PH problem

#1 - 19 juli 2012 21:17
hej jag har efter 10-12 års frånvaro från akvarie världen startat ett 200 liters för 2 veckor sen.
och jag har problem med mina värden.
jag har idags läget nijjisin dvärg ciklider i. men vill ha några diskus när jag fått ordning på det biologiska.

när jag startade det och hade i någon form av uppstarts medel så låg mina värden på

no3 =0
no2= 0
kh= 21
gh=20
ph=7.6

så jag hörde med fiskeaffären och dom rekomenderade ett ekbarks extrakt för att sänka ph.
det fungerar så att man slår i efter akvariets storlek med minst 24 timmars mellanrum. akvariet har fått 5 doser nu
och mina vatten värden är följande

no3=0
no2=0
kh 13-15
gh= ca6
ph 7.6

jag får alltså inte ner ph någonting alls.

finns där någon annan metod som är bättre? har läst att man kan använda torv som man filtrerar i hinkar o häller i akvariet. det låter rätt jobbigt (har planer till våren att starta ett 720 liters) så jag söker en metod som verkligen fungerar, även läst om co2 tuber men det verkar dyrt som satan att hålla på med. finns där något annat knep?
hade diskus för också. men som sakt det var ett tag sen och man har ju blivit lite ringrostig på det mesta.

även KH värdet behöver jag sänka för diskusarna väl? hur gör jag det bäst. jag bor i ystad och vi har väldigt hårt vatten. så även där en långsiktig lösning.

Mvh Micke

edit: eller är det så enkelt så att jag ska fortsätta med mitt ekextrakt tills jag har fått ner KH värdet ännumer och när det sjunkit ytterliggare så börjar även PH värdet sjunka?
#3 - 19 juli 2012 22:56
#4 - 19 juli 2012 23:29
Först av allt vad mäter du med? Stickor eller droptest?
Här har du komunens vatten som bör vara vad du har i kranen om duinte har egen brunn.
http://www.ystad.se/ystadweb.nsf/alldocuments/80A14BD84E58DB7CC12575E5003C1CD4/$file/Nedraby%20vattenverk%20juni%202012.pdf
Tyvärr har dom ingen uppgift om alkaliniteten (KH)
Men att KH är högre än dh är ovanligt. Om du skall hålla mjukvatensfiskar i så hårt vatten tycker jag du skall fundera på osmosvatten. Annars blir det svårt med vattenbyten och det kan bli riktigt tråkiga äventyr med det.
Ekextrakt och även Fosforsyra och kanske även bufferämnen kan fungera men då får du se till att fixa vattnet innan du har i det i akvariet. pH svängningar är värre än lite högt pH.

Edit: Jag skulle nog testa med det vatten du har och inte ha i något medel. Spciellt om det inte är Vildfångad fisk. Om vill få vattnet att likna det naturliga vattnet skall man ta bort saker i ditt fall Kalcium och Magnesium inte sätta till en massa kemikalier. Kolla vilket vatten fisken har varit i tidigare och om det liknar ditt bör det fungera.
#5 - 20 juli 2012 07:32
bossep skrev:
Först av allt vad mäter du med? Stickor eller droptest?

Här har du komunens vatten som bör vara vad du har i kranen om duinte har egen brunn.

http://www.ystad.se/ystadweb.nsf/alldocuments/80A14BD84E58DB7CC12575E5003C1CD4/$file/Nedraby%20vattenverk%20juni%202012.pdf

Tyvärr har dom ingen uppgift om alkaliniteten (KH)

Men att KH är högre än dh är ovanligt. Om du skall hålla mjukvatensfiskar i så hårt vatten tycker jag du skall fundera på osmosvatten. Annars blir det svårt med vattenbyten och det kan bli riktigt tråkiga äventyr med det.

Ekextrakt och även Fosforsyra och kanske även bufferämnen kan fungera men då får du se till att fixa vattnet innan du har i det i akvariet. pH svängningar är värre än lite högt pH.



