pH controller?

#1 - 10 januari 2006 14:41
[FONT=Comic Sans MS]Hejsan![/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Jag har ett 160l som jag redan har CO2 anlägging till.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag är lite sugen på en pH controller, men inann jag kan köpa en får jag nog spara lite mera =)[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag har blivit tipsad om AquaMedic och Tunze iaf man ska köpa pH controller, finns det fler märken som är värda att ta en titt på, vilka isf?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har kollat dessa:[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.aquadirect.com/store/customer/product.php?productid=257&cat=94&page=1[/FONT][FONT=Comic Sans MS] AquaMedic för $ 219[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.aquashop.com.pl/catalog/product_info.php?cPath=89_94_137&products_id=1124[/FONT][FONT=Comic Sans MS] AquaMedic för 719,00zł (vet inte ens vad de e för valuta :confused: )[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=1712[/FONT][FONT=Comic Sans MS] JBL (antar att dom gör bra saker också, eller?) för DKK 3,430[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.aquatics-warehouse.co.uk/acatalog/aquarium_supplies_AQUAMEDIC_ELECTRONICS_89.html[/FONT][FONT=Comic Sans MS] AquaMedic för £154[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.aquaristic.net/AQ293cfa84a394ce15bf05f45961412e34/html_en/startshop.php?LANG=en&start=1&go=1&0.23711300+1108235204[/FONT][FONT=Comic Sans MS] Tunze för [SIZE=3]229.14 €[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.marinedepot.com/MDCatalog/Page064-072_Controllers_Reactors_CO2%20Accessories.pdf[/FONT][FONT=Comic Sans MS] AquaMedic för $219[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Vet ni om någon av dessa företag är seriösa/oseriösa?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kan ni rekomendera något av erbjudanden?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Undrar föresten vad en prob är?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kalibreringsvätska är väl en vätska, med t ex ett pH-värde på 3grader, som man testar controllern på så att den visar rätt värde, eller har jag förståt fel?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kom gärna med andra förslag om ni har :) [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Hopppas inte att ni tycker att jag är jobbig med alla mina frågor [:o][/FONT]
#2 - 10 januari 2006 15:23
Jag har köpt mitt controller på www.aquamas.de och är nöjd med hur den fungerar.
#3 - 10 januari 2006 15:36
[QUOTE=Leonard]Undrar föresten vad en prob är?[/QUOTE]
Proben är den del av pH-mätaren/kontrollern som man sticker ned i akvariet.

[QUOTE=Leonard]Kalibreringsvätska är väl en vätska, med t ex ett pH-värde på 3grader, som man testar controllern på så att den visar rätt värde, eller har jag förståt fel?[/QUOTE]
Nja, Kalibreringsvätskan är en vätska med känt pH-värde(ofta flera vätskor med olika pH) som man använder för att ställa in pH-kontrollern till att visa rätt värde (kalibrera).
#4 - 10 januari 2006 16:03
värt att notera är att ovanstående aquamedic inte kommer med prob.alltså måstene sådan köpas till!. annars står du där med en kontroller, men ingen sak som gör att du kan läsa av några värden...

aquamas grejer är en billigare variant där allt ingår (beroende på vilket paket du köper)
#5 - 10 januari 2006 16:27
Något som inte framgår så ofta är vid vilka värden som controllern Kalibreras, jag har själv en Sera seramic och den kalibreras på 7 och 9 vilket gör att jag ligger en hel del utanför det kalibrerade området och apparaten visar fel värde.

Egentligen är inte värdet som apparaten ger så viktigt bara man vet var man är på riktigt för att säkerställa CO2 halten.

En sak som även är väldigt bra som jag har på en gammal Dupla controller är larm, då blir man varnad om något händer och värdet sticker, t.ex. när tuben tar slut.

Att tänka på är väl att du ska kunna styra din CO2, så en magnetventil av den typ som passar för controllern är ett måste.
#6 - 10 januari 2006 17:17
Okej, har fattat vad en prob och vad kalibreringsvätska är nu, tack!

Är det vanligt med larm på controllern, det verkar ju smart iaf?

Har en AquaMedic magnetventil på 230v, den borde väl funka med en AquaMedic controller, eller?
Hur vet man att magnetventilen passar controllern?

