Ph controller.

#1 - 16 juli 2011 18:15
Funderar på att köpa mig en ph controller men vet inte vilken..

Någon som har något bra tips??
#2 - 16 juli 2011 20:05
ph-201 har jag. den funkar utmärkt så länge den inte hamnar under vattnet. Då blir det torken i nägra veckor. Den är billig dessutom. 82USD på E-bay såg jag nyss. Kanske finns billigare också
#3 - 17 juli 2011 09:36
Finns det någon bra länk om hur en controller funkar och hur man kopplar?
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 17 juli 2011 09:47
Skall du ha den till ett CO2-system eller bara för att mäta pH-värdet i vattnet?

Vet inget om dagens testinstrument men en pH-mätare/controller måste ha en utbytbar electrod (även om man rengör den ofta så blir den till slut "nedsliten") och det viktigaste av allt - den måste kalibreras på minst 2 punkter. Om den bara kalibreras vid 7 så är den i princip värdelös.
#5 - 17 juli 2011 10:06
Till ett co2-system. Om jag har fattat det rätt så gör den att inte Ph värdet sticker iväg, fel??
#6 - 17 juli 2011 10:08
[QUOTE=GOONI;1528879]Finns det någon bra länk om hur en controller funkar och hur man kopplar?[/QUOTE]

Den kontrollerar en 230V trömbrytare ungefär som en vanlig timer men slår av/på när pH går över/under en inställt pH-värde. Ställer jag in min controller att den ska "slå på" vid pH7 så kommer den göra det vid pH 7.05. Den vanliga kopplingen är att använda strömbrytaren till en magnetventil som öppnar co2 tillförsel från en CO2 tub med tryckregulator. När pH minskar till under 7 (ca 6.95) så stänger den av. Går att använda till mäsk också men då kopplar man lite annorlunda förutsatt att man inte har övvertrycksventil på mäsk-flaskan.
#7 - 17 juli 2011 10:09
[QUOTE=GOONI;1528890]Till ett co2-system. Om jag har fattat det rätt så gör den att inte Ph värdet sticker iväg, fel??[/QUOTE]

Precis. Magnetventilen som kontrollern kontrollerar stänger av CO2-tillförselsn när pH går under det inställda värdet
#8 - 17 juli 2011 10:19
Kan den höja ph värdet?
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 17 juli 2011 10:38
[QUOTE=GOONI;1528902]Kan den höja ph värdet?[/QUOTE]
Nej

pH-controllern i sig varken sänker eller höjer pH-värdet. Istället är det ju CO2 som sänker värdet och som flera har skrivit så kan man med hjälp av pH-controllern få en magnetventil att stänga av tillförseln av CO2 vid ett visst förinställt värde
#10 - 17 juli 2011 10:41
Nope, co2 sänker pH:t och en controller ihopkopplad med co2 kan inte påverka pH:t uppåt.
#11 - 17 juli 2011 11:08
Finns det någon pryl som höjer automatiskt om det blir för lågt.
#12 - 17 juli 2011 11:10
Inte mig veterligt om du inte vill börja laborera med lutar och annat skit som man inte vill ha ner i karet...
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 17 juli 2011 11:16
[QUOTE=GOONI;1528914]Finns det någon pryl som höjer automatiskt om det blir för lågt.[/QUOTE]
Det blir inte för lågt eftersom du ju själv med pH-controllern kan stänga av CO2-tillförseln vid ett ett pH som du själv bestämmer.

Vill du ha ett högt pH-värde så skall du inte använda CO2. Då tillsätter man istället t.ex. bikarbonat i vattnet och mäter värdena med en pH-mätare
#14 - 17 juli 2011 11:35
[QUOTE=GOONI;1528902]Kan den höja ph värdet?[/QUOTE]

Du kan låta den styra en kraftig pump vid ytan som "vädrar" ur CO2. Detta är en variant om man kör med mäsk men annars är höga värden av CO2 inte ett problem.
#15 - 17 juli 2011 11:37
ok, tack.

Några länkar?
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 17 juli 2011 12:10
[QUOTE=sme_h;1528930]Du kan låta den styra en kraftig pump vid ytan som "vädrar" ur CO2. Detta är en variant om man kör med mäsk men annars är höga värden av CO2 inte ett problem.[/QUOTE]
Jo det klart - men varför tillföra CO2 om man vill vädra ut det ur akvariet - då gör det ju ingen nytta, det blir som att elda för kråkorna.
Att man kan köra detta system vid mäsk beror väl snarare på att man inte vill riskera att pH sjunker för lågt och det gör det ju ändå inte om du har en pH-controller, magnetventil etc.

