ph

#1 - 20 mars 2006 19:32
hur vet man vilket ph vattnet har:confused:
tacksam för svar:D
#2 - 20 mars 2006 19:34
et finns ph test o köpa i zooaffärerna.. köp helst dropptest istellet för stickor eftersom stickorna kan visa lite galet :)
#3 - 20 mars 2006 19:34
[quote=EEE]hur vet man vilket ph vattnet har:confused:
tacksam för svar:D[/quote]
man kan köpa ett test ,förtrinsvis ett,dropptest
mvh janne
#4 - 20 mars 2006 19:35
[quote=andreassofus]et finns ph test o köpa i zooaffärerna.. köp helst dropptest istellet för stickor eftersom stickorna kan visa lite galet :)[/quote]
vem var först:confused:
mvh janne
#5 - 20 mars 2006 19:40
[quote=janne dansk]vem var först:confused:
mvh janne[/quote]

hehe ja va nog nån sekund före :D

mhv
#6 - 21 mars 2006 01:12
finns även ph mätare men dom är lite dyrare och lite mer komplicerade.
#7 - 21 mars 2006 07:40
Får jag oxå hoppa in med frågor? ;-)
Har dropptest till ph, är ju kalasbra. Kan rekommendera det. Visste inte att jag hade det bara, det är egentligen till poolen :-D men funka lika bra.

Finns det dropptest till att mäta nitrit oxå?? Har nog akuta problem med något värde, kanske nitrit-spik som jag läst halva natten om här på forumet. Ska in o köpa någon form av test och något "nitrit-sänkande??" (litar inte på de i affären bara).
#8 - 21 mars 2006 13:28
[quote=Raven]finns även ph mätare men dom är lite dyrare och lite mer komplicerade.[/quote]

hur är dom komplicerade? det är´bara o slicka ner den i vattnet o sen mäter den värdet på några sekunder. men den kostar nån tusenlapp.

svempa.. ja det finns nitrit test i djuraffären.. jag rekomenderar att man alltid ska ha de hemma
#9 - 21 mars 2006 15:59
Japp, har vatt i djuraffären, Nitrit-spik, inget kul alls!! Hade slut på det stora testet som är bra att ha hemma o mäta alla värde. Har beställt sådant o får i slutet av veckan. Verkar ju kalasbra, att bara droppa i vattnet i ett provrör o sen avläsa färgen.
Nu är det att behandla utav tusan. Men hur länge behandlar jag?? Tills provet är bra - eller?? Hur vet man det egentligen, när kan jag köpa nya fiskar ? *snyft*
#10 - 21 mars 2006 16:50
[QUOTE=svempa69]Japp, har vatt i djuraffären, Nitrit-spik, inget kul alls!! Hade slut på det stora testet som är bra att ha hemma o mäta alla värde. Har beställt sådant o får i slutet av veckan. Verkar ju kalasbra, att bara droppa i vattnet i ett provrör o sen avläsa färgen.
Nu är det att behandla utav tusan. Men hur länge behandlar jag?? Tills provet är bra - eller?? Hur vet man det egentligen, när kan jag köpa nya fiskar ? *snyft*[/QUOTE]

Har alla fiskar dött? [:(] Det bästa sättet att få bort nitriten är att göra ett stooort vattenbyte (75%). När du sen har fått ner nitriten bör du (i fall det är några fiskar kvar) tillsätta bakteriekultur (JBL:s Denitrol är en bra sådan) och mata väldigt sparsamt i några veckor.

Det finns även en produkt (Sera Toxivec) som tar ner nitriten.

Men frågan är varför du har fått en nitritspik?

Är akvariet nystartat, eller har du nyligen rengjort filtret? I så fall hur? Hur stor är akvariet och hur många fiskar och av vilka arter är/var det?
#11 - 21 mars 2006 16:59
[quote=andreassofus]hur är dom komplicerade? det är´bara o slicka ner den i vattnet o sen mäter den värdet på några sekunder. men den kostar nån tusenlapp.[/quote]

proben måste rengöras med jämna mellanrum annars får man fel värde.
en del måste även kalibreras.
#12 - 21 mars 2006 17:01
[quote=Raven]proben måste rengöras med jämna mellanrum annars får man fel värde.
en del måste även kalibreras.[/quote]

oki. de va mer än va ja visste. skulle va kul o ha i alla fall.
tänk om de fanns en sån mätare som mäter ALLA värden i ett akvarium..
knaske redan finns förresten [:o]
#13 - 21 mars 2006 17:14
NE´s IKS värsting mäter de mesta faktisk och den kan styra all kringutrustning, riktigt avis faktiskt.
#14 - 21 mars 2006 17:31
[quote=batski]Har alla fiskar dött? [:(] Det bästa sättet att få bort nitriten är att göra ett stooort vattenbyte (75%). När du sen har fått ner nitriten bör du (i fall det är några fiskar kvar) tillsätta bakteriekultur (JBL:s Denitrol är en bra sådan) och mata väldigt sparsamt i några veckor.

Det finns även en produkt (Sera Toxivec) som tar ner nitriten.

Men frågan är varför du har fått en nitritspik?

Är akvariet nystartat, eller har du nyligen rengjort filtret? I så fall hur? Hur stor är akvariet och hur många fiskar och av vilka arter är/var det?[/quote]

Nästan alla, *snyft*. Jag har mig själv att skylla, det är ett nystartat kar, två veckor, 70 liter. Jag var för ivrig med fiskar. Men jag har haft kar innan, dock större (220 liter) o då var det inget problem med att ha i fiskar trots nystart.
Nåväl, har fyra stackars neontetror och tre endlers-guppy-honor kvar.
10 neontetror o 4 endlers-guppy-hannar o 2 honor har dött *buähhh*.
Det är så otroligt egendomligt, allt var bra tills i söndags då jag tog ut ca 10 liter vatten, för att montera in en lampa i botten (med luftpump i), jag passa på att rengöra filtret och fyllade på igen. Vattnet blev alldels vitt (kan vara vårt kranvatten). Och efter nån timma började fiskarna kippa vid ytan o bete sig alldeles underligt.
Efter halva natten i forumet o letat så bytte jag hälften (ser nu att det var för lite) och tog 10 liter vatten ifrån min sons akvarium (väl etablerat sånt).

Ska göra vattenbyte ikväll, i affären fick jag medlet:
Sera, aqutan, VBC-stress protection och
Sera, nitrivec, biostarter
(Toxivec?? det sa han inget om, är det kanske bättre???)

De får hem det "stora" vattentest-paketet i slutet av veckan, ska köpa det, verkar bra å ha.

Hur ofta ska jag göra vattenbyte?? Nu ser jag inte nitirit-halten förrän i slutet av veckan, när jag fått mitt test.

Tack snälla för hjälpen!!
#15 - 21 mars 2006 17:47
[quote=svempa69] Det är så otroligt egendomligt, allt var bra tills i söndags [/quote]
för att montera in en lampa i botten (med luftpump i),

inte alls egendomligt egentligen.
när du grävde i botten grävde du fram skit från fiskarna.
nästa gång du gräver så kan du dels försöka suga upp skiten när den yr runt eller göra ett ordentligt vattenbyte efteråt.
#16 - 21 mars 2006 18:58
[QUOTE=svempa69]Nästan alla, *snyft*. Jag har mig själv att skylla, det är ett nystartat kar, två veckor, 70 liter. Jag var för ivrig med fiskar. Men jag har haft kar innan, dock större (220 liter) o då var det inget problem med att ha i fiskar trots nystart.[/QUOTE]

Ju mindre akvarium desto försiktigare måste man vara. Så många fiskar utan en väletablerad bakterieflora brukar nästan alltid leda till katastrof. Du borde inte ha börjat med fler än ett par högst tre fiskar. Efter nån månad kan man successivt börja introducera fler.

[QUOTE=svempa69]Nåväl, har fyra stackars neontetror och tre endlers-guppy-honor kvar.
10 neontetror o 4 endlers-guppy-hannar o 2 honor har dött *buähhh*.
Det är så otroligt egendomligt, allt var bra tills i söndags då jag tog ut ca 10 liter vatten, för att montera in en lampa i botten (med luftpump i), jag passa på att rengöra filtret och fyllade på igen. Vattnet blev alldels vitt (kan vara vårt kranvatten). Och efter nån timma började fiskarna kippa vid ytan o bete sig alldeles underligt.[/QUOTE]

Varför i hela världen har du gjort rent filtret i ett nystartat akvarium? Filtret ska man inte röra förrän man märker att vattengenomströmningen börjar avta. Det är ju i filtret som merparten av bakterierna etablerar sig. När du rengjorde filtret tvättade du säkert bort de få bakterierna som fanns där.

Sen är det så att du kanske även har ammonium i vattnet. När du bara bytte 10 liter fick du inte bort tillräckligt mycket ammonium och nitrit, samtidigt som pH:t kan ha höjts. Över pH 7 omvandlas ammonium till ammoniak som är giftigare. Fiskarna kan inte andas syret i vattnet och försöker då få syre från luften.

[QUOTE=svempa69]Efter halva natten i forumet o letat så bytte jag hälften (ser nu att det var för lite) och tog 10 liter vatten ifrån min sons akvarium (väl etablerat sånt).[/QUOTE]

Mycket brättre än vatten är att krama skiten ur filtret från ett välinkört akvarium i det nya akvariet.

[QUOTE=svempa69]Ska göra vattenbyte ikväll, i affären fick jag medlet:
Sera, aqutan, VBC-stress protection och
Sera, nitrivec, biostarter
(Toxivec?? det sa han inget om, är det kanske bättre???)[/QUOTE]

Toxivec används vid akuta fall som ditt. Den är snabbverkande och tar ner nitriten. Nitrivec är mest förebyggande.

Sera Aqutan är vattenberedningsmedel. Används vid uppstart och vid varje vattenbyte (för den mängden nytt vatten man fyller på) för att neutralisera klor eller chloramin och binda bly och andra tungmetaller som kan finnas i kranvattnet.

VBC-stress protection har jag aldrig hört talas om, men det låter som något lugnande och kanske även läkande för gälar och slemhinnor. Det finns andra märken som har såna medel.

[QUOTE=svempa69]De får hem det "stora" vattentest-paketet i slutet av veckan, ska köpa det, verkar bra å ha.

Hur ofta ska jag göra vattenbyte?? Nu ser jag inte nitirit-halten förrän i slutet av veckan, när jag fått mitt test.[/QUOTE]

Det är svårt att säga när man inte vet hur mycket nitrit det är i vattnet. Men jag skulle nog byta ca 75% (notera att såna stora vattenbyten kan vara nödvändiga i ett sånt akut fall - i vanliga fall ska man inte byta mer än kanske 1/3) och SEDAN tillsätta Nitrivec och krama skiten ur det andra akvariets filter i det nya.

[QUOTE=svempa69]Tack snälla för hjälpen!![/QUOTE]

Men det är klart! Hoppas fiskarna klarar sig! Det är inte ovanligt att fiskar får långvariga skador av nitrit som de dör av senare.

Du ska ABSOLUT INTE skaffa fler fiskar förrän om nån månad. Och då får du introducera några få åt gången med några veckors mellanrum.

Lycka till!
#17 - 21 mars 2006 20:19
[quote=Raven]inte alls egendomligt egentligen.
när du grävde i botten grävde du fram skit från fiskarna.
nästa gång du gräver så kan du dels försöka suga upp skiten när den yr runt eller göra ett ordentligt vattenbyte efteråt.[/quote]

Känner mig aningen korkad......................[:o]
#18 - 21 mars 2006 20:32
[quote=batski]Ju mindre akvarium desto försiktigare måste man vara. Så många fiskar utan en väletablerad bakterieflora brukar nästan alltid leda till katastrof. Du borde inte ha börjat med fler än ett par högst tre fiskar. Efter nån månad kan man successivt börja introducera fler.[/quote]
Man lär så länge man lever.........stackars fiskar, känner mig som en mördare.

[quote=batski] Varför i hela världen har du gjort rent filtret i ett nystartat akvarium? Filtret ska man inte röra förrän man märker att vattengenomströmningen börjar avta. Det är ju i filtret som merparten av bakterierna etablerar sig. När du rengjorde filtret tvättade du säkert bort de få bakterierna som fanns där.[/quote]
Visst gjorde jag det, hur dumt som helst. Jga tyckte bara att när jag ändå var o rotade kunde jag bara ta bort de växter som fastnat i filtret.

[quote=batski] Det är svårt att säga när man inte vet hur mycket nitrit det är i vattnet. Men jag skulle nog byta ca 75% (notera att såna stora vattenbyten kan vara nödvändiga i ett sånt akut fall - i vanliga fall ska man inte byta mer än kanske 1/3) och SEDAN tillsätta Nitrivec och krama skiten ur det andra akvariets filter i det nya. [/quote]
Jag har nu bytt 75%, jag tog min sons filter o kramade ur och har hällt i Sera Aqutan, ska hälla i Nitrivec om en timma. Nu fick jag ju inte Toxivec, som du rekommenderar, har endast Nitrivec (som killen i djuraffären gav mig). Jag hoppas det inte blir sämre för det iallafall.

Men det står på förpackningen att jag ska hälla i Nitrivec varje dag i tio dagar. Stämmer det??? 10 ml Nitrivec per 100 liter vatten i 10 dagar.
Jag ska väl byta vatten igen på torsdag, eller??
(Nitritvärdet vet jag inte, men ph var 8.0)

[quote=batski] Men det är klart! Hoppas fiskarna klarar sig! Det är inte ovanligt att fiskar får långvariga skador av nitrit som de dör av senare.

Du ska ABSOLUT INTE skaffa fler fiskar förrän om nån månad. Och då får du introducera några få åt gången med några veckors mellanrum.[/quote]
Fiskarna verkade piggare ikväll, innan jag gjorde vattenbyte, så lite bättre är det väl. Jag håller tummarna och det blir inga fiskar på ett bra tag :(

Tack än en gång för hjälpen, helt underbart!! Detta forumet slår alla pris!! TAck tack tack tack..............
#19 - 21 mars 2006 23:35
[QUOTE=svempa69]Jag har nu bytt 75%, jag tog min sons filter o kramade ur och har hällt i Sera Aqutan, ska hälla i Nitrivec om en timma. Nu fick jag ju inte Toxivec, som du rekommenderar, har endast Nitrivec (som killen i djuraffären gav mig). Jag hoppas det inte blir sämre för det iallafall.[/QUOTE]

Hehe, filterskiten är nog väldigt effektiv den med. Nitrivec är bra för att bygga upp en bakterieflora.

