ph o co2

#1 - 3 januari 2004 12:28
nu har jag insett att jag måste fixa en anläggning. jag skulle vilja veta hur mkt ph skulle sjunka i ett 100-liters med stabilt ph på 7. kan man förebygga att ph sjunker genom att lägga en krita i filtret eller dyl? hur lång tid tar det innan ph sjunker?
sen har beskrivningen på hur man bygger en anläggn på akvarieguiden försvunnit, så släng in en länk.
#2 - 3 januari 2004 12:30
Hur mycket Ph sjunker beror på hur hårt vatten du har. Du kan motverka Ph sänkning med bikarbonat. Ph sänkningen kommer ganska snabbt om du har mjukt vatten.
#3 - 3 januari 2004 12:36
fanken, vi har mkt mjukt vatten i örebro. jag fick höra tidigare att man absolut inte skulle använda bikarbonat då en massa dumma substanser följde med det. jag vet inte kh, men kan man ringa nånstans o kolla sånt?

och så var det länken.

om man ska förebygga för mkt sänkning av ph, hur mkt av det förbeyggande som kritor, kalk, whatever ska man ha i?
#4 - 3 januari 2004 12:41
Jag kör med bikabonat utan några problem, har aldrig hört att det skulle vara dåligt. Du kan höra med vattenverket om värden på ditt vatten: vattenverket@orebro.se eller så köper du ett Kh test.
#5 - 3 januari 2004 12:43
Här har du: http://www.orebro.se/asp/fraIndex.asp?key=visintra@2006

#6 - 3 januari 2004 12:51
oj så hjälpsamt. [:)]
okej, jag har alltså 4,3.

men måste få svar på hur mkt kalcium o sånt man kan ha i (bikarbonat), hur många grader ph kommer sjunka och länken till co2bygge igen. :P

sen vill jag höra vad andra tycker om bikarbonat som phhöjare.
#7 - 3 januari 2004 12:56
Man använder inte bikarbonat för att höja Ph utan för att höja Kh. Tror det är det vanligaste och lättaste sättet att höja det på. Det finns ingen som kan svara på hur mycket du ska ha i, du får helt enkelt prova dig fram, samma med Ph fall. Du måste göra vattenbyte innan du har i bikarbonat i karet. Har tyvär inte länken.
#8 - 3 januari 2004 13:22
Ursprungligen skickat av mrsonk

Man använder inte bikarbonat för att höja Ph utan för att höja Kh. Tror det är det vanligaste och lättaste sättet att höja det på. Det finns ingen som kan svara på hur mycket du ska ha i, du får helt enkelt prova dig fram, samma med Ph fall. Du måste göra vattenbyte innan du har i bikarbonat i karet. Har tyvär inte länken.



jo, men jag menade att ph höjs om kh höjs
#9 - 3 januari 2004 13:30


men måste få svar på hur mkt kalcium o sånt man kan ha i (bikarbonat),


Pappa bor i Örebro och kör in ca 1,5-2,0 bubblor per sekund in i sitt ytterfilterinsug och ligger på ett pH på ca 6.5 vilket hans Scalarer och Palettciklider inte har något emot:
http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1358

Han har inte i något extra kalcium/bikarbonat.



hur många grader ph kommer sjunka


Det vet man i princip aldrig eftersom det beror på växtmängd, hur stor del av växterna som är snabbväxare, hårdhet på vattnet, antalet CO2-bubblor per sekund, vattencirkulation, täckglas, ljusmängd osv osv osv osv osv.

Det är därför man måste mäta pH:t nogrannt i början för att lära sig hur mycket just *sin egen* CO2-anläggning sänker pH:t vid olika premisser.

Utan pH-test och permanent CO2-test så leker man med fiskarnas liv.
#10 - 3 januari 2004 14:29
Bäst upplösning av CO2 har du vid pH 7. Man bör då eftersträva att starta vid ett pH stax över 7 och sänka den med hjälp av CO2 till stax under 7(alt. den CO2.nivå/halt som växterna vill ha). Att tillsätta vätekarbonat så att pH är t ex. 8 gör det svårare(inte omöjligt) att få en "optimal" CO2-nivå.

