Ph och hårdhet??

#1 - 30 juni 2003 20:05
Jag har en fundering kring mitt vatten i kranen. Läste i en bok att man kan lätt känna igen ett hårt vatten genom att tvålen löddrar mycket, men det gör det inte hos mig utan den löddrar inte så mycket så jag antar att jag har ganska mjukt vatten. Har inget test för att kolla hårdheten. Jag har Ph 8.0. Kan man ha högt ph och ett mjukt vatten undrar jag då, eftersom jag tror att jag har det[?]
#2 - 30 juni 2003 20:09
Tvål löddrar mindre i hårt vatten.
Och du kan ha mjukt vatten men högt pH i kranen.

Kolla med vattenverket på din ort, de har säkert en hemsida där det står vilka vattenvärden de har i sitt vatten.

Mvh Janne
#3 - 30 juni 2003 20:26
Det är det att vi har borrad brunn med ett nytt filter. Det stod såhär i boken "Vid hårt vatten ger tvål ifrån sig mycket lödder, vilket inte är fallet vid ett mjukt eller destillerat vatten." Då måste den boken jag har skrivit fel eller så har författaren fel. Orginalutgåvan är tryckt 1995 och den svenska är tryckt 2000. Boken heter "Stora Akvarieguiden"
#4 - 30 juni 2003 20:32
Boken har fel.

Mvh Janne
#5 - 30 juni 2003 20:40
Då måste jag ha hårt vatten då om boken har fel? men om mitt vatten är hårt kan jag förstå att Ph är högt. Jag tror att jag får införskaffa mig ett sådant test som mäter hårdheten. Vad heter ett sådant test? ska jag köpa både för totalhårdhet och ett för karbonathårdheten?
#6 - 30 juni 2003 20:50
Du kan även vända dig till din kommun och få vattnet testat eftersom du har egen brunn, kostar väldigt lite eller också är det kostnadsfritt.
Då får du reda på lite annat också än bara pH,KH och GH som nitrit, nitrat, mangan, flor osv.
Oftast räcker det med pH och KH test men ibland kanske du vill kolla även NO2-nitrit och NO3-nitrat så då vet att filter och vattenbyten fungerar som de skall.

Mvh Janne
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 30 juni 2003 21:05
Jag tror att jag får införskaffa mig ett sådant test som mäter hårdheten. Vad heter ett sådant test? ska jag köpa både för totalhårdhet och ett för karbonathårdheten?

Det är KH som är intressant (se avdelningen om Akvarievatten på Zoopet) och det heter KH-test. GH är tämligen ointressant.
Om du har egen brunn och ditt pH är högt så tror jag nog att KH också är högt - att kommunernas kranvatten ofta har ett högt pH och lågt KH bryter egentligen mot naturens lag men detta vatten är inställt på kemisk väg.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons