pH värde i centrala Västerås ??

#1 - 23 mars 2004 14:03
Är det någon som vet exakt vad det är för pH värde i centrala västerås? Jag ringde och frågade på mälarenergi och först fick jag veta att det var 5.5 dh vilket ju inte var vad jag frågade efter. Seden blev jag kopplad till en gubbe som stensäkert sa att pH var 6-6.5. Problemet är att jag mäter pH till ca 7.5 med en universalsticka. Tacksam om någon kan svara, vill inte köpa nya tester i onödan.
#2 - 23 mars 2004 14:06
Du bör testa det direkt i kranen. Värdet kan variera en del mellan vattenverket och kranen.
#3 - 23 mars 2004 14:56
jo men jag har ju mätt det fast det är så olika från det värdet vattenverket uppger att jag undrar om det är fel. ph värdet kan ju inte skilja sig så himla mycket från kran till kran om inget är seriöst fel.
#4 - 23 mars 2004 15:04
På Odensvigatan har jag också 7,5.Ibland 7,8.
#5 - 23 mars 2004 15:13
Universalstickorna visar helt rätt för mig så länge pH:t är 6,5. Annars visar det 6,5 :)

Ett tips är att ringa till en biologilärare på en högstadie eller ett gymnasium nära dig och fråga om hon möjligvis vet. Det brukar de göra eftersom de alltid har pH-mätning som moment någon gång. Men påpeka att det är det komunala kranvattnet du är ute efter. Jag tror inte att det kan vara det gubben svarade på om han sa 6-6,5 eftersom den undre gränsen brukar vara 7,5 eftersom det är slv:s gräns för tjänligt dricksvatten.

/olivia
#6 - 23 mars 2004 15:14
Ursprungligen skickat av small

På Odensvigatan har jag också 7,5.Ibland 7,8.

Jag sölade när jag skrev så jag såg inte att det redan fanns ett pH-svar.

/olivia

Annons