Ph 6.5

#1 - 1 november 2012 15:09
Fick tips att gå ner från 7.2 till 6.5 i mitt 180 l kar sedan jag skaffat mer och mer växter, är det en bra idé?
Såg att Platy hade 7-8 på art beskrivningen här på Zoopet.....
Har Platy, Anistrus, Kandinalteror, Amano räkor och Äppelsnäcka

//Peter
#2 - 1 november 2012 16:13
Tanken är rätt när det gäller växterna, men det krävs ju ett bra CO2-system för att styra pH. För fiskarnas skull är det ingen större idé att labba med pH.
#3 - 1 november 2012 16:49
Ok, men kommer dom må sämre?
Tänker framför allt Platy...
#4 - 1 november 2012 17:14
Har ingen erfarenhet av Platy i växtkar, men jag har haft Black Molly som inte visade några tecken på obehag med ett lågt pH (6,6-6,8). Jag tror inte det är några bekymmer med Platy heller.
#5 - 2 november 2012 15:39
Såvida pH ligger stabilt och inte svänger fram och tillbaka är de nog ingen fara för firrarna! Iaf inte vad jag läst mig till tidigare :D
#6 - 2 november 2012 15:53
Sedan är jag tveksam att det gör så stor skillnad på 6,5 eller 7,2 i pH för växternas skull...såvida du inte har väldigt krångliga växter.
#7 - 5 november 2012 17:54
Det är förhållandet pH/KH/CO2 som är intressant för växterna. Vid neutralt eller svagt basiskt vatten pH 7-8 är CO2 bundet som vätekarbonat vilket inte alla växter kan godogöra sig. Så tanken på ett lägre pH och med det mera löst CO2 är inte fel. Det är ju det man gör när man tillsätter syra, kolsyra föredragsvis.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 5 november 2012 18:12
fast för att få ett stabilt pH på 6.5 så behövs en dyr CO2-anläggning, eller en billig (men då krävs det en hel del arbete) och soma nsjp skriver så fungerar de flesta växter bra med ett pH på lite drygt 7
#9 - 5 november 2012 18:39
fast för att få ett stabilt pH på 6.5 så behövs en dyr CO2-anläggning, eller en billig (men då krävs det en hel del arbete) och soma nsjp skriver så fungerar de flesta växter bra med ett pH på lite drygt 7

Alldeles riktigt, enda sättet att i praktiken kunna styra pH och därmed CO2 är skaffa ett bra CO2-system. Även om det kan vara relativt dyrt så är det utan tvekan en väldig fördel att ha till ett växtakvarium, ifall man även har bra belysning etc.
#10 - 4 december 2012 18:51
Kan någon lämna tips om en bra Co2 anläggning?

//Peter
#11 - 4 december 2012 18:58
Kolla Blocket, där brukar komma ut kompletta anläggningar till ibland bra priser:).
#12 - 5 december 2012 08:05
Här finns det bra system annars: http://www.us-aquaristikshop.com/index.php
#13 - 5 december 2012 09:33
Sleeper, vet dom om det är ok sida att handla av?
Känns lockande med tanke på priset.....

//Peter
#14 - 5 december 2012 10:45
Jepp, jag har handlat där vid ett flertal tillfällen och det har fungerat utmärkt.
#15 - 5 december 2012 12:41
Så bra, fungerar den här till ett 450 liters kar?

//Peter
#16 - 5 december 2012 15:59
[QUOTE=Peter79;1625238]Så bra, fungerar den här till ett 450 liters kar?

Vilken?
#17 - 5 december 2012 16:03
Till ett 450l skulle jag satsa på : http://www.us-aquaristikshop.com/co2-anlagen/top-seller/co2-anlage-mit-aussenreaktor-ar-us50-set-16va.html Förutsätter ytterfilter med 16/22 slang dock. Sen kan man ju alltid komplettera med större flaska (6kg) ifall man får plats med detta.
#18 - 5 december 2012 17:37
Ok, för mig som är helt grönt på Co2, betyder extern reaktor att man behöver ytterfilter?
Har tänkt från början att testa med Juwels inbyggda filter och se om det räcker, men har inte riktigt klart för mig hur jag ska göra....

