Ph sjunkning

#1 - 22 mars 2009 13:25
Hej

Vad kan vara orsaken till att mitt pH hela tiden går ner. Efter ett vattenbyte ligger det på 7-7.5 och sedan dagen efter ligger det på 4.5-5 vad kan göra detta?
#2 - 22 mars 2009 17:22
Du har ett ingående vatten med lågt KH. Lite bikarbonat i vattnet stabiliserar KH - bör ligga kring 4. Medför ett pH på ca 7,5 och det är bra för de allra flesta fiskar

MVH Lasse
#3 - 22 mars 2009 17:33
En sänkning till 4,5-5 utan att du gör någonting är jag tveksam till, du bör ha något i karet som sänker ditt pH så mycket.
Har du någon gammal rot eller liknande i karet?
Vad har du mätt pH:t med?
#4 - 22 mars 2009 17:42
Fösen skrev:
Vad kan vara orsaken till att mitt pH hela tiden går ner. Efter ett vattenbyte ligger det på 7-7.5 och sedan dagen efter ligger det på 4.5-5 vad kan göra detta?

Nej.
Om inte du uteslutande använder RO-vatten och har inredning uteslutande bestående av torv (alternativt att du häller i en massa syra) så har du inte ett så lågt pH; det är orimligt lågt och ditt mät-kit mäter fel.
#5 - 22 mars 2009 18:05
Jag förstår att han bor i Ale och att vårt vatten uppträder på detta sätt är inte helt ovanligt. Han har ettdera Kungälvsvatten eller Göteborgsvatten (gränsen går någonstan vid Nödinge) Speciellt om man använder preparat för att sänka det förmodade höga pH:t. Det KH man mäter upp i Göteborgsvattnet (brukar ligga kring 2) består i huvudsak av hydroxidalkalinitet och när det vattnet kommer ner i ett ingånget kar där man använder pH-sänkande medel (eller matar bra) så kan just det beskrivna inträffa. Kungälvsvattnet är något liknande även om det kommer från en grusås - kalk i bergrunden här finns knappast.

Detta är en av orsakerna till att jag alltid predikar att KH skall mätas en dag efter vattenbyte. Detta vatten är inte ovanligt i Bohuslän, Småland och Norrland.

MVH Lasse
#6 - 22 mars 2009 18:09
Men vad jag förstod så gör han inte någonting med vattnet utan det blir så med pH:t "bara sådär"....
#7 - 22 mars 2009 18:30
Jag har varit med om det med Göteborgsvatten utan att använda medel. Det har varit i fall där akvariet är kraftigt belastat och ingen kalksten i gruset. Grund pH:t i karet är just så lågt och det nya vattnet tillför ingen karbonatbuffring - vattnet är vad gäller karbonatinnehållet nästan att betrakta som osmosvatten. Dessutom är jag inte säker på att han inte (eller hon) använder några medel med tanke på andra trådar.

MVH Lasse
#8 - 22 mars 2009 18:36
Eller så kanske Kent i Nol sagt det;)...
#9 - 22 mars 2009 22:03
ansjo skrev:
En sänkning till 4,5-5 utan att du gör någonting är jag tveksam till, du bör ha något i karet som sänker ditt pH så mycket.

Har du någon gammal rot eller liknande i karet?

Vad har du mätt pH:t med?

Har rötter i karet ja men jag har hört att det inte sänker pH så mycket och så har jag två kokosnötsskal. Jag har mätt mitt pH med tropical pH test har också ett Sera men det använder jag inte förrän Tropical är slut :)
#10 - 22 mars 2009 22:04
Lasse skrev:
Jag förstår att han bor i Ale och att vårt vatten uppträder på detta sätt är inte helt ovanligt. Han har ettdera Kungälvsvatten eller Göteborgsvatten (gränsen går någonstan vid Nödinge) Speciellt om man använder preparat för att sänka det förmodade höga pH:t. Det KH man mäter upp i Göteborgsvattnet (brukar ligga kring 2) består i huvudsak av hydroxidalkalinitet och när det vattnet kommer ner i ett ingånget kar där man använder pH-sänkande medel (eller matar bra) så kan just det beskrivna inträffa. Kungälvsvattnet är något liknande även om det kommer från en grusås - kalk i bergrunden här finns knappast.

