PH Ändringar pga CO2

#1 - 17 augusti 2007 23:24
Brukar inte ph minska vid gödning med co2
jag har mätt mitt vatten ofta å det har legat vid 7 (neutralt)
men nu i kväll efter allt har släkts så låg PH på 8,5
Är detta normalt eller vad beror det på??
#2 - 18 augusti 2007 07:47
Jo, när man tillsätter koldioxid bildas kolsyra och en syra får pH:t att sjunka.
Det förutsätter dock att du tillsätter så pass mycket att det överstiger konsumtionen från växterna när ljuset är på och det som vädras ut genom vattenytan.
#3 - 18 augusti 2007 10:36
En sanning med modifikation

När man tillsätter CO2 så bildas kolsyra genom att CO2 förenas med en vattenmolekyl till CO3H2 (det vill säga den del som inte tas upp momentant av växterna). I vatten finns ett komplicerat buffersystem som består av CO2 (koldioxid), CO3H2 (Kolsyra), HCO3 (bikarbonat) och CO3 (karbonat). Ett givet pH har sin alldeles speciella fördelning av dessa fyra beståndsdelar. Om du vid ett givet pH tillsätter CO2 (som inte konsumeras av växter monentant) så ändras balansen och systemet strävar efter att uppnå en ny balanspunkt. Hela systemet ser ut som följer CO2 <-> CO3H2 <-> HCO3 <-> CO3 (observera de dubbelriktade pilarna) Vid tillsättning av CO2 så går alltså systemet åt höger tills den nya balanspunkten uppnås. Av formeln ser ni att när systemet går åt höger så frisläpps upp mot två vätejoner och pH sjunker. Den nya balanspunkten är alltså det pH där fördelningen av dessa fyra ämnen kommit i ny jämnvikt. Omvänt - om växterna förbrukar mer CO2 än vad som vid ett givet pH finns (eller tillsätts) så ändras återigen fördelningen och systemet strävar till en ny jämnviktspunkt genom att hela systemet går åt vänster och karbonaten i vattnet får förse växterna med koldioxid. Går systemet åt höger så tas vätejoner (H) upp och pH stiger.

Av ditt exempel kan jag dra slutsatsen att du tillsätter för lite koldioxid - dina växter behöver mer. (Detta förutsatt att din pH mätning är riktig). På morgonen kan du troligtvis (trots att du har pH 8,5 i slutet av fotoperioden) ha ett pH kring 7 eftersom växterna utsöndrar lite koldioxid under natten (precis som bakterier alltid gör det). Öka dosen koldioxid under fotoperioden (Kan tänka att du skall ge koldioxid från ca 2 timmar efter ljusets tänt och fram till en halvtimme före det släcks om du inte har någon pH styrning).

Faktum är att om man kör ett lowtech kar (utan koldioxid tillsats) så skall man hålla utkik på KH och hela tiden se till att det är över 4 med lite bikarbonattillsättning så sköter karbonatbuffringssystemet koldioxidbehovet.

MVH Lasse
#4 - 18 augusti 2007 11:05
Lasse skrev:
En sanning med modifikation

Vari ligger modifikationen?

På morgonen kan du troligtvis (trots att du har pH 8,5 i slutet av fotoperioden) ha ett pH kring 7 eftersom växterna utsöndrar lite koldioxid under natten
Det har jag svårt att tro. Visa mig det växtakvarium som kan sänka mer än en enhet från 8.5 på natten :)

Urluftningskurvan är ganska brant när man slutar tillföra koldioxid - så brant att jag tvingas förspänna flera timmar med CO2 på natten så det ska finnas tillräckligt när växterna går igång på morgonen:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=627
#5 - 18 augusti 2007 13:36
Tackar för dessa svar
MEN jag fatta inte så mycket.
jag har kopplat mangnet ventilen till timmern som även starta å släcker belysningen (Är det fel????)
jag vet ju inte riktigt hur mycket co2 jag tillsätter men 22bubblor i minuten är det.
#6 - 18 augusti 2007 17:49
jag vill gärna hjälp eller förslag på vad jag ska göra
#7 - 18 augusti 2007 19:39
jag har kopplat mangnet ventilen till timmern som även starta å släcker belysningen (Är det fel????)
Nja, inte direkt fel men det finns ett bättre sätt. Eftersom växterna käkar väldigt mycket CO2 är det en bra idé att se till att det finns gott om det direkt när ljuset slås på. Det kan man göra genom att skaffa en separat timer som slår på magnetventilen någon eller ett par timmar innan ljuset. Vidare kan man slå av magnetventilen någon timma innan ljuset slås av. Detta är en bra metod för att komma igång.

En annan metod är att låta magnetventilen öppna en eller flera perioder på natten i stället för just innan ljuset slås på. Detta gör att pH-värdet håller sig mer konstant sett över hela dygnet vilket motsvarar lite grovt hur det ser ut när man styr med en pH-kontroller. Fördelen med detta är att alger inte gillar när pH:t åket jojo. Att trimma in detta kan dock kräva en del mätningar.

jag vet ju inte riktigt hur mycket co2 jag tillsätter men 22bubblor i minuten är det.
Det låter väldigt försiktigt men det beror lite på hur bra du löser upp gasen i vattnet, hur stort akvariet är, hur mycket växter som ska matas, hur mycket övrig gödning de får samt hur mycket och vilken typ av ljus de får.

