Ph controler

#1 - 5 december 2007 19:53
Någon som kan tipsa om en bra och pålitlig ph controler som är prisvärd till mitt 540 kar?(gärna lite länkar)

med en ph controler behöver jag inte tänka på hur mycket co2 jag tillför utan bara ställa in ph så styr den mängden själv?? rätt eller fel??
#2 - 6 december 2007 07:03
Det man behöver hålla koll på KH och om flaskan börjar bli tom.
#5 - 6 december 2007 08:04
Nope!
2 hål i väggen är allt som behövs;).
#6 - 6 december 2007 08:30
ansjo skrev:

kan ingen tyska men har den något minne ifall det blir strömavbrott?
är den svår att förstå sig på
#7 - 6 december 2007 22:39
kommer magnet ventilen slå av å på många gånger per dyng
ska man försöka justera co2 flödet så optimalt att den ej behöver slå till å från så ofta?

jag tvivlar på att det bara är ansjo som har en ph controller
vill gärna ha flera förslag
#8 - 7 december 2007 05:58
Paroonen skrev:

Inte en aning, men det är nog tveksamt då det inte sitter något batteri i controllern (vad jag vet om;)). Den är väldigt enkel annars att förstå sig på och kalibrera.

Paroonen skrev:
kommer magnet ventilen slå av å på många gånger per dyng

ska man försöka justera co2 flödet så optimalt att den ej behöver slå till å från så ofta?

jag tvivlar på att det bara är ansjo som har en ph controller

vill gärna ha flera förslag

Det beror på hur långt ner du vill ha ditt pH. Sätter du det lägre än vad du kan trycka ner pH:t till så står den på hela tiden, men sätter du ett pH som du kan komma ner till så jobbar controllern mot det värdet hela tiden och slår av och på om värdet blir för högt.
#9 - 7 december 2007 10:40
Låter det inte mycket då??
kan man dämpa ljudet pånågot vis?
#10 - 7 december 2007 17:35
Paroonen skrev:

Eftersom det är en ratt som man ställer in på , så behövs det inget minne.
Ratten är ju kvar i samma läge när strömen kommer tillbaka.
#11 - 7 december 2007 17:50
var satt den ratten??
vad tror du kan detta vara något?
ansjo verkar ju gilla den så det kanske är hyffsad.
#14 - 7 december 2007 19:12
Jo, visst kalibrerar du controllern med en liten skruv mekaniskt, men frågan är om den ändrar sig något vid strömbortfall? Jag tror knappast det och då blir det nog försummbart lite isf.
Jag har kört med controllern i ca 8 månader nu och det enda jag gjort är kalibrering lite då och då.
#15 - 7 december 2007 19:34
Hur ofta måste man kalibrera den?
#16 - 7 december 2007 19:51
Jag gjorde det varje vecka i början, men insåg ganska så snabbt att den inte ändrade sig så mycket, och nu gör jag det ca en gång i månaden och det är lite hur man känner för det;).
#17 - 7 december 2007 20:45
Brukar det skilja mycket??
måste man kalibrera lika ofta med dom är dyrare?
vad är frakten därifrån?
#18 - 7 december 2007 20:59
Det kan skilja ett par tiondelar som mest vid kalibrering, men det är de gånger som jag varit lite lat och det därför dröjt innan kalibrering skett.

Jag kan inte uttala mig om de som är dyrare håller sitt värde bättre, men har svårt för att tro det;).
Vad frakten går på från Tyskland kommer jag inte ihåg då vi var 2 st som samkörde en beställning, men det var inte så blodigt iaf.
#19 - 9 december 2007 23:39
vad tror ni om denna då??
dollarn är väl låg nu?
hittade denna även på en annan sida för 78 dollar

http://www.aquariumplants.com/Automated_pH_Co2_Controller_MILWAUKEE_SMS122_p/pr209.htm
#20 - 10 december 2007 11:18
Den funkar säkert, men blir det inte moms på priset när du skickar efter från USA?
#21 - 10 december 2007 12:29
Beror väl hur dom skickar det tror jag dom kan ju skicka det som begangnat men det är väl upp till butiken?

men jag läste någonstan här på zoopet om den och att man inte skulle köpa någon som ej hade 2 decimaler
#23 - 10 december 2007 13:49
Tyvärr kan jag inte svara på den frågan eftersom jag är på jobbet och det är filter på sådana sidor, men ska kolla upp det i morgon.
#24 - 10 december 2007 15:16
ansjo skrev:
Den funkar säkert, men blir det inte moms på priset när du skickar efter från USA?

Jag har beställt allt möjligt från USA. Alla företag i USA fattar nog inte riktigt hur det fungerar med moms då vissa fakturerar med moms även utanför landet. Men det man kan vara lite rädd för är ju extra tulll avgifter. Eller vissa produkter som är lagliga i USA karske inte är lagliga här och då får du inget als...

