<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Tack för alla svar.
Till slut blev det ett enkelt Ph test från sera.
Med hjälp av det fick jag samma resultat som ett mätinstrument för ca.1000 kr gav. Då var dessutom seras test enklare att använda.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Ja jag fattar då inte det där i alla fall. Har använt olika kemiska och pappersbaserade tester under tjugo år men jag tycker de känns otroligt svårbedömda. Är det ingen annan som har svårt att avgöra vilken färg den transparenta vätskan har i förhållande till den tryckta, icke genomskinliga, färgen på papperet?
Samma sak med nitrat- och nitrittest! Jag tycker de är väldigt besvärliga. Det enda som fungerar hyfsat är järntestet då det mer handlar om att bedöma om det finns järn där eller inte.
Jag har köpt en sådan där elektronisk mätare från Clas Ohlson och jag tycker den verkar fungerar hyggligt. Visst måste den kalibreras ibland men det är ju med buffertlösning som används om och om igen. Den ingick dessutom i mätarepaketet. Jag har mätaren sittande i akvariet och kan därför snabbt kontrollera pH både morgon och kväll utan att den måste "anpassa sig" till vattnet.
Jag kan dock hålla med om att den säkert bara klarar ett intervall kring kalibreringspunkten, 7,0, men det är okej för mig då jag vill ha 6,5 - 7,0 ungefär.
/Micke
310L med Corydoras punctatus, C peru sp. "gold", C sterbai, L001, L092, L148, L168, L183(L59?), L260, LDA9, Otocinclus, Svarta fantomtetror.
Två katter (Spookie huskatt och Totte skogkatt).