Detta är en av orsakerna till att jag alltid predikar att KH skall mätas en dag efter vattenbyte. Detta vatten är inte ovanligt i Bohuslän, Småland och Norrland.

MVH Lasse

Ehm jag bor i Göteborg. Jag bor i Utby.
#11 - 22 mars 2009 22:13
Nej. Det är orimligt att pH spontant blir så lågt.
#12 - 22 mars 2009 22:14
Azur skrev:
Nej. Det är orimligt att pH spontant blir så lågt.

Ja det verkar konstigt men nu försöker jag ta reda på det förhoppningsvis :)
#13 - 22 mars 2009 22:26
Du har Göteborgsvatten (om du inte har egen brunn) med andra ord och har du rötter så ser jag ingen omöjlighet i att det blir så. Jag har själv råkat ut för sådana dip - grejen är ju att pH är så lågt redan innan vattenbytet och det är hydroxiden i vattnet vid bytet som driver upp pH:t till 7,5. Det låga pH:t är normalen i akvariet - 7 - 7,5 är direkt efter vattenbytet. Det behövs inte mycket försurande ämnen för att skicka ner ett antal liter nybytt Göteborgsvatten till den nivån - Azur du nämnde RO vatten inannan och vårt vatten här nere kan liknas vid det vad gäller karbonatinnehållet.

Hur många procent byter du?

MVH Lasse
#14 - 22 mars 2009 22:26
Jag vet inte om du förstår... De enda sätten att få så lågt pH är att tillsätta massor av syra eller använda rent RO-vatten eller destillerat vatten och filtrera över stora mängder torv/alkottar, eller tillsätta CO2. Ett pH på 4.5 är så lågt att det är dödligt för alla räkor och snäckor och många fiskar, och de flesta fiskar kan inte fortplanta sig i det.

Beskriv ditt akvarium och hur du behandlar vattnet.
#15 - 22 mars 2009 22:46
Om man har ett vatten utan karbonater i (det vill säga utan buffringsförmåga) så uppträder det som RO vatten i den här hänsynen. Göteborgsvattnet - direkt från kran ger ett KH på ca 1-2 och då beror det mesta av det Kh:t på att vattnet är pH höjt med hydroxid innan. Vattnet är extremt karbonatfattigt. Det behövs inte mycket syra för att få det vattnet att gå ner i låga värden. Om man mäter (med samma test) först 7 till 7,5 när vattnet är bytt och sedan 4,5 till 5 dagen efter så har man fått ett pH fall på 3 enheter vilket jag faktiskt har mätt upp med riktig utrustning i flera fall tidigare. sedan om det är 4,5 , 5 eller 5,5 som är det riktiga värdet är ointressant. Jag har mätt upp pH på under 5 i akvarium som gått länge (med riktig utrustning) utan att det har medfört att den fisk som gått där hela tiden dött (att fisken inte kan fortplanta sig är iofs riktigt men överlever gör den) Jag vet hur Göteborgsvattnet kan uppträda under vissa omständigheter (och har mätt detta med riktig, kallibrerad utrustning). Två rötter och kokosnötsskal räcker för att ge detta vatten sådana värden. Som jag påpekade så är det låga pH troligtvis normalfallet och pH-höjningen vid vattenbytet det onormala. Detta förhindras om man blandat lite kalk eller snäckskal i gruset eller använder lite bikarbonat vid bytena.