//Peter
#19 - 5 december 2012 19:38
Juwels filter är inte så illa. Men då kan man kanske titta på en intern reaktor likt denna: http://fish.aquaristic.net/tunze-co2-diffuser-707450.html Inget jag testat själv men den ser rätt ok ut, smidig och lätt att rengöra osv. Men det finns en del negativ kritik också. Den här reaktorn är nog annars den bästa interna reaktor jag haft: http://fish.aquaristic.net/Dennerle-Profi-Line-CO2-Cyclo-Turbo-co2.html Den får ju kopplas till utblåset på Juwelfiltret, men kan med fördel köras med ett separat pumphuvud med lagom kapacitet. Den finns ju också på US Aquaristic. Svårt med bra intern reaktor till ett så stort akvarium.
#20 - 5 december 2012 19:48
Ph 6.5

Tycker Juwels innerfilter fungerar kanon. Inget innerfilter är väl snyggt men tycker Juwels är neutralast av alla jag sett. Dessutom är det extremt lättservat och döljer doppvärmaren. Bättre att skaffa ett extra ytterfilter om man behöver extra effekt.
#21 - 6 december 2012 05:03
Ja, denna variant på att göra Juwels innerfilter snyggare tycker jag var häftig,
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be

kolla 2.34 in i Tropicas film, galler med mossa som döljer filterhuset...

Sleaper, vad är det för negativ kritik du hört om Tunze Co2 diffusor 7074,500, det som står på kundbetyg?
[h=1][COLOR=#222222][FONT=Verdana]//Peter[/FONT][/COLOR][/h]
#22 - 6 december 2012 05:43
Hmmm Tack för den filmen. Funkade som fint pepp. Sanslöst bra det där med en gallervägg med mossa. Undrar vad det var för galler bara. Skulle gott kunna tänkt mig att testa det på mitt eget akvarium.
#23 - 6 december 2012 07:13
Ph 6.5

Bluewing skrev:
Hmmm Tack för den filmen. Funkade som fint pepp. Sanslöst bra det där med en gallervägg med mossa. Undrar vad det var för galler bara. Skulle gott kunna tänkt mig att testa det på mitt eget akvarium.

Jag hämtar nog hem ett vitt 180 snart, filterboxen ryker dock åt skogen i detta. Inväntar en offert bara, jag måste ju ha lite extra ljus i detta kar. Det är kul när folk kör hightech i juwels burkar för övrigt, de är ju lite väl höga dock..

Du har ju javan redan J, kör på ;) Jag kan finna på galler åt dig på nätet om du vill :)
#24 - 6 december 2012 07:18
Ph 6.5

Gjorde en sök på aluminiumnät, fanns massor :)
#25 - 6 december 2012 07:57
När det gäller Tunze så är det just det som nämns i kundbetyget.
#26 - 6 december 2012 08:44
Gjorde en sök på aluminiumnät, fanns massor :)
Så du tänker att det där nätet är aluminium? Det kan nog vara rätt. Fäller aluminium ut något i vattnet?
Tack för hjälpen förresten ;)
#27 - 6 december 2012 09:43
Bluewing skrev:
Så du tänker att det där nätet är aluminium? Det kan nog vara rätt. Fäller aluminium ut något i vattnet?

Tack för hjälpen förresten ;)

Jag skulle försöka undvika aluminiumnät. Det är troligen ej ytbehandlat och därmed korrisionskänsligt. Innan någon säger att ramakvarier har ramen i aluminium så är det eloxerade delar, och det är väl bara mittstaget som kan komma i kontakt med vatten. Resten är väl i princip inkletat i glas och silikon.

Finns rostfria galler eller nät med de maskstorlekar man vill ha.
#28 - 6 december 2012 10:24
Dessa nät finns även i rostfritt, men att täcka pumphuset på det viset tror jag personligen inte på, eftersom insugen riskerar att bli täta.
#29 - 6 december 2012 11:12
Sleaper skrev:
Alldeles riktigt, enda sättet att i praktiken kunna styra pH och därmed CO2 är skaffa ett bra CO2-system. Även om det kan vara relativt dyrt så är det utan tvekan en väldig fördel att ha till ett växtakvarium, ifall man även har bra belysning etc.