De som använder pet-flaske metoden bör undvika att tillsätta vätekarbonat i onödan. Det blir svårt och ibland omöjligt att nå den "optimala" CO2-nivån.

Vätekarbonat = HCO3 = "bikarbonat"
#11 - 3 januari 2004 14:37
Ursprungligen skickat av defdac

[quote]

men måste få svar på hur mkt kalcium o sånt man kan ha i (bikarbonat),


Pappa bor i Örebro och kör in ca 1,5-2,0 bubblor per sekund in i sitt ytterfilterinsug och ligger på ett pH på ca 6.5 vilket hans Scalarer och Palettciklider inte har något emot:
http://194.236.255.117/defblog/pictureAction.do?method=view&id=1358

Han har inte i något extra kalcium/bikarbonat.



hur många grader ph kommer sjunka


Det vet man i princip aldrig eftersom det beror på växtmängd, hur stor del av växterna som är snabbväxare, hårdhet på vattnet, antalet CO2-bubblor per sekund, vattencirkulation, täckglas, ljusmängd osv osv osv osv osv.

Det är därför man måste mäta pH:t nogrannt i början för att lära sig hur mycket just *sin egen* CO2-anläggning sänker pH:t vid olika premisser.

Utan pH-test och permanent CO2-test så leker man med fiskarnas liv.

[/quote]

okej. det har jag insett. har ph-test. måste man ha co2test också?
går det inte att starta och prova sig fram? har fiskar i detta akvarium som helst skulle vilja ha lite lägre ph än vad som är nu (7 ganska exakt), så jag tror inte det skulle gå nöd på dom. vad tror du?
#12 - 3 januari 2004 14:38
Ursprungligen skickat av pupfish

Bäst upplösning av CO2 har du vid pH 7. Man bör då eftersträva att starta vid ett pH stax över 7 och sänka den med hjälp av CO2 till stax under 7(alt. den CO2.nivå/halt som växterna vill ha). Att tillsätta vätekarbonat så att pH är t ex. 8 gör det svårare(inte omöjligt) att få en "optimal" CO2-nivå.



De som använder pet-flaske metoden bör undvika att tillsätta vätekarbonat i onödan. Det blir svårt och ibland omöjligt att nå den "optimala" CO2-nivån.



Vätekarbonat = HCO3



det blir hembränt-metoden, och det där känns som lite överkurs, så jag provar och ser hur det går (mina växter svälter och stannar i växten, det verkar sannerligen behövas)

#13 - 3 januari 2004 15:22
har ph-test. måste man ha co2test också?



Ett permanent Co2 test är ett ph test som sitter i burken hela tiden, ett smidigt sätt att se om ph skulle rasa extremt.
Det räcker om du har ett nogrant Ph test som mäter i små intervaller sedan tar du ditt Kh och jämnför i tex denna tabell
http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_co2chart.htm
(längst ned på sidan)
Du bör ligga på det gröna området för en optimal nivå för växterna.
#14 - 3 januari 2004 16:06


Bäst upplösning av CO2 har du vid pH 7.


Vaddå "bäst" upplösning? Reagerar CO2 med vattnet som mest effektivt vid pH 7.0?



Att tillsätta vätekarbonat så att pH är t ex. 8 gör det svårare(inte omöjligt) att få en "optimal" CO2-nivå.


Nej högt KH gör det inte svårare att lösa CO2. Du kan spruta ner ungefär lika mycket CO2 i ett KH 20 som i ett KH 2 kar och få samma CO2-mängd i vattnet - däremot blir det radikalt olika pH.

Se CO2-tabellen.



De som använder pet-flaske metoden bör undvika att tillsätta vätekarbonat i onödan. Det blir svårt och ibland omöjligt att nå den "optimala" CO2-nivån.


