pH-controller

#1 - 24 oktober 2006 18:39
Vilken pH controller är den bästa enligt era uppfattningar? Det finns ett flertal att välja mellan på Aquaristic.net tex http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/27f3ade70148efae5737260f7f43c587/cl/details/anid/286010/Trop-Digital-ph-controller-8_VII//listtype/search/searchparam/ph%20controller samt den som pwss har http://www.pwss.se/product.php?productid=1864&cat=186&page=1
Jag har ett 960 liters kar med co2 från brandsläckare och Aquamedic 1000 som reaktor.
Andra tips, länkar och fabrikat mottages tacksamt.
#2 - 24 oktober 2006 18:51
Jag har använt tunze och jbl, jag är nöjd med bägge. Jag har sett milwakee, den styr på 10ondelen, altså inget att ha, smäck.
MVH
Magnus
#3 - 25 oktober 2006 03:08
Tropfrog skrev:
Jag har använt tunze och jbl, jag är nöjd med bägge. Jag har sett milwakee, den styr på 10ondelen, altså inget att ha, smäck.

MVH

Magnus

nu skall du inte vara sån, den é billig ;)...
#4 - 25 oktober 2006 08:39
Nu är det väl så att billig sällan är en positiv egenskap? För inte skulle du väl vilja att jag kallade din flickvän för billig ;)
MVH
Magnus
#5 - 25 oktober 2006 09:08
Billig är en positiv egenskap. Jag föredrar billiga prylar framför dyra. om det bara är det som skiljer. Förövrigt betalar jag inte för mitt kvinliga sällskap.
#6 - 25 oktober 2006 09:12
Givet: Billigt är alltid bättre (allt annat lika). Men när priset går ut över kvalitén är dyrt alltid bättre.
MVH
Magnus
Bilagor:
#7 - 25 oktober 2006 09:15
Nä. Det är det inte då blir det en avvägning. Och den är sällan lätt. ofta är mycket dyrare lite bättre. Så det finns inga enkla regler.
#8 - 25 oktober 2006 11:04
Jag skulle rekomendera en IKS helst den lite större modellen, fortfarande billigare än seras och snäppet vassare.
#9 - 25 oktober 2006 12:30
Jag har IKS aquastar största system här hemma. Visst är den guld för en pryltok som mig. Jag kan dock inte rekomendera den för någon som vill ha en ph controller. Det enda vettiga argument jag hade inför sambon var....Jag VIIIIILL ha en sån.

Om man nu skall satsa på IKS så är det väl den med ph/temp, aquastar alfa heter den, då får man automatisk tempkalibrering av ph elektroden, samt lite andra skoj funktioner som vågstyrning, skymmnings och mån simulering osv. Men smakar det så kostar det, kanske inte den första controllern man kan rekomendera någon som skall köpa sin första.
MVH
Magnus
#10 - 25 oktober 2006 15:04
Jag har sparat länge på denna: http://cichlidecentret.biz//product.asp?product=5597

vad tror ni om den? Jag behöver inte ha nån hyper-grym CO2-controller, bara det är bra kvalitet och att den funkar bra.
#11 - 25 oktober 2006 15:28
Leonard skrev:
Jag har sparat länge på denna: http://cichlidecentret.biz//product.asp?product=5597

vad tror ni om den? Jag behöver inte ha nån hyper-grym CO2-controller, bara det är bra kvalitet och att den funkar bra.

för dyr.. :/..
danska kronan står i 1,25 och så é frakten hutlös.

kolla på aquaristic.net
gå via tyskan inte eng. så får du lite mer att välja på..
#12 - 25 oktober 2006 17:49
Just den controllern finns på den tyska sidan för 183 euro. Det i samband med att frakten är billigare gör att du spar en tusenlapp. Verkar vara ett mycket prisvärt alternativ. Jag har använt deras mv controller och är mycket nöjd, ingen erfarenhet av ph controller dock.
MVH
Magnus
#13 - 25 oktober 2006 19:22
Leonard skrev:

har den controller . ca 2år den funkar utan problem. kolla bara att det ingår prope
mvh janne
#14 - 26 oktober 2006 07:08
Tropfrog skrev:

MVH

Magnus

Är det smäck för att att den styr på tiondelen eller är den otillförlitlig?
Om det är för tiondelsstyrningen, varför räcker inte det?
//Ola
#15 - 26 oktober 2006 20:51
flygrc skrev:
Är det smäck för att att den styr på tiondelen eller är den otillförlitlig?

Om det är för tiondelsstyrningen, varför räcker inte det?

//Ola

Har för mig att Tropgrof sagt att det aldrig blev mer än 3 "grader" rätt på sista decimalen på ett elektroniskt instrument, nåt sånt iaf :)
Alltså det kan lika gärna vara 6.9 och 6.3 om det står 6.6 på controllern med endast en decimal.

