Ph-mätare från Pwss.nu

#1 - 19 september 2004 10:16
Nån som har testat denna pH-mätare från pwss.nu ?? http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=749
vad har ni för erfarenheter?
Och det viktigaste: visar den rätt värden??
#2 - 19 september 2004 14:23
med det priset borde den vara bra!
#3 - 19 september 2004 14:48
I den här tråden:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15863
finns det mer att läsa om PH-mätare. Coralifemätaren som pwss säljer finns också omnämnd.

-- MW

#4 - 19 september 2004 15:31
Hej !
Ciklidcentret har en Hanna mätare till 540 kr ca...kolla på

http://cichlidecentret.biz/group.asp?group=1159

Mvh Jan
#5 - 19 september 2004 16:01
Citat: "Digital mätare med goda presitions egenskaper"
???
Hoppas att precisionen på digitalmätaren är bättre än beskrivningen... (sorry kunde bara inte låta bli)
#6 - 19 september 2004 18:11
Det är ju lika svårt. Hur många trådar man skapar och hur många mätare man kollar så är det ju alltid nån som nobbar den totalt!
Det värkar som man ska köpa en pH-mätare för flera tusen och svaret är: JA om den ska visa perfekt resultat kostar det, men om man vill ha nått som visar pH:t och inte vill lägga ut 1000-tals kronor nu vad ska man ta? Finns inget sämre än tex dropp tester!
Finns det några bra stickor?
Eller billiga Ph-mätare som visar rätt/"bra" resultat??

PS. är det nån som har en "Coralife digital PH mätare" skulle jag vara väldigt tacksam över kommentarer och erfarenheter.
#7 - 19 september 2004 18:33

Varför inte skaffa ett Hagen eller JBL Ph-test (6.0->7.6),det kostar 81:- på akvakompis.se och ger dig en decimal om du eller någon därhemma har schysst färgseende.

Jag har även en länk till en schysst Ph-mätare för ca 800:- i min laptop, tyvärr så står den på jobbet men om du påminner mig så kan jag länka in den.

Kolla även in Bluesboys blog, tror han har en billig som han "verifierat" med sitt hembygge.

#8 - 19 september 2004 18:40
Jag är mycket nöjd med min tunze ph mätare. Kalibreras på två punkter, men det behövs bara ca 1 gång i månaden. Priset är mycket överkomligt, runt 200 euro i Tyskland.
MVH
Magnus
#9 - 19 september 2004 18:44
Hej.
Har en styck PH mätare Coralife som jag använder dagligen och är mycket nöjd med denna.Den funkar felfritt efter 3 års användning.Har två justeringar.
MVH Mats
#10 - 19 september 2004 19:02
Finns inget sämre än tex dropp tester!
Jo, faktiskt: pH stickor.

Jag har för övrigt en pH-penna från Hanna, och den funkade skitbra i cirka två månader. Efter det har den visat 8.3 på allt. 800:- åt helsicke.

Grejen med pH-pennor är att elektroden aldrig får torka ut, då är den förstörd - och elektroden torkar ut på nolltid. I mitt fall glömde jag mäta pH i nån vecka, och sen var det kört. Jag tänker inte köpa en ny elektrod, även fast man kan byta på denna pennan, utan tänker hålla mig till dropptester. De är oprecisa men billiga och eftersom pH inte är ett särskilt viktigt värde, är det tillräckligt om testet visar inom en enhet rätt.
Funderar istället på att köpa en ledningsförmåge-mätare.
#11 - 19 september 2004 19:56
Har ju an så länge bara bra erfarenheter av coralife så det kanske blir en sån[:-54]...
#12 - 20 september 2004 08:50
Hej.
Kan säga att om man ställer mätaren i ett glas med vatten mellen testen torkar den ej ut.
MVH Mats
#13 - 20 september 2004 09:01
Jag hade min i kaliumklorid med plastfolie runt, men glömmer man den i ett par veckor torkar det också ut.
#14 - 20 september 2004 12:45
Av skadan blir man vis men inte rik ;)
Inte kul men lärdom rikare.
#15 - 20 september 2004 16:10
<font size="1">Azur</font id="size1">

Grejen med pH-pennor är att elektroden aldrig får torka ut, då är den förstörd - och elektroden torkar ut på nolltid.

Hur levereras de?
Själv har jag en med prob och den levereras i plasthölje med KCl.

Har också mätt konduktiviteten och kan väl göra det idag också men de säger inget om sammansättningen. Jag anser att det är förkastligt i sötvatten. Ska låga värden mätas kostar de en slant och höga värden är rätt så ointressant, men det är klart mellan 2-40 mS/m fungerar de flesta.
#16 - 20 september 2004 17:55
Hur levereras de?
pH-pennor kommer med en inte helt tättslutande plast-"kopp". Det torkar på någon dag - kaliumkloriden kryper ut och drar sen med sig vattnet, plus att pennan står mycket ostadigt och välter den rinner allt ut. Jag använde en 50 ml bägare och svepte in allt i plastfolie, men det torkar det med...
Jag orkar inte med utrustning som kräver konstant omvårdnad, och eftersom jag inte anser att pH är ett särskilt viktigt värde så tycker jag dropptest räcker bra. Kan man mäta inom en enhet är det lugnt.
Har också mätt konduktiviteten och kan väl göra det idag också men de säger inget om sammansättningen. Jag anser att det är förkastligt i sötvatten.
Pja, det är möjligt, men jag skulle ha den till bräckvatten; utan konduktiometer är det svårt att mäta låga salthalter (på någon enstaka promille).
#17 - 20 september 2004 19:18
pH-pennor kommer med en inte helt tättslutande plast-"kopp".

Ja, då bör man nog retunera dem. Det är dåligt om det är på det sättet.

..tycker jag dropptest räcker bra.

Gäller väl alltid om det är sällan eller få gånger som mätningarna görs. Elektroniska mätinstument kräver lite omvårdnad om de ska vara till någon nytta.
#18 - 20 september 2004 20:18
I manualen till min står det att om elektroden torkar kommer det att ta längre stund att få bra mätvärden och att man kan ställa den i ett glas med vatten en stund innan man mäter om den har torkat.

När min har varit torr så har jag fått 8.3 i PH oavsett vad jag mätt men när den fått stå i vatten en stund så stämmer den alldeles ypperligt igen.

Det är nästan så att kalibrering känns onödig och som ett slöseri med kalibreringsvätska. (som för övrigt är slut nu)

#19 - 20 september 2004 22:07
Hej Plizken.
Är det en Coralife du så stämmer det rätt bra,har den erfarenheten själv den är toppen.
MVH Mats
#20 - 21 september 2004 00:17
Jag har en från Trans instruments..

Annons