pH/KH variation samt delvattenbyte - frågor

#1 - 12 december 2003 07:40
Klistrar in mina frågor från en annan tråd. Kom gärna med synpunkter! Tack.

Själv fick jag svar från Mälarenergi att vi har följande värden i Västerås:

pH : 8,3
KH : 5,5

Jag uppmätte mina värden till 8,5pH i karet samt KH till 6 ev 7

Frågan är om jag ska tillsätta bikarbonat vid delvattenbyten eller inte? Tror ni att pH kan svänga med mina värden?
Ska ha Demasoni i karet. De gällar väl pH på c.8.0. Rätt eller?

Andre
Medlem

Inlägg 81
Skapat - 2003/12/12 : 08:21:08
--------------------------------------------------------------------------------

Mätte mitt pH igen igår kväll ( i karet ) och värdet visade 8.0
Förra lördagen hade jag c.8.5 mitt på dagen.

Inhandlade för övrigt 5st Golden igår till karet. Nu har uppstartfasen varit igång i 8 dagar, frågan är när ska jag göra mitt första delvattenbyte?

Ska jag tillsätta bikarbinat? Om ja, så hur mycket?

#2 - 12 december 2003 07:44
Bikarbonat tror jag inte behövs. Du kommer att ha stabilt vatten på en bra nivå i vilket fall. Man kan vänta 14 dagar till en månad med första vattenbytet. Det allra bästa är väl att mäta nitrathalten och byta hälften av vattnet när den överstiger 20 ppm.
MVH
Magnus
#3 - 12 december 2003 07:54
Ok, ska jag vänta så pass länge med första vattenbytet? Jag som funderade på att byta 1/3 del av mina 190L nu på lördag? :-)

Det kanske inte behövs.

Jag ska ha endast två arter av Ciklider ( Golden samt Demasoni som jag tänkte inhandla nästa helg )och de gillar väl stabila pH värden på 8-8.5 därav mina funderingar.

#4 - 12 december 2003 09:05
Jag tycker man ska mäta nitriten varje dag i ett nystartat akvarium, det tar inte mer än 5 minuter.
Om du ska tillsätta bikarbonat är det värdet för KH, pH, som avgör.
Men det är upp till dig.
#5 - 12 december 2003 09:07
Då ska jag kolla på det idag. ;-)

Droppform antar jag? Hur ska värden vara då?

Optimalt till dåligt?
#6 - 12 december 2003 09:11
De är väl bra som de är ett KH på över 4 ska man ha.
Du som har 8-8,5 i pH kan råka ut för ammonium/ammoniak förgiftning före nitritförgiftning.
#7 - 12 december 2003 09:17
För nitrit gäller: Optimalt är 0, dåligt är över 0
För nitrat gäller: Optimalt är det när det sakta ökar över tiden, värden över 10 ppm kan ge alger. Det är nitratvärdet som avgör när det är dags att byta vatten. Alla regler att följa typ 1/3 varannan vecka eller liknande är bara siffror som andra har gjort och klarat sig på. Det är absolut inte säkert att det räcker i ditt kar. Enda sättet att hitta sin nivå är genom att mäta i början. När karet har varit i gång ett tag så lär man sig karet och behöver inte mäta längre.
För ph: Optimalt I ditt fall runt 8
För KH: Optimalt över 5
MVH
Magnus
#8 - 12 december 2003 09:18
Mitt KH ligger på 6-6,5 vid mina tidigare två mätningar.

"Du som har 8-8,5 i pH kan råka ut för ammonium/ammoniak förgiftning före nitritförgiftning."

kan Du förklara lite hur Du resonerar/vad det innebär? Tack.
#9 - 12 december 2003 09:28
Ammonium det som bildas av föroreningar i vattnet, som sedan bryts ner till nitrit.
Ammoniumvärden vid pH 8,0 0,5 mg ammonium litern är skadligt vid längre tid 10,0 mg l är akut giftigt.
Ammonium i vattnet har flera skadliga effekter på fisk.
Fisken har svårt att reglera vätskebalansen genom skinnet.
Gälarna skadas så fisken inte kan få syre.

