Ph 7,5- 7,6

#1 - 3 april 2006 08:22
Det har inte gått så bra för mig på sistone. Mina fiskar har drabbats av någon tarmsjukdom och så gott som alla är nu borta trots försök att medicinera. Jag måste därför i princip starta om på nytt och funderar över vilka fiskar jag ska ha.

Jag har starka preferenser för scalarer och andra sydamerikanska ciklider, men eftersom det inte gått så bra har jag börjat fundera på om det verkligen är bra att ha dessa i det vatten vi har här i Västerås. Skulle kunna känna mig trygg med att skaffa nya först om flera invigda gav sina synpunkter, och därför ber jag nu om era åsikter.

Jag har ph 8,4 ur kranen, men sänker med ekbark så att det hamnar på ca 7,2 direkt efter vattenbyte, men stiger till 7,5- 7,6 efter någon dag. Kh tror jag är ca 6. Enligt Zoopets artbeskrivning vill scalarer och bolivianska fjärilsciklider ha upp till ph 7,5. Betyder det att de TRIVS även i ph 7,5?

Så min fråga är: Kan jag med dessa vattenvärden ha scalarer, pansarmalar och bolivianska fjärilsciklider och få dem att trivas och vara friska? Eller bör jag satsa på andra fiskar (typ malawi), även fast jag inte tycker dessa är hälften så charmiga?

Pliiis help!! [:o]
/Maria
#2 - 3 april 2006 08:39
Odlade scalare trivs nog bra i det pHvärdet.

Vad gäller de bolivianska fjärilscikliderna så är den enda referensen som jag känner till, att de påträffats i pH 7,6, temp 27 C och 4 dGH.

Du borde alltså inte ha några problem med vattenvärdena, förusatt att de är hysat stabila. Det verkar ju vara ganska liten pH-svängning, dessutom.
#3 - 3 april 2006 12:38
Jag instämmer, ingen av arterna ska vara känsliga för de vattenvärden du beskriver. Jag har själv hållt både scalarer och b.fjärilar under liknande förhållanden och det har fungerat utmärkt.
#4 - 3 april 2006 15:38
Tack!

Tack så mycket för era svar! Nu törs jag nog skaffa de fiskar jag vill ha och känner mig glad för det :) . Hoppas bara det går bättre denna gång....

/ Maria

Annons