Edit: Jag skulle nog testa med det vatten du har och inte ha i något medel. Spciellt om det inte är Vildfångad fisk. Om vill få vattnet att likna det naturliga vattnet skall man ta bort saker i ditt fall Kalcium och Magnesium inte sätta till en massa kemikalier. Kolla vilket vatten fisken har varit i tidigare och om det liknar ditt bör det fungera.


hej.
det första testet gjorde jag med stickor som var kvar sen förra gången jag hade akvarie. hade även ett dropp test för PH som var sen förra gången jag hade akvarie.
det andra testet är gjort med ny köpta Sera Quick test stickor

om man överväger ett ozmos system. var fyller man på flaskorna. och vad kostar det? var köper man systemen till bäst priser?
skulle det fungera om man komplettera med ett litet ytterfilter som man fyller med torv?

men klarar diskusen så pass basiskt och hårt vatten?
dagens fiskar är köpta i malmö. och dom har mycket mjukare vatten än oss.
jag gillar heller inte detta med att slå i massa kemikalier. känns inte som en långsiktigt korrekt lösning.

hur stort osmos system behöver jag till 200 liters respektive 720 liters akvarie?
#6 - 20 juli 2012 15:17
ju mer jag läser om osmos vatten ju mer förvirrad blir jag.
är det något man bereder utantför akvariet o häller i vid vattenbyte?
co2, osmos och PO vatten vad är skillnaderna och hur fungerar det i praktiken?
och vad är det jag behöver ha?
hur ser ett komplett set ut?
#7 - 20 juli 2012 15:23
Perlan skrev:
ju mer jag läser om osmos vatten ju mer förvirrad blir jag.

är det något man bereder utantför akvariet o häller i vid vattenbyte?

co2, osmos och PO vatten vad är skillnaderna och hur fungerar det i praktiken?

och vad är det jag behöver ha?

hur ser ett komplett set ut?

återkommer med lite förklaringar.
#8 - 20 juli 2012 17:01
Först av allt. Släng alla stickor och dropptester I närmsta tunna. Dropptesterna för att de har ett bäst föredatum och stickorna för att de är värdelösa nya som gamla.
Det var länge sedan jag höll på med Diskus och mycket har ändrats. Har du varit in på http://www.diskusforum.se där har de koll på ”sista skriket”. Kanske det finns någon där som har erfarenhet av Ystad vatten och Diskus.
Men om du har pH under 8 i kranen skall du vara glad! De flesta kommuner buffrar upp sitt vatten kortsiktigt till mellan 8 och 9. Dessutom har en del ändrat från klor till kloramin som bakterie dödare.
Jag skulle nog satsa på ett kolfilter på kranvattnet och köra sakta igenom det vid påfyllning. Då får du bort allehanda kemikalier. Min erfarenhet är att det är bättre med lite för hög alkalinitet (KH) än kväveföreningar så att byta vatten ofta med rent vatten är inte fel. Skall man mixtra med vattnet blir det ofta att man drar sig för allt laborerande.
RO= Rewerse Osmosis = omvänd osmos
Osmos vatten är det man får efteranvändandet av ett RO filter. Det är i princip som destillerat vatten.
Du måste alltså blanda upp detta med lite kranvatten eller tillsätta lite salter och bikarbonat annars blir det för svajigt i ett hem akvarium. Du måste ha ett KH runt 2-3 för att din pH test skall fungera.
RO filter har man på det vatten man häller i akvariet.
CO2 används för att sänka pH samt tillsätta kol till växter.
Jag tycker 200 liter är för litet för diskus 750 betydligt bättre.
#9 - 20 juli 2012 17:46
bossep skrev:
Först av allt. Släng alla stickor och dropptester I närmsta tunna. Dropptesterna för att de har ett bäst föredatum och stickorna för att de är värdelösa nya som gamla.

