pH i Karlstad ?!

#1 - 17 januari 2006 18:24
Hejsan alla !

Jag har kollat upp lite på min hemorts websida angående vattnets kvalité och hårdhet osv.
Jag ska starta upp ett nytt kar i helgen som kommer och vill så gärna ha Malawi i det. Dom vill ju ha hårt vatten men här i Karlstad har vi mjukt till väldigt mjukt vatten. På kommunsidan stod det följande :

Grundfakta Sörmoverket 2003 <----"mitt" reningsverk

Typ av vattentäkt: Grundvatten med ytvatteninfiltration (konstgjord infiltration)
Antal personer anslutna: 60 000 i Karlstad och ca 12 000 i Hammarö
Produktion 2003: 8 050 498 m3
Kapacitet: 9 500 000 m3 per år
Använda kemikalier: Natronlut, koldioxid, släckt kalk
Dricksvattnets pH-värde 8,2 (2003-08-11)
Dricksvattnets hårdhet: 3,0 °dH (2003-08-11)

De flesta akvariebutiker här tar tex inte hem vallisneria för dom dör i för mjukt vatten. Men det står ju att dricksvattnets pH är över 8, det är ju inte mjukt ju ?! eller ? Blir lite förvirrad...

Skulle malawi trivas i detta vattnet och även vallisneria då ?

Jag är verkligen ingen expert på detta men man lär sig ju lite nytt varje dag ;)

Är tacksam om någon skulle kunna ge mig lite klarhet i detta =)
#2 - 17 januari 2006 19:16
Härligt Grebom, tack för att du tagit fram infot... gissar att detta även gäller mitt vatten i Skoghall...

Är det något annat att tänka på vad det gäller discus isf..
#3 - 17 januari 2006 20:10
Med kalkgrus så är det ett bra vatten för Malawi, men med Discus får man sänka pH.
#4 - 17 januari 2006 20:30
De flesta akvariebutiker här tar tex inte hem vallisneria för dom dör i för mjukt vatten. Men det står ju att dricksvattnets pH är över 8, det är ju inte mjukt ju ?! eller ? Blir lite förvirrad...

Här är nog lite för mycket förvirring.

Läs här, för lite grundläggande vatteninfo:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=168&Itemid=88

Vattnets hårdhet, det man i dagligt tal använder är GH.
pH är hur surt eller basiskt vattnet är.
#5 - 17 januari 2006 21:15
NE

Just det, det har du rätt i men på hemsidan står det : Dricksvattnets hårdhet: 3,0 °dH

Här använder dom dH ist för gH...

Men om det bara är 3,0, hur skulle det gå för malawicikliderna då ?
#6 - 17 januari 2006 21:21
[QUOTE=Annie72]Härligt Grebom, tack för att du tagit fram infot... gissar att detta även gäller mitt vatten i Skoghall.....[/QUOTE]

Inga problem =)

Det är så mycket snack om detta hela tiden och kanske bara bra.
Skulle vara tríst om alla firrarna mår så dåligt att de till slut dör.
Djurplågeri + dyrt i längden.
Ja, jag tror det. Jag va inne hos han akvarieinteriören förra veckan....tror inte han hade så himla stor koll på sånt, såg även att han hade vallisnerior....hmm

Men jag tror Inte det skilljer sig nåt nämnvärt mellan oss.
#7 - 17 januari 2006 21:25
[QUOTE=Kramfors]Med kalkgrus så är det ett bra vatten för Malawi, men med Discus får man sänka pH.[/QUOTE]

Har en 20kg säck med sånt småkornigt vitt kalkgrus av nåt slag. Bytte ut det mot ett motsvarande (kalkfritt) svart grus som jag har i båda karen nu.

Kan man öka hårdheten på annat sätt ?
#8 - 17 januari 2006 21:25
3,0 °dH är nog vanligt med ytvattentäckter.
#9 - 17 januari 2006 21:27
ok, hur skulle en malawi ciklid trivas i det då ?
#10 - 17 januari 2006 21:35
[quote=grebom]NE

Just det, det har du rätt i men på hemsidan står det : Dricksvattnets hårdhet: 3,0 °dH

Här använder dom dH ist för gH...

Men om det bara är 3,0, hur skulle det gå för malawicikliderna då ?[/quote]dH är den korrekta benämningen men många säger gH! Att vattnet kan ph 8,2 och dH 3 beror på att vattenverket mixtrar med vattnet tillsatser osv. Är skulle jag tro en omöjlighet i naturen!
#11 - 17 januari 2006 21:39
Skall du ha malawiciklider bör du nog se till att höja dkh(karbonat hårdheten) med bikarbonat, krossade ostronskal eller kalkstenar eller nåt!
#12 - 17 januari 2006 21:57
[QUOTE=sunkan aspidoras]Skall du ha malawiciklider bör du nog se till att höja dkh(karbonat hårdheten) med bikarbonat, krossade ostronskal eller kalkstenar eller nåt![/QUOTE]

ok...tänkte bygga ett rev av lavasten i malawikaret, skulle ju kunna ha kalkstenar under dom...ett par stycken...men det käns inte som det skulle bli tillräckligt, eller ?
#13 - 17 januari 2006 22:07
Det där är svårt att säga...du får nog prova dig fram genom att hålla koll på dh och dkh tills du får en lagom nivå... alltid lite bök med att ändra vatten värden och sedan bibehålla dem...
#14 - 17 januari 2006 22:13
[QUOTE=sunkan aspidoras]Det där är svårt att säga...du får nog prova dig fram genom att hålla koll på dh och dkh tills du får en lagom nivå... alltid lite bök med att ändra vatten värden och sedan bibehålla dem...[/QUOTE]

Sant !

