pH och KH till Malawi

#1 - 13 april 2007 18:34
Hej!
Jag hade lite lågt pH-värde i mitt 400 liters malawiakvarie så djuraffären gav mig bikarbonat som jag skulle slå i. Skulle slå i 1 dl/100 liter vatten var vad de sa, så det har jag gjort nu. pH-värdet har stigit till omkring 8,2 men KH-värdet har också stigit, och inte så lite heller. Nu ligger KH på ca. 48, låter lite mycket tycker jag. Är det farligt?

Tacksam för svar!
MVH
Gälarna
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 april 2007 18:51
Vete sjutton om din KH-test visar rätt. Oavsett vilket tror knappast det är farligt.
Sedan tycker jag inte att man skall hälla i preparat utan att kontrollera noggrant vilka utgångspunkterna är - en snabb och stor pH-höjning kan vara dödligt för fiskarna.
#3 - 13 april 2007 19:50
Hoppas även att du gjorde ett vattenbyte innan
#4 - 13 april 2007 19:53
Har kollat med två olika tester, båda visar på högt KH. Utgångsvärdet på pH innan jag tillsatte var omkring 7-7,5 (beroende på vilket test jag använde) och nu ligger det på 8 med det ena testet och 8,2 med det andra. Vet inte om det räknas som en stor förändring eller inte?:confused:
#5 - 13 april 2007 19:54
palleh skrev:
Hoppas även att du gjorde ett vattenbyte innan

Japp, gjorde ett delvattenbyte där jag bytte lite mer än hälften.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 april 2007 19:57
Gälarna skrev:
Har kollat med två olika tester, båda visar på högt KH. Utgångsvärdet på pH innan jag tillsatte var omkring 7-7,5 (beroende på vilket test jag använde) och nu ligger det på 8 med det ena testet och 8,2 med det andra. Vet inte om det räknas som en stor förändring eller inte?:confused:

Från 7 till 8,2 är en relativt stor förändring som ligger på gränsen
Från 7,5 till 8 är inga som helst problem
#7 - 13 april 2007 20:16
1 dl till 100 l låter häftigt även om det kanske inte är farligt så tror jag du klarar dig med betydligt mindre, jag tillsätter en matsked till ca 60 l vatten och har då kh 10-12 och ph runt 8.

Men du får prova dig fram till lämplig mängd.
#8 - 14 april 2007 08:05
1dl / 100L är slöseri
Jag doserar 2tsk /100L och det är i överkant

KH påvärkar inte fiskarna något men därimot PH
sluta slösa o kör med 2stk/100L vid vattnebyte
Alltså byter du ut 100l vatten tillsätter du 2stk bikarbonat.

Iofs är bikarbonat billigt 35kr/kg köper ja det för fins billigare också

Hur mycke bikarbonat du än häller i kan du inte få ph över 8.4 så går inte o överdosera men du slösar bara en massa
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 april 2007 08:47
Som sagt man skall alltid mäta sig fram eftersom pH-värdet stiger väldigt olika beroende vilket pH-värde man har.

Om man har ett pH på 6,5 och vill höja pH 0,5 så räcker det med en knivsudd, har man pH 8 och vill höja 0,5 så krävs det många kilo.
Så som sagt mät er fram till hur mycket som behövs.

Annons