Ph värden

#1 - 4 juli 2009 17:22
Hej !

Har funderat på hur mkt kalt stenar brukar höja pht
har ca 5 kilo kalksten.
Och hur mkt sänks pht med rötter ?

MVH // JONATHAN
#2 - 4 juli 2009 18:04
Kalksten slutar utsöndra kalk ungefär vid ph 7,5! Vissa avråder från att stoppa i rötter om man har ett kalkrikt vatten då det tydligen finns risk att rötterna kan börja släppa oönskade ämnen, vilket jag dock aldrig själv råkat ut för! Rötterna kommer inte märkbart sänka ph i ett sådant vatten!
#3 - 4 juli 2009 18:40
Kalk sten kommer inte losa sig speciellt fort over pH 6,5....

Sjalv forsokte jag hoja med ett par hekto dolomitkross (sandstorlek)

Resultat?

I princip ingenting hande

Jag tror att det ar battre att aka skidor pa dolomiten :)
#4 - 4 juli 2009 19:09
Håller med dig om dolomit - mycket svårlöst - men det finns kalk som löses bättre.

MVH Lasse
#5 - 4 juli 2009 22:26
Och om du tar det som lasse skrev sa ar inte antalet kg avgorade, yta och kvalitee gor skillnaden
#6 - 5 juli 2009 08:40
Det är också så att i vissa fall får man en mikrohinna på kalkstenen som gör att kalkstenen inte löses sig i kalcium och karbonat.

MVH Lasse
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 5 juli 2009 10:01
Lasse skrev:
Håller med dig om dolomit - mycket svårlöst - men det finns kalk som löses bättre.

MVH Lasse

Kalk är ju bra om man har ett vatten med en låg buffringsförmåga (KH under 3) eftersom det då stabiliserar vattnet (en näve till 100 liter vatten räcker).
Dock så är det bästa att då antingen använda kalkmjöl (finns i trädgårdsaffärer) eller så har man ett kalkhaltigt grus i akvariet. Det senare är inte så effektivt som gruset men å andra sidan har man mycket mer av det så det brukar räcka.

Som Lasse skriver är inte stenar alls så bra eftersom det snabbt blir en hinna på stenarna
#8 - 18 juli 2009 10:58
Kalk är ju bra om man har ett vatten med en låg buffringsförmåga (KH under 3) eftersom det då stabiliserar vattnet (en näve till 100 liter vatten räcker).

Dock så är det bästa att då antingen använda kalkmjöl (finns i trädgårdsaffärer) eller så har man ett kalkhaltigt grus i akvariet. Det senare är inte så effektivt som gruset men å andra sidan har man mycket mer av det så det brukar räcka.

Som Lasse skriver är inte stenar alls så bra eftersom det snabbt blir en hinna på stenarna

är det nåt speciellt kalk man skall annvända? påverkar det vattnet på nåt fler sätt än bara KH? jag har problem med att KH och PH ligger väldigt lågt KH runt 0-3 och PH runt 6,4-6,8 :(

är det bara att slänga ner en näve per 100 liter - hur ofta och ska man tänka på nåt speciellt?
:)
#9 - 18 juli 2009 11:18
Dolomit är kalcium-magnesiumkarbonat, och reagerar mycket långsamt med syra. Vanlig kalksten är kalciumkarbonat, och reagerar hyfsat fort.
Med ett par kilo kalksten i karet bör ditt pH bli 7.5 ganska snabbt, och stanna där.

Annons