Ph 7.8-8

#1 - 5 september 2009 16:06
Hej!

Körde igång ett 116l akvarie i onsdags denna veckan. tog i vattenberedning & aktiveringspulver. Mätte PH idag som uppgick till 7.8-8. Bra, dåligt? Högt värde p.g.a. uppstart och går över eller skall jag åtgärda på något sätt. Hur isåfall? :confused:

Tacksam för råd!
#2 - 5 september 2009 16:16
Bra om du ska ha afrikansk fisk.
Dåligt om du ska ha krävande sydamerikansk fisk.
Högt pH-värde pga hårt vatten, går att åtgärda men det är jobbigt. Välj fisk efter dina vattenvärden.
#3 - 5 september 2009 16:17
Börja inte att trixa med pH värdet under uppstarten. Ta ett KH värde också och se till att du ligger över 4 i KH - åtminstone den första tiden. Ett KH på 4 medför oftast ett pH kring 7,6 - 8 men innebär ett stabilt vatten där de flesta biokemiska processer kan äga rum. Bra mycket viktigare än "rätt" pH. Vad är det före fisk du skall ha?

MVH Lasse
#4 - 5 september 2009 16:23
Har tänkt ha följande firrar i akvariet.
Neontetra
Guppy
Kampfisk
Ancistrus

Nybörjare som man är.. ehum. KH värde? ;)
#5 - 5 september 2009 17:05
Använd sökfunktionen på forumet. Sök efter KH eller alkalinitet. Se även http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkalinitet

MVH Lasse
#6 - 18 september 2009 05:40
Dessa fiskar ska i min mening fungera bra med ett sådant pH.

annars har jag lyckats (tror jag) justera pH genom att lägga i fler rötter och färra kalkartade stenar i ett akvarium där jag vill sänka pH något. Dock mäter jag bara med stickor och de är nog inte helt tillförlitliga.
#7 - 18 september 2009 06:20
Dre skrev:
Dessa fiskar ska i min mening fungera bra med ett sådant pH.

annars har jag lyckats (tror jag) justera pH genom att lägga i fler rötter och färra kalkartade stenar i ett akvarium där jag vill sänka pH något. Dock mäter jag bara med stickor och de är nog inte helt tillförlitliga.

nästan alla fiskar fixar "fel" PH, bara det är stabilt.
att det sedan hos en del fiskar blir trögt med yngelproduktion
när PH't är fel, är en annan sak.

...om du inte skall odla kommerciellt, låt bli att strula med PH't.

att sedan fiskblandningen i detta fall enligt mig är galen....

......that's another story.............

.

Annons