Jag läste ett gammalt inlägg angående bikarbonat, verkar vara en riktigt bra metod. Jag må ha mjukt vatten här i KArlstad men jag ska fan inte ge mig ;)
#15 - 17 januari 2006 22:16
vilken bra info.. ja vet bara att här i töcksfors är vattnet väldigt mjukt.. finns typ ingen kalk i överhuvud taget
#16 - 17 januari 2006 22:25
[:D] Skam den som ger sig!!! Du får glädja dig med att det är bra mycket lättare att höja än att sänka.... Lycka till!!!!
#17 - 17 januari 2006 23:07
tänkte bara låna tråden lite om de är ok nu när ni ändå är inne på värmland.

är de någon som vet eller är med i någon förening eller liknande här i värmland?? vore ju kul om de fanns nåt så man kunde träffas nångång istället för på datorn :)
#18 - 18 januari 2006 00:02
Jag har också relativt mjukt vatten. Ph't ligger runt 8 i kranen, kh ligger på 4. Tillsatte 1 msk bikarbonat i karet (136l) och mätte kh dagen efter igen och då hade det stigit till 9. Det viktigaste med kranvattnet är väl egentligen att se till att de inte tillsätter en massa kemikalier. PH och KH kan man ju trixa med själv relativt smidigt.
#19 - 18 januari 2006 00:47
om nån vill veta örebro så har vi
dH 4,3
Ph hittar jag ingen info om men ligger på 7.5 i mitt kar .. säger inte mycke iofs
#20 - 18 januari 2006 04:22
[quote=mayday]Ph hittar jag ingen info om men ligger på 7.5 i mitt kar .. säger inte mycke iofs[/quote]

skulle gissa på runt 8-8.4 ur kran men är tämligen meningslöst att mäta så då ph sjunker en del när vissa ämnen luftas ur.

har ph 8-9 ur kran men vatten som stått 20minuter i ett glas håller runt 7.5
#21 - 18 januari 2006 13:56
[QUOTE=sunkan aspidoras][:D] Skam den som ger sig!!! Du får glädja dig med att det är bra mycket lättare att höja än att sänka.... Lycka till!!!![/QUOTE]

precis =)
tack ska du ha !
#22 - 18 januari 2006 14:05
[QUOTE=andreassofus]tänkte bara låna tråden lite om de är ok nu när ni ändå är inne på värmland.

är de någon som vet eller är med i någon förening eller liknande här i värmland?? vore ju kul om de fanns nåt så man kunde träffas nångång istället för på datorn :)[/QUOTE]

Jag är inte med i någon förening men jag pratade med han som driver akveriebutiken här på Norrstrand i Karlstad. Det satt nån lapp inne där med lite uppgifter om en förening som träffas regelbundet.

Karlstads Akveriebutik
Öppettider : Måndag - Onsdag 12-19
Lördag - 10-14

Adress : Ulvsbygatan 9
Telefon: 054 - 219494

Kolla upp det om du vill =)
#23 - 18 januari 2006 17:51
Hej Grebom!!!

Har aldrig varit på den butiken men annars är mitt tips Akvarieinteriör på Skoghall. David där är väldigt seriös upplever jag och driver ju dessutom mycket uthyrningskar... Han har dessutom de fräschaste karen av alla butiker jag har sett (Amazon, Arken, Parva Zoo) men den du pratar om är det den nyöppnade eller???

Annrs får väl vi starta en förening?!? Jag efterlyste tidigare på föreningsfrågor men hittade ingen solklar
#24 - 18 januari 2006 18:29
[QUOTE=Annie72]Hej Grebom!!!

Har aldrig varit på den butiken men annars är mitt tips Akvarieinteriör på Skoghall. David där är väldigt seriös upplever jag och driver ju dessutom mycket uthyrningskar... Han har dessutom de fräschaste karen av alla butiker jag har sett (Amazon, Arken, Parva Zoo) men den du pratar om är det den nyöppnade eller???

Annrs får väl vi starta en förening?!? Jag efterlyste tidigare på föreningsfrågor men hittade ingen solklar[/QUOTE]

Ja han här på Norrstrand har väll vart igång i ca 1,5 år skulle jag gissa.
Han är ganska ok, kul med en renodlad akvarieaffär och inte som parva och arken tex.

Håller med dig fullständigt om David !!! Jag va där förra veckan för första gången. Vi pratade massor och han erbjöd mig tom jobb ;) hehe

Tillbehör och sånt köper jag nog här men fiskar köper jag utan tvekan hos David, som du säger, helt klart fräschast och bäst i pris vad jag sett hittills iaf =)

Angående förening så hittade jag en, gå in på :

www.dive.to/kaf
#25 - 18 januari 2006 22:18
[quote=Annie72]Hej Grebom!!!

Annrs får väl vi starta en förening?!? Jag efterlyste tidigare på föreningsfrågor men hittade ingen solklar[/quote]

du får väl ta upp de på nytt igen då.
ja är solklar i så fall :D

Annons