[QUOTE=svempa69]Stackare, jag sitter här mitt i natten o njuter av tystnaden :D oerhört tacksam att du har tid o svara på mina "dumma" frågor[/QUOTE]
Det är inga dumma frågor. Det är ju bra att du frågar! Och jag delar gärna med mig av det jag har lärt mig.
[QUOTE=svempa69]Suck, jag trodde det var bra.......det är ju det lägsta på färg-skalan.[/QUOTE]
Är det det lägsta? Märkligt! Men då är det nog ingen fara. Du kan ju likväl ha 0.02 eller nåt. Ursäkta om jag missled dig, men skalan på mitt nitrittest går mycket lägre... Är det mätstickor du har? De är lätta att använda och ger en fingervisning, men tyvärr är de inte så exakta.
[QUOTE=svempa69]Hujedamej, min son hade 1,6, vattnet blev hel-mörk-lila, ett under att hans fiskar lever (har 6 guppies). Han startade sitt kar för två veckor sen, även han var ivrig att ha fiskar, klart han fick det (hur dumma är vi egentligen?). Det blev akut vattenbyte kl 23.00 [:o][/QUOTE]
1.6 är för mycket ja. Bra att ni gjorde ett vattenbyte! Ammoniak brukar man få efter några dagar och nitrit efter nån vecka, så det kan hända att de har utsatts för nitrit i en vecka. Outch!
På följande sida finns det lite lättläst information om nitrifikationscykeln i ett nystartat akvaium:
http://www.bestfish.com/newtank3.html
[QUOTE=svempa69]Jag antar att det är två olika mätningar på ph:et den ena är ifrån 6,0-7,6 denna visade max på färgskalan och då får man väl gå över till den andra ph:mätningen som är mellan 7,4 och 8,6 och då landade vi på 8,5 (uj nästan det högsta)[/QUOTE]
Ok, då förstå jag. Då ligger ditt pH runt 8.5. Det är väldigt basiskt vatten. Bra för t ex malawiciklider eller ungfödare (platy, endlers, guppy, svärdbärare, molly), men mindre bra för tetror och andra sydamerikanska fiskar.
[QUOTE=svempa69]Jag har aldrig hört talas om detta, bara läser innantill (på engelska dessutom :confused:) Jag fick 16 och ska då multiplicera det med 10 = 160, så visst är det hårt vatten - tror jag.[/QUOTE]
16 alltså. Ja det är hårt vatten. Det innebär att pH:t är stabilt. Det har både för-och nackdelar. Fördelen är att du inte riskerar att pH:t sjunker så mycket att det blir farligt. Nackdelen är att det blir svårare för dig att sänka pH:t till t ex 7, vilket skulle passa många fler fiskarter.
[QUOTE=svempa69]Ok, då jobbar jag på med nitriten, trodde det var kaos med tanke på att ph:et var högt o de andra mysko grejorna verkade inte riktiga (kh/gh). Man har mycket att lära....[/QUOTE]
Det har vi alla :) Men ta det lugnt med nitriten i ditt akvarium så länge testet visar det lägsta.
[QUOTE=svempa69]Vanlig ?!?! blomjord?!?!? Inte ensegång jord för vattenväxter som har minimalt med näring?? Hur förbereder du jorden då? Jag skulle nog hellre tänka mig använda samma jord jag har till dammen? Vattenväxtjord? va tror du?[/QUOTE]
Enligt vad jag har läst så spelar det inte så stor roll vad det är för jord bara den är urlakad. Man kan förbereda jorden genom att ha den i hinkar som man fyller upp med vatten. Sen byter man vattnet varje dag (helst flera ggr om dan) i ett par veckor. Då kommer allt som flyter och som smutsar ner vattnet, samt alla eventuella kemikalier att försvinna från jorden. Helst ska man även köra med luftpump i hinkarna. Då går det snabbare. Men det känns llite överkurs för mig. Man kan röra i vattnet med handen.
Vattenväxtjord hade jag aldrig hört talas om [:o] Vet du vad den innehåller? Kan hända att den funkar. Bara det inte är kalk i den, för det skulle inte funka för de fiskarna som jag planerar ha i akvariet.
[QUOTE=svempa69]Hur gör du då?? Inväntar du tills du har alla grejor hemma och sen sätter du igång?? Svider det inte?? Jag skulle inte kunna bärga mig. Kan man inte sätta igång lite i taget? [:o][/QUOTE]
Lite i taget? Hur ska man kunna göra det? Allting behövs ju för att akvariet ska fungera så att fiskarna ska kunna bo där...
Eller menar du köpa lite stenar, rötter och växter efterhand? Både ja och nej. Jag tycker akvariet ska vara fullt inrett när de första fiskarna flyttar in. Det är inte så bra att hålla på och stressa upp fiskarna genom att hålla på och andra för mycket i akvariet. Men visst kan man komplettera med nån mindre detalj eller lite extra växter.