[QUOTE=svempa69]Men det står på förpackningen att jag ska hälla i Nitrivec varje dag i tio dagar. Stämmer det??? 10 ml Nitrivec per 100 liter vatten i 10 dagar.[/QUOTE]

Yep! Det stämmer. Det är ju bakterier du tillsätter och det tar lite tid innan de hunnit etablera sig i akvariet.

[QUOTE=svempa69]Jag ska väl byta vatten igen på torsdag, eller??
(Nitritvärdet vet jag inte, men ph var 8.0)[/QUOTE]

Det är inte säkert. Det kan hända att filterskiten har fixat det. Men håll ett öga på fiskarna. Skulle de börja klia sig, andas häftigt eller andas vid ytan får du göra ett stort vattenbyte igen. Och kom ihåg att mata mycket sparsamt. Det bästa hade varit om du kunde mäta nitrithalten.

Vid pH 8 så har ammonium omvandlats till ammoniak, så det kan ha varit det som gjorde att fiskarna började må dåligt när du bytte de första 10 liter. Har du Ektozon salt hemma? I så fall kan du tillsätta lite. Det lindrar förgiftningsskadorna något. Men överdosera inte. Tänk på att salt inte försvinner från vattnet annat än vid vattenbyten.

[QUOTE=svempa69]Fiskarna verkade piggare ikväll, innan jag gjorde vattenbyte, så lite bättre är det väl. Jag håller tummarna och det blir inga fiskar på ett bra tag :(

Tack än en gång för hjälpen, helt underbart!! Detta forumet slår alla pris!! TAck tack tack tack..............[/QUOTE]

Skönt att höra att det verkar må bättre! Glad I could help!
#20 - 22 mars 2006 20:17
[quote=batski]Det är inte säkert. Det kan hända att filterskiten har fixat det. Men håll ett öga på fiskarna. Skulle de börja klia sig, andas häftigt eller andas vid ytan får du göra ett stort vattenbyte igen. Och kom ihåg att mata mycket sparsamt. Det bästa hade varit om du kunde mäta nitrithalten.
[/quote]

På fredag får jag mitt "mätar-set". Då kan jag kolla nitriten. Ph-halten var 8,0 ikväll, men den kanske man inte sänker så där hur som helst?
De mår bättre idag iallfall.

Om fiskarna verkar må bra, ska jag ändå byta vatten?? Han i affären sa vi skulle byta varannan/var tredje dag. Ska jag göra det även om dom verkar må bra??

Foder - ska jag håålla mig till enbart flingfoder?? Har röda mygg o artemia oxå?

[quote=batski] Vid pH 8 så har ammonium omvandlats till ammoniak, så det kan ha varit det som gjorde att fiskarna började må dåligt när du bytte de första 10 liter. Har du Ektozon salt hemma? I så fall kan du tillsätta lite. Det lindrar förgiftningsskadorna något. Men överdosera inte. Tänk på att salt inte försvinner från vattnet annat än vid vattenbyten.[/quote]

Jag har tyvärr inget sånt salt, men pappa hade någon "falk-salt utan jod" Är det samma sak?? Ska jag köpa ektozon kanske?? Jösses, tur det är lön på lördag *hä hä*. O jag som är sugen på att köpa juwels hörnkar på 190 liter.........
Jag var inne på din sida, imponerande bilder av dina kar! Hur får du växterna så fina?? De har jag alltd otur med...
Tack åter igen...:p
#21 - 22 mars 2006 22:24
[QUOTE=svempa69]På fredag får jag mitt "mätar-set". Då kan jag kolla nitriten. Ph-halten var 8,0 ikväll, men den kanske man inte sänker så där hur som helst?
De mår bättre idag iallfall.

Om fiskarna verkar må bra, ska jag ändå byta vatten?? Han i affären sa vi skulle byta varannan/var tredje dag. Ska jag göra det även om dom verkar må bra??

Foder - ska jag håålla mig till enbart flingfoder?? Har röda mygg o artemia oxå?[/QUOTE]

Du behöver inte ge dem nån mat alls på några dagar. Vänta iaf tills på fredag så du vet hur det ligger till med nitriten. Sen kan du ge dem lite mat typ var tredje dag tills faran är över.

Vad gäller vattnet så tycker jag du ska hålla koll på fiskarna. Ser du de minsta tecknet på att de är besvärade får du byta vatten.

[QUOTE=svempa69]Jag har tyvärr inget sånt salt, men pappa hade någon "falk-salt utan jod" Är det samma sak?? Ska jag köpa ektozon kanske??[/QUOTE]

Saltet får inte innehålla några tillsatser iaf. Jag vet tyvärr inte hur mycket man ska dosera. Det står på Ektozon-burken. Kanske någon annan vet?

[QUOTE=svempa69]Jösses, tur det är lön på lördag *hä hä*. O jag som är sugen på att köpa juwels hörnkar på 190 liter.........
Jag var inne på din sida, imponerande bilder av dina kar! Hur får du växterna så fina?? De har jag alltd otur med...
Tack åter igen...:p[/QUOTE]

Får du lön på en lördag?? Jag har precis köpt mitt andra akvarium som förhoppningsvis kommer att vara igång om ett par månader :)

Tack :) Jag har haft problem med växterna, men sen jag började med PMDD har de mått rätt bra :) Fast jag kan inte ha några svärdsplantor längre. De blir uppätna av mina söta parotocinclus jumbo :p Så nu har jag mest vallisneria och cabomba.
#22 - 23 mars 2006 19:17
[quote=batski]Får du lön på en lördag?? Jag har precis köpt mitt andra akvarium som förhoppningsvis kommer att vara igång om ett par månader :)

Tack :) Jag har haft problem med växterna, men sen jag började med PMDD har de mått rätt bra :) Fast jag kan inte ha några svärdsplantor längre. De blir uppätna av mina söta parotocinclus jumbo :p Så nu har jag mest vallisneria och cabomba.[/quote]

Fiskarna verkar må bra, så jag gör inget förrän imorron, ska kolla det då.

En helt annan sak som iofs kanske inte passar denna tråden. Jag ser i andra trådar du har köpt nytt kar. Intressant!
Jag (får lön fredag, inte lördag ;)) är på god väg att köpa ett juwel hörnakvarium, komplett paket, filter, värmare, möbel för 5000 sek.
Vad ska du ha för bottenmaterial o filter?? Sätter du igång det komplett växter, rötter, grus och sen låter det stå så bara i tre veckor då - eller??:confused:
#23 - 23 mars 2006 22:17
[QUOTE=svempa69]Fiskarna verkar må bra, så jag gör inget förrän imorron, ska kolla det då.

En helt annan sak som iofs kanske inte passar denna tråden. Jag ser i andra trådar du har köpt nytt kar. Intressant!
Jag (får lön fredag, inte lördag ;)) är på god väg att köpa ett juwel hörnakvarium, komplett paket, filter, värmare, möbel för 5000 sek.
Vad ska du ha för bottenmaterial o filter?? Sätter du igång det komplett växter, rötter, grus och sen låter det stå så bara i tre veckor då - eller??:confused:[/QUOTE]

Vad skönt att de verkar mår bra!

Yep! Jag har köpt mig ett 312 liters :D Nu efter löningen ska jag köpa en möbel att ställa det på. Filter har jag redan köpt. Det blev ett Fluval 404 som Herkules har utförsäljning på.

Sen funderar jag fortfarande på hur jag ska göra med bakgrunden. Är väldigt sugen på nån BTN-liknande sådan. Men de är ganska dyra och rätt bökiga att montera in. Så det kanske blir så att jag köper nån/några modul/moduler så jag kan gömma tekniken och köra med en vanlig plansch bakom akvariet, så det blir en mellanting mellan BTN och tråkig plansch.

Jag funderar även på att ha det som ett low-tech akvarium med jordbotten under sanden. Sand har jag tänkt ha Rådasands finaste eller näst finaste.

Förra gången jag startade upp akvarium körde jag en fishless cycle (http://www.algone.com/fishless_cycling.htm). Den här gången funderar jag fortfarande på om jag ska göra likadant eller köra med JBL:s filter bio starter plus vanlig bakteriekultur och bara ett par fiskar från början.

I så fall kommer jag att förbereda jorden först. När jorden är klar att användas fyller jag på med den, sand, rötter, stenar, vatten och växter och sätter på filtret och doppvärmaren. Sen låter jag det stå så tills önskad temperatur uppnåtts och vattnet blivit klart.

Då kan jag börja tillsätta Denitrol och 2 dagar senare får de första 2 fiskarna flytta in.

Ja det är i stora drag hur jag kommer att gå tillväga i fall det inte blir en fishless cycle.
#24 - 24 mars 2006 12:30
[quote=batski]Yep! Jag har köpt mig ett 312 liters :D Nu efter löningen ska jag köpa en möbel att ställa det på. Filter har jag redan köpt. Det blev ett Fluval 404 som Herkules har utförsäljning på.
Sen funderar jag fortfarande på hur jag ska göra med bakgrunden. Är väldigt sugen på nån BTN-liknande sådan. Men de är ganska dyra och rätt bökiga att montera in. Så det kanske blir så att jag köper nån/några modul/moduler så jag kan gömma tekniken och köra med en vanlig plansch bakom akvariet, så det blir en mellanting mellan BTN och tråkig plansch.[/quote]

Tar inte dom mycket utrymme ur karet med en sån bakgrund? Visst är dom snygga, jättesnygga! Och OM man skulle vilja ta bort dom en vacker dag, då sitter dom väl ditklistrade med gegga?? Eller är jag fel på det??

[quote=batski] Jag funderar även på att ha det som ett low-tech akvarium med jordbotten under sanden. Sand har jag tänkt ha Rådasands finaste eller näst finaste.[/quote]

VAd för jord?? Vattenväxtjord? Hur är det med så fin sand och man kör med "akvarie-dammsugaren" åker sanden med då??

[quote=batski] Förra gången jag startade upp akvarium körde jag en fishless cycle (http://www.algone.com/fishless_cycling.htm). Den här gången funderar jag fortfarande på om jag ska göra likadant eller köra med JBL:s filter bio starter plus vanlig bakteriekultur och bara ett par fiskar från början.
I så fall kommer jag att förbereda jorden först. När jorden är klar att användas fyller jag på med den, sand, rötter, stenar, vatten och växter och sätter på filtret och doppvärmaren. Sen låter jag det stå så tills önskad temperatur uppnåtts och vattnet blivit klart.
Då kan jag börja tillsätta Denitrol och 2 dagar senare får de första 2 fiskarna flytta in.
Ja det är i stora drag hur jag kommer att gå tillväga i fall det inte blir en fishless cycle.[/quote]

Nu blir jag lite rädd...........jösses...........är det så väldans komplicerat?? VAttnet klart?? Va gör du med det?? Tappar du inte bara upp direkt ifrån kranen.
Jag trodde jag hade någolunda hum om akvarie. Jag hade ett när jag flytta hemifrån och slutligen ett 230 liters, fick barn för 8 år sen och sålde alltihopa. Jag höll inte på med massa avancerade krusiduller ;)
Men visst, å andra sidan hade jag problem med alger o växterna dog hela hela tiden, tjatigt värre.

Jag gick ut i trädgården o grävde damm istället :D
Nu suger det i tarmen nåt så fruktansvärt efter ett kar inne igen, men jag vill göra rätt. Vill lyckas med hela cyclen, fina växter, fina fiskar mm. Det är ju så otroligt underhållande...

vill ha detta ordentligt planerat o igenomtänkt innan jag köper det.......men ska in i djuraffären ikväll och lönen sitter ju på kontot nu :D

Jag följer dig och din utveckling, hur långt har du kommit med ditt kar?? Har du fått det rent ännu?? Lagt i fiskar ännu då ;)
#25 - 24 mars 2006 13:33
[QUOTE=svempa69]Tar inte dom mycket utrymme ur karet med en sån bakgrund? Visst är dom snygga, jättesnygga! Och OM man skulle vilja ta bort dom en vacker dag, då sitter dom väl ditklistrade med gegga?? Eller är jag fel på det??[/QUOTE]

Hur mycket utrymme de tar beror på märket. Jag vill inte heller att bakgrunden ska stjäla för mycket utrymme. Yep! De sitter nog som berget med svart akvariumsilikon... Så jag tittar på de olika alternativen och funderar fortsfarande.

[QUOTE=svempa69]VAd för jord?? Vattenväxtjord? Hur är det med så fin sand och man kör med "akvarie-dammsugaren" åker sanden med då??[/QUOTE]

Det finns ett sätt att hålla akvarium på (low-tech) som innebär att man har ett lager (urlakad) vanlig blomjord under sanden. Växterna trivs bättre och så bidrar jorden till den biologiska filtreringen, vilket gör att man inte behöver byta vatten alls lika ofta som i ett vanligt high-tech akvarium. Det tar nog ett par veckor att förbereda jorden, men sen blir det mindre jobb med akvariet i längden.

Det finns såna akvariedammsugare som är gjorda för finare sand, så det går bra. Det är många som kör med fin sand. Det är faktiskt en del fiskar som inte trivs med grövre grus. Pansarmalar och fjärilsciklider t ex. Men det finns många fler. Däremot så säger Low-tech experter att man inte ska ha alltför fin sand ovanpå jordbottnen. Andra säger att även om det är bättre med lite grövre sand så kan det gå även med finare. Fast det kanske blir den näst finaste för min del.

[QUOTE=svempa69]Nu blir jag lite rädd...........jösses...........är det så väldans komplicerat?? VAttnet klart?? Va gör du med det?? Tappar du inte bara upp direkt ifrån kranen.[/QUOTE]

Nej bli inte det! Klart = inte grumligt. Vattnet brukar ju alltid vara grumligt i nån vecka eller två efter uppstart.

Fast jag tappar inte heller upp direkt från kranen, utan tillsätter vattenberedningsmedel för att neutralisera klor eller chloramin och binda eventuella tungmetaller eller andra skadliga ämnen som kan finnas i kranvattnet. Fiskar är ju mycket känsligare än vi mot såna gifter. Sen är de olika arterna olika känsliga också. Tyvärr så blir det allt vanligare med chloramin i kranvattnet.