Det var länge sedan jag höll på med Diskus och mycket har ändrats. Har du varit in på http://www.diskusforum.se där har de koll på ”sista skriket”. Kanske det finns någon där som har erfarenhet av Ystad vatten och Diskus.

Men om du har pH under 8 i kranen skall du vara glad! De flesta kommuner buffrar upp sitt vatten kortsiktigt till mellan 8 och 9. Dessutom har en del ändrat från klor till kloramin som bakterie dödare.

Jag skulle nog satsa på ett kolfilter på kranvattnet och köra sakta igenom det vid påfyllning. Då får du bort allehanda kemikalier. Min erfarenhet är att det är bättre med lite för hög alkalinitet (KH) än kväveföreningar så att byta vatten ofta med rent vatten är inte fel. Skall man mixtra med vattnet blir det ofta att man drar sig för allt laborerande.

RO= Rewerse Osmosis = omvänd osmos

Osmos vatten är det man får efteranvändandet av ett RO filter. Det är i princip som destillerat vatten.

Du måste alltså blanda upp detta med lite kranvatten eller tillsätta lite salter och bikarbonat annars blir det för svajigt i ett hem akvarium. Du måste ha ett KH runt 2-3 för att din pH test skall fungera.

RO filter har man på det vatten man häller i akvariet.

CO2 används för att sänka pH samt tillsätta kol till växter.

Jag tycker 200 liter är för litet för diskus 750 betydligt bättre.


jo jag kan hålla med om att stickorna inte är något vidare. rinner ner färg från kudden ovanför o vips så är testet värdelöst.
ska köpa mig ett riktigt test kitt. så jag slipper missvissande tester.

angående kolet. principen du menar är att köra aktivt kol i en tratt med melita som det får rinna igenom. (förstår att jag för använda stor tratt och något annat än melita till akvariet)
alternativt kunde man skaffat ett ytterfilter med aktivt kol i. tappat upp det vattnet i badkaret och tappat ur vattnet genom pumpen i en spann o hällt i?

efter ännumer läsning. det med osmos vatten kommer bli en absolut sista lösning. verkar både dyrt och jobbigt att hålla på med. sen har jag en son på 1.5 år som gärna drar i allt som hänger utanför akvariet.

ja 200 liter är för litet för diskus. men jag kommer släppa i 5-6 diskus för att komma igång och lära mig hur fisken fungerar igen.
ska iväg på en 2 veckors resa i vinter sen efter det är tanken att komma igång med en 720 diskus akvarie, så i princip handlar det om att finslippa formen nu. för att slippa göra misstagen i det stora sen. här även tänkt köpa ungfisk runt 5 cm som jag kan flytta över i det stora sen och komplettera med ytterliggare fiske.

ska även hem till föräldrarna i morgon. ska kolla deras vatten kvalitet. dom bor utanför malmö och pappa och jag körde bara vanligt kranvatten med vattenberednings medel förra svängen vi körde diskus. och det vore inte jobbigt att hämta vatten från dom eftersom jag jobbar ett par km ifrån där. bara ha 4st 25 liters dunkar i bilen.

tack för hjälpen

edit:
så ser vattnet ut jag kan få tag på hos föräldrarna: http://www.vasyd.se/SiteCollectionDocuments/Vatten%20och%20avlopp/Dricksvatten/Burlöv%20Jan%202012.pdf

högre PH men mycke lägre KH så det är kanske lättare att få ner PH i deras vatten
#10 - 20 juli 2012 18:12
Kolfilter: skaffa 1 eller 2 kolfilterpatroner som du sätter på slangen du fyller med. Typ http://www.jula.se/vattenrenare-filterhus-438001
sedan fyller du i lugn takt.
Jag tycker du har lite feltänk med ett litet akvarium först och sedan ett större. Med ett större blir allt enklare och stabilare.
Jag skulle också vänta med diskus och testa med någon annan mjukvattensfisk i exempelvis 200 liters akvariet. Sedan skaffar du diskus när du blivit lite mer varm i kläderna. Det är känsliga och dyra rackare att göra fel med.
Jag skulle inte köra vatten från Malmö till Ystad. Det kommer nog att sluta med att du byter för lite vatten.
#11 - 20 juli 2012 18:27
bossep skrev:
Kolfilter: skaffa 1 eller 2 kolfilterpatroner som du sätter på slangen du fyller med. Typ http://www.jula.se/vattenrenare-filterhus-438001

sedan fyller du i lugn takt.

