ph problem!!!!

#1 - 30 juni 2003 19:26
har en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med
Kan för mycket luftning av vattnet sänka mitt ph???
har skrivit förut på forumet om mitt ph som varit nere på 4,5
( 9st diskusar dog)
gjorde då rent hela akvariet + att jag gjorde om filtret som jag hadde bakom min back to nature bakgrund för jag trodde att det kanske var boven i det hela att det vart fickor som vattnet stog still och på det viset sänkte ph på någotvis .[?]Så nu har jag 2 st insug på vänster sida och ett pumphuvud på höger sida som pumpar ut vattnet och dar i hörnet sitter det lite filtermatrial också + att jag i det vänstra hörnethar ett ytterfilter som sitter bakom bakgrunden insug + utsug och utsuget är riktat mot högerhörnet
tycker inte det ska vara något problem men nu till saken nu har akvariet varit igång i 3 veckor mäte nu ph då hadde det sjunkigt från ca7,0 som det var vid nystarten för 3 veckor sen till 6,0
kan någon förklara vad det är som händer[:-118]
så till frågan igen :kan för mycket luftning av vattenytan sänka ph???????
hoppas snart på svar
mvh hollowman
#2 - 30 juni 2003 20:20
I de absolut flesta fall ökar pH vid luftning/kraftig cirkulation på grund av att kolsyran lämnar vattnet.
Kolla KH hur högt/lågt det är, för att komma så lågt som pH 4,5 så måste vattnet innehålla fosfater/syra och ingen bikarbonat/karbonat KH 0.
Mät först tillsätt sedan bikarbonat för att höja pH, om KH ej är mätbart tillsätt ca 10 ml/100 L vatten så bör du hamna kring pH 7,2-7,5 och KH 5-6.

Vilket pH och KH har du i ditt kranvatten? Fyll en hink med vatten och lufta det ett dygn och mät sedan.

Mvh Janne
#3 - 30 juni 2003 20:34
Hej hallowman

Minns jag inte fel hade du under 0,5dKH vid tappstället och ett pH på 7,0. Jag föreslog en test som du uppenbarligen inte gjort. Ja, pH kan sjunka om du genomluftar vattnet kraftigt om man har använt hydroxid för att "skrämma" upp pH-värdet. Gör testen som jag föreslog och du upptäcker att du får ett lägre pH än 7,0. Jag gissade att du hamnade i intevallen 6,0-6,5 vilket uppenbarligen inte är så långt från sanningen.
#4 - 1 juli 2003 07:24
hmm hadde bra ph tills jag satte i fisken och växerna och började mata lite men jag har då inte matat för mycket tycker jag men men som vi vet alla är oxhjärta kraftigt foder som kan skita ner vattnet bra så jag tror nu när det bara varit i gång 3 veckor så har bakterierna det lite svårt att bryta ner resterna så ph sjunker för det kanske ja inte vet ja .eller vad tror ni kan jag göra ett litet vatten byte utan attt få ostabilt vatten????
men jag vill inte göra ett delvattens byte heller p.g.a kan ju bi liet ostabilt då vattnet kanske kan ju ha fel men jag tror att jag kör på lite bikarbonat. hmm har bara ett ph test hemma lånade av en kompis kh testen som jag hadde förut
#5 - 1 juli 2003 07:34
Läs här på Zoopet höj inte pH utan att göra ett delvattenbyte
#6 - 1 juli 2003 07:46
okej ska läsa lite då. feck har redan slagit i lite bikarbonat men hadde inte så mycket hemma typ dosering till 200 liters bara men men

Annons