Alldeles riktigt, enda sättet att i praktiken kunna styra pH och därmed CO2 är skaffa ett bra CO2-system. Även om det kan vara relativt dyrt så är det utan tvekan en väldig fördel att ha till ett växtakvarium, ifall man även har bra belysning etc.
Jag har avvikande mening. CO2 är bra till växtakvarier men att det skulle vara det enda sättet att styra pH, det håller jag rakt inte med om. Inte heller att det skulle vara det enda sättet att få ett stabilt och något lägre pH. Jag har akvarier där jag vill ha ett lägre pH och inte har växter (med sköldpaddor) och jag skulle ju inte komma på tanken att använda CO2 just för att det inte är stabilt. Vid avbruten tillförsel - slut i tub, elavbrott, annat krångel - så sticker pH upp direkt, det kallar inte jag för stabilt.
Det går att gå tekniknördsvägen och dosera någon syra via pH-controller och doseringspump, inte direkt billigt men exaktare än CO2 och blir det krångel så sticker inte pH direkt, det finns en tröghet. Det går också att använda torv eller nåt liknande och se till att inte ha kalk i akvariet, det brukar ge ett rätt stabilt pH. Eller dosera syra manuellt, det kräver lite kontroll och med det vatten som levereras från vattenverken nu går det också åt en hel del, dock, när man knäckt bufferten och fått det hela att stabilisera sig på en lägre nivå så brukar det håll sig rätt bra.