Om vattnet får höga halter av ammonium hjälper bara stora frekventa delvattenbyten, tills filter och den naturliga nedbrytningen kommer igång.
#10 - 12 december 2003 17:39
Har precis testat Nitrat halten med JBL-s NITRAT-Test ( dyrt 199kr )

Det visade 0ml/l enligt färgskalan. Antar att det är bra! :-)
#11 - 12 december 2003 22:04
I ny startade akvarium med pH på 8-8,5 är risken att fiskarna dör av ammoniak större än av nitritförgiftning de första dagarna.
Om du inte har någon nitrat tyder det på att du inte har tillräckligt av nitrobakter bakterien som omvandlar nitrit till nitrat.
Vad har du för nitrit värden.
#12 - 13 december 2003 08:44
Det är kanske inte så konstigt att jag inte har några nitrat bakterier då jag släppte in fiskarna i karet i torsdags kväll. När skulle de baktierier uppstå? Av sig själv utan fiskar? Det är väl nu processen ska komma igång när jag matar osv. Har ej tillsatt någon baktierieflora vid uppstartaen.
#13 - 13 december 2003 09:44
Varför använder du inte bakteriekultur.
Du kan få höga halter av ammoniak innan du får nitrit.
#14 - 13 december 2003 10:00
Fick rådet av min Zoo butik att strunta i allt sånt! bara att invänta en vecka innan jag släppte in fiskarna vilket jag gjorde.
#15 - 13 december 2003 10:27
Nja, med tex nitrivec så kan du vara betydligt säkrare att snabbare få balans i vattnet.
Om du dessutom skulle få nitrit/ammoniak topp då sänker bakteriekulturen den på någon timma.

100 ml Nitrivec innehåller 16 miljarder nedbrytningsbakterier, så du kan få ett akvarium i rätt så bra balans tre gånge snabbare med en bakteriekultur.

Även utan bakteriekultur fördubblar sig antalet nedbrytningsbakterier i stort sett varje dag.

Men tillhör du de som vill vara lite proffsigare, då kan du vara utan och sedan skryta med att du minsann klarar dig utan hjälpmedel.

Att vänta en vecka eller några dagar för att lufta ut klor är nog bra om man inte använder vattenberednings medel och bakteriekultur.
Med då har du inget som neutraliserat tungmetaller mm.
#16 - 13 december 2003 10:51
Som alltid vill jag vara en liten motvikt mot kramfors :) .Jag är inget proffs, däri tror jag nog att kramfors är en mer avancerad akvarist än vad jag är.
Men jag har alltid klarat mig utan både vattenberedningsmedel och nitrivec och tror inte att det har med "proffsighet" att göra bara mitt eget sunda förnuft och till viss del min snålhet. Om ett medel inte bevisar sin effekt så är det inget att ha. Vattenberedningsmedel använder jag inte för att jag dricker samma vatten, om det hade varit för fiskarna skadliga halter av tungmetaller i vattnet så hade man förmodligen varnats att dricka det. Tungmetallerna finns över allt även där våra akvariefiskar lever naturligt. Dock så måste jag tillstå att jag nog skulle försöka med det om jag bodde på ett ställe med egen brunn, det komunala vattnet litar jag på men inte på grundvattnet.
Nitrivec har jag aldrig använt för att det inte fanns när jag började med akvarium. Precis som alla andra så säger jag att jag har klarat mig bra utan, dock måste erkännas att jag nog skulle rusa raka vägen till butiken och köpa nitrivec om jag skulle få nitrit i karet, det har man ju ingenting att förlora på då. Eller? Hittentills har jag aldrig haft mätbara halter av nitrit, mäter på måfå entill 5 ggr per år om jag misstänker att något är fel. Om man luftar vattnet ett par dagar och befolkar karet sakta och inte för mycket så tror i allafall jag att dessa ämnena är verkningslösa.
Men du måste ju klart själv avgöra hur du vill göra och om du litar på dessa preparats förträfflighet.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
#17 - 13 december 2003 11:19
Topfrog visst har du rätt ur din synvinkel.
Men hur många har testat koppar från sitt varmvatten, eller spolar ur ledningarna för vattenbyte.
Vilka vet om deras vattenverk använder kloramin eller har ökat den normala kloreringen.

