Ph/kh sänkande till snäckor och räkor

#1 - 12 juni 2009 05:44
Har nu köpt snäckor i flera omgångar först fick jag 10 rosa på posten,var väldigt små alla dog på ett dyng köpte sedan 6 nya av samma person 2 var döda när de kom fram sedan har alla utom en dött (de andra dog inom ett dyng) fick dem i måndags,fick även 2 stora blåa och fem ca 2cm gula i onsdags nu har en av de blåa och en gul dött resterande är slöa de flesta flyter...........
Vad kan vara felet??????????
Mina vattenvärden ligger på

No3 25
No2 0
Gh 7
Kh 10
Ph 7,2

Använder PH/KH sänkande då ph/kh annars ligger på 8,6/20
använder även växtnäring i botten.
#2 - 12 juni 2009 08:15
Räkor kan vara jättekänsliga mot gödning och andra preparat som används i akvariet. Koppade du i den sakta? Har du hög temperatur på vattnet? För lågt pH kan göra skalen mjuka och på framförallt snäckor börjar skalet krakelera och bli skört som du inte har högre pH och kalkrikt vatten. Av egen erfarenhet så tål inte snäckor co2 gödning, eller Easy Carbo särkilt bra. Ditt No3 kanske är något högt, men inte extremt. Men sedan så är inte teststickor 100% rätt visande. Kanske skulle du testa filtrera vattnet över torv för att sänka pH?

En liten fråga till. När räkorna fraktades, hur fraktades de? Hade de något att hänga tag i? Skvalpade de omkring?
//Camilla
#3 - 12 juni 2009 08:44
Det är snäckorna som dör i akvariet går det amano räkor och det mår fint,säckorna kom i snusdosa de första med lite vatten och fyllt med flytväxter och de andra med fuktad bomull men dosan var av kartong och stank snus.
Har ingen gödning i vattnet endast sådan man blandar i sanden,men det är möjligt att den kan ha blivit upprört och blandats sig med vattnet.
#4 - 12 juni 2009 09:27
Oj.... snusdosa verkligen?? Tja, där har du nog svaret. De har antagligen blivit nikotin förgiftade. Förlåt.. jag läste först räkor... [:o]
//Camilla
#5 - 12 juni 2009 15:55
Har du eget vatten eller kommunalt?
Själv har jag egen brunn och mitt vatten dödar snäckor tämligen omgående.

Jag måste ha vattenberedningsmedel i vattnet, naturligtvis även vid vattenbyte, annars klarar dom sig inte.

Och när jag hade svart rådasand, blästersand, så dog dom direkt i vilket fall som helst.
#6 - 12 juni 2009 18:17
starcastle skrev:
Har du eget vatten eller kommunalt?

Själv har jag egen brunn och mitt vatten dödar snäckor tämligen omgående.

Jag måste ha vattenberedningsmedel i vattnet, naturligtvis även vid vattenbyte, annars klarar dom sig inte.

Och när jag hade svart rådasand, blästersand, så dog dom direkt i vilket fall som helst.

Vad det gäller blästersand/silikat så är det inte lämpligt att ha i akvarium då det innehåller en hel del olämpliga metaller samt glaskross. Växter brukar inte direkt trivas, åxå dö med blästersilikat. Även så kallad svart råda har jag själv märkt att växterna inte direkt trivs i och snäckor inte direkt verkar må så bra av.

Man kan ju ta vattenprov och få det granskat när man har egen brunn. Man kan ju även testavattnet själv med teststickor osv. Har själv egen brunn med skapligt kalkhalt i, men använder mig inte av beredningsmedel. Varken till diskusen eller sällskapsakvarierna. Ändå leks det ideligen hos alla fiskar som malar. :)
//Camilla
#7 - 13 juni 2009 06:46
Har egen brunn och använder vattenberedningsmedel har även svart råda sand så det kan vara det men den borde väll inte innehålla något giftigt,mina växter gillar den.
#8 - 13 juni 2009 08:54
Har egen brunn och använder vattenberedningsmedel har även svart råda sand så det kan vara det men den borde väll inte innehålla något giftigt,mina växter gillar den.

Nej, det är blästersilikatet som oftast ställer till det. Men jag vet att många som har svart råda inte heller får ett fungerade växtliv och ibland även att tex räkor och snäckor inte verkar må så bra av det. Har själv just svart "råda" i ett akvarium som det gått både räkor och snäckor. Snäckor stannade upp i växt, räkorna dog och de enda växter som överlevde vara javamossa och java ormbunke. Har annat grus, röd rådagrus, och där har det aldrig vart några problem och har jämnt vattenvärden med alla kar. Men just det svarta gruset är något tjall med.
//Camilla
#9 - 13 juni 2009 10:19
Ok tack,ska försöka byta ut sanden,synd den är så fin,har du något bra tips på någon bra mörk sand/grus som inte kostar massor
Bilagor:
#10 - 13 juni 2009 18:29
Ok tack,ska försöka byta ut sanden,synd den är så fin,har du något bra tips på någon bra mörk sand/grus som inte kostar massor

Försöka få tag på mörkare engelsk sjösten kanske? Eller kanske blanda upp det svarta grus med någon brunare variant. Blandade upp mitt med lite röd råda och mindre sjösten och det fungerar något bättre nu.
//Camilla
Bilagor:
#11 - 14 juni 2009 06:57
Satte över resterande snäckor i ett annat akvarie igår fick dock ta bort praktbotian ur det han fick flytta in till malawisarna och idag lever alla och kryper omkring så det borde ha varit sanden då de dog i båda akvarierna jag har svart råda,fattar inte hur sånt kan säljas i zoobutiker.
Nu får jag åka och införskaffa ny sand samt köpa fler äppelsnäckor.
#12 - 14 juni 2009 13:50
Satte över resterande snäckor i ett annat akvarie igår fick dock ta bort praktbotian ur det han fick flytta in till malawisarna och idag lever alla och kryper omkring så det borde ha varit sanden då de dog i båda akvarierna jag har svart råda,fattar inte hur sånt kan säljas i zoobutiker.

Nu får jag åka och införskaffa ny sand samt köpa fler äppelsnäckor.

Första gången jag blev avrådd av att köpa den svarta rådan var av säljare som jag till stor del köper allt hos i akvarieväg. Men jag tyckte ju att det var snyggt och köpte det ändå. Sådan skillnad kan det väll eg. inte vara på grus tyckte jag då. Men ett par år senare och en del efterforskningar så vet jag bättre. Likaså rekommenderar jag inte det vita gruset (kalkgrus) om man vill ha massor av växter tex. Fungerade heller inget vidare. Men vad kul att snäckorna verkar piggna på sig. :)
//Camilla

Annons