Ph stiger vid vattenbyten, vad göra?

#1 - 14 april 2004 09:39

Har egen brunn och vattnet är kalkrikt, Ph 9 och Kh ca:7. Filtrerar torv med hjälp av en nylonstrumpa vid utblåset från innerfiltret och får med hjälp av det ner Ph till 6,5-7. Bör oxå tilläggas att jag har en hel del rötter i karet (180 l, mest sydamerika).
Nu till min fråga: När jag byter vatten 50l/vecka stiger ju Ph till ca:7,5. Finns det någon som har en idé hur man skulle kunna förhindra detta, vill ju att Ph ska vara så stabilt som möjligt!
Lösningar på detta emottages tacksamt!!!
#2 - 14 april 2004 09:42
Man kan tillsätta CO2 för att sänka PH, annars fins det PH-sänkande preparat hos akvariehandeln.
#3 - 14 april 2004 09:54
Inte lätt om du använder vattnet från brunnen med ett Ph på 9, det ända jag kan tänka mig är att du preparerar vattnet innan det går till akvariet dvs skaffa en större behållare och preparera vattnet där med torv.
#4 - 14 april 2004 09:56
Har du en tunna kan du ju alltid samla ihop regnvatten. Det har jag hört skall funka rätt bra.
#5 - 14 april 2004 09:57
..eller byt mindre volym och oftare. Vilket KH är det då pH är 6,5-7?
#6 - 14 april 2004 10:30
När Ph är nere på önskad nivå (6,5-7) så ligger Kh något lägre än i bytesvattnet men det sjunker aldrig mer än till 6.
#7 - 14 april 2004 11:12
Då tycker jag att du skall fundera över dina mätinstruments exakthet. Kh6 och ph 6,5 låter som en omöjlighet utan co2 tillsats, även om du använder torv. Men jag kan ha fel.
MVH
Magnus
#8 - 14 april 2004 11:27
Kan stämma att Kh inte är exakt då jag bara mätt med mätstickor men vet att Ph ligger på 6,5 då en polare med digital mätare har kollat mitt vatten! Hur som helst så ligger inte Kh lågt utan är snarare högt enligt förgskalan på testet. Men nu var det ju som sagt inte Kh jag ville ändra utan få mitt Ph stabilt!!!
#9 - 14 april 2004 11:31
Ursprungligen skickat av S3Martin

Kan stämma att Kh inte är exakt då jag bara mätt med mätstickor men vet att Ph ligger på 6,5 då en polare med digital mätare har kollat mitt vatten! Hur som helst så ligger inte Kh lågt utan är snarare högt enligt förgskalan på testet. Men nu var det ju som sagt inte Kh jag ville ändra utan få mitt Ph stabilt!!!

Det är kh som stabiliserar ph så där ser jag ingen motsättning.
Men ända sättet att få jämnt ph vid vattenbyte är att behandla vattnet på samma sätt som i karet fast utanför, innan byte.
MVH
Magnus
#10 - 14 april 2004 11:36

Ok, då är jag med! Tack för snabba svar!!! Skulle det funka bättre att byta 25L/2 ggr i veckan i stället? Om man skulle försöka få till en liknande torvfiltrering på vattnet innan jag häller i det skulle det funka att köta duchen över ett durkslag med torv eller krävs det att vattnet passerar torven flev gånger för ett bra resultat?
#11 - 14 april 2004 11:40
Om du byter 25 liter 2 ggr i veckan så blir det mindre totala vattenbyten än 50 liter en gång i veckan.
Att filtrera vattnet över frisk torv innan vattenbyte vet jag en del som gör, men jag tycker att det verkar ganska så bökígt.
Vad är det för fiskar du har som inte tål en tillfällig ph topp?
MVH
Magnus
#12 - 14 april 2004 11:46
Jag har Fjärils ciklider och Kardinal tetror + några siamesiska algätare. Anledningen till min oro är att efter ett vattenbyte för ca 2 veckor sedan så dog mina 4 skalarer allihop innom en timme och det enda jag kunde komma på var vattenvärdena för innan bytet var de helt pigga. Nu är jag orolig för både Fjärilarna och Kardinalerna är ju kända för att kräva hög kvalitet på vattnet. Vid senaste bytet i Lördags märktes dock inga problem.
#13 - 14 april 2004 11:53
Jag har 100 stycken kardinaltetror i mitt kar. När jag byter vatten höjs ph från 6,5-7,5. Så har det varit i ett år nu och jag har inte vad jag vet förlorat en enda kardinal. Att dina scalarer dog direkt som en följd av vattenbytet (?) kan bero på många saker. Mina gissningar ligger på antingen temperaturväxlingen eller någon form av förgiftning. Det minst troliga är att scalarerna skulle dött av ph höjning från 6,5-7,5.
MVH
magnus
#14 - 14 april 2004 12:00
Så med andra ord behöver jag kanske inte oroa mig alltför mycket då? Jag väntar nämligen på ett 400 l och där vill jag nog gärna ha Skalarer m.m. Alla andra värden (Nirit o.s.v.) ser bra ut och tempen är relativt konstant +/- en grad vid byte!

