Brukar inte ph minska vid gödning med co2
jag har mätt mitt vatten ofta å det har legat vid 7 (neutralt)
men nu i kväll efter allt har släkts så låg PH på 8,5
Är detta normalt eller vad beror det på??
Vari ligger modifikationen?Lasse skrev:En sanning med modifikation
Det har jag svårt att tro. Visa mig det växtakvarium som kan sänka mer än en enhet från 8.5 på natten :)På morgonen kan du troligtvis (trots att du har pH 8,5 i slutet av fotoperioden) ha ett pH kring 7 eftersom växterna utsöndrar lite koldioxid under natten
Nja, inte direkt fel men det finns ett bättre sätt. Eftersom växterna käkar väldigt mycket CO2 är det en bra idé att se till att det finns gott om det direkt när ljuset slås på. Det kan man göra genom att skaffa en separat timer som slår på magnetventilen någon eller ett par timmar innan ljuset. Vidare kan man slå av magnetventilen någon timma innan ljuset slås av. Detta är en bra metod för att komma igång.jag har kopplat mangnet ventilen till timmern som även starta å släcker belysningen (Är det fel????)
Det låter väldigt försiktigt men det beror lite på hur bra du löser upp gasen i vattnet, hur stort akvariet är, hur mycket växter som ska matas, hur mycket övrig gödning de får samt hur mycket och vilken typ av ljus de får.jag vet ju inte riktigt hur mycket co2 jag tillsätter men 22bubblor i minuten är det.
enligt skitstickan (jbl) så brukar det vara ca 3-4 i kh.
Firrarna struntar i lite pH-svängningar. Det gör de däremot inte av för hög CO2 så skruva försiktigt.men ph svängningar är väl inget bra för fiskar??
BluesBoy skrev:Vari ligger modifikationen?
BluesBoy skrev:Det har jag svårt att tro. Visa mig det växtakvarium som kan sänka mer än en enhet från 8.5 på natten :)
Urluftningskurvan är ganska brant när man slutar tillföra koldioxid - så brant att jag tvingas förspänna flera timmar med CO2 på natten så det ska finnas tillräckligt när växterna går igång på morgonen:
http://www.bluesboy.se/viewimage.php?id=627
Hur menar du att vattnet i dessa kar är sammansatt med pH på 8.5 och väldigt låg alkalinitet? Pratar du hightech- eller lowtechburkar?Jo det har jag allt sett speciellt där KH legat för lågt.