Jag tycker du har lite feltänk med ett litet akvarium först och sedan ett större. Med ett större blir allt enklare och stabilare.

Jag skulle också vänta med diskus och testa med någon annan mjukvattensfisk i exempelvis 200 liters akvariet. Sedan skaffar du diskus när du blivit lite mer varm i kläderna. Det är känsliga och dyra rackare att göra fel med.

Jag skulle inte köra vatten från Malmö till Ystad. Det kommer nog att sluta med att du byter för lite vatten.


de med kolet verkar verkligen smidigt, riktigt bra tips.

jo det är jag väl medveten om. att det blev ett 200 liters först var för att jag redan hade de. behövde bara köpa ett nytt lysrör sen hälla i vatten. med ett 720 är det rätt mycke pengar som skulle upp direkt och jag var så ivrig att komma igång igen så 200 liters karret bara åkte upp av farten.

nä det är lätt man tänker jag tar det i morgon i stället, men iochmed detta med kolfiltert så finns där ingen anledning att göra det svårt för sig. en koppling i var ände o slang från kranen in i filtert. filtert ner i spannen klart.
har jag otur när jag tänker, om man kör två behållare, första från kranen med kol i och andra med torv för phets skull eller jag gör det bara svårt för mig då?
#12 - 20 juli 2012 20:22
Perlan skrev:
de med kolet verkar verkligen smidigt, riktigt bra tips.



jo det är jag väl medveten om. att det blev ett 200 liters först var för att jag redan hade de. behövde bara köpa ett nytt lysrör sen hälla i vatten. med ett 720 är det rätt mycke pengar som skulle upp direkt och jag var så ivrig att komma igång igen så 200 liters karret bara åkte upp av farten.



nä det är lätt man tänker jag tar det i morgon i stället, men iochmed detta med kolfiltert så finns där ingen anledning att göra det svårt för sig. en koppling i var ände o slang från kranen in i filtert. filtert ner i spannen klart.

har jag otur när jag tänker, om man kör två behållare, första från kranen med kol i och andra med torv för phets skull eller jag gör det bara svårt för mig då?

Normalt skulle jag köra: Snabbkoppling på kran och slang => Kolfilter -> slang -> akvarium. Skall du mecka med vettnet ner i en spann innan akvariet.
Kan du ställa upp det så att du kan ha båda akvarierna i gång samtidigt? I så fall kör igång 200 liters burken först och låt det gå till sig. Sedan ställer du upp 720 och använder filtermaterial etc från 200 liters akvariet vid uppstart av det nya. När det är upp och tuffar skaffar du diskus.
#13 - 20 juli 2012 20:51
Ett seriöst och bra tips är att börja med lite dvärgciklider, någon finurlig liten Apisto. Det finns mängder med olika vilket är fantastiskt kul.

De gillar lite lägre ph och de brötar gärna runt bland löv och grenar, fastnar du för dessa så är du fast hela livet. Du skulle rent teoretiskt kunna skaffa ett par Scalarer om karet är högt nog, 50 cm är bra! Dessa gillar också vattenvärden som för dig lite närmare ditt mål, det är även detta fantastiska ciklider.

I övrigt så lägger jag inte till så mycket mer, testa dig fram och se vad du gillar. meckar du för mycke så ligger snart karet på blocket medan du sitter hemma i köket och funderar över vad du gav dig in på.