MVH Lasse
#16 - 23 mars 2009 14:21
Bor oxå i Gbg och mäter KH till 3. Har i alla tider brottats med problemet att sänka pH. Så att pH skulle rasa p.g.a. av vattnets låga KH verkar otroligt för mig. Försöker just nu får ner pH till 6,8 genom tillsats av CO2, men det verkar vara svårt i ett nystartat kar. Att rötter skulle sänka pH har jag aldrig kunnat konstatera. Även svårt eller omöjligt att sänka pH med torvfiltrering enligt mina erfarenheter. Dock verkar det kunna uppstå processer i ett akvarium som varit igång länge och är tungt belastat med fisk. Hade ett akvarium med stora ciklider där pH kunde bli lågt och delvattenbyten endast hjälpte tillfälligt. En bit kalksten är nog enda vettiga lösningen tillsammans med veckovisa delvattenbyten.
#17 - 23 mars 2009 17:33
Huruvida KH är lågt eller högt i Gbg har jag ingen uppfattning om, men om det är som Lasse säger så är det intressanta just vad pH ligger på innan vattenbytet. Om pH är stabilt runt 5 och tillfälligt går upp över 7 vid vattenbyte, för att sedn gå tillbaka så låter det rimligt som Lasse beskriver det. Jag misstänker dock att CO2 är en viktigare pH-sänkare än roten i detta fall. Det går lite väl fort för att så mycket organiska syror ska hinna lösas ut ut roten tycker jag.

Något kalkhaltigt i vattnet borde jobba upp pH så att det blir stabilt vid högre värden. Bikarbonat funkar väl också, men då måste ma ju hålla på med det vid varje vattenbyte.
#18 - 23 mars 2009 17:59
Vad jag menar med att rötterna kan sänka pH:t drastiskt är om de börjat ruttna. Råkade själv ut för det för ett par år sedan i karet på jobbet, det föll oförklarligt ner mot 4 trots intensiva vattenbyte.
När jag till slut fick upp roten var den mjuk på vissa ställen, och den åkte ut i diket efteråt. Efter detta var allt i ordning igen och pH:t var på mer normala ca 7.
#19 - 24 mars 2009 15:21
Lasse skrev:
Du har Göteborgsvatten (om du inte har egen brunn) med andra ord och har du rötter så ser jag ingen omöjlighet i att det blir så. Jag har själv råkat ut för sådana dip - grejen är ju att pH är så lågt redan innan vattenbytet och det är hydroxiden i vattnet vid bytet som driver upp pH:t till 7,5. Det låga pH:t är normalen i akvariet - 7 - 7,5 är direkt efter vattenbytet. Det behövs inte mycket försurande ämnen för att skicka ner ett antal liter nybytt Göteborgsvatten till den nivån - Azur du nämnde RO vatten inannan och vårt vatten här nere kan liknas vid det vad gäller karbonatinnehållet.

Hur många procent byter du?

MVH Lasse

Jag byter 20-25% 1-2 gånger i veckan det brukar mest hända på Måndagar och Fredagar. Har tjeckkolat Ph:t Jag provade med Tropical sedan med Sera och sist med JBL och alla visade samma. Alltså 5.0 i pH
#20 - 24 mars 2009 15:32
Fösen skrev:
Jag byter 20-25% 1-2 gånger i veckan det brukar mest hända på Måndagar och Fredagar. Har tjeckkolat Ph:t Jag provade med Tropical sedan med Sera och sist med JBL och alla visade samma. Alltså 5.0 i pH

Jag mätte också Kh och Gh. Kh har 3-5 dkh° och Gh har 6 dgh°
#21 - 24 mars 2009 19:47
KH 3-5 är definitivt inte som RO/destillerat vatten.
Det går fortfarande inte ihop. Du tillsätter inte CO2? Ekbarksextrakt?
#22 - 25 mars 2009 21:39
Azur skrev:
KH 3-5 är definitivt inte som RO/destillerat vatten.

Det går fortfarande inte ihop. Du tillsätter inte CO2? Ekbarksextrakt?