[QUOTE=svempa69]Jag gick ut i trädgården o grävde damm istället :D
Nu suger det i tarmen nåt så fruktansvärt efter ett kar inne igen, men jag vill göra rätt. Vill lyckas med hela cyclen, fina växter, fina fiskar mm. Det är ju så otroligt underhållande...[/QUOTE]

Hehe, jag förstår att det suger i tarmen :D Damm är väldigt fint också :p men akvarium är det som är aktuellt för mig just nu. Och gör man bara rätt från början så brukar det gå bra. Tyvärr är just de första veckorna efter uppstart de känsligaste. Har man bara klarat dem så brukar resten gå bra :)

[QUOTE=svempa69]vill ha detta ordentligt planerat o igenomtänkt innan jag köper det.......men ska in i djuraffären ikväll och lönen sitter ju på kontot nu :D[/QUOTE]

Det låter bra :) Innan jag startade mitt 250 liters läste jag på om både nitrifikationscykeln och de olika fiskarterna och växterna för att undvika att göra misstag. Och det är jag glad över.

[QUOTE=svempa69]Jag följer dig och din utveckling, hur långt har du kommit med ditt kar?? Har du fått det rent ännu?? Lagt i fiskar ännu då ;)[/QUOTE]

Åh nej, så långt har jag verkligen inte kommit. Det här känns lite som ett långtidsprojekt. Ekonomin sätter tyvärr gränser för hur snabbt det kan gå. Nu efter löningen blir det dags att köpa möbeln som akvariet ska stå på. Sen får jag nog vänta en månad innan det blir dags att köpa inredningen. Så det lär ta ett tag innan fiskarna flyttar in. Men du får gärna följa utvecklingen om du vill :)
#26 - 24 mars 2006 21:10
[quote=batski] Det finns ett sätt att hålla akvarium på (low-tech) som innebär att man har ett lager (urlakad) vanlig blomjord under sanden. Växterna trivs bättre och så bidrar jorden till den biologiska filtreringen, vilket gör att man inte behöver byta vatten alls lika ofta som i ett vanligt high-tech akvarium. Det tar nog ett par veckor att förbereda jorden, men sen blir det mindre jobb med akvariet i längden.[/quote]

Vanlig ?!?! blomjord?!?!? Inte ensegång jord för vattenväxter som har minimalt med näring?? Hur förbereder du jorden då? Jag skulle nog hellre tänka mig använda samma jord jag har till dammen? Vattenväxtjord? va tror du?

[quote=batski] Det finns såna akvariedammsugare som är gjorda för finare sand, så det går bra. Det är många som kör med fin sand. Det är faktiskt en del fiskar som inte trivs med grövre grus. Pansarmalar och fjärilsciklider t ex. Men det finns många fler. Däremot så säger Low-tech experter att man inte ska ha alltför fin sand ovanpå jordbottnen. Andra säger att även om det är bättre med lite grövre sand så kan det gå även med finare. Fast det kanske blir den näst finaste för min del.[/quote]

Jag har relativt fin sand i det lilla karet jag har nu (sv/Vit singel, smått smått) Vet inte vad den heter. Jag följer din utveckling med stort intresse :). Jag har dock precis köpt en dammsugare, har inte kunnat testa den pga nitriten som dök upp i akvariet, törs inte röra det nu.

[quote=batski] Nej bli inte det! Klart = inte grumligt. Vattnet brukar ju alltid vara grumligt i nån vecka eller två efter uppstart.[/quote]

Jaha, förlåt mig, jag är lite trög, trodde du gjorde nåt speciellt med vattnet för att få det klart, alltså inet "kristallklart" utan klart att användas. hä hä, jaja, lite trög är man [:o]

[quote=batski] Tyvärr så blir det allt vanligare med chloramin i kranvattnet.[/quote]

Suck, ja, väl bara en tidsfråga innan man får sluta dricka vattnet ur kranen.

[quote=batski] Hehe, jag förstår att det suger i tarmen :D Damm är väldigt fint också :p men akvarium är det som är aktuellt för mig just nu. Och gör man bara rätt från början så brukar det gå bra. Tyvärr är just de första veckorna efter uppstart de känsligaste. Har man bara klarat dem så brukar resten gå bra :) Det låter bra :) Innan jag startade mitt 250 liters läste jag på om både nitrifikationscykeln och de olika fiskarterna och växterna för att undvika att göra misstag. Och det är jag glad över.[/quote]

Samtidigt är man ju ivrig :D. Vill NU........men jag läser o läser. Är lite nervös Skall köpa eller Skall inte köpa..det är frågan.......

[quote=batski] Åh nej, så långt har jag verkligen inte kommit. Det här känns lite som ett långtidsprojekt. Ekonomin sätter tyvärr gränser för hur snabbt det kan gå. Nu efter löningen blir det dags att köpa möbeln som akvariet ska stå på. Sen får jag nog vänta en månad innan det blir dags att köpa inredningen. Så det lär ta ett tag innan fiskarna flyttar in. Men du får gärna följa utvecklingen om du vill :)[/quote]

Hur gör du då?? Inväntar du tills du har alla grejor hemma och sen sätter du igång?? Svider det inte?? ;) Jag skulle inte kunna bärga mig. Kan man inte sätta igång lite i taget? [:o]
Jag kan iofs oxå känna det, kan inte köpa allt på en gång, får bli lite efter varje lön, alternativet är att ta lite på räntefri avbetalning........för att få allt på en gång........

Nu har jag en ny besvärlig fråga till dig [:o]
Har vatt inne i akvarieaffären, de hade fått in testet idag, jag köpte det, (som tur var inte ägaren där som jag diskuterat karet med, så det blev iallaflal inget köp idag ;))
Jag har testat vattnet ikväll, är de där vätskorna verkligen så farliga som det står på förpackningen??? Är lite fumlig. Så här var det:
Nitrit, 0,1
Nh3, Nh4, 0
Ph 6,0-7,6 7,6
Ph 7,4-8,6 8,5
Gh 220 (va i allsin dar är det??)
Kh 160 ( va är detta?)

Va jag förstår så har jag obalans, nitriten är bra o nitraten oxå. Men alla de andra.......hujedamej.....'
Tacksam om du kan hjälpa mig med en förklaring...................
[:o]
#27 - 24 mars 2006 22:58
Jag ska upp tidigt i morgon så det här är bara ett kort svar. Svarar mer utförligt sen.

VARNING: 0.1 nitrit är högre än vad det borde vara. Tillsätt Toxivec eller gör ett stort vattenbyte och tillsätt bakteriekultur sen.

0 nitrat = för lite om du har växter. Borde ligga runt 10-20. Men det går att fixa.

Du har två olika pH-mätningar. Förstår inte det.

GH är vattnets totala hårdhet. Inte så viktigt i akvariesammanhang.

KH är vattnets karbonathårdhet. 160 låter helt sjukt högt. Är du säker på att det inte är nån komma eller punkt där nånstans? Kan det vara 16? I så fall har du hårt vatten.

Kanske nån annan kan hjälpa dig tyda testresultaten så länge. Det enda som jag tycker inte ser så bra ut är nitriten. Se till att få ner den. Allt annat ordnar sig.

God natt!
#28 - 24 mars 2006 23:31
[quote=batski]Jag ska upp tidigt i morgon så det här är bara ett kort svar. Svarar mer utförligt sen.[/quote]
Stackare, jag sitter här mitt i natten o njuter av tystnaden :D oerhört tacksam att du har tid o svara på mina "dumma" frågor

[quote=batski] VARNING: 0.1 nitrit är högre än vad det borde vara. Tillsätt Toxivec eller gör ett stort vattenbyte och tillsätt bakteriekultur sen.[/quote]
Suck, jag trodde det var bra.......det är ju det lägsta på färg-skalan. Hujedamej, min son hade 1,6, vattnet blev hel-mörk-lila, ett under att hans fiskar lever (har 6 guppies). Han startade sitt kar för två veckor sen, även han var ivrig att ha fiskar, klart han fick det (hur dumma är vi egentligen?). Det blev akut vattenbyte kl 23.00 [:o]

[quote=batski] 0 nitrat = för lite om du har växter. Borde ligga runt 10-20. Men det går att fixa.
Du har två olika pH-mätningar. Förstår inte det.[/quote]

Jag antar att det är två olika mätningar på ph:et den ena är ifrån 6,0-7,6 denna visade max på färgskalan och då får man väl gå över till den andra ph:mätningen som är mellan 7,4 och 8,6 och då landade vi på 8,5 (uj nästan det högsta)

[quote=batski] KH är vattnets totala hårdhet. Inte så viktigt i akvariesammanhang. KH är vattnets karbonathårdhet. 160 låter helt sjukt högt. Är du säker på att det inte är nån komma eller punkt där nånstans? Kan det vara 16? I så fall har du hårt vatten.[/quote]
Jag har aldrig hört talas om detta, bara läser innantill (på engelska dessutom :confused:) Jag fick 16 och ska då multiplicera det med 10 = 160, så visst är det hårt vatten - tror jag.

[quote=batski] Kanske nån annan kan hjälpa dig tyda testresultaten så länge. Det enda som jag tycker inte ser så bra ut är nitriten. Se till att få ner den. Allt annat ordnar sig.[/quote]

Ok, då jobbar jag på med nitriten, trodde det var kaos med tanke på att ph:et var högt o de andra mysko grejorna verkade inte riktiga (kh/gh). Man har mycket att lära....
Tack åter igen för hjälpen!!!! får väl gå å sova nu, sommartid imorron natt, det blir väl jobbigt nog att anpassa sig efter det :D

[quote=batski] God natt![/quote]

Dröm sött :)
#29 - 25 mars 2006 08:43
[QUOTE=svempa69]Stackare, jag sitter här mitt i natten o njuter av tystnaden :D oerhört tacksam att du har tid o svara på mina "dumma" frågor[/QUOTE]

Det är inga dumma frågor. Det är ju bra att du frågar! Och jag delar gärna med mig av det jag har lärt mig.

[QUOTE=svempa69]Suck, jag trodde det var bra.......det är ju det lägsta på färg-skalan.[/QUOTE]

Är det det lägsta? Märkligt! Men då är det nog ingen fara. Du kan ju likväl ha 0.02 eller nåt. Ursäkta om jag missled dig, men skalan på mitt nitrittest går mycket lägre... Är det mätstickor du har? De är lätta att använda och ger en fingervisning, men tyvärr är de inte så exakta.

[QUOTE=svempa69]Hujedamej, min son hade 1,6, vattnet blev hel-mörk-lila, ett under att hans fiskar lever (har 6 guppies). Han startade sitt kar för två veckor sen, även han var ivrig att ha fiskar, klart han fick det (hur dumma är vi egentligen?). Det blev akut vattenbyte kl 23.00 [:o][/QUOTE]

1.6 är för mycket ja. Bra att ni gjorde ett vattenbyte! Ammoniak brukar man få efter några dagar och nitrit efter nån vecka, så det kan hända att de har utsatts för nitrit i en vecka. Outch!

På följande sida finns det lite lättläst information om nitrifikationscykeln i ett nystartat akvaium: http://www.bestfish.com/newtank3.html

[QUOTE=svempa69]Jag antar att det är två olika mätningar på ph:et den ena är ifrån 6,0-7,6 denna visade max på färgskalan och då får man väl gå över till den andra ph:mätningen som är mellan 7,4 och 8,6 och då landade vi på 8,5 (uj nästan det högsta)[/QUOTE]

Ok, då förstå jag. Då ligger ditt pH runt 8.5. Det är väldigt basiskt vatten. Bra för t ex malawiciklider eller ungfödare (platy, endlers, guppy, svärdbärare, molly), men mindre bra för tetror och andra sydamerikanska fiskar.

[QUOTE=svempa69]Jag har aldrig hört talas om detta, bara läser innantill (på engelska dessutom :confused:) Jag fick 16 och ska då multiplicera det med 10 = 160, så visst är det hårt vatten - tror jag.[/QUOTE]

16 alltså. Ja det är hårt vatten. Det innebär att pH:t är stabilt. Det har både för-och nackdelar. Fördelen är att du inte riskerar att pH:t sjunker så mycket att det blir farligt. Nackdelen är att det blir svårare för dig att sänka pH:t till t ex 7, vilket skulle passa många fler fiskarter.

[QUOTE=svempa69]Ok, då jobbar jag på med nitriten, trodde det var kaos med tanke på att ph:et var högt o de andra mysko grejorna verkade inte riktiga (kh/gh). Man har mycket att lära....[/QUOTE]

Det har vi alla :) Men ta det lugnt med nitriten i ditt akvarium så länge testet visar det lägsta.

[QUOTE=svempa69]Vanlig ?!?! blomjord?!?!? Inte ensegång jord för vattenväxter som har minimalt med näring?? Hur förbereder du jorden då? Jag skulle nog hellre tänka mig använda samma jord jag har till dammen? Vattenväxtjord? va tror du?[/QUOTE]

Enligt vad jag har läst så spelar det inte så stor roll vad det är för jord bara den är urlakad. Man kan förbereda jorden genom att ha den i hinkar som man fyller upp med vatten. Sen byter man vattnet varje dag (helst flera ggr om dan) i ett par veckor. Då kommer allt som flyter och som smutsar ner vattnet, samt alla eventuella kemikalier att försvinna från jorden. Helst ska man även köra med luftpump i hinkarna. Då går det snabbare. Men det känns llite överkurs för mig. Man kan röra i vattnet med handen.

Vattenväxtjord hade jag aldrig hört talas om [:o] Vet du vad den innehåller? Kan hända att den funkar. Bara det inte är kalk i den, för det skulle inte funka för de fiskarna som jag planerar ha i akvariet.

[QUOTE=svempa69]Hur gör du då?? Inväntar du tills du har alla grejor hemma och sen sätter du igång?? Svider det inte?? Jag skulle inte kunna bärga mig. Kan man inte sätta igång lite i taget? [:o][/QUOTE]

Lite i taget? Hur ska man kunna göra det? Allting behövs ju för att akvariet ska fungera så att fiskarna ska kunna bo där...