Brukar ni stänga av controllern på natten med timer, så som man (iaf jag) brukar göra om man inte har controller, eller låter ni controllern känna av att inte mer CO2 behövs och har på den dygnet runt?
Den borde väl ändå inte trycka i mer CO2 under natten eftersom att växterna inte tar upp nåt av det då, så att inget förbrukas förutom kanske om man har lite rörelse på ytan.
#7 - 10 januari 2006 17:53
[QUOTE=Leonard][FONT=Comic Sans MS]Hejsan![/FONT]

[FONT=Comic Sans MS]Jag har ett 160l som jag redan har CO2 anlägging till.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag är lite sugen på en pH controller, men inann jag kan köpa en får jag nog spara lite mera =)[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag har blivit tipsad om AquaMedic och Tunze iaf man ska köpa pH controller, finns det fler märken som är värda att ta en titt på, vilka isf?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Har kollat dessa:[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.aquadirect.com/store/customer/product.php?productid=257&cat=94&page=1[/FONT][FONT=Comic Sans MS] AquaMedic för $ 219[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.aquashop.com.pl/catalog/product_info.php?cPath=89_94_137&products_id=1124[/FONT][FONT=Comic Sans MS] AquaMedic för 719,00zł (vet inte ens vad de e för valuta :confused: )[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=1712[/FONT][FONT=Comic Sans MS] JBL (antar att dom gör bra saker också, eller?) för DKK 3,430[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.aquatics-warehouse.co.uk/acatalog/aquarium_supplies_AQUAMEDIC_ELECTRONICS_89.html[/FONT][FONT=Comic Sans MS] AquaMedic för £154[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.aquaristic.net/AQ293cfa84a394ce15bf05f45961412e34/html_en/startshop.php?LANG=en&start=1&go=1&0.23711300+1108235204[/FONT][FONT=Comic Sans MS] Tunze för [SIZE=3]229.14 €[/SIZE][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]http://www.marinedepot.com/MDCatalog/Page064-072_Controllers_Reactors_CO2%20Accessories.pdf[/FONT][FONT=Comic Sans MS] AquaMedic för $219[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Vet ni om någon av dessa företag är seriösa/oseriösa?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kan ni rekomendera något av erbjudanden?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Undrar föresten vad en prob är?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kalibreringsvätska är väl en vätska, med t ex ett pH-värde på 3grader, som man testar controllern på så att den visar rätt värde, eller har jag förståt fel?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kom gärna med andra förslag om ni har :) [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Hopppas inte att ni tycker att jag är jobbig med alla mina frågor [:o][/FONT][/QUOTE]
Kolla även in Elfas grejor
#8 - 10 januari 2006 18:08
Vad jag vet har Elfa ingen controller, bara mätare och probar.
#9 - 10 januari 2006 18:36
[QUOTE=NE]Vad jag vet har Elfa ingen controller, bara mätare och probar.[/QUOTE]
Japp du har rätt. Jag tänkte lite fel.
#10 - 10 januari 2006 19:08
Okej, men tack ändå!

Tycker ni att det är AquaMedics och Tunzes grejer man ska ha, eller funkar grejerna från www.aquamas.de ?
Läste i en annan tråd att deras pH controller inte var så bra, är det så?

Ne, du rekomenderade inte Sera seramic och Dupla controllrarna, bara nämnde dom, om dom är nåt att kolla på?
#11 - 11 januari 2006 06:52
Min Dupla är en aldre variant av deras lilla, den är med analog inställning av kalibrering och targetvärde, den fungerar bra något krånglig att justera in men har den stora fördelen att den har larm.

Seran är med inbyggd magnetventil så där är bara slang in och slang ut, jättebra, men som jag skrev innan så i normala svenska kranvatten blir targetvärdet under 7 och man kalibrerar vid 7 och 9 vilket gör den sådär.
Den är "heldigital" med automatik för kalibering.

Nu får du själv dra dina slutsatser om dessa, en jag själv skulle vilja prova är duplas stora modell, har för mig att den är "heldigital" med automatik för kalibrering och larm (inte 100 säker).

