, framförallt nitrit, så du inte får döda fiskar. Det finns olika vattentester att köpa på zooaffärer. pH´t brukar sjunka efter ett tag i akvariet.

Man kan göra ett vattenbyte på 10-30% i veckan. Jag tillsätter alltid Aquasafe i mitt vatten och kollar så temperaturen i kranvattnet är densamma som i akvariet för att inte få en drastisk temp skillnad. Gör inte rent filtret! Det innehåller nyttobakterierna du måste ha för att få igång akvariet.

Det finns gödning till akvarieväxter. http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=235&Itemid=117
Här kan du läsa om växter. :)

//Camilla
#3 - 19 juni 2006 09:38
hej!
Är så rädd för att mixtra för mycket bara så att det blir fel pga av det. Undrar om det räcker att lägga i en sån där rot då kanske? Har inte ens nått test - får nog skaffa det! Jo - att man inte ska rengöra filtret för nitiskt har jag förstått - men hur är det med gruset egentligen? Det borde väl finnas både bra och dåliga bakterier där? Ska jag vara extra nogrann med rengöringen i början - eller kanske inte böka i det alls?
#4 - 19 juni 2006 09:59
Låt akvariet gå några veckor utan att böka i gruset eller filtret. Gör bara lätta vattenbyten så kommer det säkert gå vägen. :) Om man tycker att det blivit allt för skitigt på bottnen efter nån vecka så kan du slamsuga med en hävert i gruset. Mata försiktigt i början!

Att lägga i en mangroverot är ett smart drag. Lägg den först i blöt i varmt vatten så den inte färgar ditt vatten brunt! Det kan ta ett tag innan det släpper eller att den sjunker. Det går att koka roten med. Om du har någon L-mal (harneskmal) så är det jättebra att ha någon rot då de behöver dessa att äta på för att magen inte skall kolapsa på dem (cellulosaberoende).

//Camilla

Annons