Frågan är väl vilken typ av akvarie som du vill ha GOONI - vill du ha ett snyggt växtakvarie så är det definitivt bra att köra med CO2. Men om du inte vill ha ett växtakvarie och vill ha ett högt pH-värde så finns det väl ingen anledning till att köra med CO2
#17 - 17 juli 2011 12:33
Får man posta länkar till kommersiella sidor?

Den kontroller jag har dvs ph-201 kostar 1175:- på drakfisken.se
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 17 juli 2011 12:40
[QUOTE=sme_h;1528958]Får man posta länkar till kommersiella sidor?

Den kontroller jag har dvs ph-201 kostar 1175:- på drakfisken.se[/QUOTE]
Visst - det är ju inte du som säljer (antar jag).
#19 - 17 juli 2011 13:15
[QUOTE=Kjell Fohrman;1528964]Visst - det är ju inte du som säljer (antar jag).[/QUOTE]

Tänk om jag haft en farbror som jobbat där :)

Gränsfall?
#20 - 17 juli 2011 15:41
Visst kan man använda en pH-kontroller för att hålla upp pH lika väl som för att hålla ner det. Däremot brukar de inte styra mer än åt ett håll, vill man ha åtgärd både om pH sjunker och om det stiger så behöver man alltså två kontroller.

Upplägg för att styra pH så att det inte sjunker är en pH-kontroller, en doseringspump och en burk med lämplig kemikalielösning. Förslagsvis blandning natriumbikarbonat/natriumkarbonat, ju mer av det senare dess aggressivare höjning av pH.

Nackdelen med såna här upplägg är att om nåt hänger sig så kan det gå åt h-e riktigt ordentligt. Det kan vara lämpligt med nån form av spärr så t ex doseringspumpen inte kan gå mer än en viss tid per dygn eller nåt däråt.
#21 - 17 juli 2011 20:00
[QUOTE=Kjell Fohrman;1528944]Jo det klart - men varför tillföra CO2 om man vill vädra ut det ur akvariet - då gör det ju ingen nytta, det blir som att elda för kråkorna.
Att man kan köra detta system vid mäsk beror väl snarare på att man inte vill riskera att pH sjunker för lågt och det gör det ju ändå inte om du har en pH-controller, magnetventil etc. [/QUOTE]

Man vädrar ju bara ur det om det blir för mycket. Finns andra bra sätt men kopplar man magnetventil för att dumpa CO2 brevid akvariet tappar flaskan trycket. Går att ordna genom att dumpa i akvariet bredvid reaktorn men en pump ger en del extra syresättning på natten vilket är bra om man har mycket växter och annat som då slukar syre. Finns några varianter men försök aldrig "bara" stoppa flödet ur en PET med magnetventilen för då kan flaskan gå sönder.
#22 - 18 juli 2011 09:11
[QUOTE=Kjell Fohrman;1528944]

Frågan är väl vilken typ av akvarie som du vill ha GOONI - vill du ha ett snyggt växtakvarie så är det definitivt bra att köra med CO2. Men om du inte vill ha ett växtakvarie och vill ha ett högt pH-värde så finns det väl ingen anledning till att köra med CO2[/QUOTE]

Ett snyggt växtkar självklart. Hade för mig att jag hade hört om en sådan "grej" som höjde eller sänkte själv.

Har problem med lågt ph i ett annat kar, men vet inte varför.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 18 juli 2011 09:15
[QUOTE=GOONI;1529093]Ett snyggt växtkar självklart. Hade för mig att jag hade hört om en sådan "grej" som höjde eller sänkte själv.

Har problem med lågt ph i ett annat kar, men vet inte varför.[/QUOTE]
Har du problem med lågt pH i ett akvarium har det säkert att göra med vattnets låga buffringsförmåga (vanligt för våra kranvatten) - har man det så måste man antingen börja sköta vattenbytena pedantiskt bra eller buffra vattnet. Jag själv (jag är inte pedant) använder kalk som buffrar
#24 - 18 juli 2011 09:29
byter ca 1/3 vatten i veckan.
#25 - 18 juli 2011 11:58
Har även grävt ner kalksten lite här och var i karet.

Annons