Sen finns det jääätemycket roliga Ciklider från Central/Sydamerika du kan välja på i övrigt, kolla in Sajica-ciklid, Ellioti, Andinoacara Pulcher..
#14 - 20 juli 2012 20:53
bossep skrev:
Normalt skulle jag köra: Snabbkoppling på kran och slang => Kolfilter -> slang -> akvarium. Skall du mecka med vettnet ner i en spann innan akvariet.

Kan du ställa upp det så att du kan ha båda akvarierna i gång samtidigt? I så fall kör igång 200 liters burken först och låt det gå till sig. Sedan ställer du upp 720 och använder filtermaterial etc från 200 liters akvariet vid uppstart av det nya. När det är upp och tuffar skaffar du diskus.


okey ja det kan jag prova slipper jag hålla på med hinkar. bör gå eftersom där e tryck bakifrån.
jag har inte inhandlat 720 karret än. men när det väl är hemma kommer både 720 och 200 vara igång samtidigt.
men det blir inte uppstart av 720 karet förän i början av nästa år. men å andra sidan bör jag ha en bra bakterie kultur hemma som jag kan föra över i form av filter kanske även vatten från vattenbyte när det väl är dax.
#15 - 20 juli 2012 20:58
Ett seriöst och bra tips är att börja med lite dvärgciklider, någon finurlig liten Apisto. Det finns mängder med olika vilket är fantastiskt kul.



De gillar lite lägre ph och de brötar gärna runt bland löv och grenar, fastnar du för dessa så är du fast hela livet. Du skulle rent teoretiskt kunna skaffa ett par Scalarer om karet är högt nog, 50 cm är bra! Dessa gillar också vattenvärden som för dig lite närmare ditt mål, det är även detta fantastiska ciklider.



I övrigt så lägger jag inte till så mycket mer, testa dig fram och se vad du gillar. meckar du för mycke så ligger snart karet på blocket medan du sitter hemma i köket och funderar över vad du gav dig in på.



Sen finns det jääätemycket roliga Ciklider från Central/Sydamerika du kan välja på i övrigt, kolla in Sajica-ciklid, Ellioti, Andinoacara Pulcher..


jag har (ursäkta stavningen) apistogamma nijjasin 4st och 50 kardinal tetror och 3 ansistrusar o 3 algätare idags läget. scalarer är tuffa men 200 liters karret är bara 40 cm högt så det känns lite taskigt mot dom.
ja där är hur många som helst. ville först ha blå ciklid men då fick ja inte ha något annat i akvariet sa han i affären så det fick vara så. kanske kan bo ett par såna där i sen när det andra också är igång. det får tiden utvissa. men dvärgarna är roliga. mycke personlighet. där e en som e herre på täppan redan
#16 - 20 juli 2012 20:59
Perlan skrev:
okey ja det kan jag prova slipper jag hålla på med hinkar. bör gå eftersom där e tryck bakifrån.

jag har inte inhandlat 720 karret än. men när det väl är hemma kommer både 720 och 200 vara igång samtidigt.

men det blir inte uppstart av 720 karet förän i början av nästa år. men å andra sidan bör jag ha en bra bakterie kultur hemma som jag kan föra över i form av filter kanske även vatten från vattenbyte när det väl är dax.

Japp men vi tar uppstarten med 720 när det blir dax!
Vad menar du med tryck bakifrån?
#17 - 20 juli 2012 21:03
bossep skrev:
Japp men vi tar uppstarten med 720 när det blir dax!

