ph...

#1 - 8 januari 2006 21:24
hej... jag har ett stort problem... mitt ph har stigit massa fran ca 6.8 till 7.4 (detta ar de tva senaste dagarna)mitt akvarie ar ganska nytt... 7veckor ... det ar 260l jag har... mitt filter ar stallt pa 1000l/timme, jag har noll nitrit... nitrat ar 5 ... jag har en stor rot och en typ av kalksten... som jag har haft sen jag startade akvariet...
jag har en variation av fiskar... 4 zebra danios, 5 red tailed rasboras, 2 gold gouramis, 2 kuhli loachers, 1 zebra loach, en dvarg pleco.. de verkar alla glada.... jag matar 2 ggr om dan, inte mer an vad som ats pa 3 min.. jag har just borjat ge 2 sjunkande tableter till bottenatarna...
jag har inte nagon extrem algvaxt...
finns det nagon som kan ge forslag pa varfor pht stiger?
sussi:confused:
#2 - 8 januari 2006 21:27
det är nog kalkstenen som är boven i dramat. kalk höjer ph värdet
#3 - 8 januari 2006 21:29
jo jag vet att det gor det... men ar det natt som kan helt plotsligt handa... pht har varit 6.8 ganska stabilt anda tills 2 dar sen da det borjade stiga... ?
sussi
#4 - 8 januari 2006 21:32
de tar nog ett tag innan stenen ger nån effekt, ja vet inte annars va de skulle kunna vara för vattnet i kranen ändrar sig ju inte ,
kan inte svara på din fråga om de inte nu är kalkstenen
Bilagor:
#5 - 8 januari 2006 21:35
oki... vet du om det skulle gora skillnad om jag tog bort en del av stenen?? pht i kran vattnet ar ca 6.4
#6 - 8 januari 2006 21:39
ja de skulle nog hjälpa.. hur lågt ph vill du ha?? väldigt lågt ph du har i kranen då.. ja har närmare 8 ja
#7 - 8 januari 2006 21:46
jag bestallde nagra blue ram... 3 dar sen... tankte eftersom pht och alla andra varden var stabila sa var det oki nu.... sa om mitt ph skulle vara stabilt runt 6.8 skulle jag vara glad... skulle kunna ha lite lagre... men nu borjar jag fa panik eftersom det har stigit sa mycket... antar att du maste anvanda natt for att sanka ph... anvander du medel for att ta bort annat fran kranvattnet? det ar sa manga olika teorier om det...
sussi
#8 - 8 januari 2006 21:48
[QUOTE=sussia]oki... vet du om det skulle gora skillnad om jag tog bort en del av stenen?? pht i kran vattnet ar ca 6.4[/QUOTE]
Har du egen brunn, om inte kolla testen, eller om vattenverket har något fel.
#9 - 8 januari 2006 21:49
inga medel men ja har i rötter i som sänker värdet.
tror att fiskar klarar sig i betydligt högre eller lägre ph än vad som är rekomenderat bara alla värden är stabila
#10 - 8 januari 2006 21:52
har inte egen brunn, har gjort 2 test at gangen for att vara saker... och testar vattnet innan jag haller i det... vad ar basta sattet att sanka ph om jag inte vill anvanda for mycket olika medel i vattnet?
sussi
#11 - 8 januari 2006 21:53
de mest effektiva är nog torv i så fall men då får du ett färgat vatten. eller rötter som ja använder
#12 - 8 januari 2006 21:55
jo jag har en rot oxo... och ganska mycket vaxter... som jag byter om de inte trivs...
ska kolla mina varden varje dag denna vecka for att se hur det gar....
sussi
#13 - 8 januari 2006 23:12
du nämner inget om hårdheten.. KH
#14 - 8 januari 2006 23:12
Varifrån kommer vattnet i din kran om det har ett pH på ca 6,4.
#15 - 9 januari 2006 08:19
mitt kh ar 3.
vart vattnet kommer ifran vet jag inte... jag bor ju i Scotland sa jag ar saker pa att vatten vardena inte ar lika har som i sverige...
sussi
#16 - 9 januari 2006 21:49
kh 3 är ju väldigt lågt... medför stora ph svängningar och det är inte bra för firrarna. möjligt att 3 av dina disskusar dött av den anledningen...
#17 - 9 januari 2006 22:00
sa jag borde hoja kh vardet for at stabilisera ph vardet.... ?
#18 - 9 januari 2006 22:10
ja precis hög kh= stabilt ph samt högre. har med buffrings förmågan att göra och 3kh ( mjukt vatten) har låg buffringsförmåg! du kan höja kh med kalkhaltiga stenar bl.a
#19 - 9 januari 2006 22:13
jag har en kalksten i mitt akvarie... och jag ville ju ha lagt ph.... + stabilt... ;)
#20 - 9 januari 2006 22:21
Tyvärr dem önskningarna kan bara anden i flaskan uppfylla.. ;) Låg KH så får man drass med ostabilt PH... :(
#21 - 9 januari 2006 22:23
oki.... men om jag vill ha blue rams... som alla sager behover lagt ph o stabilt... ar det natt som inte kan fas?
#22 - 9 januari 2006 23:26
det är mycket viktigare med stabilt PH än att det är rätt PH... Vid lek kan däremot PH ha större betydelse!
#23 - 9 januari 2006 23:29
oki... men da ska jag se om jag kan hoja mitt kh pa naturligt satt =)) tack ... sussi
#24 - 9 januari 2006 23:48
det är alltid ett mixter att hålla på att ändra på sina vatténvärden... För vid varje vattenbyte är man ju där och förstör och tillför ett vatten med andra värden!:(
#25 - 9 januari 2006 23:52
jo men jag ar ganska glad sa lange jag inte behover stoppa i massa kemikalier....... =)
#26 - 10 januari 2006 10:44
Ph buffer 6,5 då? Det går om jag förstått det hela rätt att få rätt stabilt om man behandlar det vatten man tänkt tillföra med buffern innan man häller i det. Har dock inte provat själv. Själv håller jag på och mixtrar med ekextrakt för att sänka ph men har inte riktigt fått kläm på det än. Det färgar iaf inte vattnet och är en ren naturprodukt.