Nej nej lägger aldrig i medel som jag inte vet vad det är eller vad det gör för något. Kan någon av dessa medel vara orsaken? Easy life, Toxivec, Aquatan, Am quel ( ett medel som är detsamma som toxivec ), Stressguard, Ammovec och Easy balance?
Bilagor:
#23 - 26 mars 2009 15:07
Vad har du alla de medlen till?
Har du allt det, så behöver du inte hälla på något vatten i karet vid vattenbytena iaf:p;)....
#24 - 26 mars 2009 16:32
Det enda jag tillsätter är mat och veckovis vattenbyte.
Behövs det nåt mer när man har ett väl inkört kar? :)
#25 - 26 mars 2009 16:36
Nope:).
#26 - 27 mars 2009 19:52
ansjo skrev:
Vad har du alla de medlen till?

Har du allt det, så behöver du inte hälla på något vatten i karet vid vattenbytena iaf:p;)....

Vissa grejer har jag bara :) Men jag använder i princip alla
#27 - 27 mars 2009 19:54
Fösen skrev:
Vissa grejer har jag bara :) Men jag använder i princip alla

Till vadå?
#28 - 27 mars 2009 20:07
Sleaper skrev:
Till vadå?

Så att fiskarna ska må bra :) Vad använder du dina medel till? :)
#29 - 27 mars 2009 21:31
Vilka medel;)?
#30 - 27 mars 2009 22:44
JohanB skrev:
Det enda jag tillsätter är mat och veckovis vattenbyte.

Behövs det nåt mer när man har ett väl inkört kar? :)
har man ganska mycket kloraminer i vattnet så bör man tillsätta någon form av neutraliserare (tex. vattenberdningsmedel) vid vattenbyte för då räcker det inte med ett inkört kar!
#31 - 28 mars 2009 02:13
Fösen, ut med kokosnötter och rötter, kan inte se att det kommunala kåsjövattnet är i behov av alla dina vattenberedningsmedel, skippa dom på prov dom närmsta två veckorna och gå över till att köra 2-3 mindre (10%) delvattenbyten per vecka under den tiden och buffra med bikarbonat, mata sparsamt.

Du skriver att du har alldeles för mycket ammoniak i vattnet vilket jag har svårt att tro på då dina fiskar redan skulle varit döda om så vore fallet, hur mycket matar du och vad håller du samt den viktigaste frågan för mig, vad har du för teknik?

Ditt kH på 5 är annars alldeles ypperligt, har du kunnat hålla det där mellan dina tidigare delvattenbyten?
#32 - 28 mars 2009 06:58
Och man får knappast ammoniak i vattnet vid pH5 om jag inte minns fel?
#33 - 28 mars 2009 08:58
Fösen skrev:
Så att fiskarna ska må bra :) Vad använder du dina medel till? :)

Använder inga preparat. Behövs ju inte om allt är normalt.
#34 - 28 mars 2009 10:21
ansjo skrev:
Och man får knappast ammoniak i vattnet vid pH5 om jag inte minns fel?

Ammoniak hade jag vid pH 5 jo
#35 - 28 mars 2009 10:22
Gaffel skrev:
Fösen, ut med kokosnötter och rötter, kan inte se att det kommunala kåsjövattnet är i behov av alla dina vattenberedningsmedel, skippa dom på prov dom närmsta två veckorna och gå över till att köra 2-3 mindre (10%) delvattenbyten per vecka under den tiden och buffra med bikarbonat, mata sparsamt.

Du skriver att du har alldeles för mycket ammoniak i vattnet vilket jag har svårt att tro på då dina fiskar redan skulle varit döda om så vore fallet, hur mycket matar du och vad håller du samt den viktigaste frågan för mig, vad har du för teknik?

Ditt kH på 5 är annars alldeles ypperligt, har du kunnat hålla det där mellan dina tidigare delvattenbyten?

