pH - Biltemas blästersan

#1 - 19 maj 2005 20:05
Finns det någon som vet vad Biltemas blästersand består av?

Jag har börjat lite med växter och CO2 och har upptäckt att något i akvariet höjjer pH så jag plockade ur allt från karet och tömde det på vatten och la i sanden och fyllde med lite vatten, mätte pH och väntade en stund och mätte igen, pH stiger.

Jag läste i en annan tråd att kalk och CO2 inte går ihop så jag undrar om det är kalk i sanden eller om det kan vara något annat i den som höjjer pH?

Neutraliserar alla pH höjjare Co2?.

/Anders
#2 - 19 maj 2005 20:25
[QUOTE=saf99]
Jag läste i en annan tråd att kalk och CO2 inte går ihop så jag undrar om det är kalk i sanden eller om det kan vara något annat i den som höjjer pH?

Neutraliserar alla pH höjjare Co2?.

/Anders[/QUOTE

Hej, väntar med spänning på eventuella svar du får. Tänkte åka lite snålskjuts, tror dom har tröttnat på mina djupa funderingar;)
MVH
Annelie
#3 - 20 maj 2005 04:04
Sanden består enbart av kisel vad jag vet. Och kisel påverkar inte pH alls. Har själv blästersanden och har inga problem med att sänka pH i mitt akvarium. Har aldrig hört om nån annan heller som får pH:t att stiga pga sanden, men nån ska väl vara den första kanske.
#4 - 20 maj 2005 06:26
Det är bara sten som inehåller karbonater (ie kalk) som buffrar ph om det löses med co2. Jag känner inte till något annat ph höjande ämne som förekommer i sten/grus. Om man mot förmodan skulle ha något annat ph höjande i karet som inte innehåller karbonater så ser jag inga negativa konsekvenser för co2 halten. Men jag vet inte riktigt vad det skulle vara....Soda kanske??
MVH
Magnus

Annons