Det du skriver om att testa nitrat i ett inkört akvarium är något att ta fasta på, genom att mäta nitraten kan man få en uppfattning på hur ofta och hur mycket vatten som behöver bytas.

Det är dessutom tveksamt om vi kan lita på vårt kommunala vatten då många värden är riktvärden som kommunerna kan överskrida .
Tex
Klor är gränsvärdet 0,4 mg l
Nitrat 20 mg litern
Koppar 0,20 mg l
Ammonium 0,50 mg l
#18 - 13 december 2003 11:22
Värdena från mitt vattenverk ser dock lite bättre ut. Jag har verkliga värden som dom kollar varje kvartal. Detta är iochförsig en ögonblicksbild, men det är verkliga värden och inte gränsvärden. Gränsvärdena har jag dock också. Allt i god iso2000 anda.
MVH
Magnus
#19 - 13 december 2003 11:35
Jag börjar fundera på om nitrittesterna där man ska droppa reagens verkligen fungerar...
I början av året så stod mina fiskar och flämtade vid ytan i slutet på veckan innan varje vattenbyte, jag mätte nitriten och den visade att allt var bra... Jag startade igång ett till ytterfilter, fiskarna slutade flämta vid ytan, jag mätte nitriten, allt var precis likadant som tidigare.
För en tid sedan så skottade jag ut allt grus ur karet, grus som har legat på samma ställe i flera år och bara slamsugits ca en gång i månaden och då bara i framkant av akvariet... Vattnet blev brunt. Man såg ca 2cm in i karet sedan var det bara en brun ogenomtränglig vägg av slam. Jag bytte ca 70% av vattnet och fiskarna gick fortfarande kvar i karet, filtrena jobbade givetvis på högvarv. Jag skottade i sanden, mätte nitrithalten och den visade samma värde som tidigare...
Jag körde ner lite Nitrivec bara för säkerhets skull men eftersom jag aldrig har sett någon skillnad på nitrithalten enligt mitt test så vet jag inte om det fungerar. Fiskarna mår i alla fall bra och samtliga fiskar klarade det vårdslösa bottenmaterialsbytet.

Hur som helst, kan man verkligen lita på de där dropp-testerna? Mitt test är iofs några år gammalt men med tanke på att flaskan är ganska stor så tycker man att den borde fungera ett tag, det är ju ingen idé att ha en stor fet flaska för typ 100 testtilfällen om reagensen bara håller i några månader... Vem testar vattnet så ofta?

Finns det något bättre test som håller längre och som åtminstone visar utslag då man själv kan ana att vattnet inte är så fräscht?

Mvh Fredrik Isaksson
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 13 december 2003 11:54
Kan inte uttala mig om de tester du använt funkar Fredrik men vätsketester har definitivt ett bäst före datum.
Står den oöppnad och svalt så kan det säkert funka flera år, men väl öppnad en gång och om den dessutom inte står svalt då hamnar det bara om några få månader innan den är värdelös.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#21 - 13 december 2003 12:01
Har man 4-5 akvarier så räcker testena inte så länge.

Fi, det behöver inte var nitrit som är orsaken.

Det kan vara Syre-koldioxidbalansen som blir fel, du kan behöva en syresten som luftar ur koldioxiden.

Orsaken är ofta överbefolkning.
För mycket fisk gör också att filtret jobbar för fult och förbrukar syre, och ett filter som jobbar för fullt förbrukar också karbonater vilket kan göra att pH kan snabbt falla.

Vid syre brist snappar fiskarna också luft.

Blodcellerna kan inte absorbera oxygen ordentligt när koldioxidnivån är över det normala.

Fiskar kan kvävas i vatten som är mättat med syre men har hög koldioxidhalt.
#22 - 13 december 2003 12:05
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

men väl öppnad en gång och om den dessutom inte står svalt då hamnar det bara om några få månader innan den är värdelös.
Ojdå. Mitt test är säkert 4år gammalt och öppnades första gången vid inköpet och ligger så fint i en skrubb i rumstemperatur... inte undra på att det aldrig har gett utslag... :P
Med så kort hållbarhetstid så måste man ju köpa ett helt nytt test vid varje testtillfälle om man bara kollar nitrithalten någon gång per år.

