PH nedsättande

#1 - 30 maj 2009 11:44
Hej någon som har några tips hur man får ner PH-värde? Helst så enkelt som möjligt. =)
#2 - 30 maj 2009 11:56
Feffe skrev:
Hej någon som har några tips hur man får ner PH-värde? Helst så enkelt som möjligt. =)

Det finns många sätt.

Rötter sänker PH.
Du kan köpa ekextrakt i affären, det verkar vara ganska ganska vanligt.
Det finns även pulver som buffrar ner till 6,5, fördelen med dessa medel är att det aldrig kan bli lägre PH än 6,5 oavsett hur mycket du doserar.

Jag har själv testat pulver men lyckades aldrig komma ner under 6,9 så jag har lagt ner det. Det kostar ju dessutom en slant att fylla på pulver varje vecka när du gör dina vattenbyten. :(

Just nu kör jag en CO2-tub, med en PH kontroll mm och nu har jag inga problem att ligga på ett PH runt 6,6. Dock inte direkt billigt.

Tillsätter man CO2 bör man nog även öka på belysning och börja ge växtnäring för att få en optimal miljö. Skall börja med PMDD nästa vecka.

Det finns många här i forumet som kan förklara de här sakerna betydligt bättre än jag så du kommer nog att få betydligt fler, och troligen bättre ;) tips.

Lycka till
/Hasse
#3 - 30 maj 2009 15:17
OKej, tack för svar! =) Jag har mangroverötter. Har dock inte testat PH-värdet ännu, kanske ska göra det innan jag börjar mecka och ha mig.
#4 - 30 maj 2009 17:28
Feffe skrev:
OKej, tack för svar! =) Jag har mangroverötter. Har dock inte testat PH-värdet ännu, kanske ska göra det innan jag börjar mecka och ha mig.

Det är nog ingen dum idé.

Du behöver mäta PH och KH i första hand för att ha koll på ditt vatten. Har du högt KH blir det svårare att få ner ditt PH.

För att ha bra koll på ditt vatten skall du nog även ha ett nitrit-test NO2 för att ha koll på om du har för mycket "skit" eller matrester.
#5 - 30 maj 2009 19:49
Rötter är nog ett ganska osäkert sätt att sänka pH på. Vissa rötter har ingen påverkan alls medan andra har.

Jag använder ekextrakt. Jag tycker det är bra för att man kan dosera mer exakt tills man nått önskat värde. Du kan också filtrera över granulerad torv. Vattnet kan dock bli kanska brunt då. Det varierar lite mellan olika fabrikat. Nackdelen är också att man doserar lite på måfå. Alkottar fungerar ungefär som torv också. Fördelen är att du får en massa andra mysiga ämnen i vattnet som många fiskar tycker om och är vana vid från naturen.

Du kan även använda olika syror. Jag har dock för liten erfarenhet av detta för att kunna ge råd. Det lämnar jag åt andra.
#6 - 30 maj 2009 20:21
Beleg skrev:
Rötter är nog ett ganska osäkert sätt att sänka pH på. Vissa rötter har ingen påverkan alls medan andra har.

Jag använder ekextrakt. Jag tycker det är bra för att man kan dosera mer exakt tills man nått önskat värde. Du kan också filtrera över granulerad torv. Vattnet kan dock bli kanska brunt då. Det varierar lite mellan olika fabrikat. Nackdelen är också att man doserar lite på måfå. Alkottar fungerar ungefär som torv också. Fördelen är att du får en massa andra mysiga ämnen i vattnet som många fiskar tycker om och är vana vid från naturen.

Du kan även använda olika syror. Jag har dock för liten erfarenhet av detta för att kunna ge råd. Det lämnar jag åt andra.

Låter väldigt intressant, syror vet jag inte om jag vågar mig på. Torv och liknande låter intressant, kan väl vara ganska fint att få lite brun ton på vattnet? Men som sagt måste jag mäta och ha mig lite först.
#7 - 30 maj 2009 22:46
Jo jag tycker precis som sehkn0 sa att du måste mäta pH och KH. Är KH väldigt lågt kan pH:t dyka farligt lågt om du försöker sänka på måfå. Är det däremot högt så kan du få kämpa länge för att sänka det bara pyttelite.

Jo jag kan hålla med om att det kan vara mycket fint med lite brunt vatten. Så ser det ju oftast ut i naturen också. En annan fördel är att vattnet brukar samtidigt bli väldigt klart med torv. Alltså en brun ton fast samtidigt kristallklart, om du förstår vad jag menar.

Du borde också kolla upp vilka vattenvärden ditt kranvatten har på din leverantörs hemsida. När jag kollade upp värdena i Malmö så stämde de mycket bra överens med de värden jag själv mätte upp. Sydvatten tror jag att det var jag kollade på. Minns inte just nu och deras hemsida är för tillfället nere.

I Malmö ligger KH på ca 6 och pH på 8,1 om jag minns rätt. Enligt sydvatten så ska pH:t sjunka av sig självt när vattnet får stå så att det närmar sig 7. Detta har jag dock inte märkt. Snarare tvärt om. Andra akvarister jag pratat med i Malmö har inte heller märkt att det sjunker. Så jag fortsätter att pytsa i ekextrakt.
#8 - 1 juni 2009 13:12
Feffe skrev:

En motfråga varför vill du sänka ph? enklast är som sagt annars rötter men lite osäker effekt och den avtar med tiden.

Annons