ph-värde

#1 - 10 juli 2006 06:05
I mitt 240l där jag har tetror, barb, scalar, silverhaj(som ska flyttas till ett större kar när de blir större). Ph-värdet är nu 8-8,5 vi har hårt vatten. Frågade i djuraffären vad göra. De sa att jag skulle lägga i kalksten som sänker Ph till 7. Stämmer detta? Har kalksten i mitt Malawikar även där är Ph 8-8,5. Han sa även att om de mår bra att jag ska låta det vara. De mår alldeles utmärkt. Vad anser ni på forumet?
#2 - 10 juli 2006 06:37
Kolla i din brevlåda!
#3 - 10 juli 2006 06:43
Tack för svaret. Precis vad jag anade. Blev bara lite osäker när han i djuraffären sa så.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 juli 2006 07:23
Kalksten sänker inte pH men höjer det knappast heller med de värden du har.
Det höjer pH om det ligger under 7.6 samt buffrar pH så att det inte rasar om ditt vatten har låg buffringsförmåga (lågt KH)
Vore därför intressant att få reda på KH på ditt vatten. Sannolikt är det dock helt onödigt med kalk i ditt vatten.
Om du vill ha ner pH lite kan du t.ex. filtrera över torv.
#5 - 10 juli 2006 15:55
Ska köpa test till KH. Årerkommer när jag kollat.
#6 - 11 juli 2006 10:36
Har kollat KH värdet fick det till 15 vad innebär det?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 juli 2006 10:53
[quote=miluhe]Har kollat KH värdet fick det till 15 vad innebär det?[/quote]
Det är väldigt högt och du har en mycket bra buffringskapacitet i ditt vatten. Kalksten behövder du definitivt inte.

Om dina fiskar funkar bra så tycker jag inte du skall bry dig - annars för att få lite bättre värden (lite lägre pH) för just dina fiskar så skulle jag vilja föreslå att du har några rötter i akvariet samt filtrerar över lite torv (använd pelleterad torv - dyrare men också drygare och färgar inte vattnet så mycket).

Annons