De som annars ofta figurerat här och på är:
Tunze
AquaMedic
Milwaukee
#12 - 11 januari 2006 19:59
Okej, tack så mycket!!
#13 - 11 januari 2006 20:11
jag tycker inte du ska stänga av controllern på natten, vitsen är ju att den ska hålla ett jämt Ph värde. Om du inte förbrukar nån co2 på natten så släpper den inget heller, bara håller nivån!....
Jag kör själv med Tunze som du vet. Har ingen erfarenhet av nån annan men gjorde samma kolla som du för ett litet tag sen, kom fram till att det var Tunze som gällde. Har funkat skitbra å den e lätt att hantera!
#15 - 11 januari 2006 22:35
Tänk på att om du beställer från utsidan av EU kan du få betala skatt mmm. på prylarna (två av sidorna ovan är utanför EU).
#16 - 12 januari 2006 06:35
aa, det kanske är bättre att välja nåt ställe inom EU att köpa grejerna ifrån då.

http://www.aquatics-warehouse.co.uk/acatalog/aquarium_supplies_AQUAMEDIC_ELECTRONICS_89.html och TUNZE Ph Controller 7070/2 på http://www.aquaristic.net/AQ2bfff772579f44d8a70fe5739144bcfc/html/startshop.php?start=1&go=1&0.94538700+1137048218 verkar ju mer inresanta då.
Om man köper nån av dom grejerna (länkarna), får man me allt som behövs då, eller ska man ha nåt mer än det, vad isf?

Är det någon har har handlat från http://www.aquatics-warehouse.co.uk/acatalog/ ?
Hur är dom, snabba/långsamma med att leverera, bra kundservice mm?
Och http://www.aquaristic.net/AQ2bfff772579f44d8a70fe5739144bcfc/html/startshop.php?start=1&go=1&0.94538700+1137048218 är väl ganska snabba och bra väl?
#17 - 12 januari 2006 14:45
aquaristic.net har jag handlat på ett antal gånger, jag tycker att det fungerar mycket bra (fick prylar senast i går).
#18 - 12 januari 2006 17:57
Tack!

Vet nån om allt ingår när man köper TUNZE Ph Controller 7070/2, prob, kalibreringsvätskor och allt?
Sen är den väl bara att kalibrera den, ställa in sina värden man vill ha och koppla den till magnetventilen?
Jag har en AM magnetventil på 220v, funkar den för Tunze-kittet?
#19 - 12 januari 2006 18:25
Du behöver nog det styrda eluttaget 7075.12, som både matar pH-controllern med ström och styr magnetventil.

http://www.tunze.com/
#20 - 12 januari 2006 19:15
Såg att det fins en del PH kontroler på Elfa

www.elfa.se

vet inte hur dom ligger i pris gämfört mot andra men nån kanske det nyttjar
#21 - 12 januari 2006 19:19
[QUOTE=mayday]Såg att det fins en del PH kontroler på Elfa[/QUOTE]
Nope, inga pH-kontrollers på Elfa, bara pH-prob och pH-mätare.
#22 - 12 januari 2006 19:30
Köpa till en sån TUNZE switching power socket 7075.120 för 77.76 € frå aquaristic.net också då, nåt mer än det innan man kan starta (bäst att fråga så att man inte köper grejerna och så märker man att det saknas nåt)?
#23 - 12 januari 2006 20:09
har du koll på hur mkt du är uppe i i sek?.
#24 - 13 januari 2006 06:35
Nästan 3000kr om man köper 7075.12 och 7070/2 från aquaristic.net , det va rätt dyrt.
Och ingår verkligen kalibreringvätskor i det köpet då?
Nån som hat nått annat förslag?
#25 - 13 januari 2006 07:06
http://cichlidecentret.biz//product.asp?product=5597
här du till en billig peng,alt du behövar uten tub och magnetventil. Har en likadan själv helt ok.Trore att oveb har samma med
mvh janne
#26 - 13 januari 2006 16:05
[QUOTE=janne dansk]http://cichlidecentret.biz//product.asp?product=5597
här du till en billig peng,alt du behövar uten tub och magnetventil. Har en likadan själv helt ok.Trore att oveb har samma med
mvh janne[/QUOTE]

tub, manometer och co2-slang menar du att han behöver, magnetventilen ingår.
#27 - 13 januari 2006 16:36
[QUOTE=Leonard]Nästan 3000kr om man köper 7075.12 och 7070/2 från aquaristic.net , det va rätt dyrt.
Nån som hat nått annat förslag?[/QUOTE]

Då lär det väl bli billigare om du köper 7074-2. Då har du allt du behöver för 317 euro. Sedan säljer du din gamla magnetventil för några hundralappar.
När du köper en controller utav tunze oavsett vilken så ingår prob, fassättningsanordning för prob och kalibreringsvätskor. I fallet ph controller får du två kalibreringsvätskor på 5 och 7.
MVH
Magnus
#28 - 13 januari 2006 17:06
[quote=MagicFingers]tub, manometer och co2-slang menar du att han behöver, magnetventilen ingår.[/quote]
ok .Tror att han är läskunnig[:o];)
mvh janne
#29 - 13 januari 2006 18:48
Det var ju superbra!! =)