Jag tjänar väl inte 1000kr på att köpa AM's pH-controller från Aquaristic? Är det verkligen billigare frakt från Tyskland till Sverige än från Danmark till Sverige, eller är det bara Cichlide Centret som har dyr frakt? Tycker iaf det låter konstigt....
Vart i Danmark ligger Cichlide Centret? Ska till Danmark om ett tag.
#16 - 27 oktober 2006 06:15
Leonard skrev:
Har för mig att Tropgrof sagt att det aldrig blev mer än 3 "grader" rätt på sista decimalen på ett elektroniskt instrument, nåt sånt iaf :)

Alltså det kan lika gärna vara 6.9 och 6.3 om det står 6.6 på controllern med endast en decimal.
Trams!
#17 - 27 oktober 2006 07:00
Det är inget man kan säga generellt. Men det brukar stå i databladet vilken nogranhet instrumentet har. Och det är inte alla säkert att man kan lita så sista siffran. Att ett instrument visar en siffra till betyder inte att det är 10gånger bättre.
#18 - 27 oktober 2006 15:08
Det har inte med vilka siffror som visas utan vilken hysteres som apparaten har som är intressant.
Har du extrem hysteres så kan man klart få problem (egentligen på båda hållen), men detta apparater är gjorda för ändamålet så jag har lite svårt för att tro att det skulle vara något problem, men det kan vara värt att kolla upp.
#19 - 27 oktober 2006 19:09
Frakten från tyskland är billigare än från danmmark...Mycket billigare. Jämför själv på respektive hemsida.

Angående nogrannheten så litar jag inte en sekund på en controller med endast en decimal. Sen får andra tro eller tycka vad de vill.
MVH
Magnus
#20 - 28 oktober 2006 22:00
iks aquastar alpha

Tropfrog skrev:
Jag har IKS aquastar största system här hemma. Visst är den guld för en pryltok som mig. Jag kan dock inte rekomendera den för någon som vill ha en ph controller. Det enda vettiga argument jag hade inför sambon var....Jag VIIIIILL ha en sån.

Om man nu skall satsa på IKS så är det väl den med ph/temp, aquastar alfa heter den, då får man automatisk tempkalibrering av ph elektroden, samt lite andra skoj funktioner som vågstyrning, skymmnings och mån simulering osv. Men smakar det så kostar det, kanske inte den första controllern man kan rekomendera någon som skall köpa sin första.

MVH

Magnus

Jag har en Aquastar Alpha pH-controller från IKS, tror Magnus tänker på nån av de mer avancerade modellerna Midi kanske.

http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/0cce1a94e15292b3a26196fbf1ab65bc/cl/details/anid/285030/pgNr/2/iks-aquastar-alpha-ph-Mess--und-Regelsystem//listtype/search/searchparam/-/searchvendor/manufac.550

Har bara haft den i 6 veckor så erfarenheten är inte så lång men kan delge mina åsikter än så länge.

Det som är lite minus är den enkla displayen som medför att när det ska stå t ex MESS så ser det ut som NEN men det är inget problem i längden för man lär sig snart menyerna.
Kvaliten på displayenheten känns lite sådär, verkar lite klen, ingen riktig kassaskåpskänsla om man vill ha det men det påverkar inte funktionen på nåt vis.

Det positiva är bl a priset 225 Euro komplett med elektrod och powerswitch.
Möjlighet att lagra pH-värdet med valbart intervall.
Controllerenheten går att använda för sig själv som pH-mätare tack vare inbyggt batteri.
Automatisk kalibrering.
Datautgång, dock tveksamt om man har någon nytta av den för det verkar inte finnas nån programvara till den.
Man väljer vid vilket pH den ska starta och när den ska stänga ventilen.

OCH displayen har 2 decimaler...... ;-))

/Mats
#21 - 29 oktober 2006 08:38
Om vi ska reda ut IKS, så är det så här:

Aquastar är den största modellen, rakt ur lådan kan den inget utan man får köpa till moduler efter vad man vill mäta / göra, men man kan få den att göra allt och lite till.

Midi är mellanmodellen, den finns i två varianter där den lämpligaste är med pH och temp (finns även med pH och redox).

Alpha är den enklaste men finns i flera olika utförande beroende på vad man vill mäta / göra, när det gäller CO2 är det naturligtvis pH som är intressant.

Enligt mig är just midivarianten väldigt trevlig om man vill ha lite mer, men alpha är fullt tillräckligt för CO2 controller behov.

Själv har jag Aquastar med en hög moduler, men de som är roliga att ha är pH, temp och syrenivå, conduktivitet är lite intressant, men redox ger nästan inget alls i sötvatten.
Jag styr även temperatur och ljus via min aquastar, lyset med gryning / skymmning, snart även mån-simmulering. Har även funderat på att göra om min auto-gödning för att styra den via min aquastar.

Iks Aquastar har en upplösning på 0.01 men har en hysteres på 0.05 när det gäller pH.

Annons