Bockar och bugar för den snabba hjälpen!!!
#15 - 14 april 2004 12:30
Ett KH på 6 och ett pH på 6,5-7 tyder på ett mätfel, men också att torven inte gett den önskade effekten. Jag vågar påstå att om du inte byter vatten och plockar upp strumpan med torv kommer ditt pH att stiga.

Ett strumpa med torv är inte tillräckligt effektivt vid ett KH på 7 vid start. Vill du ha ett stabilare vatten med ett pH på 6,5 bör KH vara under 1 och då krävs också ett mycket effektivare alternativ än vad strumpa med torv ger. T ex. i ett ytterfilter.

"Din" metod har inte lyckats ersätta det befintliga buffertsystem. Det är fortfarande det som dominerar fast ditt pH påvisar att det ligger strax under 7.
#16 - 14 april 2004 12:50
Eftersom du kör från egen brunn kan det finnas vissa egenskaper i vattnet som dina scalarer inte tål. Dricker du själv vattnet från brunnen eller har du även kommunalt kranvatten?
#17 - 14 april 2004 13:22

Ja det är samma vatten som vi dricker, bor lite off så det finns inget kommunalt draget och därav problemet med kalkrikt vatten.
Vad skulle det kunna vara för egenskaper som inte Scalarerna tål?
Detta är ju inte så kul, min ursprungliga plan var att ha Diskus i mitt nya 400 kar men om inte Scalarerna trivs så lär det ju inte bli lättare med Discus. Vill ju inte gärna testa och slänga några 1000 spänn i sjön!
#18 - 15 april 2004 06:41

Det här med ytterfilter? Menar du "Pupfish" att jag ska ha ett ytterfilter där jag bara filtrerar torv eller? Skulle det bli bättre?

Nån annan som gör så eller har erfarenhet av dyl?
#19 - 15 april 2004 07:28
Du placerar torven i ytterfiltret, mängd torv avgörs av filtervolymen. Du kanske inte behöver hela filtervolymen med torv, prova dig fram. Själv har jag använt en av korgarna med torv.

Placera filtervadd över och under torven, detta för att minska torvpartiklar i akvariet.
#20 - 15 april 2004 08:26
Ok, det får bli din lösning "Pupfish". Nästa fråga då, vad för filter ska jag köpa? Jag har ett Juwel 180 med innerfilter och även mitt nya 400 blir Juwel. Skulle det funka med Eheim 2213 som komplement för torvfiltreringen eller behöver jag större?
#21 - 15 april 2004 09:09
Eheim pumpen fungerar bra.
Jag vet inte vad för egenskaper det kan finnas i vattnet men en undersökning av vattnet kanske vore på plats eftersom ni själva dricker det.
Hårdheten är kanske i högsta laget men tror dock inte att det är ett problem. För att få yngel är det dock på tok för högt men för uppfödning av yngel är det faktiskt bättre med hårdare vatten, eftersom det innehåller mer mineraler och kalcium.
Tror inte att det vore några problem med diskus om nu scalarer fungerar. Kör igenom vattnet i torv innan du häller i det i akvariet så blir det inga problem.
Lycka till
#22 - 15 april 2004 09:18

De undersökte vattnet när brunnen borrades och det var högsta kvalitet. Vattnet är både klak och järn rikt viktet är bra för människan men kanske mindre bra för vissa fiskarter. Det lättaste kanske skulle vara att hålla fiskar som gillar hårt basiskt vatten men nu är det ju sydamerika som lockar mest!!! :)
#23 - 15 april 2004 09:24
Ja de är enligt min mening de mest intressanta. Odlare i Tyskland är framgångsrika med sitt hårda vatten men då kör de osmos vatten och blandar en stamlösning.
Du skulle kunna köra likadant, osmos maskiner har ju minskat lite i pris nu.
Var glad för ditt bra vatten i brunnen, jag hade gärna bytt.
#24 - 15 april 2004 11:05
Större filter ger möjlighet till större volym av torv, så du får väl göra en avvägning. Men alla filter bör fungera, kan inte se att det finns några hinder. Använder själv Eheim.
#25 - 15 april 2004 15:10
Juvel 400 levereras med ett innerfilter med två korgar. Lägg torven i den ena så slipper du köpa ett filter till.

Annons