Hur är det med Sera Nitrivec och Sera Aqutan, har de också samma korta hållbarhetstid?

Mvh Fredrik Isaksson
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 13 december 2003 12:08
Hur är det med Sera Nitrivec och Sera Aqutan, har de också samma korta hållbarhetstid?

Skulle nog vilja påstå att det gäller samma fär alla vätske-tester, vattenpreparat och mediciner.
För mediciner har jag t.o.m. hört talas om att fiskarna har dött pga av att man använt gamla mediciner.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#24 - 13 december 2003 12:33
Kramfors: Jag förstod inte mycket av det du sa... ;) Men överbefolkning tror jag inte det var frågan om, jag hade bara två stora fiskar i karet vid den tidpunkten. Däremot så grävde fiskarna väldigt mycket och de åt väldigt mycket och grisade ner karet en hel del, så de belastade säkert vattnet på samma sätt som om karet var överbefolkat. Efter att det andra ytterfiltret införskaffades så har det i alla fall inte varit några problem så min gissning är att det var filtreringen som inte räckte till, om det sedan var syrehalten eller nitrithalten som blev bättre vet jag inte.
Hur som helst så blir det intressant att se hur nitrithalten är nu idag då jag nu fick reda på att mitt test kanske inte fungerar.

Kjell: Sånt här borde man informera om betydligt mer än vad som görs, jag har trott att alla dessa "vätskor" har haft en väldigt hög hållbarhet, jag har en hel hylla i kylen full med diverse mediciner och vattenberedningsmedel, samtliga har säkert passerat bästföre-datumet sedan långt tillbaka... Plötsligt så känns inte de stora "ekonomiflaskorna" lika attraktiva längre. :P

Mvh Fredrik Isaksson
#25 - 13 december 2003 12:40
Det låter ju som syrebrist om en extra pump hjälpte. Du får mer fart på ytvattnet vilket leder till mer syre i vattnet. Är det nitrit får man oftast fler symptom än att de bara chippar luft vid ytan som kliande fiskar och sjukdomar.

Om koldioxidhalten är för hög har redan fiskarna blivit sjuka av alldeles för lågt pH om man inte har KH 10 eller nått sånt.
#26 - 13 december 2003 14:02
Bästa sättet är att ha en syresten som luftar vattnet och driver ut koldioxiden, eller växter som förbrukar den.

För mycket växter är inte heller bra, de använder koldioxid under fotosyntesen och avger syre, i ett vatten med lågt KH kan växternas förbrukning av koldioxid göra att pH stiger mycket under dagen för att snabbt falla under natten, vilket sliter på fiskarnas krafter.

Men vem bryr sig.
#27 - 13 december 2003 14:21
Så värst stor skillnad handlar det inte om. På sin höjd 0,5 enheter över dynet.
#28 - 13 december 2003 16:07
Har du kontrollerat det, med för mycket växter och lågt KH.

Men vem bryr sig.
#29 - 18 december 2003 20:57
Har kollat mitt nitrat igen nu ikväll efter att jag inhandlade mina 5st Golden för en vecka sedan. Nu får jag ett värde mellan 5-10 mg/l ( svårt att avgöra på färgskalan )

Är det i sin ordning? Har för mig att Nitrat värde bör öka sakta?
Hade 0mg/l för en vecka sedan. Synpunkter?
#30 - 18 december 2003 20:58
Glömde skriva att jag även kollade pH och det ligger stabilt på pH 8
#31 - 19 december 2003 00:07
Ursprungligen skickat av Kramfors

Har du kontrollerat det, med för mycket växter och lågt KH.

Jag har KH 3.25-3.5 och tillför CO2 hela natten och har mycket växter.
#32 - 19 december 2003 07:07
Var det svar på min fråga Andreas eller?
#33 - 19 december 2003 12:36
Vad säger kemisten Kramfors? [:-83]
#34 - 19 december 2003 19:06
Köpte ikväll 12st Demasoni så att nu är det mer drag i karet! :-)
Funderar även på att byta ut min orginal pump som är på 600l/h mot en 1000l/h. Blir nog bättre flås i den.
Fick rådet av min Zoo handlare att göra delvattenbyte på 30% nästa helg och inte vänta i 5 veckor.

Annons