Kanske tar nån tur dit nån gång, fast annars så har dom ju postorder iof =)

Tackar så mkt!!!!
#30 - 13 januari 2006 19:10
om du kan hålla dig ett tag så kan jag berätta vad jag fick i mitt köp, har köpt en AM kontroller hos PWSS.se
#31 - 13 januari 2006 19:28
Jaa
#32 - 13 januari 2006 19:34
[QUOTE=MoZZe]om du kan hålla dig ett tag så kan jag berätta vad jag fick i mitt köp, har köpt en AM kontroller hos PWSS.se[/QUOTE]

du får gärna berätta vad du fick för pris....
#33 - 13 januari 2006 19:36
Är det svårt att få sålt en magnetventil?
#34 - 14 januari 2006 01:01
[quote=MagicFingers]du får gärna berätta vad du fick för pris....[/quote]

Nope, fick specialpris för att jag har haft lite otur när det gäller just allt det jag har köpt av honom.[B)] Är ni intresserade av en produkt han inte har på sin sida så är det bara till att ringa honom. Han kan ta hem GRYYMMTT mycket mer än vad han har ute på hemsidan, vilket är förståligt, man kan inte ha ALLT på en hemsida som måste uppdaretas osv.

men det är ett starkt råd, ring eller maila honom om ni är intresserade av något han inte har på sin sida![:D]

Jag är förbaskat nöjd med honom, även om allt inte går som man vill, men jag har aldrig varit med om någon som ALLTID är så positivt inställd mot sina kunder.
#35 - 15 januari 2006 11:31
[QUOTE=Leonard]Nästan 3000kr om man köper 7075.12 och 7070/2 från aquaristic.net , det va rätt dyrt.
Nån som hat nått annat förslag?[/QUOTE]

Har också kollat lite på pH-controller och det finns ju en del att välja på:

AquaMedic har 2 varianter, paketen kostar ungefär lika mycket, 270-300Euro men den enklare modellen inkluderar då också magnetventil.
Deras hemsida funkar inte så jag har inte kunnat kolla vad deras "computer" har för finesser.

Papillon har ett set liknande AquaMedics, controller, elektrode och "schaltsteckdose" (kom inte på nåt bra namn på svenska, är kontakten som bryter strömmen i jacket) för 250 Euro.

IKS har en intressant handhållen pH-meter med loggfunktion som även funkar som controller om man kompletterar med deras Powerstation 1050. Kostar 225 Euro på Aquaristic dock oklart om elektrod ingår (Powerstation ingår).

Milwaukee är klart billigast, 150 Euro hos Aquamas, med controller, elektrode och "schaltsteckdose".

Aquaristic har en amerikansk controller som kostar 200 Euro, någon som har erfarenhet av detta märke?.
#36 - 15 januari 2006 16:29
Auqamas controller (den limegröna) var väl inte i superkvalitet?
Bara en decimal, eller är det nån som har en annan uppfattning av den (jag har ingen själv, bara som jag läst i tråden)?
Läs denna tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=82516&highlight=ph+kontroller

Tänkte nog köra på den från cichlidcentret och sen sälja min magnetventil iaf =)
#37 - 15 januari 2006 17:49
jag har ju just den limegröna. den gör ju sitt jobb... men inget mer. inga finesser alls..
#38 - 15 januari 2006 19:15
Men den är inte dålig då?

Ingår allt man behöver, prob, kalibreringsvätskor, kontaktsticka som man kopplar magnetventilen till, controller, nåt mer?
Tycker att det verkar som om man får med allt (kanske inte kalibreringsvätskorna, eller?)
Men då köper man väl till "Kalibrierlösung pH 4 und pH 7 für alle pH-Elektroden" som kostar 1,79€?
Är det smart att köpa på sig några stycken kalibreringvätskor, typ 5-10st, eller är det nåt bäst före datum som går ut snabbt?

Det hade kanske vart nåt, skulle nog passa mej ändå, inte så dyr heller ju, 159,90€ för controller mm och sen 17,9€ för 10st (av varje) kalibreringsvätskor =)
#39 - 15 januari 2006 19:51
[QUOTE=Leonard]Men den är inte dålig då?