/ Maria
#27 - 10 januari 2006 11:28
har du ganska hårt vatten så är det svårt att sänka ph med ekextrakt, torv... då är du tvungen att tillföra mjukt vatten, och det är lite bökigt... Te.x genom att köpa volvic mineralvatten som har lågt kh det blir väldigt dyrt till ett 200L kar.....
#28 - 10 januari 2006 11:54
[quote=sunkan aspidoras]har du ganska hårt vatten så är det svårt att sänka ph med ekextrakt, torv... då är du tvungen att tillföra mjukt vatten, och det är lite bökigt... Te.x genom att köpa volvic mineralvatten som har lågt kh det blir väldigt dyrt till ett 200L kar.....[/quote]

Men hur ska man göra då? Samma diskussion pågår just nu i bredvidliggande tråd..... Finns det INGET annat sätt? Ph- buffer då?
#29 - 10 januari 2006 12:09
PH buffert?? ja det kanske stabiliserar PH en stund... Jag vidhåller nog ialla fall att det är lättare att anpassa fiskarna efter ditt lokala vatten än att anpassa vattnet efter fiskarna... ialla fall när det gäller PH. i det naturen där fisk lever i mjukt surt vatten är det ju sån otroligt stor volym vatten som gör det möjligt med stabila PH värden!
#30 - 10 januari 2006 12:14
[:)] ELLER... skaffa fiskar som gillar det vatten du har i kran!!!
#31 - 10 januari 2006 12:19
Fast de fiskarna gillar ju inte jag så mycket :(. Kan man inte skaffa lite mineralvatten så det blir LITE mjukare då? Typ en fjärdedel mineralvatten? Vaddå- en buffert stabiliserar väl inte bara en stund eller?
#32 - 10 januari 2006 12:23
ELLER... skaffa fiskar som gillar det vatten du har i kran!!! ojj skickade samm igen :-/
#33 - 10 januari 2006 12:26
[QUOTE=sunkan aspidoras]PH buffert?? ja det kanske stabiliserar PH en stund... Jag vidhåller nog ialla fall att det är lättare att anpassa fiskarna efter ditt lokala vatten än att anpassa vattnet efter fiskarna... ialla fall när det gäller PH. i det naturen där fisk lever i mjukt surt vatten är det ju sån otroligt stor volym vatten som gör det möjligt med stabila PH värden![/QUOTE]

Det är just det som är så bra med pH 6.5 buffer. Den både sänker pH och stabiliserar det. Jag har kört med det i över ett år och har inte haft några problem med instabilt pH.
#34 - 10 januari 2006 12:27
Omvänd osmos?
#35 - 10 januari 2006 12:29
[quote=batski]Det är just det som är så bra med pH 6.5 buffer. Den både sänker pH och stabiliserar det. Jag har kört med det i över ett år och har inte haft några problem med instabilt pH.[/quote]

Men du har väl mjukt vatten eller? Blir det synd om fiskarna om de får hårt vatten fast lagom ph?
#36 - 10 januari 2006 12:36
[QUOTE=sussia]jag har en kalksten i mitt akvarie... och jag ville ju ha lagt ph.... + stabilt... ;)[/QUOTE]

En kalksten är inte så lämplig i fall du vill ha ett lågt pH eftersom kalk höjer pH:t.