Vad menar du med tryck bakifrån?


japp det blir bäst så.
jag menar vattenledningen trycker ju in vattnet i filter så trotts lågt tryck bör jag kunna trycka vattnet från filtert rakt ner i akvariet. blir ca 5 meter mellan akvarie och filter. (som jag förstått det ska jag bara låta det rinna sakta sakta så kolet hinner med, inte fullt kräm på blandaren)
#18 - 20 juli 2012 21:06
Perlan skrev:
japp det blir bäst så.

jag menar vattenledningen trycker ju in vattnet i filter så trotts lågt tryck bör jag kunna trycka vattnet från filtert rakt ner i akvariet. blir ca 5 meter mellan akvarie och filter. (som jag förstått det ska jag bara låta det rinna sakta sakta så kolet hinner med, inte fullt kräm på blandaren)

Ja, ja det är inga problem med trycket. Använd lite sunt förnuft med flödet. Det behöver inte gå supersakta men inte fullt malla på blandaren.
#19 - 20 juli 2012 21:16
bossep skrev:
Ja, ja det är inga problem med trycket. Använd lite sunt förnuft med flödet. Det behöver inte gå supersakta men inte fullt malla på blandaren.


nu har jag bara två frågor kvar :)
hur mycke vatten ska man trycka igenom filtert innan man bytar. gissar att det inte håller i evigheter?
har du något bra tips på vattentestare som man kan få tag i vanliga akvarie affärer. typ så jag kan kolla nitrit,nitrat,PH,GH,DH och om där är något annat jag ska hålla koll på. eller det är dom vanliga tetra\sera dropp testerna som gäller?

o tusen tack för all hjälp
#20 - 20 juli 2012 21:41
Ett seriöst och bra tips är att börja med lite dvärgciklider, någon finurlig liten Apisto. Det finns mängder med olika vilket är fantastiskt kul.



De gillar lite lägre ph och de brötar gärna runt bland löv och grenar, fastnar du för dessa så är du fast hela livet. Du skulle rent teoretiskt kunna skaffa ett par Scalarer om karet är högt nog, 50 cm är bra! Dessa gillar också vattenvärden som för dig lite närmare ditt mål, det är även detta fantastiska ciklider.



I övrigt så lägger jag inte till så mycket mer, testa dig fram och se vad du gillar. meckar du för mycke så ligger snart karet på blocket medan du sitter hemma i köket och funderar över vad du gav dig in på.



Sen finns det jääätemycket roliga Ciklider från Central/Sydamerika du kan välja på i övrigt, kolla in Sajica-ciklid, Ellioti, Andinoacara Pulcher..

Ja, men jag är lite fundersam på en del dvärgciklider. Fina är dom men det tycks som om flera här på forumet har problem med sjukdommar hos dessa som även ger sig på diskus.
Flaggciklider som vissa har är annars mycket fina;) Ett stim Rosentetra och ett stim pansarmalar är också bra fisk för ett SA akvarium.
Har du någon koll på Julas filterpatroner och hur länge de räcker?
#21 - 20 juli 2012 22:04
Perlan skrev:
nu har jag bara två frågor kvar :)

hur mycke vatten ska man trycka igenom filtert innan man bytar. gissar att det inte håller i evigheter?

har du något bra tips på vattentestare som man kan få tag i vanliga akvarie affärer. typ så jag kan kolla nitrit,nitrat,PH,GH,DH och om där är något annat jag ska hålla koll på. eller det är dom vanliga tetra\sera dropp testerna som gäller?



o tusen tack för all hjälp

Jag fick hem JBL’s stora låda och har testat en del av deras tester mot professionell utrustning och de tycks visa något så när rätt. Men den lådan är rätt dyr. Men jag tror de har en mindre låda också http://www.pwss.se/product.php?productid=1825&cat=394&page=1 . Annars har de lösa tester http://www.pwss.se/home.php?cat=394 . Jag skulle nog komplementera lådan med deras snäva pH test http://www.pwss.se/product.php?productid=1813&cat=394&page=1
pH, KH, nitrit och kanske Nitrat och ammonium kan vara bra. Sedan är en mätare för konduktivitet (S eller μS/cm) bra om man skall vara seriös med diskus och andra fiskar som vill ha rent vatten. Jag tror det senare och pH är det viktigaste.

