ph

#1 - 11 augusti 2010 10:58
hej. jag har ett 100l kar och min pappa har ett 720l kar vi har bara kalksten i akvariet för att höja ph. vi har 8,1 i ph i kranvattnet men vi har runt 6->7 i akvariet. hur kommer det sig? tack på förhand bettaman
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 11 augusti 2010 11:05
bettaman skrev:
hej. jag har ett 100l kar och min pappa har ett 720l kar vi har bara kalksten i akvariet för att höja ph. vi har 8,1 i ph i kranvattnet men vi har runt 6->7 i akvariet. hur kommer det sig? tack på förhand bettaman

Vad är "runt 6->7" för värde?
Vad har du för KH?
#3 - 11 augusti 2010 11:23
Ni har inte rötter i akvariet? Eller torv eller liknande? Det sänker pH:t.

KH = KarbonatHårdhet
#4 - 11 augusti 2010 12:16
Vad är "runt 6->7" för värde?

Vad har du för KH?

"->" skulle kunna vara en pil som betyder "till". Alltså 6-7pH. Vad vet jag :P
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 11 augusti 2010 12:43
"->" skulle kunna vara en pil som betyder "till". Alltså 6-7pH. Vad vet jag :P

Fast det verkar vara extremt märkligt att pH skulle falla så mycket om man har en massa kalksten i akvariet ens om buffringsförmågan (dvs KH) är extremt låg.
Dessutom finns det väl ingen pH som bara kan ge ett så oprecist besked om att pH ligger "runt 6-7"
#6 - 11 augusti 2010 12:53
Skulle tro att deras pH är mätt med sticka eller pappersremsa....därav pH 6-7.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 augusti 2010 13:00
ansjo skrev:
Skulle tro att deras pH är mätt med sticka eller pappersremsa....därav pH 6-7.

OK - möjligt. Men de mätremsor/stickor som jag har ger intervall på 0,4. Har aldrig talas om någon test som har ett större mätintervall än 1,0 - det är ju dessutom "runt 6->7". Dessutom är ju kranvattnet tydligen exakt 8,1 ???? - så jag antar att det är vad kommunen har angett. Vore bättre att mäta bägge vattnen med samma test - har en känsla av att akvarievattentestet nog inte är så tillförlitligt

Men vi får se vad bettaman säger - han har ju "facit"
#8 - 11 augusti 2010 13:08
Jepp, det låter som en bra idé:).

Jag kommer ihåg för en del år sedan så fanns det en pappersremsa man rev av en bit av, och mätte pH med. Där var skalan i hela siffror och detta tyckte man var skitbra;). Det fanns två olika mätremsor, över eller under 8...bara som en liten parantes:p.
Bilagor:
#9 - 13 augusti 2010 19:20
jag menar att det ligger mer åt 7 hållet än 6 hållet därav pilen-> ^^
#10 - 13 augusti 2010 19:22
ja jag såg det på kommunens hemsida och då stog det 8,1. vi använder som ni har sagt pappersremsa som bara mäter ph. och jag har inga rötter i för att jag ska ha tanganyika och pappa har malawi. finns det något som man kan hälla i för att höja ph:t för det känns ju konstigt att det faller så mycket
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 13 augusti 2010 19:48
bettaman skrev:
ja jag såg det på kommunens hemsida och då stog det 8,1. vi använder som ni har sagt pappersremsa som bara mäter ph. och jag har inga rötter i för att jag ska ha tanganyika och pappa har malawi. finns det något som man kan hälla i för att höja ph:t för det känns ju konstigt att det faller så mycket

Mät kranvattnet med samma test som du mäter akvarievattnet. Och kolla också bägge värdena lite noggrannare
#12 - 13 augusti 2010 20:33
Om du vill veta lite mer exakt är det inte dumt att köpa ett dropptest i akvarieaffären. Kostar lite mer än papperstestet, men kommer troligen at ge dig ett helt annat mätvärde:).
Se till att det inte är stickor, utan dropptest...sedan kan vi börja snacka:p
#13 - 13 augusti 2010 22:10
Japp dropptestet ger ett mer korrekt resultat.

Men skulle vattnet fortfarande vara mjukt så går det att buffra med bikarbonat. Glöm inte göra detta i samband med vattenbyte!

Sök på forumet efter bikarbonat så hittar du mycket :)
#14 - 17 augusti 2010 08:41
ok då köper jag dropptest och bikarbonat. tack så mycket för hjälpen allihopa XD /bettaman

Annons