pH och CO2

#1 - 23 februari 2004 07:34
Hej Alla,

hett efterlängtat har jag äntligen startat upp mitt 200 L akv. Är dock nybörjare och undrar lite över CO2 och pH. Jag har byggt en CO2 anläggning och den funkar fint, men jag undrar nu hur pH påverkas av CO2. Jag justerade kH till 7 och pH till 6,5-7 innan jag startade CO2. Fixerar CO2 pH:t kring ett visst värde? Vilket i så fall? Erhåller vattnet någon buffertkapacitet eller måste man tillsätta salt, t ex kalciumkarbonat? Vore det att rekommendera? Jag bor i Malmö och om jag inte har fel är vattnet rätt kalkhaltigt här, behöver jag då sätta till salt?

mvh

andreas
#2 - 23 februari 2004 07:49
(... en liten parentes bara, upplever någon annan att fiskaran tycks dras till CO2:t eller är det jag som inbillar mig? I skrivande stund t ex är alla fiskarna på den sidan där CO2:t bubblar in.... Ingen viktig fråga, ni kan ignorera den :)
#3 - 23 februari 2004 11:40
Kh 7 och ph 6,5-7 innan co2 tillsats är en omöjlighet. Det skulle innebära att du har mer än 50 mr/l co2. Om dom siffrorna stämmer så skulle du inte behöva tillsätta co2, snarare lufta ur det. Du måste ha ett pålitligt testresultat innan du börjar. När du har det så kan du kolla in denna tabellen:
http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif
Du skall ligga inom det gröna området. Förutsatt att inga organiska syror använts.
MVH
Magnus
#4 - 24 februari 2004 06:48
tack för hjälpen tropfrog, tabellen var precis vad jag sökte!!

idag har jag kH 5 och pH 6,5 -7, så det borde väl vara bra. vet inte vad mina första värden berodde på, kanske mätte jag för tidigt efter tillsats av KH aktiv

vad är organiska syror? Det enda jag använt är kH aktiv, oak bark extract, växtnäring (florena), vattenberedning (aquatan) och till vad använder man organiska syror?
#5 - 24 februari 2004 07:49
Ekbarksextrakt sänker pH, då kan du inte räkna ut CO2 halten rätt.
#6 - 24 februari 2004 09:02
Ekbarkextrakt är en organisk syra. Sluta att använda den, den behövs inte när man tillsätter co2.
MVH
Magnus
#7 - 24 februari 2004 13:02
ok, tack så mkt alla :)

Annons