Här finns en beskrivning på "diskus vatten" https://sites.google.com/site/johandiskus/Home/vattenkemi/osmosvatten
#22 - 20 juli 2012 22:38
bossep skrev:
Jag fick hem JBL’s stora låda och har testat en del av deras tester mot professionell utrustning och de tycks visa något så när rätt. Men den lådan är rätt dyr. Men jag tror de har en mindre låda också http://www.pwss.se/product.php?productid=1825&cat=394&page=1 . Annars har de lösa tester http://www.pwss.se/home.php?cat=394 . Jag skulle nog komplementera lådan med deras snäva pH test http://www.pwss.se/product.php?productid=1813&cat=394&page=1

pH, KH, nitrit och kanske Nitrat och ammonium kan vara bra. Sedan är en mätare för konduktivitet (S eller μS/cm) bra om man skall vara seriös med diskus och andra fiskar som vill ha rent vatten. Jag tror det senare och pH är det viktigaste.



Här finns en beskrivning på "diskus vatten" https://sites.google.com/site/johandiskus/Home/vattenkemi/osmosvatten


det var precis det jag sökte. kommer köpa deras lilla väska. blir lite väl mycke tester annars:P
men det verkar vettigt att komplettera med det andra ph bör mäta mer noga sen när där väl finns diskus i bilden.
men konduktivitets testare hittade jag ingen där. men massa annat roligt. var mycke billiga där också.
#23 - 21 juli 2012 01:31
Jag kör Seras motsvarighet till den stora väskan och JBLs snäva ph test, de ph testet man får med är ju rena skämtet har för mig att det är helt utan decimaler.
Den stora väskan får man ju med BosseP's käpphäst amonium också ;)
#24 - 21 juli 2012 02:33
KristianE skrev:
Jag kör Seras motsvarighet till den stora väskan och JBLs snäva ph test, de ph testet man får med är ju rena skämtet har för mig att det är helt utan decimaler.

Den stora väskan får man ju med BosseP's käpphäst amonium också ;)
Jag har inte testat Seras (tror jag) men kollade JBL's pH och det visar ganska exakt med 0.5 steg. Den snäva var +- 0.1 från min nykalibrerade digitalmätare.
#25 - 21 juli 2012 02:37
KristianE skrev:
Jag kör Seras motsvarighet till den stora väskan och JBLs snäva ph test, de ph testet man får med är ju rena skämtet har för mig att det är helt utan decimaler.

Den stora väskan får man ju med BosseP's käpphäst amonium också ;)
Amonimu är ju ingen större fara med mjukt och surt vatten men kan bli riktigt galet om man slattar i pH 8 eller mer vid vattenbyte! Diskus är känsliga även för ammonium det beh♫ver inte vara ammoniak. Samma med Nitrat. Man bör nog hålla det under 10 i alla fall.
#26 - 24 juli 2012 17:41
nu börjar jag nog närma mig. köpte jula kolfiltert. men det var ingen mega succe. så jag körde ner på granngården och köpte ett torvblock.
kör jag genom kolfiltert mycket långsamt mer i en hink full i torv som får droppa vidare ner i ett fat med kraftig syresättning så kommer jag fram till följande (fortfarande stickor inte köpt testet inu)
PH 7
KH 6

så det känns som jag börjar närma mig.

men hur mycke energi ska jag lägga på att få ett lågt KH värde?
#27 - 24 juli 2012 17:52
Perlan skrev:


men hur mycke energi ska jag lägga på att få ett lågt KH värde?
Ingen energi alls tills du har något vettig att mäta med.
#28 - 24 juli 2012 17:57
bossep skrev:
Amonimu är ju ingen större fara med mjukt och surt vatten men kan bli riktigt galet om man slattar i pH 8 eller mer vid vattenbyte! Diskus är känsliga även för ammonium det beh♫ver inte vara ammoniak. Samma med Nitrat. Man bör nog hålla det under 10 i alla fall.


