pH-sänkning med citron?

#1 - 19 mars 2007 23:13
Kan man bara krama ur en citron lite för att sänka pH i karet? Måste man behandla citronsaften innan på något vis eller är det bara tuta och köra? Någon som har erfarenhet av detta? Gärna doseringstips!
#2 - 29 mars 2007 12:49
Funkar men ar halvbra eftersom organiska syror kommer att forbruka lite syre i vattnet och kanske gora det grummligt ett tag.

Anvand svavelsyra eller saltsyra i stallet i varsta fall salpetersyra eller fosforsyra (fosfor ha ju oxa sina sidor)
#3 - 29 mars 2007 14:07
Citronsyra e nog enklast annars
#4 - 30 mars 2007 19:10
Xul skrev:

Anvand svavelsyra eller saltsyra i stallet i varsta fall salpetersyra eller fosforsyra (fosfor ha ju oxa sina sidor)

har inte även svavel det?

fosforsyra är det enklaste att använda, säljs i akvarieaffärer under namnet phminus och man slipper gå till apoteket... fosfater tas ganska snabbt upp av växterna...

rent teoretiskt sett går det sänka med pressad citron (silad) men citronsyra är ganska svagt... själv har jag sänkt ph i småkar med hjälp av läskedrycker och mineralvatten... men i större kar skulle jag köra på med starkare grejer(inte sprit nej ;P) som fosforsyra i små doser och mäta en halvtimme-timme efter varje dosering...
#5 - 4 april 2007 08:39
En nybörjares instick.
Här i Finland har vi i matbutiken en produkt som är ämnad för avkalkning av kaffekokare. Men om man läser vad det innehåller så står det Citronsyra, och det är i kristall form. Stor chans att ni har en liknande produkt där borta i Sverige. Kostar några Cent för två påsar.
#6 - 15 april 2007 08:02
Avkalkningsmedel för kaffekokare finns även i Sverige men det är betydligt billigare att köpa ren citronsyra. Den ligger i 50(?)grams påsar längst ner bland de större påsarna i kryddhyllan.
#7 - 15 april 2007 08:30
använd kolsyra istället
#8 - 2 maj 2007 21:16
många gram citronsyra(kristaller) är en "liten" dos? Har 250l på 7,0 som jag vill ha ner till 6,0-6,5...
#9 - 3 maj 2007 07:40
Men

Apoteket ? Svavelsyran som finns i Batterisyra är ren (finns att köpa) Saltsyra borde man få tag i färgbutiken (köpte min i en stormarknad typ 28% ig)

Själv kör jag med en lösning 1:1 ferropol (JBL) och denna saltsyra.

Vid varje vattenbyte (vecka) (ung 13 L) går jag i med denna lösning 1 mL/L dvs 13 mL dock aldrig mer än 15 mL.
Vattenbytet är strax under 10 % av akvariet i mitt fall.

pH sänks inte vid detta förfarande (eller väldigt lite) men man slipper att pH går upp vid vattenbytet.

Annons