Snabbguiden brukar vara att man tar reda på sitt kH. Slår upp i en pH/kH/CO2 tabell vilket pH man ska sikta in sig på och sedan trimma in bubbeltakten så man har detta värde när ljuset slås på och sedan gärna sakta sjunkande fram till kvällen.
#8 - 18 augusti 2007 19:52
Å tackar för detta svar sk testa detta hmm mitt kh har jag bara mätt med multisticka men ph brukar jag mäte med ett eget test (sera ph)
enligt skitstickan (jbl) så brukar det vara ca 3-4 i kh.
men det är väl ej så trovärdigt har själv märkt att ph inte brukar vara tillförlitligt på stickan utan bara ger en fingervisning

jag brukar hälla i lite gödning en gång i veckan (sera florena)
antalet växter vet jag inte riktigt men det börjar bli mycket
540 l kar har jag
#9 - 18 augusti 2007 20:01
enligt skitstickan (jbl) så brukar det vara ca 3-4 i kh.

Ett kH kring 4 låter som ett normalt svenskt kommunalt vatten så det kan säkert stämma. Du kan även kolla med ditt vattenverk vad ni har för kH i Er kommun. Det brukar räcka för att hamna någorlunda rätt i CO2-tabellen.

Om du har kH4 tittar vi i denna tabell:
http://www.pny.se/akvarium/co2/co2tabell.php
och ser att du ska skruva in ett pH på 6,7-6,9 för att få bra med CO2 (grönt område). Ta gärna en titt på pny's CO2-artikel också:
http://www.pny.se/akvarium/co2/co2.php

Edit: Stiger pH:t under dagen konsumerar växterna/avdunstas mer CO2 än vad du tillför och höjer således bubbeltakten ett litet snäpp. På ett par veckor har du lärt dig hur din burk fungerar.
#10 - 18 augusti 2007 20:11
vad menar dom med det här??
Används för att utläsa CO2-nivå ur uppmätta mätvärden. Vattnets koldioxidhalt är hårt förknippat med dess KH och pH-värde (så länge man inte tillsatt torv eller andra buffrande ämnen i vattnet).


jag har läst detta förut
men ph svängningar är väl inget bra för fiskar??
#11 - 18 augusti 2007 20:24
Jo, torv och stora rötter kan sänka pH:t lite som alltså inte beror på CO2. Du kan då luras att du har fått ner pH:t tillräckligt med CO2. Den sista biten brukar de flesta gå efter hur bra växterna bubblar. Har du t.ex. justerat in 6,7 och växterna ändå inte bubblar (när de har gödning och bra med ljus) kan det vara annat pH-sänkande eller kasst pH-test eller kasst kH-test eller...
Då sänker vi bara lite till och skiter i vad det beror på :)

men ph svängningar är väl inget bra för fiskar??
Firrarna struntar i lite pH-svängningar. Det gör de däremot inte av för hög CO2 så skruva försiktigt.
#12 - 18 augusti 2007 22:11
BluesBoy skrev:
Vari ligger modifikationen?


Sätter man i en vanlig enprotonsyra (typ HCl = saltsyra) så delas den upp omedelbart i Cl och H och pH sjunker - thats all. Med koldioxid så bildas visserligen kolsyra men det är jämnvikten mellan CO2, HCO3 och CO3 som bestämmer om pH går upp eller ner. Säg att du har ett givet pH (och därmed en given koncentration av CO2, HCO3 och CO3). Växter konsumerar CO2 och därför är det för lite koldioxid för att jämnvikten skall upprätthållas. Systemet går därför åt vänster dvs karbonat blir bikarbonat som blir kolsyra och slutligen koldioxid. Kolsyra bildas även här som ett mellanstadie men i detta läge innebär bildandet en pH-höjning!

BluesBoy skrev:
Det har jag svårt att tro. Visa mig det växtakvarium som kan sänka mer än en enhet från 8.5 på natten :)



Urluftningskurvan är ganska brant när man slutar tillföra koldioxid - så brant att jag tvingas förspänna flera timmar med CO2 på natten så det ska finnas tillräckligt när växterna går igång på morgonen:

http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=627


Jo det har jag allt sett speciellt där KH legat för lågt. (Med KH avser jag här den alkanitet som inte är hydroxidbaserad)

MVH Lasse
#13 - 19 augusti 2007 06:21
[QUOTE=Lasse]Växter konsumerar CO2 och därför är det för lite koldioxid för att jämnvikten skall upprätthållas. Systemet går därför åt vänster dvs karbonat blir bikarbonat som blir kolsyra och slutligen koldioxid. Kolsyra bildas även här som ett mellanstadie men i detta läge innebär bildandet en pH-höjning![/QUOTE]Ja, visst,men vad är det jag säger då?
[QUOTE=BluesBoy]Jo, när man tillsätter koldioxid bildas kolsyra och en syra får pH:t att sjunka.
Det förutsätter dock att du tillsätter så pass mycket att det överstiger konsumtionen från växterna
[/QUOTE]

