pH sjunker!

#1 - 11 december 2005 01:05
Hej Hej...

Har sedan jag installerade min pH-controller haft ett stabild pH värde mellan 6.5-6.6.

Satt och tittade i akvariumet och kom på att det var länge sedan jag såg att det pytsade ut CO2... Så jag kolladed i bänken fär att se om tuben var slut. Fick då se att kontrollern visade att det var pH 5.9! Mätte pH-värdet "manuellt" för att testa så att controllern inte visade fel. Det gjorde den inte.

Vad kan nu detta bero på? Och hur fixar jag det?

Den enda förändringen jag gjort är att jag skaffat en L200 den senaste veckorna. Har svårt att tro att den ska vara boven. Möjligen att den skulle vara en extrem träkäkare så att han käkar fram nytt trä som släpper ut humusämnen. Men detta tror jag inte själv på. Framförallt eftersom jag redan har ganska många L-malar i karet. Bland annat en royalpleco som käkar en hel del trä.

Hur ska det åtgärdas då?
Har funderat lite på bikarbonat, men blev lite osäker på om jag kan få problem med ammoniak då jag tillsätter Nitrat (KNO3)... hmmm....
Vid vattenbyte stiger pH-värdet med 0.5, men sjunker därefter sakta igen...

Övrig fakta:
400L, 30 grader, CO2, PMDD, MYCKET växter, hytsat ljus.
Diskus + L-malar

Har KH 3 i kranen. Hade dock varit intresant att vet vad jag har i karet kanske, men slut testvätska...

Någon som har förslag, tankar?
#2 - 11 december 2005 01:15
Dra ner på CO2'n. Det som sänker ditt pH är nästan säkert att du av nån anledning tillsätter överskott av CO2 - antingen att du ökat tillsatsen/upplösningen av CO2, att växterna äter mindre CO2, eller att CO2 överskott av nån anledning inte ventileras ut lika bra som tidigare.

L200'n är i alla fall garanterat oskyldig.

Ammoniaken torde inte vara ett problem förrän pH går över 7.5, så lite bikarbonat går nog att ha i. Annars kan du ju skaffa en buffert som inte är baserad på bikarbonat - det finns flera (t.ex. "diskusbuffert") som buffrar pH runt 6.5.
#3 - 11 december 2005 01:23
[QUOTE=Azur]Dra ner på CO2'n. Det som sänker ditt pH är nästan säkert att du av nån anledning tillsätter överskott av CO2 - antingen att du ökat tillsatsen/upplösningen av CO2, att växterna äter mindre CO2, eller att CO2 överskott av nån anledning inte ventileras ut lika bra som tidigare.
[/QUOTE]
hmmm... Kör ytterfiltret som reaktor. Kanske bildats någon större CO2 ficka i det så att karet får CO2 trots att inte controllern skickar ut något... Får undersöka.

[QUOTE=Azur]Ammoniaken torde inte vara ett problem förrän pH går över 7.5, så lite bikarbonat går nog att ha i. Annars kan du ju skaffa en buffert som inte är baserad på bikarbonat - det finns flera (t.ex. "diskusbuffert") som buffrar pH runt 6.5.[/QUOTE]
OK. Om jag inte hittar något fel på CO2 systemet testar jag bikarbonat. Någon buffert vid 6.5 vill jag inte tillsätta p.g.a. jag vill komma dit med hjälp av CO2 för växternas del...

Teack för hjälpen. ska kolla....
#4 - 11 december 2005 01:59
Kollade pH-värdet nu när det har varit släckt ett tag... nästan 5,5! så det tyder väl på att du har rätt. Stängde av ytterfiltret nu över natten, ska ta upp och rengöra det imorgon för att se ifall det börjar stiga...
#5 - 11 december 2005 08:07
Du kan köpa sera-ph plus finns nästan på alla akvarie affärer.
#6 - 11 december 2005 11:23
Kallibrerade controller nyss. Visade 0.1 fel.
KH var dock på 0!

Åtgärd?
#7 - 11 december 2005 11:58
Kolla kh i kranen. Om det är kh3 i kranen som du vill ha så gör några stora vattenbyten den kommande veckan.
MVH
Magnus
#8 - 11 december 2005 12:43
Ju lägre KH är desto större & snabbare pH svängningar får du (t.ex. pga CO2'n).

KH = vattnets innehåll av bikarbonat, så vattenbyten eller tillsats av (lite) bikarbonat ökar på buffringen så vattnet kan stå emot effekten av CO2'n bättre. Tillsätt inte för mycket bikarbonat så du drar upp pH högre än du vill, bara.
#9 - 11 december 2005 12:51
Men ph controllern har inte gett någon co2 alls på ett tag på grund av det låga pht.
MVH
Magnus
#10 - 11 december 2005 13:08
Utan buffringsförmåga ger även små tillskott av syra eller bas stora utslag. Loggar han pH? Annars skulle jag tänka mig ett vacklande pH dagtid pga att växterna äter CO2, kontrollern slår på, lite CO2 trycker pH långt ner, kontrollern stänger av... pH't sjönk ju dessutom under natten, vilket är ett säkert tecken på CO2 överskott.

Jag tror att kontrollern varit på eftersom det är svårt att komma under 6.5 i pH annars med mindre än att man verkligen försöker (t.ex. med torv). Lågt KH innebär inte automatiskt lågt pH, utan tenderar att leda till snabbare och större svängningar i pH, både upp och ned.
#11 - 20 december 2005 13:38
Hmm.... Har testat att byta mycket vatten nu ett tag. Tyvärr verkar inte KH stiga något, om än pH verkar ligga relativt stabilt mellan 6,3-6,5... Tyvärr loggar den inte pH-vvärdet vilket hade varit kanon i en situation som denna.

Vad tror ni om att gör 2 stora vattenbyten efter varan och sedan tillsätta lite bikarbonat?

Är det så att karbonaterna förbrukas när nitrit bilr nitrat?

Annons