Eller menar du köpa lite stenar, rötter och växter efterhand? Både ja och nej. Jag tycker akvariet ska vara fullt inrett när de första fiskarna flyttar in. Det är inte så bra att hålla på och stressa upp fiskarna genom att hålla på och andra för mycket i akvariet. Men visst kan man komplettera med nån mindre detalj eller lite extra växter.
#30 - 25 mars 2006 22:14
[quote=batski]Det är inga dumma frågor. Det är ju bra att du frågar! Och jag delar gärna med mig av det jag har lärt mig. [/quote]

Tusen tack........snälla........du skulle bara veta hur tacksam jag är!!!
Jag måste berätta nåt kul.........jag hittad en bebis i karet ikväll!!! Hujedamej vilken känsla!! Måste vara en endlers-guppy, fast honorna ser lika feta ut fortfarande, hannarna dog ju i nitrit-spiken......
Hoppas nu bara det kan överleva :D

[quote=batski] Är det det lägsta? Märkligt! Men då är det nog ingen fara. Du kan ju likväl ha 0.02 eller nåt. Ursäkta om jag missled dig, men skalan på mitt nitrittest går mycket lägre... Är det mätstickor du har? De är lätta att använda och ger en fingervisning, men tyvärr är de inte så exakta.[/quote]

Nä, mätstickor har jag fått nog av. Det är droppar-Nutrafin Test Kit...vattnet blev knappt rosa-färgat, o stämmer jag av med färg-skalan blir det 0,1. Va tror du om det?? Ska vattnet vara fullstsändigit klar kanske?? INte en gnutta rosa? Jag håller på med nitrivec varje dag.

[quote=batski] 1.6 är för mycket ja. Bra att ni gjorde ett vattenbyte! Ammoniak brukar man få efter några dagar och nitrit efter nån vecka, så det kan hända att de har utsatts för nitrit i en vecka. Outch![/quote]

Jaha, är det först ammoniak och SEN nitrit??? Jag trodde det var tvärtom, ammoniaken är noll.

[quote=batski] Ok, då förstå jag. Då ligger ditt pH runt 8.5. Det är väldigt basiskt vatten. Bra för t ex malawiciklider eller ungfödare (platy, endlers, guppy, svärdbärare, molly), men mindre bra för tetror och andra sydamerikanska fiskar.[/quote]

Har läst på forumet om hur man kan sänka ph, inte lätt verkar det som. Jag funderar på att lägga torv i filtret enligt lite tips här o var.
Va tror du om att lägga torv underst som bottenmaterial o sen singel (1-3 mm)?? Du ska lägga jord, det kanske är lika ph-sänkande??

[quote=batski] 16 alltså. Ja det är hårt vatten. Det innebär att pH:t är stabilt. Det har både för-och nackdelar. Fördelen är att du inte riskerar att pH:t sjunker så mycket att det blir farligt. Nackdelen är att det blir svårare för dig att sänka pH:t till t ex 7, vilket skulle passa många fler fiskarter.[/quote]

*suck* finns det kemikalie att hälla i för att hålla ph:et nere?? Men det är väl dumt det oxå.......det bästa är väl att sänka det den normala vägen. Men vi har inget att göra, vi har hårt vatten här i skåne [:o]

Jag har bestämt mig för att köpa hörnkaret, 190 l juwel, ska beställa det på måndag. Men det krävs mycket genomtänkande......vet inte vad jag ska för fisk.
Vad ska du ha för nåt i ditt nya kar??

[quote=batski] Man kan förbereda jorden genom att ha den i hinkar som man fyller upp med vatten. Sen byter man vattnet varje dag (helst flera ggr om dan) i ett par veckor. Vattenväxtjord hade jag aldrig hört talas om [:o] Vet du vad den innehåller? Kan hända att den funkar. Bara det inte är kalk i den, för det skulle inte funka för de fiskarna som jag planerar ha i akvariet.[/quote]

Jag har en säck ute i vedboden, känner inte för att gå ut o kolla nu (kl23,14 ;)) Men jag ska kolla det imorron. Jag har den till dammen, funkar hur bra som helst. Men kalkhalten vet jag inte.
Jag kanske skulle fylla badkaret med jord o förbereda det där :D

[quote=batski] Eller menar du köpa lite stenar, rötter och växter efterhand? Både ja och nej. Jag tycker akvariet ska vara fullt inrett när de första fiskarna flyttar in. Det är inte så bra att hålla på och stressa upp fiskarna genom att hålla på och andra för mycket i akvariet. Men visst kan man komplettera med nån mindre detalj eller lite extra växter.[/quote]

Ja jag menade köpa in stenar o rötter efterhand, men ju mer jag läser, desto mer övertygad blir jag att ta lite efter hand och sen sätta igång allt när man har det hemma.........krävs mycket hjärn-celler :p

Känns som om jag bubblar öve rmed frågor snart, säg till om du blir trött på mig, eller kanske forumet stänger av mig :D
En fråga till - jag har en lampa med luftpump i jag ska ha i detta lilla kar som har någolunda koll på nitriten, men törs jag rota i botten???? Jag är livrädd att stöka runt där igen och fördärva allt, dessutom lilla bebisen [:o]
#31 - 26 mars 2006 13:11
[quote=svempa69]Det är droppar-Nutrafin Test Kit...vattnet blev knappt rosa-färgat, o stämmer jag av med färg-skalan blir det 0,1. Va tror du om det?? Ska vattnet vara fullstsändigit klar kanske?? INte en gnutta rosa? Jag håller på med nitrivec varje dag.
[/quote]
Hej!

Jag använder också Nutrafins nitrittest. Skalan går ju från 0.1-3.3, så 0.1 är nog rätt lugnt. Bara du håller det där.

Jag har precis startat ett akvarium och just idag har jag fått ner nitrit under 0.1 - testet visar helt transparent.

Innan dess har jag i början när nitritvärdena steg gjort vattenbyte varje dag, oftast 33% men ibland 50%. På detta sätt höll jag nitritvärdena på en OK nivå. Men under månaden som gått har jag förbrukat först Seras nitrittest och nu är jag då inne på Nutrafin. Mycket testande blir det.

Angående ditt KH kan det vara så att ditt test anger i ppm CaCO3. KH är ett mått på vattnets hårdhet. De flesta som pratar om KH här på Zoopet anger värden i dKH skalan som är en gammal metod för att ange vattnets karbonathårdhet. För att få fram vad du har för KH enligt den skalan måste du dela ditt resultat med 17,86, alltså 160/17,86 = 9 (ungefär).

Denna information hittade jag i följande tråd som kan vara lite intressant:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=86605

I denna tråd tipsade också Azur om följande länk för omvandling:
http://ozreef.org/content/view/5/2/

Läs på om vad det är ditt test anger för att få en uppfattning om dina resultat.

Mvh. Johan
#32 - 26 mars 2006 23:34
[QUOTE=svempa69]Tusen tack........snälla........du skulle bara veta hur tacksam jag är!!!
Jag måste berätta nåt kul.........jag hittad en bebis i karet ikväll!!! Hujedamej vilken känsla!! Måste vara en endlers-guppy, fast honorna ser lika feta ut fortfarande, hannarna dog ju i nitrit-spiken......
Hoppas nu bara det kan överleva :D[/QUOTE]

Glad I can help! Åh, trevligt med bebisen! Ja hoppas h*n överlever

[QUOTE=svempa69]Nä, mätstickor har jag fått nog av. Det är droppar-Nutrafin Test Kit...vattnet blev knappt rosa-färgat, o stämmer jag av med färg-skalan blir det 0,1. Va tror du om det?? Ska vattnet vara fullstsändigit klar kanske?? INte en gnutta rosa? Jag håller på med nitrivec varje dag.[/QUOTE]

Nej, testet kan inte visa mindre än det minsta på skalan.

[QUOTE=svempa69]Jaha, är det först ammoniak och SEN nitrit??? Jag trodde det var tvärtom, ammoniaken är noll.[/QUOTE]

Yep! Bra att ammoniaken är noll. Det är väldigt giftigt annars.

[QUOTE=svempa69]Har läst på forumet om hur man kan sänka ph, inte lätt verkar det som. Jag funderar på att lägga torv i filtret enligt lite tips här o var.
Va tror du om att lägga torv underst som bottenmaterial o sen singel (1-3 mm)?? Du ska lägga jord, det kanske är lika ph-sänkande??[/QUOTE]

Jag har läst om att det också ska gå med torv. Hur pH-sänkande jord är beror på vad just den jorden den innehåller. Skulle den t ex innehålla kalk så skulle den höja pH:t istället. Jag funderar på att använda jord som innehåller en del torv.

[QUOTE=svempa69]*suck* finns det kemikalie att hälla i för att hålla ph:et nere?? Men det är väl dumt det oxå.......det bästa är väl att sänka det den normala vägen. Men vi har inget att göra, vi har hårt vatten här i skåne [:o][/QUOTE]

Jag har börjat använda en produkt som jag tycker funkar bra. Amtra Trop heter den. Den både sänker pH:t till 6.5 och buffrar det, vilket eliminerar risken för en pH-crash i fall man skulle ha för mjukt vatten. Det har du iofs inte. Amtra Trop fungerar även i hårt vatten. Nackdelen är att det går åt mer då.

[QUOTE=svempa69]Jag har bestämt mig för att köpa hörnkaret, 190 l juwel, ska beställa det på måndag. Men det krävs mycket genomtänkande......vet inte vad jag ska för fisk.
Vad ska du ha för nåt i ditt nya kar??[/QUOTE]

Spännande :) Jag har länge varit sugen på gurami och andra asiatiska fiskar. Så gurami (band eller mosaik) blir det definitivt. Och så ett stim kilfläcksrasbora, ett litet gäng botior (antagligen striata eller pakistan), 3 siamensis, plus nån barbart.

[QUOTE=svempa69]Jag har en säck ute i vedboden, känner inte för att gå ut o kolla nu (kl23,14 ;)) Men jag ska kolla det imorron. Jag har den till dammen, funkar hur bra som helst. Men kalkhalten vet jag inte.
Jag kanske skulle fylla badkaret med jord o förbereda det där :D[/QUOTE]

Och gå utan att duscha i 2 veckor? ;)

[QUOTE=svempa69]Ja jag menade köpa in stenar o rötter efterhand, men ju mer jag läser, desto mer övertygad blir jag att ta lite efter hand och sen sätta igång allt när man har det hemma.........krävs mycket hjärn-celler :p[/QUOTE]

Ja det är bra att planera det ordentligt, så det blir bra från början.

[QUOTE=svempa69]Känns som om jag bubblar öve rmed frågor snart, säg till om du blir trött på mig, eller kanske forumet stänger av mig :D
En fråga till - jag har en lampa med luftpump i jag ska ha i detta lilla kar som har någolunda koll på nitriten, men törs jag rota i botten???? Jag är livrädd att stöka runt där igen och fördärva allt, dessutom lilla bebisen [:o][/QUOTE]

En lampa med luftpump i? Jag förstår inte riktigt vad du menar? Ska du gräva ner en lampa i bottnen? Luftpump skulle jag faktiskt skippa om jag vore du. Den kommer bara att driva ut CO2 ur vattnet vilket inte är bra för växterna.

Jag tycker iaf du ska vänta med att rota i botten tills problemen är över.
#33 - 26 mars 2006 23:53
[quote=batski]Och gå utan att duscha i 2 veckor? ;)[/quote]
aldrig hört talas om tvättservetter :p

En lampa med luftpump i? Jag förstår inte riktigt vad du menar? Ska du gräva ner en lampa i bottnen?

tänkjt att de ska ge sngg ljuseffekt då ljuset lyser upp bubblorna mens dom stiger.
finns röd grön blå vad jag vet.
#34 - 27 mars 2006 06:29
[quote=batski]Vattenväxtjord hade jag aldrig hört talas om [:o] Vet du vad den innehåller? Kan hända att den funkar. Bara det inte är kalk i den, för det skulle inte funka för de fiskarna som jag planerar ha i akvariet.[/quote]

Vattenväxtjord ifrån Aqua:
[FONT=Arial][SIZE=2]30% kalkfattig, granulerad lera[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]40% sphagnum[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]30% sand[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]5,8 - 6,6 ph[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial][SIZE=2]Ledningstal: <1,5

Kan det vara nåt att använda???
[/SIZE][/FONT]
#35 - 27 mars 2006 06:59
[quote=zeugma]Jag har precis startat ett akvarium och just idag har jag fått ner nitrit under 0.1 - testet visar helt transparent.[/quote]

Spännande! Hur länge har du haft igång det?? Har du några fiska i ännu? Vad har du för bottenmaterial?
Mitt test var så gott som transparent igårkväll, skönt!

[quote=zeugma] Innan dess har jag i början när nitritvärdena steg gjort vattenbyte varje dag, oftast 33% men ibland 50%. På detta sätt höll jag nitritvärdena på en OK nivå. Men under månaden som gått har jag förbrukat först Seras nitrittest och nu är jag då inne på Nutrafin. Mycket testande blir det.[/quote]
Men du hade inte i något preparat för att få ner det?? Bytte du bara vatten?

[quote=zeugma] Angående ditt KH kan det vara så att ditt test anger i ppm CaCO3. KH är ett mått på vattnets hårdhet. De flesta som pratar om KH här på Zoopet anger värden i dKH skalan som är en gammal metod för att ange vattnets karbonathårdhet. För att få fram vad du har för KH enligt den skalan måste du dela ditt resultat med 17,86, alltså 160/17,86 = 9 (ungefär).

Denna information hittade jag i följande tråd som kan vara lite intressant:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=8660
[/quote]
Jag känner ju inte mig ett dugg snurrigare :confused: ;)
Hujedamej, mycket att lära. Tack för svaret, kan man på något sätt få ner hårdheten? Eller det är bara att se glad ut?
#36 - 27 mars 2006 07:04
[quote=Raven]aldrig hört talas om tvättservetter :p[/quote]

:D:D:D:D:D:D:D

[quote=Raven] tänkjt att de ska ge sngg ljuseffekt då ljuset lyser upp bubblorna mens dom stiger.
finns röd grön blå vad jag vet.[/quote]

Yepp, har en blå, väldigt vacker, i hinken som jag provade den i iallfall :D Har inte kunnat provat den i något kar ännu...
#37 - 27 mars 2006 07:12
[quote=batski]Jag har läst om att det också ska gå med torv. Hur pH-sänkande jord är beror på vad just den jorden den innehåller. Skulle den t ex innehålla kalk så skulle den höja pH:t istället. Jag funderar på att använda jord som innehåller en del torv.[/quote]

Jag la ett separat inlägg i denna tråden om vattenväxtjorden, kan det vara något??

