Ph-toppar

#1 - 6 mars 2006 23:01
Sju av mina kilfläcksrasboror dog idag på ungefär fem timmar!

Alla värden är jättebra men PH-är lite högt, ungefär 7-7,5

Kolla kommunens sida och de har ett PH på 8,4 från kranen.

Bytte vatten i söndags (30%) och fiskarna dog på måndagen mellan 12 och 22.00

Kan PH-förändring göra att de dör så fort. Vet inte vad jag hade för PH innan vatten bytet men vid tidigare kontroller har det legat på ungefär 6,5 - 7!

Köpte rasbororna i fredags (10 st) men de borde ha aklimatiserat sig till nu!

Nån som vet?
#2 - 6 mars 2006 23:29
Beklagar [:(]

Hur länge har akvariet varit igång med fiskar i? Är det nystartat? Det som kan ha hänt är isf att du har fått ammonium i vattnet och sen när pH höjts över 7 har ammoniumet omvandlats till ammoniak som är mycket giftigare och fiskarna har dött av akut ammoniakförgiftning.
#3 - 7 mars 2006 08:35
Akvariet har varit i gång sedan augusti förra året så nystartat är det inte. Jag hade i vattenberedningsmedel när jag bytte men det påverkar inte PH-värdet så din teori låter trolig. Ska läsa lite om det o se vad det innebär.

Tack för hjälpen.
#4 - 7 mars 2006 09:10
Om du har fått ammonium fast akvariet har varit igång sen i augusti så är det nånting som är fel med bakteriefloren. Har du rengjort filtret nyligen? I så fall hur gjorde du? Kan det vara så att bakterierna i filtret dog?

Om du inte har ett ammonium/ammoniak-test kan du ta med dig lite akvarievatten till din akvariebutik och be dem kolla ammonium-och nitrithalteerna. Du kan även be dem kolla pH.
#5 - 7 mars 2006 09:24
Hmm. Mitt gamla filter gick sönder för en tid sedan och jag har därför bytt filter för kanske två veckor sedan. När du nämner bakteriefloran så är det ju inte helt otippat att det kan vara det nya filtret som är boven. Jag bytte helt enkelt ut den gamla pumpen mot den nya . Visste inte hur jag skulle göra utan lät filtret från den nya pumpen ligga och dra i akvarievattnet i cirka ett dygn innan jag startade den nya...

Har dock inte tänkt på det eftersom de andra fiskarna inte visat några tecken på problem.
#6 - 8 mars 2006 01:10
[QUOTE=demiurgen]Hmm. Mitt gamla filter gick sönder för en tid sedan och jag har därför bytt filter för kanske två veckor sedan. När du nämner bakteriefloran så är det ju inte helt otippat att det kan vara det nya filtret som är boven. Jag bytte helt enkelt ut den gamla pumpen mot den nya . Visste inte hur jag skulle göra utan lät filtret från den nya pumpen ligga och dra i akvarievattnet i cirka ett dygn innan jag startade den nya...

Har dock inte tänkt på det eftersom de andra fiskarna inte visat några tecken på problem.[/QUOTE]

Där har vi förklaringen. Att fiskarna inte visat några symtom beror nog på att Det var ammonium i vattnet innan pH-höjningen. Ammonium är inte lika giftigt som ammoniak. Har du ektozon hemma? Salt lindrar förgiftningen. Och så tycker jag du bör tillsätta Toxivec och även investera i en flaska bakteriekultur (helst Denitrol) så du speedar upp etableringen av en bakterieflora. Mata ingenting på några dagar och börja sen mata väldigt sparsamt.

Det tar några veckor innan bakterierna hunnit föröka sig och etablera sig i filtret så håll koll på vattnet. Efter ammonium/ammoniak kommer nitrit.

Lycka till!
#7 - 8 mars 2006 09:22
Ytterst tacksam för hjälpen!

Ska följa dina råd så hoppas jag att allt går bra! Tackar. Har kollat nitritvärden men har fortfarande 0 så det känns lite skönt iallafall.
#8 - 8 mars 2006 09:51
[QUOTE=demiurgen]Ytterst tacksam för hjälpen!

Ska följa dina råd så hoppas jag att allt går bra! Tackar. Har kollat nitritvärden men har fortfarande 0 så det känns lite skönt iallafall.[/QUOTE]

Bra! En nitritcykeln ser ut så här: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Om fiskarna visar några tecken på besvär pga ammoniak eller nitrit i vattnet trots Toxivec, måste du även göra ett stort vattenbyte (över 75%) som en akut nödlösning. Förtsätt sen med Denitrol. Men förhoppningvis kommer Toxivec för att få bort ammoniaken så du slipper det stora vattenbytet.

Lycka till!
#9 - 8 mars 2006 15:30
[quote=batski]Där har vi förklaringen. Att fiskarna inte visat några symtom beror nog på att Det var ammonium i vattnet innan pH-höjningen. Ammonium är inte lika giftigt som ammoniak. Har du ektozon hemma? Salt lindrar förgiftningen. Och så tycker jag du bör tillsätta Toxivec och även investera i en flaska bakteriekultur (helst Denitrol) så du speedar upp etableringen av en bakterieflora. Mata ingenting på några dagar och börja sen mata väldigt sparsamt.

Det tar några veckor innan bakterierna hunnit föröka sig och etablera sig i filtret så håll koll på vattnet. Efter ammonium/ammoniak kommer nitrit.

Lycka till![/quote]

Ett tecken till som nästan alltid stämmer vid ammoniakspik är att fiskarna ställer sig lodräta med munnen vid ytan samt kippar efter syre.
De gör även så vid nitrittoppar.

Detta märkte jag väl på mina discusar innan vattnet fick mogna 24 timmar med genomluftning.Nu mera kan jag byta 60-70% vatten utan symtom.

lennart

Annons