iks aquastar alpha
Jag har IKS aquastar största system här hemma. Visst är den guld för en pryltok som mig. Jag kan dock inte rekomendera den för någon som vill ha en ph controller. Det enda vettiga argument jag hade inför sambon var....Jag VIIIIILL ha en sån.
Om man nu skall satsa på IKS så är det väl den med ph/temp, aquastar alfa heter den, då får man automatisk tempkalibrering av ph elektroden, samt lite andra skoj funktioner som vågstyrning, skymmnings och mån simulering osv. Men smakar det så kostar det, kanske inte den första controllern man kan rekomendera någon som skall köpa sin första.
MVH
Magnus
Jag har en Aquastar Alpha pH-controller från IKS, tror Magnus tänker på nån av de mer avancerade modellerna Midi kanske.
http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/0cce1a94e15292b3a26196fbf1ab65bc/cl/details/anid/285030/pgNr/2/iks-aquastar-alpha-ph-Mess--und-Regelsystem//listtype/search/searchparam/-/searchvendor/manufac.550
Har bara haft den i 6 veckor så erfarenheten är inte så lång men kan delge mina åsikter än så länge.
Det som är lite minus är den enkla displayen som medför att när det ska stå t ex MESS så ser det ut som NEN men det är inget problem i längden för man lär sig snart menyerna.
Kvaliten på displayenheten känns lite sådär, verkar lite klen, ingen riktig kassaskåpskänsla om man vill ha det men det påverkar inte funktionen på nåt vis.
Det positiva är bl a priset 225 Euro komplett med elektrod och powerswitch.
Möjlighet att lagra pH-värdet med valbart intervall.
Controllerenheten går att använda för sig själv som pH-mätare tack vare inbyggt batteri.
Automatisk kalibrering.
Datautgång, dock tveksamt om man har någon nytta av den för det verkar inte finnas nån programvara till den.
Man väljer vid vilket pH den ska starta och när den ska stänga ventilen.
OCH displayen har 2 decimaler...... ;-))
/Mats