[quote=batski]Jag har börjat använda en produkt som jag tycker funkar bra. Amtra Trop heter den. Den både sänker pH:t till 6.5 och buffrar det, vilket eliminerar risken för en pH-crash i fall man skulle ha för mjukt vatten. Det har du iofs inte. Amtra Trop fungerar även i hårt vatten. Nackdelen är att det går åt mer då.[/quote]

Det låter MYCKET intressant, ska genast läsa på om det. Har du startat ditt kar ännu?

[quote=batski] Spännande :) Jag har länge varit sugen på gurami och andra asiatiska fiskar. Så gurami (band eller mosaik) blir det definitivt. Och så ett stim kilfläcksrasbora, ett litet gäng botior (antagligen striata eller pakistan), 3 siamensis, plus nån barbart.[/quote]

Härlig kombination, BandGurami har jag oxå fastnat för, sen vet jag inte.... Hade förr segelfensmolly för 8 år sen som jag tyckte om, vet inte om det går att få tag i såna numera, har inte sett såna på länge.

Jaja, en tag i saken :D

[quote=batski] Och gå utan att duscha i 2 veckor? ;)[/quote]

Duscha?!?!?!?!? Det är ju för gissenamn 8 månader kvar till jul!!:D

[quote=batski] En lampa med luftpump i? Jag förstår inte riktigt vad du menar? Ska du gräva ner en lampa i bottnen? Luftpump skulle jag faktiskt skippa om jag vore du. Den kommer bara att driva ut CO2 ur vattnet vilket inte är bra för växterna.[/quote]

Suck........tack för tipset!!! varför kan inte eländet i djuraffären ge mig den informationen.......... Då låter jag bli, man kan iofs använda lampan som nattlampa (fiskarna kanske är mörkrädda :p)
Jag har ju nu en liten luftpump i botten + filtret för jag var rädd att det var syrebrist innan jag fattade det här med nitritspiken.
Det är bubblor under bladen på växterna, inte bra kanske??

[quote=batski] Jag tycker iaf du ska vänta med att rota i botten tills probelemet är över [/quote]

Då låter jag bli :p
#38 - 27 mars 2006 08:09
[QUOTE=Raven]aldrig hört talas om tvättservetter :p[/QUOTE]

Hahaha, jag har nog några i skåpet, men de räcker nog inte i 2 veckor :D

[QUOTE=svempa69]Vattenväxtjord ifrån Aqua:
30% kalkfattig, granulerad lera
40% sphagnum
30% sand
5,8 - 6,6 ph
Ledningstal: <1,5

Kan det vara nåt att använda???[/QUOTE]

Kan hända, jag får fråga low-tech experterna. Tack så mycket för infon! Vet du vad sphagnum är för nånting?
#39 - 27 mars 2006 08:26
[QUOTE=svempa69]Det låter MYCKET intressant, ska genast läsa på om det.[/QUOTE]

http://www.amtra.de/english/indexgb.html

[QUOTE=svempa69]Härlig kombination, BandGurami har jag oxå fastnat för, sen vet jag inte....[/QUOTE]

Jag tycker de ser vackra ut men jag gillar mosaikguramis kroppsform och psyke.

[QUOTE=svempa69]Hade förr segelfensmolly för 8 år sen som jag tyckte om, vet inte om det går att få tag i såna numera, har inte sett såna på länge.[/QUOTE]

Jag tror jag har sett såna för inte så länge sen. Molly trivs fö i hårt och lite alkaliskt vatten.

[QUOTE=svempa69]Duscha?!?!?!?!? Det är ju för gissenamn 8 månader kvar till jul!!:D[/QUOTE]

Men vårbadet då? ;)

[QUOTE=svempa69]Suck........tack för tipset!!! varför kan inte eländet i djuraffären ge mig den informationen..........[/QUOTE]

Luftpump kan vara bra att ha om man har ett akvarium helt utan växter.

[QUOTE=svempa69]Då låter jag bli, man kan iofs använda lampan som nattlampa (fiskarna kanske är mörkrädda :p)[/QUOTE]

Tänk på att ljus som kommer underifrån kan förvirra fiskarna. Hos en del arter är balanssinnet kopplat med synen, vilket gör att de alltid uppfattar ljuset som kommandes uppifrån.

[QUOTE=svempa69]Jag har ju nu en liten luftpump i botten + filtret för jag var rädd att det var syrebrist innan jag fattade det här med nitritspiken.
Det är bubblor under bladen på växterna, inte bra kanske??[/QUOTE]

Välmående växter är effektivare på att syresätta vattnet än en luftpump. För det mesta så räcker det med att rikta filtrets utblåst så att det blir rörelse vid ytan.
#40 - 27 mars 2006 09:37
[QUOTE=batski]Hahaha, jag har nog några i skåpet, men de räcker nog inte i 2 veckor :D

Kan hända, jag får fråga low-tech experterna. Tack så mycket för infon! Vet du vad sphagnum är för nånting?[/QUOTE]
Torvmossa.
#41 - 27 mars 2006 12:32
[QUOTE=Kramfors]Torvmossa.[/QUOTE]

Tack :)
#42 - 27 mars 2006 17:57
[quote=batski]Men vårbadet då? ;)[/quote]

de görs ju i havet :rolleyes:
#43 - 27 mars 2006 18:52
[quote=Raven]de görs ju i havet :rolleyes:[/quote]

Skojar du?? Det är ju sketa-kallt..............:p

Nä, det blir väl ett dopp i dammen nu till våren (stackars fiskar) Den ska vår-städas o då passar jag på att städa av mig själv :D
#44 - 27 mars 2006 19:07
[quote=batski] Men vårbadet då? ;) [/quote]

Som jag skrev innan, tar det i samband med vårstädning av dammen :D Men jag föredrar att ha fiskar-stövlar på, attans kallt annars [:o]

[quote=batski] Luftpump kan vara bra att ha om man har ett akvarium helt utan växter. Tänk på att ljus som kommer underifrån kan förvirra fiskarna. Hos en del arter är balanssinnet kopplat med synen, vilket gör att de alltid uppfattar ljuset som kommandes uppifrån.[/quote]

Börjar dom simma uppochner då? :D:D:D

[quote=batski] Välmående växter är effektivare på att syresätta vattnet än en luftpump. För det mesta så räcker det med att rikta filtrets utblåst så att det blir rörelse vid ytan.[/quote]

Jag tror jag kräker..................du vill inte köpa en j*kla luftpump med ursnygg belysning i :D

Jag trodde blint att ju mer bubblor destor friskare vatten :(

Jag tror jag gjort ALLT fel, har även börjat få alg-liknande elände på växterna, kan kanske ha med mina klumpfötter att göra. Fick väl inte nån chans att rota sig. Skulle egentligen börjat om från början..........men det är så dags.

Använder du flytande växtnäring, eller näringskulor?

Angående vattenväxtjorden, kan vara värt att prova! Kan man inte experimentera?? Om jag vill prova vad som händer med vattenväxtjord, måste jag då göra vid ett kar komplett?? Med både jord, singel, växter, rot ??? För att se vad det blir för värde då och hur växterna reagerar?

Eller är det säkrare att endast köra torv??

Eller skita i alltehopa? :confused:
#45 - 27 mars 2006 23:33
[QUOTE=svempa69]Som jag skrev innan, tar det i samband med vårstädning av dammen :D [/QUOTE]

Hmm, ska fundera på saken. Det kanske blir vårbad istället för kanotpaddling i Vättlefjäll i år ;)

[QUOTE=svempa69]Börjar dom simma uppochner då? :D:D:D[/QUOTE]

Nej men lite snett. Fast det är klart, det är ju när ljuset kommer från sidan. Vet faktiskt inte vad de gör i fall ljuset kommer underifrån. Det måste kännas ganska förvirrande.

[QUOTE=svempa69]Jag tror jag kräker..................du vill inte köpa en j*kla luftpump med ursnygg belysning i :D[/QUOTE]

Man kanske kan köra med den när man själv badar. Mini-jacuzzi :D

[QUOTE=svempa69]Jag trodde blint att ju mer bubblor destor friskare vatten :( [/QUOTE]

Luftbubblorna är i kontakt med vattnet för kort tid för att det ska spela nån större roll. Växterna däremot producerar syre hela dagarna och är därför mycket effektivare.

[QUOTE=svempa69]Jag tror jag gjort ALLT fel, har även börjat få alg-liknande elände på växterna, kan kanske ha med mina klumpfötter att göra. Fick väl inte nån chans att rota sig. Skulle egentligen börjat om från början..........men det är så dags.[/QUOTE]

Det är inte så lätt när man har fått felaktig information, men det viktiga är att man lär sig av sina misstag. Det är ganska vanligt att man får algproblem i nystartade akvarier. Det bästa sättet att undvika alger är att se till att växterna mår bra och konkurerar ut algerna. Även rätt belysning och ljustimmar spelar väldigt stor roll.

[QUOTE=svempa69]Använder du flytande växtnäring, eller näringskulor?[/QUOTE]

Jag tillsätter PMDD + TMG (istället för NutriSI) när det behövs. PMDD är nog den bästa akvarieväxtnäringen som finns. Billig och effektiv: http://www.pmdd.se/

Näringskulor brukar innehålla för mycket järn, vilket brukar resultera i trådalger.

[QUOTE=svempa69]Angående vattenväxtjorden, kan vara värt att prova! Kan man inte experimentera?? Om jag vill prova vad som händer med vattenväxtjord, måste jag då göra vid ett kar komplett?? Med både jord, singel, växter, rot ??? För att se vad det blir för värde då och hur växterna reagerar?

Eller är det säkrare att endast köra torv??[/QUOTE]

Yep! Endast torv är bäst. Jag har frågat om vattenväxtjorden: http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=87126

[QUOTE=svempa69]Eller skita i alltehopa? :confused:[/QUOTE]

Nej då, det tycker inte jag man ska göra! Bara man läser på i förväg och lär sig hur man ska göra, så brukar det funka bra.
#46 - 28 mars 2006 19:32
[quote=batski]Hmm, ska fundera på saken. Det kanske blir vårbad istället för kanotpaddling i Vättlefjäll i år ;)[/quote]

Varför inte både och? :p

[quote=batski]Nej men lite snett. Fast det är klart, det är ju när ljuset kommer från sidan. Vet faktiskt inte vad de gör i fall ljuset kommer underifrån. Det måste kännas ganska förvirrande.[/quote]

Stackare, det är ju synd om dom............tänk om vi skulle börja traska runt med himmel o moln under fötterna [:o]
Jag får följa ditt tips. JACUZZI YES!!!!! :D:D:D:D:D
Det är säkert du inte vill köpa den? ;)

[quote=batski] Luftbubblorna är i kontakt med vattnet för kort tid för att det ska spela nån större roll. Växterna däremot producerar syre hela dagarna och är därför mycket effektivare.[/quote]

Man lär så länge man lever, pumarna är nu justerade till ytan!

[quote=batski]Det är inte så lätt när man har fått felaktig information, men det viktiga är att man lär sig av sina misstag. Det är ganska vanligt att man får algproblem i nystartade akvarier. Det bästa sättet att undvika alger är att se till att växterna mår bra och konkurerar ut algerna. Även rätt belysning och ljustimmar spelar väldigt stor roll.

Jag tillsätter PMDD + TMG (istället för NutriSI) när det behövs. PMDD är nog den bästa akvarieväxtnäringen som finns. Billig och effektiv: http://www.pmdd.se/
[/quote]

Vad är rätt belysning?

Typiskt, nu har jag köpt fel igen. Var i djuraffären på middan och köpte växtnäring som heter Tropica, Master Grow.

[quote=batski] Yep! Endast torv är bäst. Jag har frågat om vattenväxtjorden: http://www.zpet.se/forum/showthread.php?t=87126
[/quote]

Ja, jag har sett det och följt med med intresse. Kalas-bra!!! Jag har oxå backat, går på torv i botten o rådasand ovanpå (hette det så?)
#47 - 28 mars 2006 23:11
[QUOTE=svempa69]Vad är rätt belysning?[/QUOTE]

Vissa lysrör har ett spektrum som är bättre för växterna än andra. Aquarelle och Aquastar t ex är bra växtrör, men det finns fler. Sen bör man ha en timer som alltid tänder och släcker belysningen på samma tider. Man ska inte ha tänt längre än 12 timmar per dygn. I ett nystartat akvarium kan det vara bra att börja med 10 timmar. Sen efter ett par månader kan man successivt börja öka till 12.

[QUOTE=svempa69]Typiskt, nu har jag köpt fel igen. Var i djuraffären på middan och köpte växtnäring som heter Tropica, Master Grow.[/QUOTE]

Nej det har du inte :) Tropica Master Grow (TMG) är micronäring. PMDD består av både makronäring (KNO3 och KH2PO4) och micronäring (NutriSI). Så det går bra att tillsätta PMDD:s KNO3 och KH2PO4 plus TMG istället för NutriSI. Det gör jag :) Men man kanske ska köra med en mindre dos TMG än vad som står på instruktionerna.

[QUOTE=svempa69]Ja, jag har sett det och följt med med intresse. Kalas-bra!!! Jag har oxå backat, går på torv i botten o rådasand ovanpå (hette det så?)[/QUOTE]

Stämmer!
#48 - 29 mars 2006 06:13
[quote=batski]Vissa lysrör har ett spektrum som är bättre för växterna än andra. Aquarelle och Aquastar t ex är bra växtrör, men det finns fler. Sen bör man ha en timer som alltid tänder och släcker belysningen på samma tider. Man ska inte ha tänt längre än 12 timmar per dygn. I ett nystartat akvarium kan det vara bra att börja med 10 timmar. Sen efter ett par månader kan man successivt börja öka till 12.[/quote]

Aj då, hade ingen aaaning om det. Dessa lysrör, är det såna som följer med eller är det bara "skit"-standard som följer med vid köp?

