Hej
Vad kan vara orsaken till att mitt pH hela tiden går ner. Efter ett vattenbyte ligger det på 7-7.5 och sedan dagen efter ligger det på 4.5-5 vad kan göra detta?
Fösen skrev:Vad kan vara orsaken till att mitt pH hela tiden går ner. Efter ett vattenbyte ligger det på 7-7.5 och sedan dagen efter ligger det på 4.5-5 vad kan göra detta?
ansjo skrev:En sänkning till 4,5-5 utan att du gör någonting är jag tveksam till, du bör ha något i karet som sänker ditt pH så mycket.
Har du någon gammal rot eller liknande i karet?
Vad har du mätt pH:t med?
Lasse skrev:Jag förstår att han bor i Ale och att vårt vatten uppträder på detta sätt är inte helt ovanligt. Han har ettdera Kungälvsvatten eller Göteborgsvatten (gränsen går någonstan vid Nödinge) Speciellt om man använder preparat för att sänka det förmodade höga pH:t. Det KH man mäter upp i Göteborgsvattnet (brukar ligga kring 2) består i huvudsak av hydroxidalkalinitet och när det vattnet kommer ner i ett ingånget kar där man använder pH-sänkande medel (eller matar bra) så kan just det beskrivna inträffa. Kungälvsvattnet är något liknande även om det kommer från en grusås - kalk i bergrunden här finns knappast.
Detta är en av orsakerna till att jag alltid predikar att KH skall mätas en dag efter vattenbyte. Detta vatten är inte ovanligt i Bohuslän, Småland och Norrland.
MVH Lasse
Lasse skrev:Du har Göteborgsvatten (om du inte har egen brunn) med andra ord och har du rötter så ser jag ingen omöjlighet i att det blir så. Jag har själv råkat ut för sådana dip - grejen är ju att pH är så lågt redan innan vattenbytet och det är hydroxiden i vattnet vid bytet som driver upp pH:t till 7,5. Det låga pH:t är normalen i akvariet - 7 - 7,5 är direkt efter vattenbytet. Det behövs inte mycket försurande ämnen för att skicka ner ett antal liter nybytt Göteborgsvatten till den nivån - Azur du nämnde RO vatten inannan och vårt vatten här nere kan liknas vid det vad gäller karbonatinnehållet.
Hur många procent byter du?
MVH Lasse
Fösen skrev:Jag byter 20-25% 1-2 gånger i veckan det brukar mest hända på Måndagar och Fredagar. Har tjeckkolat Ph:t Jag provade med Tropical sedan med Sera och sist med JBL och alla visade samma. Alltså 5.0 i pH
Azur skrev:KH 3-5 är definitivt inte som RO/destillerat vatten.
Det går fortfarande inte ihop. Du tillsätter inte CO2? Ekbarksextrakt?
har man ganska mycket kloraminer i vattnet så bör man tillsätta någon form av neutraliserare (tex. vattenberdningsmedel) vid vattenbyte för då räcker det inte med ett inkört kar!JohanB skrev:Det enda jag tillsätter är mat och veckovis vattenbyte.
Behövs det nåt mer när man har ett väl inkört kar? :)
Gaffel skrev:Fösen, ut med kokosnötter och rötter, kan inte se att det kommunala kåsjövattnet är i behov av alla dina vattenberedningsmedel, skippa dom på prov dom närmsta två veckorna och gå över till att köra 2-3 mindre (10%) delvattenbyten per vecka under den tiden och buffra med bikarbonat, mata sparsamt.
Du skriver att du har alldeles för mycket ammoniak i vattnet vilket jag har svårt att tro på då dina fiskar redan skulle varit döda om så vore fallet, hur mycket matar du och vad håller du samt den viktigaste frågan för mig, vad har du för teknik?
Ditt kH på 5 är annars alldeles ypperligt, har du kunnat hålla det där mellan dina tidigare delvattenbyten?
Gaffel skrev:Fösen, ut med kokosnötter och rötter, kan inte se att det kommunala kåsjövattnet är i behov av alla dina vattenberedningsmedel, skippa dom på prov dom närmsta två veckorna och gå över till att köra 2-3 mindre (10%) delvattenbyten per vecka under den tiden och buffra med bikarbonat, mata sparsamt.
Du skriver att du har alldeles för mycket ammoniak i vattnet vilket jag har svårt att tro på då dina fiskar redan skulle varit döda om så vore fallet, hur mycket matar du och vad håller du samt den viktigaste frågan för mig, vad har du för teknik?
Ditt kH på 5 är annars alldeles ypperligt, har du kunnat hålla det där mellan dina tidigare delvattenbyten?
Gaffel skrev:Fösen, jag kan ha fel men bor du i utby har du troligtvis mjukt partillevatten som kommer från den kalkade kåsjön men till 20% är utblandat med kommunalt vatten från göteborg, enl partillekommuns sida är det en utbyggd sandfilteranläggning med kolfiltrering.
Vad jag menar är att du lyfter ut rötter och nötter under två veckor för att se om det går att komma till rätta med ditt vatten, utfodrar själv med Hikari tropical.
Och ammoniak är så vansinnigt giftigt för vattenlevande organismer samt uppstår och försvinner så fort att det nästintill är omöjligt att mäta upp det i akvariemiljö, misstänker du ammoniak och tar fram mätglas så ligger fisken med stor sannolikhet redan och guppar vid ytan när du väl står och droppar i reagensvätskan i kyvetten utan att få utslag.
1. Hur mäter du ammoniak och vilka värden uppmäter du?
2. Vilka fiskar håller du?
3. Hur mycket matar du?
4. Vad har du för akvariepump?
5. Har du kunnat hålla ett jämnt kH på 5 mellan dina delvattenbyten?