Nej, pragmatiskt sett så är det helt fel. Kemimässigt så tjänar du några pytte-uns CO2 om du har ett lågt KH, men det är så försvinnande lite jämfört med vilka nivåer vi snackar om (20-30 ppm).
#15 - 3 januari 2004 16:24
CO2 i gasform reagerar med vattenmolekylen och det är koncentrationen av vattenmolekylen som avgör reaktionens omfattning. Högt pH mer hydoxidjoner lågt pH mer oxoniumjoner och följaktligen mindre vattenmolekyler. I kemin är det så att mängen/koncentartionen av de ingående ämnena(i reaktionen) avgör reaktionens omfattning. Vilket innebär att minskar vattenmolekylen minskar också reaktionens omfattning.

Därav minskar den(upplösningen) jämt från pH 7 och nedåt samt uppåt i pH-skalan. Det är lika svårt att få en reaktion med CO2 vid pH 8,4 som vid pH 5,6. Vilket är bra med tanke på kolsyrade läskedrycker, annars har vi fått dricka "syra". Detta var ett litet sido hopp.

Däremot är det så att i "rent" vatten finns ett matematiskt sammband mellan pH och KH, men fortfarande är det så att CO2 reagerar med H2O och inte med HCO3 eller CO3. Därav bäst upplösning vid pH 7.
#16 - 3 januari 2004 16:29


Däremot är det så att i "rent" vatten finns ett matematiskt samband mellan pH och KH, men fortfarande är det så att CO2 reagerar med H2O och inte med HCO3 eller CO3. Därav bäst upplösning vid pH 7.


Kalas! Då förstår jag.
#17 - 3 januari 2004 16:32
nu har jag kört igång o väntar på att det ska börja bubbla...spelar det nån roll om slangen till syrestenen är lång eller kort? ska den vara kort för att det ska bli mer tryck?
#18 - 3 januari 2004 19:05
Varför går det då att lösa upp CO2 i ett akvarium med hög alkalinitet lika lätt som i ett med låg alkalinitet med en växtakvarists mått mätt?
#19 - 3 januari 2004 20:31
Jag vet inte om detta som Tarah skriver hjälper oss att förstå lite mer:
http://fins.actwin.com/aquatic-plants/month.200312/msg00159.html

Har man högre KH så slösas mer CO2-molekyler till att reducera pH och man får, relativt sett, mindre upplöst CO2 i vattnet. Har man en extremt begränsad CO2-budget vill man därför ha lågt KH och hela tiden ligga på kompensationspunkten vid pH 6.35.

Om man drar resonemanget vidare så förstår jag då varför Ronny Stolt vill att man sänker pH:t till 6.3 i ett Diana Walstad-liknande akvarium med enbart humus/torv toppat med grus och ingen extra CO2-källa. Varenda gnutta av fiskar och bakterier producerad CO2 kommer då växterna till nytta istället för att sänka pH:t?

Problemet är att mäta CO2-halten i ett torvfiltrerat vatten, vilket gör det problematiskt för oss med CO2-tuber. Men för ett low-tech-växtakvarium utan extra CO2-insprutning blir det av väldigt stort intresse?

Ytterligare problem med lågt KH är att Ca-halten blir låg, vilket jag själv brottas med iform av krulliga blad vilket jag börjar bli jäkligt less på. Eller kan man ha hög Ca-halt och ändå ha lågt KH?
#20 - 3 januari 2004 22:38
Ja det kan du med hjälp av kalciumsulfat men det ska tydligen vara svårupplöst. Jag ska nog testa det nån dag.
#21 - 4 januari 2004 00:05
Hej !
Jag har läst era inlägg med intresse. Jag har själv ganska nyligen börjat med CO2 anläggning.Kör med 6 kg tub o långtids test på CO2 samt reaktor,som drivs av ett av mina filter....Har precis installerat reaktorn och försöker hitta rätt inställning för den,utan CO2 testet hade det gått åt skogen med fiskarna...Det blir nog en elektronisk styranläggnig med tiden. Bra priser nere i Tyskland...Mvh Jan
#22 - 4 januari 2004 01:46
Kör man med tub(CO2) har det mindre betydelse, man har en gaspedal och kostnaden är låg. Kör man med Pet-flaske metoden är kostnaden låg men ingen gaspedal. Därför bör man undvika högt KH. Resonemanget skulle hålla om man hade samma pH vid KH 20 som vid KH 2. Problemet är bara att vid KH 20 är nog pH 8,2 och vid KH 2 är pH 7,2. Nu kan vi glömma detta.