[quote=batski]Nej det har du inte :) Tropica Master Grow (TMG) är micronäring. PMDD består av både makronäring (KNO3 och KH2PO4) och micronäring (NutriSI). Så det går bra att tillsätta PMDD:s KNO3 och KH2PO4 plus TMG istället för NutriSI. Det gör jag :) Men man kanske ska köra med en mindre dos TMG än vad som står på instruktionerna.[/quote]

Tack för tipset, var hittar jag PMDD ?? I vanlig akvarieaffär, eller nån shop på nätet??:confused:

Hur går det med ditt kar?? Har du fått rent det?? Har du börjat inreda det eller nåt?? :)
#49 - 29 mars 2006 07:02
#50 - 29 mars 2006 07:30
[quote=Raven]www.pmdd.se[/quote]

TACK!!!! ska beställa.........:D
#51 - 29 mars 2006 07:38
Har nu beställt :-D
#52 - 29 mars 2006 09:39
[QUOTE=svempa69]Aj då, hade ingen aaaning om det. Dessa lysrör, är det såna som följer med eller är det bara "skit"-standard som följer med vid köp?[/QUOTE]

Oj, det är mer än vad jag vet. Har aldrig köpt ett nytt akvariepacket, så jag vet inte vad det är för rör som brukar följa med. Men Aquarelle, Aquastar och andra lämpliga rör är relativt billiga och finns att köpa i akvariebutiker och vad jag vet även i en del vanliga elbutiker.

[QUOTE=svempa69]Tack för tipset, var hittar jag PMDD ?? I vanlig akvarieaffär, eller nån shop på nätet??:confused:

Hur går det med ditt kar?? Har du fått rent det?? Har du börjat inreda det eller nåt?? :)[/QUOTE]

Ser att du redan hittat PMDD :) Grattis! Du har precis beställt den bästa akvarieväxtgödningen på marknaden!

Har beställt möbeln och ska hämta den i morgon :p Så det här går visserligen lite för sakta för min smak, men säkert :D
#53 - 30 mars 2006 21:06
[quote=batski]Ser att du redan hittat PMDD :) Grattis! Du har precis beställt den bästa akvarieväxtgödningen på marknaden![/quote]

Tack.........ska bli spännande att prova! :p

[quote=batski] Har beställt möbeln och ska hämta den i morgon :p Så det här går visserligen lite för sakta för min smak, men säkert :D[/quote]

Grattis!!! Jättekul, jag ska beställa juwelhörn-karet imorgon, försökte ringa idag, men fick inte tag på killen:(
Men det får väl gå imorgon..........härligt härligt..........:D

PS, Nitrit-testerna är blanka nu!!!! Gött :)
#54 - 30 mars 2006 22:14
[QUOTE=svempa69]Grattis!!! Jättekul, jag ska beställa juwelhörn-karet imorgon, försökte ringa idag, men fick inte tag på killen:(
Men det får väl gå imorgon..........härligt härligt..........:D[/QUOTE]

Spännande :D

[QUOTE=svempa69]PS, Nitrit-testerna är blanka nu!!!! Gött :)[/QUOTE]

Skönt! Nu blir det bara bättre :)
#55 - 31 mars 2006 09:51
[quote=batski]Spännande :D[/quote]

NU NU NU har jag beställt, kommer på torsdag nästa vecka........jösses va kul detta är :D:D
Ska bara välja bakgrund, det är inte det lättaste.

Har bestämt mig för torvliknande grejs i botten till växterna o sen rådasand ovanpå. Sen vet jag inte mer - ännu..........
Tack för all din hjälp........det har väglett mig mycket :)

Men känner att jag fyllar huset med akvarie. VÅr son fyllar 13 på onsdag, har haft ett 50 liters kar i två år o skött det exemplariskt. Han önskar sig ett större o släkten har lagt ihop till ett 200 liters möbelkar. Vår yngste son köpte ett eget för två veckor sen - 50 liters. åsså nu då vi :p
Är man knäpp eller???

Har du fått ihop din möbel då? ;)
#56 - 31 mars 2006 10:04
[QUOTE=svempa69]NU NU NU har jag beställt, kommer på torsdag nästa vecka........jösses va kul detta är :D:D
Ska bara välja bakgrund, det är inte det lättaste.[/QUOTE]

Nej verkligen inte. Jag har lite beslutsångest vad gäller bakgrunden.

[QUOTE=svempa69]Har bestämt mig för torvliknande grejs i botten till växterna o sen rådasand ovanpå. Sen vet jag inte mer - ännu..........
Tack för all din hjälp........det har väglett mig mycket :) [/QUOTE]

Vad roligt :) Jag är glad att jag kunde hjälpa till [:o]

[QUOTE=svempa69]Men känner att jag fyllar huset med akvarie. VÅr son fyllar 13 på onsdag, har haft ett 50 liters kar i två år o skött det exemplariskt.[/QUOTE]

Underbart :D

[QUOTE=svempa69]Han önskar sig ett större o släkten har lagt ihop till ett 200 liters möbelkar. Vår yngste son köpte ett eget för två veckor sen - 50 liters. åsså nu då vi :p
Är man knäpp eller???[/QUOTE]

Nej då! Det är ju snyggt! Och så är det trevligt med alla smaåliven :p

[QUOTE=svempa69]Har du fått ihop din möbel då? ;)[/QUOTE]

Yep :D Fast nu är jag fattig igen, så jag får nog vänta en månad tills jag kan fortsätta med detta projekt. Men jag kan iaf börja köra det nya filtret i det akvariet som är igång, så jag får med lite bakteriekultur därifrån :)
#57 - 1 april 2006 21:30
[quote=batski]Nej verkligen inte. Jag har lite beslutsångest vad gäller bakgrunden.[/quote]

OM!!!

[quote=batski]Vad roligt :) Jag är glad att jag kunde hjälpa till [:o][/quote]

Jag är så tacksam så jag kan inte beskriva i ord!!!!

[quote=batski] Nej då! Det är ju snyggt! Och så är det trevligt med alla smaåliven :p[/quote]

Det värsta är att det blir så personligt, man fäster sig vid de små liven o gör allt för att de ska må bra!!! Jag lät t e x min son köpa två st silverhajar till sitt akvarium, jättegulligt - 50 liter, när jag märkte att de inte trivs, åsså läser jag att de behöver minst 250 liter, jösses, jag blir så blödig då......stackars fiskar!!! De får flytta till min pappas akvarium på 480 liter......

[quote=batski] Yep :D Fast nu är jag fattig igen, så jag får nog vänta en månad tills jag kan fortsätta med detta projekt. Men jag kan iaf börja köra det nya filtret i det akvariet som är igång, så jag får med lite bakteriekultur därifrån :)[/quote]

Då kan vi skaka tass :) Jag är oxå pank, blir potatissoppa resten av månaden :D. Kör du dubbla pumpar i ett o samma kar då??? Blir inte det för mycket????
Jag har lite funderinger hur jag ska låta min son gå över ifrån sitt 50-liters till sitt 200 liters, det är kanske inte "bara" att flytta över, utan allt ska givetvis köras in.
Jag ska in till djuraffären slutet av veckan o betala det nya karet. Ska ha rådasand, vet du vad ungefär en säck sånt kostar????

Är det ditt andra kar som du håller på att starta upp???[:o]
#58 - 1 april 2006 21:57
[QUOTE=svempa69]Det värsta är att det blir så personligt, man fäster sig vid de små liven o gör allt för att de ska må bra!!! Jag lät t e x min son köpa två st silverhajar till sitt akvarium, jättegulligt - 50 liter, när jag märkte att de inte trivs, åsså läser jag att de behöver minst 250 liter, jösses, jag blir så blödig då......stackars fiskar!!! De får flytta till min pappas akvarium på 480 liter......[/QUOTE]

De borde ha mycket bättre information i akvariebutiker.

[QUOTE=svempa69]Då kan vi skaka tass :) Jag är oxå pank, blir potatissoppa resten av månaden :D.[/QUOTE]

Potatissoppa låter faktiskt inte så tokigt :D

[QUOTE=svempa69]Kör du dubbla pumpar i ett o samma kar då??? Blir inte det för mycket????[/QUOTE]

Jag får se till att mata mer än vanligt under tiden jag kör med båda filtren i samma akvarium. Och sen när jag flyttat det extra filtret får jag mata sparsamt ett tag. Annars är det ett bra sätt att köra igång ett nytt filter.

[QUOTE=svempa69]Jag har lite funderinger hur jag ska låta min son gå över ifrån sitt 50-liters till sitt 200 liters, det är kanske inte "bara" att flytta över, utan allt ska givetvis köras in.[/QUOTE]

Du kan göra så att när du flyttar fiskarna till 200 liters så flyttar du även det gamla filtret från 50 liters och låter det gå paralellt med det nya filtret i det nya akvariet i en månad. Då får du med bakterierna som finns i filtret. Skaffa inga nya fiskar under den första månaden, utan vänta med det tills det nya filtret är inkört.

[QUOTE=svempa69]Jag ska in till djuraffären slutet av veckan o betala det nya karet. Ska ha rådasand, vet du vad ungefär en säck sånt kostar????[/QUOTE]

Oj, vad kan den kosta? Det är ju olika på olika ställen, men jag skulle gissa på nånting runt 80 kr. Fast jag kan ha fel.

[QUOTE=svempa69]Är det ditt andra kar som du håller på att starta upp???[:o][/QUOTE]

Yep! Och nu börjar jag känna mig lite otålig. Längtar efter "mina" mosaikgurami :p
#59 - 6 april 2006 07:29
[quote=batski]De borde ha mycket bättre information i akvariebutiker.[/quote]

Håller fullständigt med, det är ju synd om fiskarna, men allt handlar om pengar idag...............suck!!!

[quote=batski]Potatissoppa låter faktiskt inte så tokigt :D[/quote]

Suck igen.......ha ha.......det får nog bli soppa utan potatis :p.
Jag ska hämta karet imorgon fredag eller lördag, spännande, men man vill ju så mycket mer.
Funderar på att sätta ett eheim ytterfilter och en uv-lampa. Pappa har det i sitt kar och det är så vansinnigt fint, inte det minsta alg-tillväxt i det!!!

Mitt kar, som jag iofs fått ordning på nitriten har börjat växa igen med alger, allaredan, suck. Inget kul alls.

Det är ju lite trist att pump medföljer, Juwels egna, man skulle kunna byta in det??

[quote=batski]Du kan göra så att när du flyttar fiskarna till 200 liters så flyttar du även det gamla filtret från 50 liters och låter det gå paralellt med det nya filtret i det nya akvariet i en månad. Då får du med bakterierna som finns i filtret. Skaffa inga nya fiskar under den första månaden, utan vänta med det tills det nya filtret är inkört.[/quote]

Han fick det igår, jösses så lycklig ungen blev :D
Då kan jag alltså flytta över allt direkt, behöver inte köra in det nya? Skönt isåfall, för där är inte plats att ha två kar igång på hans rum.

[quote=batski]Yep! Och nu börjar jag känna mig lite otålig. Längtar efter "mina" mosaikgurami :p[/quote]

Jaha, du har bestämt dig för mosaikgurami?? Jag har fortfarande beslutångest, finns ju många fina guramis!:)
Är det skillnad på "gurami" och "gurami" ???? Psyket alltså...
#60 - 6 april 2006 08:58
[QUOTE=svempa69]Suck igen.......ha ha.......det får nog bli soppa utan potatis :p.[/QUOTE]

Vattensoppa alltså? ;)

[QUOTE=svempa69]Jag ska hämta karet imorgon fredag eller lördag, spännande, men man vill ju så mycket mer.
Funderar på att sätta ett eheim ytterfilter och en uv-lampa. Pappa har det i sitt kar och det är så vansinnigt fint, inte det minsta alg-tillväxt i det!!![/QUOTE]

Menar du ett UVC-filter? Ja det dödar algsporer (grillar allt DNA).

[QUOTE=svempa69]Mitt kar, som jag iofs fått ordning på nitriten har börjat växa igen med alger, allaredan, suck. Inget kul alls.[/QUOTE]

Alger brukar vara ett problem innan växterna hunnit ta över. Så rätt belysning och välmående växter är två bra sätt att undvika alger.

[QUOTE=svempa69]Det är ju lite trist att pump medföljer, Juwels egna, man skulle kunna byta in det??[/QUOTE]

Man kan ta ut Juwel-filtret och använda ett vanligt ytterfilter istället. Skulle jag ha gjort.

[QUOTE=svempa69]Han fick det igår, jösses så lycklig ungen blev :D
Då kan jag alltså flytta över allt direkt, behöver inte köra in det nya? Skönt isåfall, för där är inte plats att ha två kar igång på hans rum.[/QUOTE]

Ja, se bara till att hålla det gamla filtret i vatten och inte låta det vara avstängt längre än nån timme.

[QUOTE=svempa69]Jaha, du har bestämt dig för mosaikgurami?? Jag har fortfarande beslutångest, finns ju många fina guramis!:)
Är det skillnad på "gurami" och "gurami" ???? Psyket alltså...[/QUOTE]

Yep! Mosaik blir det. Åh ja, det är stora skillnader på temperament. Men sen finns det även individuella skillnader förstås. Mosaikgurami är bland de snällaste :p
#61 - 8 april 2006 16:37
[quote=batski]Vattensoppa alltså? ;)[/quote]

Rätt svar! :D:D:D:D Är 7000 kr fattigare, har inhandlat allt idag, fick dock inte tag på tillräckligt med fina växter samt nån fin rot/rötter att sätta i mitten........får jaga skåne runt imorgon, ev påskhelgen *suck*.
Men jösses va det känns "gött"...............

[quote=batski]Menar du ett UVC-filter? Ja det dödar algsporer (grillar allt DNA).[/quote]

Det blev ett ytterfilter till, (tack för rådet) Eheim professional......liabra att ta det ordentligt ifrån början, satsar på ett uvc så småningom oxå, kan man ha uvc ifrån början??? eller blir det fel isåfall???

[quote=batski]Ja, se bara till att hålla det gamla filtret i vatten och inte låta det vara avstängt längre än nån timme.[/quote]

Tack för tipset!! Ska påbörja detta nu, lördagkvällen räddad :p En timma, blir stressigt, men vi gör ett försök, att flytta ett 50 liters är ju inte så tungt, sen kan det stå å gå, får väl hälla över lite av det vattnet, kan jag tänka mig?