Jag har avvikande mening. CO2 är bra till växtakvarier men att det skulle vara det enda sättet att styra pH, det håller jag rakt inte med om. Inte heller att det skulle vara det enda sättet att få ett stabilt och något lägre pH. Jag har akvarier där jag vill ha ett lägre pH och inte har växter (med sköldpaddor) och jag skulle ju inte komma på tanken att använda CO2 just för att det inte är stabilt. Vid avbruten tillförsel - slut i tub, elavbrott, annat krångel - så sticker pH upp direkt, det kallar inte jag för stabilt.

Det går att gå tekniknördsvägen och dosera någon syra via pH-controller och doseringspump, inte direkt billigt men exaktare än CO2 och blir det krångel så sticker inte pH direkt, det finns en tröghet. Det går också att använda torv eller nåt liknande och se till att inte ha kalk i akvariet, det brukar ge ett rätt stabilt pH. Eller dosera syra manuellt, det kräver lite kontroll och med det vatten som levereras från vattenverken nu går det också åt en hel del, dock, när man knäckt bufferten och fått det hela att stabilisera sig på en lägre nivå så brukar det håll sig rätt bra.
#30 - 6 december 2012 11:53
Bygert skrev:
Jag har avvikande mening. CO2 är bra till växtakvarier men att det skulle vara det enda sättet att styra pH, det håller jag rakt inte med om. Inte heller att det skulle vara det enda sättet att få ett stabilt och något lägre pH. Jag har akvarier där jag vill ha ett lägre pH och inte har växter (med sköldpaddor) och jag skulle ju inte komma på tanken att använda CO2 just för att det inte är stabilt. Vid avbruten tillförsel - slut i tub, elavbrott, annat krångel - så sticker pH upp direkt, det kallar inte jag för stabilt.

Det går att gå tekniknördsvägen och dosera någon syra via pH-controller och doseringspump, inte direkt billigt men exaktare än CO2 och blir det krångel så sticker inte pH direkt, det finns en tröghet. Det går också att använda torv eller nåt liknande och se till att inte ha kalk i akvariet, det brukar ge ett rätt stabilt pH. Eller dosera syra manuellt, det kräver lite kontroll och med det vatten som levereras från vattenverken nu går det också åt en hel del, dock, när man knäckt bufferten och fått det hela att stabilisera sig på en lägre nivå så brukar det håll sig rätt bra.

Jag har nog testat det mesta genom åren vad gäller torvfiltrering, jonbytare, pH-sänkande preparat osv. Men när det gäller någon metod som klarar att hålla ett lägre önskat pH-värde vet jag inget som i längden kan konkurera med ett CO2-system. I akvarier utan växter och kalkhaltigt material är det dock betydligt lättare p.g.a. att det inte förekommer något som buffrar pH och att det inte förekommer någon direkt konsumtion av CO2. Men i ett akvarium med växter kommer pH att stiga under dagen, ifall inte man har tillförsel av CO2 och då gärna controller för att reglera mot önskat pH. Den effekten är svår att uppnå med preparat, torv etc. Vid längre elavbrott får man ju en del andra problem som är större t.ex. filter som stannar osv..
#31 - 6 december 2012 12:08
Och framför allt att det är lite jobb med trycksatt system och pH-controller, kalibrera controllern an gång/vecka samt se till att bubbeltakten är rätt. Sedan sköter det sig mer eller mindre själv:).
Att laborera med kemiska tillsatser av olika slag för att sänka pH kräver mer av akvaristen, oavsett om han/hon är erfaren eller inte.
#32 - 6 december 2012 20:29
Intressant Ph-snack ni har, jag kommer nog satsa på ett Co2 system för att växterna ska ta fart ordentligt, Tropica ska tydligen komma med någon snart som även passar stora kar, 450l, någon som vet något?

Ang galler borde det väll vara bäst med rostfritt, håller med ansjo att man inte ska täppa igen insuget men man kan väll göra ett hål i gallret där och om man ser till att frisera mossan borde det väll funka.... :)

//Peter
#33 - 6 december 2012 20:44
Givetvis gör man hål i gallret, men de som haft mycket växter i ett Juwelkar vet även att dessa galler kan sättas igen. Och med ytterligare växter runt insugshålen blir det troligen inte mindre bös i vägen:).
Men finns det utrymme så är det bara att prova, kan bli riktigt fräckt ju:D!
#34 - 7 december 2012 12:28
När det gäller galler, jo de kan sättas igen men det kan lika gärna filtrets insugsgaller göra i så fall. Metall i akvarier bör undvikas i görligaste mån, varför inte ta ett plastnät i stället?

