pH?

#1 - 5 november 2008 17:03
När jag köpte mitt akvarium fick jag aldrig veta nått om pH värdet och dom sa aldrig hur jag ändra pH värdet
#2 - 5 november 2008 17:08
Nu är pH värdets stabilitet i ett akvarium beroende av flera faktorer men framför allt så bör du veta vilka krav dom djur du tänker hålla har och vilket vatten du har från brunn eller kommun innan du ger dig in på tanke experimentet att förändra vattnets surhet.
#3 - 5 november 2008 17:21
Vad kan hända om man har fel pH värde? Är det normal pH värde med kran vatten(när man har renat och tagit bort klor)?
#4 - 5 november 2008 17:44
Ignorera pH-värdet. Om du nånsin får för dig att odla extrema svartvattenfiskar (som t.ex. kardinaltetra), då är det dags att börja researcha pH. Fram till dess, använd ditt kranvatten och glöm bort att det finns nåt som alls heter pH värde.
#5 - 5 november 2008 17:47
Fel pH värde kan ex förhindra lek, däremot är det värsta som kan ske en snabb höjning av vattnets pH då detta kan få katastrofala effekter för akvariets invånare, vad som är intressant är i stället ditt vattens kH.

Klor tillsätts för att döda bakterier i ledningsvattnet och kan tas bort med olika vattenberedningsmedel, har själv inte använt mig av dylika preparat på ett par år nu eftersom det i de flesta fall inte behövs.

Normalt i förhållande till vad, ett neutralt pH värde ligger på 7, vad din kommun har finns att läsa på ditt vattenverks hemsida, annars är här en liten länk till hur din kommun gör.

Annons