Azur : Men är det inte så att CO2 fungerar attans dåligt om man har mjukt vatten ? det stod så i en akvariebok jag läste och att hela sverige utom uppsala och gotland har mjukt vatten så att CO2 inte gav knappt någon effekt ?
Beror lite på vad du vill uppnå, men jag skulle nog säga det är precis tvärtom.
CO2 är dåligt på att sänka pH om du har hårt vatten (t.ex. i uppsala och gotland) medan effekten blir större i mjukt vatten. CO2 halten blir dock densamma vid ett givet pH (fast, återigen, du kommer troligen att ha lägre pH i mjukt vatten).
Det var bitvis därför jag rekommenderade kombinationen RO enhet och CO2 - då får du både mjukt och surt.
Kan det verkligen vara så att PH i vattenkranen är 7.6 ?
Ja, det är möjligt. Det rekommenderade pH't är 8.5, men de som tar sitt vatten ur egen brunn, samt vissa mindre vattenverk som tar sitt vatten ur grundvatten, har ofta lägre pH. Har du kommunalt vatten har din kommuns hemsida uppgifter om vattnets pH och alkalinitet.
jag mäter med enkelt BTB-test , kanske mäter jag fel ? skall man köpa en digital PH-mätare ? Jag förstår att PH inte är extremt viktigt men jag tänkte börja i någon ände för att lära mig mer om vattnets kemi.
Känner mig så handikappad utan att kunna detta utan och innan.
Du mäter antagligen inte fel, men däremot har dropp-test en osäkerhetsmarginal på sisådär 0.5 enheter, och pH papper en marginal på cirka 1. Marginalen ökar dessutom snabbt med testets ålder, så efter nåt år kan de visa lite vad som helst. Som tur är, är alltså pH inte en särskilt kritisk parameter, så en osäkerhet på 0.5 - 1 enhet spelar ingen roll, bara pH inte åker jojo eller hamnar utanför intervallet 6 - 9.
Vill du mäta pH för att du är intresserad av vattenkemi, och vill få en noggrannhet bättre än 0.5 enheter, då är nog en elektronisk mätare med två kalibreringspunkter och gärna temperaturkorrigering ett måste. En hyfsad mätare kostar från cirka 800:-; tyvärr finns det många dåliga billiga pH mätare, och jag kan inte egentligen rekommendera nån viss modell.
Kom också ihåg att all mätutrustning ger en siffras noggrannhet för mycket, och skall avrundas ett snäpp (8.34 -> 8.3 etc).
Attans, jag glömde: praecox är en av de regnbågar som kommer från mycket mjukt, surt, vatten. Som du redan märkt så bryr de sig inte märkbart om att ditt vattens pH och hårdhet inte är exakt som vattnet hemma på Borneo.