pH-fråga

#1 - 28 juli 2008 15:43
En kort pH-fråga. Har ett 230 liters sällskapsakvarium, med pH runt 8.

Invånarna är:

Corydoras Schwartzi
Garra Flavatra
Kardinaltetror
Dvärgguramis
Kuhliiålar
Apistogramma Macmasteri
Ska kanske köpa till ett par räkor, isåfall Amano.

Därför skulle jag tycka att det vore bra att sänka pH lite. Förvisso så har jag haft akvariumet i två månader och ingen av fiskarna har dött. Är det värt att mixtra med preparat för att få ner pH:t? Eller är det bättre att ha ett stabilt för högt ph?

http://www.pwss.nu/product.php?productid=728&cat=38&page=1

Det preparatet tänkte jag köra med, färgar det vattnet? För det vill jag inte, kan heller inte tänka mig att köra med några andra sorts medel som torv, alkottar, etc.

Vad tycker ni?

Mvh Michael
#2 - 29 juli 2008 07:56
Det är väl eg bättre med stabilt högt pH men du har ju å andra sidan inte rätt fiskar för pH 8. Bryr du dig inte om att odla tex dina apistogramma så är det ok. Vill du ha yngel så är nog det lättaste att byta fiskarna :) Kakaduor går att odla i högre pH. Är vattnet hårt där du bor för annars brukar ju pH sjunka i akvariumet?
Har aldrig själv använt nåt annat än torv så jag kan inte svara..

Själv sänker jag med co2 och pH regulator men det kostar ju en del. Å andra sidan så är ju lägre pH bara en bonus när man har co2-anläggning
#3 - 29 juli 2008 14:22
Att byta fiskarna är inget val just nu, de trivs ju ändå. Kanske ska köpa det där medlet och minska väldigt sakta, så det inte blir något snabbt pH-fall.

Nåja, jag får se vad jag gör. Tack för hjälpen!
#4 - 8 augusti 2008 08:33

Annons