När det gäller det här med pH styrning, CO2 har poänger men som jag ser det inte för att det är ett särskilt bra sätt för att styra pH utan för att det gynnar växter. Utan växter finns det bättre sätt, går man ändå så långt så man köper en controller så kan man lika gärna välja en doseringspump för något pH sänkande som man väljer ett CO2 system, det blir snarast billigare i både inköp och drift och det blir också stabilare, det att man får andra problem vid strömavbrott är ju snarast ett skäl för att inte vilja ha ett problem till om man slipper.

Jag har inga problem med CO2, det har sina poänger. Däremot köper jag inte att det skulle vara det enda sättet att få ett stabilt och något lägre pH, är det bara det man vill åstadkomma finns det enklare vägar.
#35 - 8 december 2012 07:55
Bygert skrev:
När det gäller galler, jo de kan sättas igen men det kan lika gärna filtrets insugsgaller göra i så fall. Metall i akvarier bör undvikas i görligaste mån, varför inte ta ett plastnät i stället?

När det gäller det här med pH styrning, CO2 har poänger men som jag ser det inte för att det är ett särskilt bra sätt för att styra pH utan för att det gynnar växter. Utan växter finns det bättre sätt, går man ändå så långt så man köper en controller så kan man lika gärna välja en doseringspump för något pH sänkande som man väljer ett CO2 system, det blir snarast billigare i både inköp och drift och det blir också stabilare, det att man får andra problem vid strömavbrott är ju snarast ett skäl för att inte vilja ha ett problem till om man slipper.

Jag har inga problem med CO2, det har sina poänger. Däremot köper jag inte att det skulle vara det enda sättet att få ett stabilt och något lägre pH, är det bara det man vill åstadkomma finns det enklare vägar.

Eftersom det finns kompletta CO2-system på marknaden för akvariebruk så känns det ändå som den allra lättaste vägen för att kontrollera pH. Jag har inte sett andra system hos försäljare av akvarieprodukter? Annat än pH-reglerande preparat som inte fungerar i ett växtakvarium. Men det finns säkert labb-utrustning med doseringspump som du nämner. Men "löper en sån doseringspump amok" så går det nog snabbt åt pipan.. :) När det gäller elavbrott så är det inget problem med att CO2 stängs av, belysningen slocknar ju samtidigt och behovet av CO2 minskar eller egentligen upphör.
#36 - 8 december 2012 09:01
Blev så himla inspirerad av din film från Tropica, så jag lade upp filmerna i en egen tråd. Så att det inte bara blev växtsnack i din tråd. Det är lätt att få idéer om CO2 när man ser ett akvarium bubbla för fullt :D
#37 - 8 december 2012 10:23
CO2 kan vara en bra sak i akvarier men det är ju inte det enda och det där med doseringspumpar är inget udda eller konstigt. En trekanalig doseringspump är standardutrustning för ett sätt att hålla saltvattensakvarium så visst finns det grejor, det står en sån här också.
#38 - 8 december 2012 11:00
För en någorlunda nybörjare som vill utöka sina vidder inom sötvattensakvarium är det i mina ögon ett trycksatt system som gäller. Dels är det relativt enkelt att komma igång med det och det är lättarbetat. Visst händer det grejer om du får strömavbrott, men det händer även grejer i tex. ett ytterfilter med vid ett sådant tillfälle.

Har du en doserpump kan du säkert få ner ett pH enkelt, men likaväl här händer det grejer om strömmen går. En annan fördel med pumpen är att du kan ofta dosera mer än ett media, som tex flytande gödning. Nackdelen är väl styrningen, du måste hålla koll på pH:t hela tiden så det inte sticker iväg och det kan vara lite trixigt att köra in pH:t. Och hur gör man vid vattenbyte, då förändras troligen pH:t...?

En annan fördel med co2, är att du troligen får bättre växtlighet i karet, bara inte man har en taskig belysning. Prismässigt skiljer det nog inte så mycket, co2 är troligen något dyrare om du köper nytt, men då vet jag inte vad vätskorna till pumpen kostar. Hur begagnatmarknaden ser ut på doseringspumpar vet jag inte om man vill sälja den, att sälja av co2 brukar inte vara så svårt.

En doseringspump har jag aldrig testat, däremot har jag och kör fortfarande med trycksatt co2 utan några problem...

Annons