MVH
Niklas
#25 - 10 december 2007 17:48
Niklas-P skrev:
Jag har beställt allt möjligt från USA. Alla företag i USA fattar nog inte riktigt hur det fungerar med moms då vissa fakturerar med moms även utanför landet. Men det man kan vara lite rädd för är ju extra tulll avgifter. Eller vissa produkter som är lagliga i USA karske inte är lagliga här och då får du inget als...

MVH

Niklas

hur mycket är tull avgifterna??(ca)
#26 - 11 december 2007 10:01
Paroonen skrev:
hur mycket är tull avgifterna??(ca)

Det är olika tull på olika varor. Vad det är på en PH controller har jag inte en anning. :)
#27 - 11 december 2007 10:20
Paroonen skrev:

Det är samma controller och det var även grymt billigt, plus att du får med kalibreringsvätska på köpet. Även om du får betala 25% i moms så är det fortfarande ett bra pris.
Om fraktkostanden täcker att de skickar till Sverige så är det bara att köpa;)!
#28 - 11 december 2007 11:04
ansjo skrev:
Det är samma controller och det var även grymt billigt, plus att du får med kalibreringsvätska på köpet. Även om du får betala 25% i moms så är det fortfarande ett bra pris.

Om fraktkostanden täcker att de skickar till Sverige så är det bara att köpa;)!

Det finns säkert olika momssatser men jag tror den amerikanska momsen i detta fall borde bli 7%.

http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm - Vad kostar det guide.
http://taric.tullverket.se - Se exakta tull avgifter.

Worst case senario är ju om amerikanaren inte fattar att han ska fakturera utan moms. Och när den redan momsade varan kommer till Sverige lägger dom på moms igen. Och tull och karske någon annan avgift.

Det är även bra om de skickar i paket som inte på något sätt är märkta av ett företag eller en tillverkare eller någon tejp med företags namn på. Om det är omärkt verkar det som de inte tror är det är en privat import utan ett vanligt paket. Jag vet att det kan hjälpa och i bästa fall klarar man sig helt utan moms från något land och tull.
#29 - 11 december 2007 11:45
Kom ni fram till någon prisvärd pH controller?
Jag är själv sugen på en som kan styra min magnetventil med en jordad stickpropp för 230v.
#30 - 11 december 2007 12:25
Hej jag hittade en annan ph controller som ser exaxt lika dan ut men mäter
både ph och "ORP" vad är orb??
#31 - 11 december 2007 12:32
Elektroder är det något som man bör byta?
är det univerial eller måste man köra med samma märke?
man kalibrerar ju dom!
#32 - 11 december 2007 16:01
ingen som vet??
såg att det fanns på ebay.de också
fast det kanske är bättre å kasta till ett par hundra så kanske det är lättare med garantier å sånt?
#33 - 11 december 2007 16:05
Nu är jag inte säker, men det är nog liknande kontakt i de olika märken, så du behöver inte köpa samma elektrod som originalet om denna skulle paja.
#35 - 11 december 2007 20:29
Tror det har med konduktivitet att göra, men det vet säkert någon som är duktig på fysik bättre;).
#36 - 11 december 2007 20:40
ej nödvändig med andra ord då eller??
eller kan jag ha glädje av det?
#37 - 12 december 2007 13:36
Det har du som regel inte mycket nytta av i ett vanligt sötvattenskar.
#38 - 12 december 2007 20:18
Niklas-P skrev:
Det finns säkert olika momssatser men jag tror den amerikanska momsen i detta fall borde bli 7%.

http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm - Vad kostar det guide.

http://taric.tullverket.se - Se exakta tull avgifter.

Worst case senario är ju om amerikanaren inte fattar att han ska fakturera utan moms. Och när den redan momsade varan kommer till Sverige lägger dom på moms igen. Och tull och karske någon annan avgift.

Det är även bra om de skickar i paket som inte på något sätt är märkta av ett företag eller en tillverkare eller någon tejp med företags namn på. Om det är omärkt verkar det som de inte tror är det är en privat import utan ett vanligt paket. Jag vet att det kan hjälpa och i bästa fall klarar man sig helt utan moms från något land och tull.

Det är mycket möjligt att jag har helt fel. Jag har bara handlat en gång från USA, så jag kan mycket väl missförstått något :D
Men jag tror inte att det är någon moms i USA när man postorder handlar mellan delstater. Därav står väll amerikanska priser alltid utan moms i webbshopparna. Så handlarna borde inte göra fel i vilket fall. Det mesta de säljer går utan moms?
Och man ska alltid betala moms i sverige (om man vill vara laglig) därefter tillkommer tull, som inte brukar bli så mycket däremot så tror jag att man om man har otur åka på en avgift från tullverket på att de behandlat varan.

Annons