pH och vattenbyte

#1 - 27 oktober 2004 10:15
Hade eventuellt tänkt att införskaffa olika sydamerikaner vilka gärna vill ha ett lägre pH. Har fått för mig att jag också ganska lätt kan sänka pHt mha torvfiltrering, mkt rötter, löv på botten osv.

Det som gör mig lite fundersam är hur man går tillväga vid vattenbyten.
Nuförtiden verkar de flesta råda att man byter uppemot 50% av vattnet varje vecka. Om man då som jag har kommunalt vatten med relativt högt pH, drygt 8 ligger det på tror jag, borde inte det innebära problem med pH svängningar vid vattenbyten om man inte gör vattnet som ska hällas i surare innan bytet.

Undrar lite hur andra (mer erfarna) akvarister tacklar det här problemet.

#2 - 27 oktober 2004 11:01
Byt inte så mycket varje gång utan byt 20-25 % istället och kanske 2 ggr i veckan.

Jag gör så i mina diskuskar iaf o det har fungerat oklanderligt under hela tiden.

Jag byter 20% var 3:e dag ungefär, ibland var 4:e dag.

Rengör filter max en gång var 4:e månad och eftersom jag har 2 separata ytterfilter så ta jag ett och så väntar jag ett par veckor så tar jag nästa sen får dom stå och gå igen flera månader.

//matte
#3 - 27 oktober 2004 11:02
Min första tanke blir att det är oftast betydligt viktigare att byta vatten regelbundet än att hålla ett lågt pH. Dessutom är pH-svängningar i sej tämligen ofarligt.

Men om du vill säkerställa ett lägre pH även vid vattenbyten så kan du ju köpa en präktig hink och ha torv och vatten i den. Och du tar då vatten från hinken till akvariet och fyller sedan på hinken med kranvatten som då får stå till sej en vecka och bli tjusigt brun och tillika surare.
#4 - 27 oktober 2004 11:05
Ska tilläggas att jag har torv i en strumpa i varje kar som byts varje månad och så har jag massa rötter som sänker ph´t oxå.

Det finns ju oakbarkextrakt oxå att sänka ph med 1 tesked till 100 liter vatten ungefär man får mäta sig fram lite så man inte får för lågt.
#5 - 27 oktober 2004 11:11
Amtra har två produkter för detta ändamål (utöver ekbarksextraktet): Trop och pH Konstant...
#6 - 27 oktober 2004 11:48
Tack för tipsen.

Tycker det är skönt att slippa använda diverse olika preparat så metoden att byta lite och oftare får nog bli min stil. Metoden att förbehandla vattnet med torv känns också lite meckigt när man bor i lägenhet.

Låter ju bra om fiskarna i regel inte är alltför känsliga för pHsvänggningar.

Annons