Ingår allt man behöver, prob, kalibreringsvätskor, kontaktsticka som man kopplar magnetventilen till, controller, nåt mer?
Tycker att det verkar som om man får med allt (kanske inte kalibreringsvätskorna, eller?)
Men då köper man väl till "Kalibrierlösung pH 4 und pH 7 für alle pH-Elektroden" som kostar 1,79€?
Är det smart att köpa på sig några stycken kalibreringvätskor, typ 5-10st, eller är det nåt bäst före datum som går ut snabbt?

Det hade kanske vart nåt, skulle nog passa mej ändå, inte så dyr heller ju, 159,90€ för controller mm och sen 17,9€ för 10st (av varje) kalibreringsvätskor =)[/QUOTE]

Äger inte en sådan controller men läste nånstans att elektroden har en noggrannhet på +-0,2, lite sämre än de dyrare som har +-0,1.
Dock så behöver ju inte +-0,2 vara för dålig noggrannhet för dina ändamål ;-)
#40 - 15 januari 2006 20:00
[quote=-piraya-]Äger inte en sådan controller men läste nånstans att elektroden har en noggrannhet på +-0,2, lite sämre än de dyrare som har +-0,1.
Dock så behöver ju inte +-0,2 vara för dålig noggrannhet för dina ändamål ;-)[/quote]

[COLOR=#cccccc][FONT=Comic Sans MS][COLOR=black]Anzeige: 0,1 pH, vad betyder det då?[/COLOR][/FONT][/COLOR]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=black]Messgenauigkeit: +/- 0,2 pH bei 25 °C, är det vid 25grader som den har en nogrannhet på 0,2 garder pH, eller :confused: ?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Står så på den controllern som www.aquamas.de säljer, har ni nog iof fattat hoppas jag ;) [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Är det nogrannhet på 0,1pH som en "bra" controller har och inte 0,01 då, måste ju vara det.[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kom på att det blev lite konstigt i nått av mina tidigare inlägg när jag skrev att denna bara hade en decimal [:o] [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Kan det vara så mkt skillnad på en controller som visar vart 0,2:a grad och en som visar varje 0,1 grad, ganska stor skillnad iof, men kan det betyda så mkt ändå?[/FONT]
#41 - 15 januari 2006 20:46
Hej!

Vad en controler visar i displayen och hur noggrann den är är inte samma sak.

Det som är intressant är att den håller ph:t noga, altså att magnetventilen slår till och från inom 0,1 ph grad. Det som gör att dom med få decimaler är sämre är när du ska kalibrera den på ph7 tex så vet du inte om du ligger på 6,96 eller7,04 och där skiljer nästan en hel grad. sen kalibrerar man vid 4 också och det kan bli samma fel där.
Och det är ju samma när du vill kolla ditt ph och det står 7,2. du vet ju inte om det är 7,16 eller 7,24 eller kanske 7,2

Proberna lär skilja i kvalité. fast dom kalibrerar man ju så det skulle jag gärna också vilja ha förklarat för mig.

Jag ska nog tillägga att jag inte har jättemycket praktisk erfarenhet av controllers(jag har byggt en analog själv), men dom som säljs duger säkert bra. Är man kräsen ska man givetvis köpa en av hög kvalite.

Urban
#42 - 16 januari 2006 07:12
Ok, nu vet jag iaf vilka som finns av välja på och vilken som är bra, tack för hjälpen!!
#43 - 16 januari 2006 19:30
[QUOTE=Leonard]Ok, nu vet jag iaf vilka som finns av välja på och vilken som är bra, tack för hjälpen!![/QUOTE]

Ville bara tipsa om IKS Aquastar Alpha som Aquaristik.net säljer för 226Euro inkl. elektrod och brytdosa.

Verkar väldigt prisvärd med tanke på finesserna på controllern bl a minne för loggning av mätvärde och 9V batteridrift så man kan använda den som portabel pH-meter också.
#44 - 16 januari 2006 20:10
Är det nåt att ha, det är väl inge känt märke eller så, måste ju inte vara dåligt för att märket inte är känt, men jag undrarde bara?

www.aquaristic.net har ju också American Marine PINPOINT pH Controller för 200 euro (verkar som att allt ingår), undrar hur den är, nån som har den?
#45 - 18 januari 2006 10:37
[QUOTE=Leonard]Är det nåt att ha, det är väl inge känt märke eller så, måste ju inte vara dåligt för att märket inte är känt, men jag undrarde bara?
[/QUOTE]

IKS kan nog räknas till ett av dom bättre märkena vad jag förstått.
kolla även på Milwaukee här
Många på APC använder den och e nöjda. Har som sagt bara en decimal..

/Johan

Annons