ph värde

#1 - 23 januari 2007 22:00
hejsan!
Tänkte skaffa mig egna stickor och kolla ph värdet. kan ju vara bra om ngt är på tok. Köper man det i vanliga zooaffärer?
Vad bör ph- värdet ligga på?
Tack på förhand....:)
#2 - 23 januari 2007 22:02
köp et dropptest istället för stickor,, dom e värdelösa nämligen,, stämmer inte alls.
ett dropptest köper du i din lokala zooaffär.

vad ph värdet ska ligga på går inte att svara på nu,, det beror helt på vad du har för fiskar.
#3 - 23 januari 2007 22:05
Finns tester att köpa i nästan samtliga djuraffärer som är avsedda för sötvattensakvarium(vilket jag antar du har). pH värdet ska vara olika beroende på vilken fisk du har. pH 7 är neutralt och är det bästa att ha om du har blandat en massa fiskar som kräver olika pH (men helst ska man ju inte blanda fiskar som kräver olika vattenvärden!). Tanganyika- och Malawiciklider från Afrika kräver pH på över 8. Medan sydamerikanska fiskar helst vill ha mellan 5-7.

Skriv gärna vilka fiskar du har!
MVH Henrik Goth
#4 - 23 januari 2007 22:06
köp et dropptest istället för stickor,, dom e värdelösa nämligen,, stämmer inte alls.

ett dropptest köper du i din lokala zooaffär.

vad ph värdet ska ligga på går inte att svara på nu,, det beror helt på vad du har för fiskar.

Tack för snabt svar :)
Jag har regnbågsfisk, platy, gurami och molly.
#5 - 23 januari 2007 22:08
Finns tester att köpa i nästan samtliga djuraffärer som är avsedda för sötvattensakvarium(vilket jag antar du har). pH värdet ska vara olika beroende på vilken fisk du har. pH 7 är neutralt och är det bästa att ha om du har blandat en massa fiskar som kräver olika pH (men helst ska man ju inte blanda fiskar som kräver olika vattenvärden!). Tanganyika- och Malawiciklider från Afrika kräver pH på över 8. Medan sydamerikanska fiskar helst vill ha mellan 5-7.

Skriv gärna vilka fiskar du har!

MVH Henrik Goth

Tack för snabbt svar.
Du kan läsa i förra meddelandet vad jag har för fiskar:)
Glömde att räkna upp svärdbärarna där.
#6 - 23 januari 2007 22:08
oki,, då kan du gå in på artbeskrivningarna här på zoopet,, sen läser du om fiskaen , där står de mesta du behöver vteta om vattenvärden och inredning..
#7 - 23 januari 2007 22:13
Tack för snabt svar :)

Jag har regnbågsfisk, platy, gurami och molly.

[LIST]
[*]Regbågsfisk vill gärna ha mellan 7-8 med undantag för vissa som vill ha omkring 6
[*]Platy vill ha omkring 7-7½
[*]Gurami vill ha omkring 7-8 med undantag för vissa som vill ha under 6
[*]Molly vill ha nästan 8
[*]Svärdbärare omkring 7-8[/LIST]Om du inte har några av dessa undantag (förmodligen inte för de är oftast ovanligare och dyrare) så rekomenderar jag att du har pH omkring 7, möjligtvis lite över.
#8 - 23 januari 2007 22:20
Tack Andreas och Henrik.
Nu är jag lite klokare i alla fall

Annons