Orsaken till ett önskemål om pH 6,35 är att där finns en "buffert punkt" på kolsyra systemet, d v s buffert förmågan är extra stor just där. Även om den är svag så finns den. CO2 halten är dock fortfarande låg om ingen extern tillförsel finns. I ett Low-tech akvarium är CO2-halten i princip aldrig över 10 mg-CO2/l, utom i undan tags fall. Kan finns perioder då halten kan gå upp till 30 mg-CO2/l, men man kan inte styra halten. Därav begränsningen när det gäller växtvalet och tillväxthastigheten i ett Low-tech.
#23 - 4 januari 2004 02:32
Har man lite större akvarium och kör med gelatinmäsk får man en bra gaspedal genom att koppla på/ifrån flaskor. Använder man inte gelatin blir jäsningen väldigt ojämn och då kan ditt resonemang stämma bra.
#24 - 4 januari 2004 02:33
Härligt med en riktig kemist på forumet igen, jag vill hälsa dig varmt välkommen. [:)]
#25 - 4 januari 2004 12:37
Själv använder jag en frigolit(cellplast)låda(med lock) med en värmeplatta(för terarium) med en sandbädd ovanpå och där på ställer jag artemiakläckarna(lokalen där jag har fiskarna är för kall(15-20C)). Sedan kör jag den med en timer(på 12 h av 12 h) och en dimmer(justera in effekten), får en liten temp.svängning över dygnet(27-28C).

Principen går att använda för CO2, men gaspedalen går ändå inte att jämföra med en CO2-tub.
#26 - 4 januari 2004 13:18
Man kan tom använda en controller med mäsk-co2 genom att invertera magnetventilen och koppla den så att gasen släpps ut i luften när pH är rätt eller för låg och stänger den fria vägen ut i luften när det behövs mer CO2 i karet.
#27 - 4 januari 2004 16:42
Kan jag låta CO2 tillförseln stå på
dygnet runt eller skall jag stänga av den under natten?
#28 - 4 januari 2004 16:50
Det går bra förutsatt att dina firrar tål att pH:t sakta sänks under natten då växterna inte fotosyntetiserar.

Det gäller att få känsla för hur mycket din anläggning sänker under natten så man bör mäta på morgonen innan ljuset går på och på kvällen innan det släcks.
#29 - 4 januari 2004 18:50


nu har jag kört igång o väntar på att det ska börja bubbla...spelar det nån roll om slangen till syrestenen är lång eller kort? ska den vara kort för att det ska bli mer tryck?


Nej det spelar ingen roll. Det blir en viss fördröjning från det att gasen utvecklas i flaskan och det att den kommer ner i akvariet, vilket kan vara lite lurigt om man har CO2-prylar som kan reglera flödet.
#30 - 4 januari 2004 20:41
Då får man väl koppla på en tryckventil på andra sidan magnetventilen som släpper på ett tryck strax under det som behövs till att trycka ner CO2 i karet. Eller så låter man controllern styra pumpen till reaktorn så man får väldigt lite upplösning när den e avstängd och mycket när den är påslagen.
#31 - 4 januari 2004 20:43
Eller att man stryper flödet och låter det pysa ut via en tryckventil då.
#32 - 6 januari 2004 10:13
Jag har tittat i Claes Ohlssons katalog vad det gäller gasarmaturer...bra pris:329:- bara. Var hittar man sen en passande nålventil o magnetventil?....nya sådana..inget skrot...
#33 - 6 januari 2004 10:46
Billiga tryckreduceringsventiler är inte så svåra att hitta hos "svetshandlare". Skulle gärna vilja hitta resterande delar billigt också. [:)]
#34 - 6 januari 2004 11:08
Bygg din egen CO2 anläggning
Text och illustration: Jesper Thorell
Efter att ha läst igenom en diskussion, som gäller CO2 gödning i akvarier, i forumet här på AkvarieGuiden, kom jag på att det kanske skulle vara värt att skriva en liten artikel kring ämnet.