Jo det har jag allt sett speciellt där KH legat för lågt.
Hur menar du att vattnet i dessa kar är sammansatt med pH på 8.5 och väldigt låg alkalinitet? Pratar du hightech- eller lowtechburkar?
#14 - 19 augusti 2007 09:24
En liten fråga bara.
Bor i Linköping och har ett KH ut ur kranen på nånstans runt 1-2.
Så jag undrar om nån vet vart man kan köpa lite större förpackningar bikarbonat här omkring. För jag har bara hittat små 40 grams påsar på konsum och det blir rätt segt att köra med sånna.
#15 - 19 augusti 2007 10:19
Jag skrev en "sanning med modifikation". Det är inte bildandet av syran och syran som sänker, utan hela karbonatsystemets strävan till att uppnå ett jämvikts pH som motsvarar den aktuella fördelningen mellan de olika ämnena (koldioxid, kolsyra, bikarbonat och karbonat). Jag tog ett exempel där bildandet av kolsyra faktiskt innebär en pH höjning (Fallet där det är för lite CO vid givet pH för att uppfylla jämnviktsekvationen). Säg den syra som uppträder så för övrigt!

Det jag pratar om är vanliga akvarier utan någon tech överhuvudtaget. Har du en kraftig tillväxt och låg karbonatalkanitet så kan enorma pH svägningar uppstå. I ett algsystem som jag mätte på engång kunde det variera mellan 7 och 9,5 beroende på fotoperioden.

Till Norpis

Det KH:t är troligtvis till stor del hydroxidalkanitet och du bör nog tillsätta bikarbonat. Känner du någon kock? De brukar kunna få fram 1 kg:s förpackningar, samma men någon större affär. Finns det någon gammal hederlig färgaffär så brukar de kunna få fram bikarbonat (livsmedelskvalité duger). Korallfisken bör också ha.

MVH Lasse
#16 - 19 augusti 2007 12:31
Det jag menade var att om man har ett pH på 8.5 vid ett jämnviktsläge mot atmosfären borde man ha en hygglig alkalinitet och därmed krävs ett relativt stort tillskott av CO2 under respirationen för att sänka 1-1.5 pH-enheter :confused:
#17 - 19 augusti 2007 19:23
Jag tog i några gram bikarbonat och ökade bubbeltakten till 50st per sek till att börja med.
Nu tyckte jag detta verkade bli mer stabilt med PH:t.
ska köpa mej ett nytt KH test så fort jag hinner.
men enligt jbl:s skräpsticka så har jag ett PH på ca 6,8 och ett KH på 5 vilket skulle funka enligt tabellen.
Vill bara säga att jag är väldigt tacksam för att ni tog er tid att hjälpa mej.
men vem vet jag kommer nog behöva mera hjälp.
#18 - 21 augusti 2007 10:49
Ursäkta en amatör men vad är KH för något. Jag sitter och diskuterar CO2 med kemisten här på mitt jobb men jag har inte en aning om vad KH är för något.

Hur känsligt är ett CO2 system för fiskarna, jag vill gärna att dom ska överleva sammtidigt som jag vill få fart på växterna, jag har ett 500 liter akvarium och har funderat ett tag på en CO2 anläggning men vågar mig inte på detta.
#19 - 21 augusti 2007 17:37
Jag ska ge mig på en liten förenklad förklaring av kH.

I vattnet kan man finna (ej fullständiga benämningar för bättre läsbarhet):
[FONT=Courier New]
Kalciumkarbonat............ CaCO
Magnesiumkarbonat.......... MgCO

Kalsiumsulfat.............. CaSO
Magnesiumsulfat ........... MgSO

Kalsiumklorid.............. CaCl
Magnesiumklorid ........... MgCl[/FONT]

Om man mäter all Ca och Mg får man totalhårdheten, dvs. GH.
Om man bara mäter Ca och Mg från CaCO och MgCO får man karbonathårdheten, dvs kH.
Om man bara mäter CO får man Alkaliniteten.

Det finns en förbistring mellan kemister och akvarister. Inom akvaristiken använder man benämningen kH när man menar Alkaliniteten som är måttet på hur vattnet står emot pH-svängningar, t.ex när man tillsätter en syra.
När vi går till akvarieaffären och köper kH-test är det alltså alkaliniteten vi kommer mäta.

Eftersom man även kan ha t.ex.[FONT=Courier New]
Natriumkarbonat............ NaCO
Kaliumkarbonat............. KCO[/FONT]
mm

kan man ha ett högre utslag på ett kH-test än GH-test eftersom Na och K inte höjer GH men CO höjer alkaliniteten.

Har jag rört till allt sammans nu månne?

Edit: Försökt få till tabbindrag men gav upp...
#20 - 22 augusti 2007 07:21
Mycket bra förklaring ! Tackar.
På svenska dessutom :).

Jag ska hälla i [COLOR=#000000]Tropica Aquacare Plus [/COLOR]nu till helgen så CO2 system får vänta tills jag känner mig säker på att jag inte kommer göra fel.











Annons