[quote=batski]Yep! Mosaik blir det. Åh ja, det är stora skillnader på temperament. Men sen finns det även individuella skillnader förstås. Mosaikgurami är bland de snällaste :p[/quote]

Tittade på dom idag, jättemysiga!!! Där är många fina gurami, dvärgguramin är oxå väldigt fina! Har 3 veckor på mig att bestämma mig. hmmm :confused: får väl se. Har du startat ditt ännu???
Kommer jag nu att få nitritspik i karet när jag startar upp det? Trots att jag inte har fiskar i det? Ska inte ha det på 3-4 veckor enligt mångas rekommendationer ;)
Jag köpte nitrivec, ska jag köra i det 10 dagar??
#62 - 8 april 2006 17:25
[QUOTE=svempa69]Rätt svar! :D:D:D:D Är 7000 kr fattigare, har inhandlat allt idag, fick dock inte tag på tillräckligt med fina växter samt nån fin rot/rötter att sätta i mitten........får jaga skåne runt imorgon, ev påskhelgen *suck*.
Men jösses va det känns "gött"...............[/QUOTE]

Det kan jag förstå. Jag har köpt nästan allting. Måste fortfarande köpa bakgrund, torv, sand, termometer och växter. Hittade en grymt fin rot i veckan som jag var tvungen att köpa för pengar som jag egentligen inte hade...

[QUOTE=svempa69]Det blev ett ytterfilter till, (tack för rådet) Eheim professional......liabra att ta det ordentligt ifrån början, satsar på ett uvc så småningom oxå, kan man ha uvc ifrån början??? eller blir det fel isåfall???[/QUOTE]

Eheim ytterfilter är en bra investering! Vad gäller UVC-filter så har jag ingen personlig erfarenhet av dem, så det är bäst att du frågar din farsa.

[QUOTE=svempa69]Tack för tipset!! Ska påbörja detta nu, lördagkvällen räddad :p En timma, blir stressigt, men vi gör ett försök, att flytta ett 50 liters är ju inte så tungt, sen kan det stå å gå, får väl hälla över lite av det vattnet, kan jag tänka mig?[/QUOTE]

Det är nog bra om du sparar lite vatten från det gamla karet ja.

[QUOTE=svempa69]Tittade på dom idag, jättemysiga!!! Där är många fina gurami, dvärgguramin är oxå väldigt fina![/QUOTE]

Ja, dvärgguramis är fina och de passar nog bättre i ett 200 liters kar tycker jag. Tänk bara på att de ska hållas i par.

[QUOTE=svempa69]Har 3 veckor på mig att bestämma mig. hmmm :confused: får väl se. Har du startat ditt ännu???[/QUOTE]

Inte riktigt än, men jag jobbar på det :)

[QUOTE=svempa69]Kommer jag nu att få nitritspik i karet när jag startar upp det? Trots att jag inte har fiskar i det? Ska inte ha det på 3-4 veckor enligt mångas rekommendationer ;)
Jag köpte nitrivec, ska jag köra i det 10 dagar??[/QUOTE]

Vänta lite nu. Varför ska du vänta 3-4 veckor när du har ett filter fullt av nyttobakterier? Alla dessa bakterier kommer att dö om du inte har några fiskar i akvariet. Bakterierna behöver ju näring (fiskavföring) för att kunna leva. Samma sak med Nitrivec. Ingen idé att köra med Nitrivec i ett fisktomt akvarium. Då dör bakterierna bara. Nitrivec ska börja tillsättas 24 timmar innan de första fiskarna flyttar in. Men du har ju ett välinkört filter som är bättre än Nitrivec. Men du ska inte flytta på filtret förrän du också flyttar på fiskarna. Hur exakt hade du tänkt göra? Jag är inte säker på att jag förstått.
#63 - 8 april 2006 17:58
[quote=batski]Det kan jag förstå. Jag har köpt nästan allting. Måste fortfarande köpa bakgrund, torv, sand, termometer och växter. Hittade en grymt fin rot i veckan som jag var tvungen att köpa för pengar som jag egentligen inte hade...[/quote]

Bakgrund, jag köpte juwels bakgrund, nästan svart är den, mkt snygg, ska limma på den ikväll.
Hmm, termometer missade jag :) Kan väl leva utan den ett par dagar, får se om där är en tjuga över till en sådan :p
Rot, lycko dig............det är det enda jag inte hittat, kan jag köpa den billigt av dig? :D

[quote=batski] Eheim ytterfilter är en bra investering! Vad gäller UVC-filter så har jag ingen personlig erfarenhet av dem, så det är bäst att du frågar din farsa.[/quote]

*puh*, tack för det, känns bra! UVC är bra, pappas kar är jättefint, han har inte haft det minsta grumligt vatten eller en enda alg-tofs på 1 månad, jättefint är det! Men jag är lite rädd att han han anvädner det lite för mycket.......det måste ju finnas lite bakterier idet..........

[quote=batski]Det är nog bra om du sparar lite vatten från det gamla karet ja.Ja, dvärgguramis är fina och de passar nog bättre i ett 200 liters kar tycker jag. Tänk bara på att de ska hållas i par.[/quote]

Kan man blanda flera olika "ras-gurami" ?? BAra de hålls i par?? funderar lite till..............

[quote=batski]Inte riktigt än, men jag jobbar på det :)[/quote]

I´m waiting :)

[quote=batski]Vänta lite nu. Varför ska du vänta 3-4 veckor när du har ett filter fullt av nyttobakterier? Alla dessa bakterier kommer att dö om du inte har några fiskar i akvariet. Bakterierna behöver ju näring (fiskavföring) för att kunna leva. Samma sak med Nitrivec. Ingen idé att köra med Nitrivec i ett fisktomt akvarium. Då dör bakterierna bara. Nitrivec ska börja tillsättas 24 timmar innan de första fiskarna flyttar in. Men du har ju ett välinkört filter som är bättre än Nitrivec. Men du ska inte flytta på filtret förrän du också flyttar på fiskarna. Hur exakt hade du tänkt göra? Jag är inte säker på att jag förstått.[/quote]

Inte lätt att hålla isär mina grejor, sonens akvarium sätter vi igång ikväll, han har ett färdigt filter att använda, det är klart.
Det är MITT nya juwel-trigon-190 jag pratar om. Med nytt eheim ytterfilter, det kan jag väl inte sätta igång förrän allt är inkört??? Allt är spillrans nytt...
Har försökt läsa din länk om sätta igång nytt akvarium, är ingen höjdare på engelska [:o]
Ska så småningom hitta en rot...........sen fiskar då...
Men vad tillför jag första tiden??? Ska jag inte tillsätta Nitrivec? Har läst dina inlägg om att tillsätta bakterier för att få igång karet??
:D
#64 - 8 april 2006 18:32
[QUOTE=svempa69]Bakgrund, jag köpte juwels bakgrund, nästan svart är den, mkt snygg, ska limma på den ikväll.
Hmm, termometer missade jag :) Kan väl leva utan den ett par dagar, får se om där är en tjuga över till en sådan :p
Rot, lycko dig............det är det enda jag inte hittat, kan jag köpa den billigt av dig? :D[/QUOTE]

Sorry! Den här roten har jag letat efter lääänge :D Termometer bör man ha eftersom temperaturskalan på doppvärmaren inte brukar vara att lita på.

[QUOTE=svempa69]*puh*, tack för det, känns bra! UVC är bra, pappas kar är jättefint, han har inte haft det minsta grumligt vatten eller en enda alg-tofs på 1 månad, jättefint är det! Men jag är lite rädd att han han anvädner det lite för mycket.......det måste ju finnas lite bakterier idet..........[/QUOTE]

Enligt vad jag läst så ska UVC-filtret, om jag inte minns fel, kopplas in innan det vanliga ytterfiltret så bakterierna i filtret inte dödas.

[QUOTE=svempa69]Kan man blanda flera olika "ras-gurami" ?? BAra de hålls i par?? funderar lite till..............[/QUOTE]

Jag tror att det är bäst att hålla sig till en guramiart. Alla gurami ska inte hållas i par. Mosaikgurami t ex hålls bäst i grupper (fler honor än hanar funkar nog bäst).

[QUOTE=svempa69]I´m waiting :)[/QUOTE]

Den som väntar på något gott ;)

[QUOTE=svempa69]Inte lätt att hålla isär mina grejor, sonens akvarium sätter vi igång ikväll, han har ett färdigt filter att använda, det är klart.
Det är MITT nya juwel-trigon-190 jag pratar om. Med nytt eheim ytterfilter, det kan jag väl inte sätta igång förrän allt är inkört??? Allt är spillrans nytt...
Har försökt läsa din länk om sätta igång nytt akvarium, är ingen höjdare på engelska [:o][/QUOTE]

Ok, jag förstår. Inte så lätt med flera (:)) nya akvarier :D Länken beskriver hur man startar upp ett akvarium genom att cykla det utan fiskar. I Sverige är metoden ganska ovanlig fortfarande och den går förstås inte att kombinera med den vanliga fish cyclen. Mitt första akvarium startade jag upp genom att köra en fishless cycle, men nu när jag redan har ett välinkört akvarium ska jag nog köra in det nya filtret där först, så jag kan starta upp det nya akvariet lite snabbare.

[QUOTE=svempa69]Ska så småningom hitta en rot...........sen fiskar då...
Men vad tillför jag första tiden??? Ska jag inte tillsätta Nitrivec? Har läst dina inlägg om att tillsätta bakterier för att få igång karet??
:D[/QUOTE]

Det enda du behöver behandla vattnet med är vattenberedningsmedel. Bakteriekultur kan man börja tillsätta ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in.

Jag hittade min vackra rot på Hornbach. Får se vad jag ska ha för inredning förutom roten.
#65 - 8 april 2006 19:00
den enda termometer ja stött på som verkar funka är en 40kr inne/ute termometer där utesensorn ligger i vattnet.

dom man klistrar på är svåravlästa och visar inte riktigt rätt.
finns en digital variant som är totalt värdelös.
dom där i glas ger jag själv inte mycke för då även dom kan visa flera grader fel.
#66 - 8 april 2006 19:30
[quote=batski]Sorry! Den här roten har jag letat efter lääänge :D Termometer bör man ha eftersom temperaturskalan på doppvärmaren inte brukar vara att lita på.[/quote]

Kan tänka det, funderar på att köra till Lomma imorgon (zoogiganten) får se vad man orkar....Nu är man IVRIG :D

[quote=batski]Enligt vad jag läst så ska UVC-filtret, om jag inte minns fel, kopplas in innan det vanliga ytterfiltret så bakterierna i filtret inte dödas.[/quote]

Hm, jag har läst att det ska kopplas in efter ytterfiltret, för att det inte ska fastna massa skit i uvc-lampan?? :confused:

[quote=batski]Jag tror att det är bäst att hålla sig till en guramiart. Alla gurami ska inte hållas i par. Mosaikgurami t ex hålls bäst i grupper (fler honor än hanar funkar nog bäst).[/quote]

Då får man väl köra "ole dole doff" inte kan jag bestämma mig........:p

[quote=batski]Den som väntar på något gott ;)[/quote]

har du kommit nånvart? Eller du har inte dragit igång något alls ännu?
Jag har precis limmat bakgrunden i juwelkaret, walla........detta är det roligaste lördags-nöjet jag haft på länge.
Sonen håller på att gå över till sitt nya kar, med 4 nyfikna katter som jättegärna sätter tänderna i nån av hans fiskar :D

[quote=batski]Ok, jag förstår. Inte så lätt med flera (:)) nya akvarier :D Länken beskriver hur man startar upp ett akvarium genom att cykla det utan fiskar. I Sverige är metoden ganska ovanlig fortfarande och den går förstås inte att kombinera med den vanliga fish cyclen. Mitt första akvarium startade jag upp genom att köra en fishless cycle, men nu när jag redan har ett välinkört akvarium ska jag nog köra in det nya filtret där först, så jag kan starta upp det nya akvariet lite snabbare.[/quote]

Det enda du behöver behandla vattnet med är vattenberedningsmedel. Bakteriekultur kan man börja tillsätta ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in.[/quote]

Ok, jag har vattenberedningsmedel. Bakteriekultur = Nitrivec?? Ska jag inte köra i det förrän om ca 3 veckor då?
Ska jag inte göra något alls vare sig med filter eller vatten under dessa veckoran?? Mer än hälla i vattenväxtmedel?? Har fått mitt PPMD (hette det så? :p)

[quote=batski] Jag hittade min vackra rot på Hornbach. Får se vad jag ska ha för inredning förutom roten.[/quote]

Hmm, får väl se när jag hittat mitt :)
#67 - 8 april 2006 19:33
d

[quote=Raven]den enda termometer ja stött på som verkar funka är en 40kr inne/ute termometer där utesensorn ligger i vattnet.

dom man klistrar på är svåravlästa och visar inte riktigt rätt.
finns en digital variant som är totalt värdelös.
dom där i glas ger jag själv inte mycke för då även dom kan visa flera grader fel.[/quote]

Jösses, hur långt ner sänker du den?? Sladden alltså :p
En sån digital då menar du??
#68 - 8 april 2006 19:51
[QUOTE=svempa69]Hm, jag har läst att det ska kopplas in efter ytterfiltret, för att det inte ska fastna massa skit i uvc-lampan?? :confused:[/QUOTE]

Det kan hända att jag hade fel. Jag har som sagt ingen erfarenhet av UVC-filter.

[QUOTE=svempa69]Då får man väl köra "ole dole doff" inte kan jag bestämma mig........:p[/QUOTE]

Hehe, jag hade samma problem. Kunde inte bestämma mig mellan band-eller mosaikgurami, men jag föll för de trevligare av dem :)

[QUOTE=svempa69]har du kommit nånvart? Eller du har inte dragit igång något alls ännu?[/QUOTE]

Jag har klipp till ett liggunderlag och fyllt akvariet med vatten för att kolla så det inte läckte. Och det gör det inte :) Ska nog starta filtret nån gång i veckan.

[QUOTE=svempa69]Jag har precis limmat bakgrunden i juwelkaret, walla........detta är det roligaste lördags-nöjet jag haft på länge.
Sonen håller på att gå över till sitt nya kar, med 4 nyfikna katter som jättegärna sätter tänderna i nån av hans fiskar :D[/QUOTE]

Tur att de kommer att vara på olika sidor av glaset :)

[QUOTE=svempa69]Ok, jag har vattenberedningsmedel. Bakteriekultur = Nitrivec?? Ska jag inte köra i det förrän om ca 3 veckor då?
Ska jag inte göra något alls vare sig med filter eller vatten under dessa veckoran??[/QUOTE]

Yep! Nitrivec är bakteriekultur. Låt bara filtret gå så vattnet klarnar upp. Ingen idé att tillsätta bakteriekultur innan bakterierna har något att "äta".