Vad är CO2?
CO2, eller kolsyra är restprodukten som vi och fiskarna har i vår utandningsluft/vatten.

Producerar inte fiskarna tillräckligt med CO2?
Om man inte har väldigt lite växter eller för mycket fisk produceras inte tillräckligt med CO2. Växters torra substans består till mellan 60 och 70 % av kol. Merparten av det kol en växt är uppbyggd av fås från CO2.

Är det inte farligt att hålla på med kolsyra?
Den mängd kolsyra som bildas borde närmast kunna jämställas med ett gigantiskt bullbak. Och största faran med det är väl frossandet i efterhand. Faran ligger i om det blir stopp i systemet, trycket kan då bli så högt att en slang brister eller en flaska ”exploderar”, men den risken förefaller väldigt liten så länge man bara ser till att det bubblar ur syrestenen.

Är det dyrt?
Jag uppskattar att min anläggning kostade mig ca 50:-, vidare kostar den ca 7:- i månaden. Detta är fullt tillräckligt till mitt 170 l kar. Jag tror att anläggningen bör räcka till ett 250 l kar.

Är det svårt?
Jag skapades med 5 tummar på varje hand. Jag snickrade ihop anläggningen på uppskattningsvis två timmar.

Vad behövs?
• 2 PET-flaskor med tättslutande kork. (original korken är utmärkt)
• Silikonslang, eller luftpumps slang
• Silikonfog eller limpistol
• Syresten eller alträbit
I den ena korken (kork 1) gör man ett hål som är lite mindre än diametern på slangen (5,0 mm). Tryck igenom slangen genom hålet, och täta skarven mellan korken och slangen med limpistol eller dylikt. Det är viktigt att skarven blir gastät. Jag fogade både på ovan och insidan av korken. Den andra korken (kork 2) skall ha två hål av samma dimension som i kork 1. Slangen som kommer från kork 1 skall in i ett av hålen i kork 2 och gå ner till botten på den PET-flaskan. Från det andra hålet i kork 2 ska det gå en slang som ska leda ner i akvariet. På änden som är i akvariet sätter man fast syrestenen/alträbiten. Foga skarvarna i kork 2.

Nu är hela byggfasen klar! (se bild)
Mesken jag har blandat består av:
• 1 liter ljummet vatten
• ½ jäst paket
• 2 dl socker
Blanda allt väl till jäst och socker löst sig. Denna laddning fungerar i ca 2 veckor för mig. På slutet kan man skaka om meskflaskan för att förlänga processen ytterligare en stund. Efter ett par timmar börjar det bubbla kolsyra.
Andra flaskan fyller man med vatten, detta för att tvätta gasen. Dessutom kan man använda den som bubbelräknare. Skruva på korkarna och rigga fast syrestenen/alträbiten nära botten någon stans i akvariet.

Hur fungerar det?
När jästen jäser, konsumerar svamparna socker. Restprodukten blir alkoholer och kolsyra. Vid rumstemeratur och de tryck vi leker med är alkoholerna flytande och större delen av kolsyran i gasform.
#35 - 6 januari 2004 11:14
Fiskfantasten: din metod är utmärkt och jag använder den själv fast ytterligare förfinad med gelatinmäsk och utan silikon eller smältlim. Men jag ska byta till tub så fort jag får råd (inklusive controller). Jag har just nu 7 flaskor mäsk igång.











Annons