Säger du att du skall ligga längst ner i EI-skalan när det gäller Nitraten? :)
#29 - 24 juli 2012 18:04
Säger du att du skall ligga längst ner i EI-skalan när det gäller Nitraten? :)
Absolut. Jag skulle inte köra veckodosering med diskus utan kanske var eller vannan dag. Om jag över huvud taget skulle göda. Allt beror på den organiska lasten i akvariet.
#30 - 24 juli 2012 18:17
Ja, det går ju inte att dosera för hela veckan när de ska ha nytt vatten så ofta. Jag hade absolut kört utan gödning, gärna utan växter alls faktiskt men smetat med rötter.

Jag fattar inte hur de gör när de kör hightech och diskar, förmodligen så sätter de i dem precis innan fotona tas.
#31 - 24 juli 2012 18:29
Ja, det går ju inte att dosera för hela veckan när de ska ha nytt vatten så ofta. Jag hade absolut kört utan gödning, gärna utan växter alls faktiskt men smetat med rötter.



Jag fattar inte hur de gör när de kör hightech och diskar, förmodligen så sätter de i dem precis innan fotona tas.
Mitt ena akvarium har massor med bland anna bark och rötter samt bottenfilter. Växterna är Javaormbunkar och javamossa. I och för sig byter jag inte vatten så ofta men inte en alg i sikte. Fisklasten är ganska hög och inget PMDD alls de senaste månaderna.
High tech diskus. RO vatten innehåller inga algsporer exempelvis. Om man sedan "saltar" upp vattnet till lämplig konduktivitet blir det lite näring till eventuella växter.
#32 - 24 juli 2012 18:34


Jag fattar inte hur de gör när de kör hightech och diskar, förmodligen så sätter de i dem precis innan fotona tas.

Jag misstänker starkt samma sak med många skape kar!
Sedan är det enligt mig en viss skillnad på att odla diskus och hålla dom för prydnad. Samma sak så är det skillnad på Vildfångad och odlad diskus. Den Vildfångade behöver "mjukare" vatten i början. Men kan vänja sig vid lite högre värden över tid.
#33 - 25 juli 2012 10:00
bossep skrev:
Ingen energi alls tills du har något vettig att mäta med.


ska köpa de setet du länkade till nästa gång jag är i malmö. hornbach har exakt de för 399 kr.

men överlag hur viktigt är det att hålla ett lågt kh om man ska ha ett sällskaps akvarie utan avsikt att odla något.
#34 - 25 juli 2012 16:10
Perlan skrev:
ska köpa de setet du länkade till nästa gång jag är i malmö. hornbach har exakt de för 399 kr.



men överlag hur viktigt är det att hålla ett lågt kh om man ska ha ett sällskaps akvarie utan avsikt att odla något.

Jag är ganska rostig på diskus men jag skulle tro att du kan hålla odlingsvarianter vid ganska högt pH. Jag tror folket på diskusforum kan hjälpa dig mer än vad jag kan. Min generella uppfattning är att man skall hålla alkaliniteten (KH) så högt man kanför respektive fiskar för att få så stabilt pH som möjligt.
#35 - 4 september 2012 20:14
efter att ha rådfrågat ett par på diskusforum.se så har jag tillsist beställt ett osmos system, konduktivitets penna. och tropical och diskussalter får förhoppningsviss grejorna i morgon:P även bytat upp mig till ett eheim 2071 ytterfilter. så nu är där bra filter volym till burken.
har även dragit igång nästa projekt. letar efter ett 700+ liter möbel akvarie:)

men jag måste tipsa alla som går i osmos tankar. köp från danmark!!!! 1/4 del av priset mot sverige.
http://rent-postevand.dk/shop/index.php?route=product/category&path=47
#36 - 25 oktober 2012 08:25
Nu är även ett rent nytt 720 akvarie igång med 12 diskusar :) satan va det är dyrt och bli akvarie biten:P











Annons