[QUOTE=svempa69]Mer än hälla i vattenväxtmedel?? Har fått mitt PPMD (hette det så? :p)[/QUOTE]

PMDD :)

[QUOTE=svempa69]Hmm, får väl se när jag hittat mitt :)[/QUOTE]

Lycka till! Rötter är bland det vackraste man kan inreda ett akvarium med tycker jag.
#69 - 8 april 2006 22:49
[quote=batski]Det kan hända att jag hade fel. Jag har som sagt ingen erfarenhet av UVC-filter.[/quote]

Hm, får väl ta en tag i saken [:-9]

[quote=batski]Hehe, jag hade samma problem. Kunde inte bestämma mig mellan band-eller mosaikgurami, men jag föll för de trevligare av dem :)[/quote]

Ok, och vad fick dig att bestämma dig???? Såg både på dvärg-gurami och guld-gurami idag, jättefina!!!
Är det knepigt att få yngel på gurami??

[quote=batski]Jag har klipp till ett liggunderlag och fyllt akvariet med vatten för att kolla så det inte läckte. Och det gör det inte :) Ska nog starta filtret nån gång i veckan.[/quote]

Alltid nåt! Var ju väl att det inte läckte, hålla på med silikon är inget vidare! Fick skura händerna med diskmedel o svamp för att få bort det jag fick pä händerna efter att ha satt fast bakgrunden, fy sjutton vilket klet![:o]

[quote=batski]Tur att de kommer att vara på olika sidor av glaset :)[/quote]

Det tycker definitivt inte de fyrbenta :D

[quote=batski] Yep! Nitrivec är bakteriekultur. Låt bara filtret gå så vattnet klarnar upp. Ingen idé att tillsätta bakteriekultur innan bakterierna har något att "äta".[/quote]

Ok, räcker det att filter, vatten, växter cirkulerar ensamt ett par-fyra veckor då utan någon som helst tillsats???

[quote=batski]PMDD :)[/quote]

:p

[quote=batski] Lycka till! Rötter är bland det vackraste man kan inreda ett akvarium med tycker jag.[/quote]

Appselut!!! Men varför är det så svårt att få tag på det??? Iallfall här i Kristianstad, de djuraffärena har inte så värst fina o maffiga rötter, lite synd det. Liksom växter, inga imponerande växter iallfall!!!! Hoppas jag har tur med de växter jag har så de kan växa till sig ståtligt!!
#70 - 8 april 2006 22:54
hahaha e detta en tävling vem som kan skriva dom längsta inläggen i den här tråden eller? :D
#71 - 8 april 2006 23:04
[quote=andreassofus]hahaha e detta en tävling vem som kan skriva dom längsta inläggen i den här tråden eller? :D[/quote]

:D:D:D Jag har väntat på att någon ska kommentera.........kan inte låta bli bara!!!! skrivandet går i bara farten, kul att växla tankarna med andra :p
#72 - 8 april 2006 23:36
hehe ok :) ja de e kul o läsa oxå.. ja följer tråden med spänning.. det är ju lite av en roman :)
#73 - 9 april 2006 01:57
[quote=svempa69]Jösses, hur långt ner sänker du den?? Sladden alltså :p
En sån digital då menar du??[/quote]

den jag har nu låter jag bara metalltoppen va i vattnet.
det räcker sen är det bekvämt att kunna se max/min temperatur också..
dock bör man silikonera toppen då vissa inte tål att va under vatten.

är förövrigt mycket lättavläst och rätt diskret men inte jättexakt.
den termometern ja har nu har en nogranhet på bara 1grad
#74 - 9 april 2006 10:36
[QUOTE=svempa69]Ok, och vad fick dig att bestämma dig???? Såg både på dvärg-gurami och guld-gurami idag, jättefina!!!
Är det knepigt att få yngel på gurami??[/QUOTE]

Tycker att både mosaik-och bandgurami är väldigt vackra, men mosaikgurami är både lugnare och snällare. Bandgurami kan vara rätt så aggro har jag förstått.

Guldgurami är en färgvariant av blågurami och dessa är nog bland de aggressivaste guramiarterna. Dvärggurami och läppgurami är betydligt snällare.

Hur lätt guramis får yngel i akvarium varierar mellan olika arter.

[QUOTE=Tinet]Alltid nåt! Var ju väl att det inte läckte, hålla på med silikon är inget vidare! Fick skura händerna med diskmedel o svamp för att få bort det jag fick pä händerna efter att ha satt fast bakgrunden, fy sjutton vilket klet![:o][/QUOTE]

Väldigt kletigt ja [:-9]

[QUOTE=Tinet]Ok, räcker det att filter, vatten, växter cirkulerar ensamt ett par-fyra veckor då utan någon som helst tillsats???[/QUOTE]

Vattenberedningsmedel bör man nog ha från början. Och även PMDD är nog bra att ha för växternas skull. Men bakteriekultur gör som sagt ingen nytta om det inte finns ammoniak i vattnet som bakterierna kan bryta ner. Därför är det ingen idé att börja tillsätta bakteriekultur förrän ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in. Om man nu inte kör en fishless cycle förstås.

[QUOTE=Tinet]Appselut!!! Men varför är det så svårt att få tag på det??? Iallfall här i Kristianstad, de djuraffärena har inte så värst fina o maffiga rötter, lite synd det. Liksom växter, inga imponerande växter iallfall!!!! Hoppas jag har tur med de växter jag har så de kan växa till sig ståtligt!![/QUOTE]

Tråkigt att de inte har så mycket i rotväg. Vad gäller växter kan du beställa på internet. Lite dyrt, men mycket större sortiment och bra kvalité, vad jag har hört: http://www.firren.com/firren/smpage.fwx?page=122
#75 - 9 april 2006 10:42
köpa rot över internet är nåt ja själv aldrig skulle göra för de blir ju som att köpa grisen i säcken.

finns det ingen affär med vettig rot så spring ut i skogen och leta.
grenar å rötter som ligger på sjöbotten till exempel.

tänk dock på att barrträd innehåller terpentin och kan skapa problem
#76 - 9 april 2006 10:47
[QUOTE=Raven]köpa rot över internet är nåt ja själv aldrig skulle göra[/QUOTE]

Nej inte jag heller. Det var växterna som jag menade man kan beställa på nätet.
#77 - 9 april 2006 19:00
[quote=andreassofus]hehe ok :) ja de e kul o läsa oxå.. ja följer tråden med spänning.. det är ju lite av en roman :)[/quote]

:D:D:D Ha ha ha ........ såpa i forumet :p
#78 - 9 april 2006 19:02
[quote=Raven]den jag har nu låter jag bara metalltoppen va i vattnet.
det räcker sen är det bekvämt att kunna se max/min temperatur också..
dock bör man silikonera toppen då vissa inte tål att va under vatten.

är förövrigt mycket lättavläst och rätt diskret men inte jättexakt.
den termometern ja har nu har en nogranhet på bara 1grad[/quote]

Låter väldigt intressant......såvida du inte driver med mig :p
Är det en alldeles vanlig traditionell ute/inne termometer?? Då slippe rman ju ha klumpiga termometrar i karet!
#79 - 9 april 2006 19:05
[quote=Raven]köpa rot över internet är nåt ja själv aldrig skulle göra för de blir ju som att köpa grisen i säcken.

finns det ingen affär med vettig rot så spring ut i skogen och leta.
grenar å rötter som ligger på sjöbotten till exempel.

tänk dock på att barrträd innehåller terpentin och kan skapa problem[/quote]

Har en kanonfin rot som jag hittat på stranden, det går väl inte?? Har legat i havet......
#80 - 9 april 2006 19:18
[quote=batski]Tycker att både mosaik-och bandgurami är väldigt vackra, men mosaikgurami är både lugnare och snällare. Bandgurami kan vara rätt så aggro har jag förstått.
Guldgurami är en färgvariant av blågurami och dessa är nog bland de aggressivaste guramiarterna. Dvärggurami och läppgurami är betydligt snällare.[/quote]

Jag får väl läsa på om de olika arterna, finns denna fakta här på denna sajten??? Jag hade ju först fasnat för guldgurami, men jag vill inte ha nåt aggresivt elände!
Dvärgguramin var iofs jättefina!!
Vad är skillnaden på neontetra o kardinaltetra?? Är de lika "tåliga"??

NU HAR VI STARTAT HÖRNKARET - började kl 9,00 imorse, precis klar (21,12) Vilken njutning!!!!!! Ok, jag saknar fortfarande en bra rot, det får ta sin tid innan jag hittar den. Åker till Lomma i påskhelgen, hoppas de har något!
Tusen tack för tipset om att handla växter på nätet, det kunde jag ju ha fått det av dig tidigare i veckan ;) så hade jag sluppit jaga de torftiga sura växt-resterna i Kristianstad. :) Men jag behöver FLER växter, sonen fick knappt några, jag snodde de mesta :D

Har du provat beställa via nätet??

Fick långt om länge igårn Eheim filtret, (luft i systemet), uvc-lampan sitter oxå på plats, hujeadmej så fattiga vi är nu :)[/quote]

[quote=batski]Väldigt kletigt ja [:-9][/quote]

Det var ju envist skit. Använde ju kökskniven oxå, det går inte bort :p Mina fingrar är som sandpapper nu....
Tur att det finns folk som bara tillverkar handkräm :)

[quote=batski]Vattenberedningsmedel bör man nog ha från början. Och även PMDD är nog bra att ha för växternas skull. Men bakteriekultur gör som sagt ingen nytta om det inte finns ammoniak i vattnet som bakterierna kan bryta ner. Därför är det ingen idé att börja tillsätta bakteriekultur förrän ett par dagar innan de första fiskarna flyttar in. Om man nu inte kör en fishless cycle förstås.[/quote]

Ok, jag har ju nu hällt i vattenberedningsmedel samt PMDD, ska jag nu bara låta detta vara ett par veckor? Eller kan jag köpa fisk imorgon ;)

Vad ska man ha i först?? "vanlig" fisk eller någon mal-sort??

Har tagit bilder, ska se om jag orkar lägga ut några av dom på nätet imorgon.....
#81 - 10 april 2006 00:30
[quote=svempa69]Låter väldigt intressant......såvida du inte driver med mig :p
Är det en alldeles vanlig traditionell ute/inne termometer?? Då slippe rman ju ha klumpiga termometrar i karet![/quote]

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93263
#82 - 10 april 2006 08:44
[quote=Raven]http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93263[/quote]

Ok, tack. Har du smort in hela "toppen" med akvarie-silikon då, eller?
Osså då bara toppen som är inkletad nerstoppad i karet?? :confused:
#83 - 10 april 2006 08:50
har inte haft på nån silikon utan bara kört ner den.
skulle dne haverera havererar den, 40kr täcker inte ens en köpemidda typ :/
men den stämmer så den verkar va vattentät.
#84 - 10 april 2006 11:08
[quote=Raven]har inte haft på nån silikon utan bara kört ner den.
skulle dne haverera havererar den, 40kr täcker inte ens en köpemidda typ :/
men den stämmer så den verkar va vattentät.[/quote]

Jag tänkte mest för fiskarnas skull, den utsöndrar inte nåt skit om den kapsejsar? ;)
Jag tänker prova, jädrans bra grej om det funkar, slipper ha en ful termometer på glaset.........:p
#85 - 10 april 2006 11:31
dels är det lite plats och metalldelen är ju rostfritt så de finns inte så mycke de kan avge.

själv funder jag starkt på att bygga om en nr ja bygger heltäckande ramp så den sitter i själva rampen
#86 - 10 april 2006 14:13
[quote=Raven]dels är det lite plats och metalldelen är ju rostfritt så de finns inte så mycke de kan avge.

själv funder jag starkt på att bygga om en nr ja bygger heltäckande ramp så den sitter i själva rampen[/quote]

Gäller väl att inte ha den för nära lysrampen, då blir det väldans
många grader :)
#87 - 10 april 2006 15:05
jojo men termometern i sej kan ju sitta nära ljuset sålänge sensorn är i vattnet.
#88 - 10 april 2006 16:56
[QUOTE=Raven]dels är det lite plats och metalldelen är ju rostfritt så de finns inte så mycke de kan avge.[/QUOTE]

Hur är det med plasten? Ingen risk att den avger nåt onyttigt? Vad har du köpt din?
#89 - 10 april 2006 17:01
[quote=batski]Hur är det med plasten? Ingen risk att den avger nåt onyttigt? Vad har du köpt din?[/quote]

ffiskarna lever biltema
#90 - 10 april 2006 17:04
[QUOTE=Raven]ffiskarna lever biltema[/QUOTE]

Bra det [:o] Tack!
#91 - 11 april 2006 19:47
Har nu införskaffat en termometer [:o]

Har en undran angående filtret..........har "makaroner" och "torv" i ytterfiltret, vattnet är VÄLDANS te-färgat, inget kul alls :(
MEN det gör susen på ph-värdet, det har sjunket ifrån 8,5 till 7,4.
Tänkte om man kan lägga lite torv direkt i en nylonpåse i karet istället kanske :confused: så att det inte går via filtret.

Men - vad kan man då ha i filtret istället för torv då???
#92 - 11 april 2006 20:03
[quote=svempa69]Men - vad kan man då ha i filtret istället för torv då???[/quote]

blå filtermatta klippt i småkuber.
men även om du har torven i nylonstrumpa så färgar den.
#93 - 11 april 2006 20:44
[quote=Raven]blå filtermatta klippt i småkuber.[/quote]

Som jag klipper själv, eller är det något färdigt man köper??

[quote=Raven] men även om du har torven i nylonstrumpa så färgar den.[/quote]

Lika mycket?? Det är ju rätt mycket som ligger i filtret nu och min tanke är att kanske inte ha lika mycket liggandes i strumpa i karet? Jag kanske är helt ute o cyklar :confused:

Oavsett så vill jag inte ha vattnet så här gult, då får jag ta bort torven...
#94 - 12 april 2006 15:52
Ett av de tillfällen då kolfilter gör nytta!
Mvh Cecilia

Annons