[QUOTE=sussia]oki... men da ska jag se om jag kan hoja mitt kh pa naturligt satt =)) tack[/QUOTE]

Ett akvarium är inte en naturlig mijlö. Det måste varje akvarist inse i fall hon/han ska lyckas. Det viktiga är att *fiskarna* ska uppfatta det som så naturligt som möjligt. Ett stabilt pH är naturligare och nyttigare för fiskarna (även om man måste ta till kemiska preparat för att åstadkomma det) än ett pH som åker berg-och-dalbana.
#37 - 10 januari 2006 12:40
[QUOTE=Björken]Men du har väl mjukt vatten eller? Blir det synd om fiskarna om de får hårt vatten fast lagom ph?[/QUOTE]

De flesta fiskarter brukar vänja sig vid det nya vattnet. Du kanske ska undvika arter som är väldigt känsliga och har väldigt stora krav på vattnet.

Jag vet faktiskt inte hur pH 6.5 buffern påverkar KH i fall man har hårt vatten, men jag skulle tro att den även sänker KH något till en mer lagom nivå. Men nu spekulerar jag.
#38 - 10 januari 2006 12:49
[quote=batski]De flesta fiskarter brukar vänja sig vid det nya vattnet. Du kanske ska undvika arter som är väldigt känsliga och har väldigt stora krav på vattnet.[/quote]

Det skulle innebära att jag kan ha scalarer men inte fjärilsciklider. Kanske kakaduaciklider skulle gå bra? Ska nog testa ph- buffern då..... Oj, nu har jag kanske kidnappat den här tråden lite för mycket, ber om ursäkt för detta!
#39 - 10 januari 2006 13:12
[QUOTE=Björken]Det skulle innebära att jag kan ha scalarer men inte fjärilsciklider. Kanske kakaduaciklider skulle gå bra?[/QUOTE]

Ja kakaduaciklider är mindre känsliga än fjärilar. Men fjärilsciklider som är uppfödda i Sverige har nog lättare att anpassa sig. Jag har ju mjukt vatten i kranen, så jag vill inte uttala mig om hur det funkar för fjärilar i hårdare vatten.

Annars tycker jag inte ditt vatten är på tok för hårt. Det finns orter i Sverige där KH är mycket högre än 6-7...
#40 - 10 januari 2006 13:16
[quote=batski] Annars tycker jag inte ditt vatten är på tok för hårt. Det finns orter i Sverige där KH är mycket högre än 6-7...[/quote]

Gör det?!!! Hur mjukt vill de ha det då, om fisken själv får välja? :) Då kanske det kan bli ok för sydamerikaner ändå? Vill inte gärna gå över till malawi, är helt såld på sydamerikaner.
#41 - 10 januari 2006 13:28
[QUOTE=Björken]Gör det?!!! Hur mjukt vill de ha det då, om fisken själv får välja? :) Då kanske det kan bli ok för sydamerikaner ändå? Vill inte gärna gå över till malawi, är helt såld på sydamerikaner.[/QUOTE]

Jag har hört talas om KH på 13...

Om fisken själv får välja så ska det nog ligga runt 0-1 faktiskt. Men det skulle aldrig funka i ett akvarium. KH 4 är en lämplig nivå i ett akvarium och det är ändå ganska mjukt. Och ja, jag tror ditt vatten kan vara ok för rätt många sydamerikanska arter.

Ja sydamerikaner är underbara :p Jag är även väldigt förtjust i guramis, rasboror och andra asiater. Men de trivs i samma typ av vatten, så jag får aldrig flytta till Skåne ;)
#42 - 6 februari 2006 16:46
[quote=sunkan aspidoras]har du ganska hårt vatten så är det svårt att sänka ph med ekextrakt, torv... då är du tvungen att tillföra mjukt vatten, och det är lite bökigt... Te.x genom att köpa volvic mineralvatten som har lågt kh det blir väldigt dyrt till ett 200L kar.....[/quote]

Vad menar du när du säger att det är svårt att sänka pht med ekextrakt etc när vattnet är hårt? Att det inte sänks eller att det höjs igen eller hur menar du?

Annons