Mina malar gillar ju rötterna och kokosnötterna. De sitter där och gnager på dom dygnet runt. Jag tror att det är kokosnötterna eller en rot. De två andra rötterna är bra. Jag har lagt i en kalksten kan det hjälpa lite åtmonstone till pH 6?
#36 - 28 mars 2009 10:24
Gaffel skrev:

Kåsjövattnet? Eh frågade mina föräldrar de tror Delsjön eller nåt.
#37 - 28 mars 2009 10:50
Fösen, jag kan ha fel men bor du i utby har du troligtvis mjukt partillevatten som kommer från den kalkade kåsjön men till 20% är utblandat med kommunalt vatten från göteborg, enl partillekommuns sida är det en utbyggd sandfilteranläggning med kolfiltrering.

Vad jag menar är att du lyfter ut rötter och nötter under två veckor för att se om det går att komma till rätta med ditt vatten, utfodrar själv med Hikari tropical.

Och ammoniak är så vansinnigt giftigt för vattenlevande organismer samt uppstår och försvinner så fort att det nästintill är omöjligt att mäta upp det i akvariemiljö, misstänker du ammoniak och tar fram mätglas så ligger fisken med stor sannolikhet redan och guppar vid ytan när du väl står och droppar i reagensvätskan i kyvetten utan att få utslag.

1. Hur mäter du ammoniak och vilka värden uppmäter du?

2. Vilka fiskar håller du?

3. Hur mycket matar du?

4. Vad har du för akvariepump?

5. Har du kunnat hålla ett jämnt kH på 5 mellan dina delvattenbyten?
#38 - 28 mars 2009 10:55
Fösen, jag kan ha fel men bor du i utby har du troligtvis mjukt partillevatten som kommer från den kalkade kåsjön men till 20% är utblandat med kommunalt vatten från göteborg, enl partillekommuns sida är det en utbyggd sandfilteranläggning med kolfiltrering.

Vad jag menar är att du lyfter ut rötter och nötter under två veckor för att se om det går att komma till rätta med ditt vatten, utfodrar själv med Hikari tropical.

Och ammoniak är så vansinnigt giftigt för vattenlevande organismer samt uppstår och försvinner så fort att det nästintill är omöjligt att mäta upp det i akvariemiljö, misstänker du ammoniak och tar fram mätglas så ligger fisken med stor sannolikhet redan och guppar vid ytan när du väl står och droppar i reagensvätskan i kyvetten utan att få utslag.

3. Hur mycket matar du?

Bilagor:
#39 - 28 mars 2009 11:43
Gaffel skrev:

3. Hur mycket matar du?

Ammoniakmäter jag med Sera.

Jag har snorrar och L-malar (snorrar är corydoras)

Jag matar så mycket som de äter upp inom en halv timma.

Har en aqua el pump som är till 100 liter.

Mitt KH ligger alltid ungefär vid 4-6 dkh°
#40 - 28 mars 2009 13:00
Har du ett Aquael fan1+?

Ett 100 liters akvarium med 2 kokosnötshalvor och tre rötter lär vara en snabb pH sänkare, samlas det dessutom en massa exkrementer så lär du få höga fosfatnivåer, har du problem med alger?
#41 - 28 mars 2009 13:08
Har du ett Aquael fan1+?

Ett 100 liters akvarium med 2 kokosnötshalvor och tre rötter lär vara en snabb pH sänkare, samlas det dessutom en massa exkrementer så lär du få höga fosfatnivåer och svajigt CO2, vet inte om detta kan sabotera dina ammoniak avläsningar men det kanske Lasse eller Azur kan svara på, har du problem med alger?
#42 - 28 mars 2009 13:15
OK, jag vet jag sa att jag inte skulle kommentera mer, men det här kan vara intressant i sammanhanget.
http://mikes-machine.mine.nu/blackwater_breeding_tank_se.htm
Det är ett kar jag gjorde för att odla tetror. Hela inredningen är alltså rötter, eklöv, och okalkad torv, och akvariet är fyllt med destillerat vatten. pH blev ett stabilt 4.5.
#43 - 28 mars 2009 13:20
Ett klart intressant experiment Azur, kanske en lite tunnare bit torv ovanpå ett bottenfilter vore ett recept mot svavelvätet?

Annons