Ph-contoller och magnetventil

#1 - 10 augusti 2004 16:20
Jag har funderar att styra en CO2 anläggning med Ph-controller. Det verkar som om man behöver en särskild magnetventil till denna som går på 12 volt.

Jag undrar om någon vet om man istället kan använda sin gamla magnetventil för 220V och styra till och frånslag av den via ett 12v relä? Eller är det enklare och billigare att köra den lite dyrare magnetventilen för 12v.
#2 - 10 augusti 2004 16:50
Du har en 220v magnetventil, och ska köpa pH-controller och extra 12v magnetventil?

Låter som det är bättre om du istället fixar en annan pH-controller som klarar att styra 220 volt.
#3 - 10 augusti 2004 17:46
Typ en sån häringa !

http://www.reptilica.de/shop/product_info.php/products_id/3150/lang/english/index.htm

Jag skulle dock bli tokig på att höra min magnetventil slå på/av för ofta...

I sovrum : absolut inte
I vardagsrun : kanske
På kontoret : kanske

Har du en tyst hyggligt tyst ventil så är detta förståss inget problem.

Kanske kan vi testa en liten enkät...

Kan du tänka dig att sova 1 meter ifrån din magnetventil ??

Inte jag min klickar till rejält vad av/på.

Hmmm... man kan ju förståss stänga av hela kontrollern med en timer på natten... Fast då försvinner ju lite av poängen med en kontroller...
#4 - 10 augusti 2004 18:02
Aha, det finns Ph controllers som kan styra 220v magnetventiler, jag har letat men inte hittat någon sådan.

Det där eviga klickandet från magnetventilen hade jag inte tänkt på att det kunde störa så mycket! Jag kanske får tänka om :) och köra utan controller.
#5 - 10 augusti 2004 18:28
Hej!

Du behöver kanske inte köpa en helt ny ventil om du redan har en 220 volts. Det borde räcka att köpa en ny spole (klumpen där sladden sitter fast).
men den klickar lika högt i alla fall.

Urban
#6 - 10 augusti 2004 18:31

Eller varför inte en kontroller med inbyggd styrning !

Type SERA Ceramic.
#7 - 10 augusti 2004 19:20
Jag vill ge en liten annan sida av detta.
Jag har en Dupla controller i mitt sovrum som använder en vanlig 220V magnetventil, detta stör inget alls.
Eftersom de flesta controllers har en vettig hysteres så innebär det att det är (OBS! i mitt fall)ca 30min mellan knäppen.
Jag har även en Seramic den har ju magnetventilen inbyggd och ser lite klenare ut, den ger ett lägre ljud ifrån sig.

edit:

på natten är förbrukningen av co2 nästan noll så under den släckta tiden arbetar magnetventilen extremt sällan.
#8 - 10 augusti 2004 19:54

NE:

Blev lite nyfiken , vad har du för magnetventil som låter så lite ??

Jag skulle vakna av ett av/på ifrån min !
#9 - 11 augusti 2004 05:41
Det är Duplas magnetventil, men som jag la till ovan så arbetar ju magnetventilen extremt sällan på natten.

/Niklas

Annons