ph, gh

#1 - 21 augusti 2004 10:28
i mina akvarier är ph under 5.5 och gh är alldeles för lågt, hur ska man göra för att höja värdena?
#2 - 21 augusti 2004 10:37
Gh -värdet är totalt ointeressant om du inte sysslar med avancerad växtakvaristik. Det är KH som stabiliserar ph värdet och det som du bör fokusera på. Om du har lågt kh (vilket du garanterat har med så lågt ph) så kan du höja genom att byta vatten och i sammband med det tillsätta bikarbonat.

Det du måste veta innan är vad du har för kh i både kran och i karet.
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 21 augusti 2004 10:49
Har du verkligen 5.5 i pH????
Inget kranvatten i Sverige har ett så lågt pH så det finns tre möjligheter
1/ Du har mätt fel
2/ Du tillsätter något i vattnet som sänker pH
3/ Du har ett väldigt lågt KH, sköter inte vattenbytena och övermatar
#4 - 21 augusti 2004 11:10
Inget kranvatten i Sverige har ett så lågt pH ..

Om det nu är Kommunaltvatten, men det framgår inte riktigt av inlägget.
#5 - 21 augusti 2004 15:34
Jag vet inte om det här är till hjälp, men en kompis till mig har ett akvarium där det började dö fisk. Jag mätte lite värden och fick fram att nitraten var på över 50, KH 0 och pH 5. Inte undra på att fiskarna mådde pyton. Jag frågade lite här på Zoopet och fick några svar, bl a att den höga nitraten kunde vara boven. Jag mätte kranvattnet till nitrat 0, KH 4 och pH8. Började göra vattenbyten dagligen, lite försiktigt först så att pH inte skulle rusa för mycket på en gång. Sen lade jag i en nylonstrumpa med sköljd kalkgrus för att stabilisera KH, men ev behövs det inte. Jag får se hur det blir. Värdena verkar stabilare nu i alla fall och fiskarna som överlevde är betydligt piggare. Ägaren har fått order från mig att byta 1/3 del av vattnet i veckan i stället för två hinkar varannan. Det var nog det som var boven i det här fallet. Nu ligger värdena på nitrat 5, KH 3 och pH 7.5.
#6 - 23 augusti 2004 13:41
jag har nästan inget nitrat eller nitrit i akvariet alls.
jag byter ca 1/3 av vattnet varannan vecka och matar rätt så snålt..
jag tänkte också att det var nåt fel på testet...
#7 - 23 augusti 2004 14:55
Har du komunalt vatten?
MVH
Magnus

Annons