Peruansk scalare

#1 - 29 oktober 2006 01:27
Jag har en grupp ungfiskar av Peruansk scalare. Ni som har sådana eller har haft, hur är erfarenheten med att få god ägg och yngelvård hos dem ? I min fantasi borde det vara ngt enklare än hos vanlig Scalare... Är det ngt annat speciellt med dem som man bör tänka på för att få eventuell lek eller är det som hos vanlig Scalare ?

Hälsn Robban
#2 - 29 oktober 2006 10:12
MaxRobban skrev:
Jag har en grupp ungfiskar av Peruansk scalare. Ni som har sådana eller har haft, hur är erfarenheten med att få god ägg och yngelvård hos dem ? I min fantasi borde det vara ngt enklare än hos vanlig Scalare... Är det ngt annat speciellt med dem som man bör tänka på för att få eventuell lek eller är det som hos vanlig Scalare ?

Hälsn Robban

Hej!

Vart har du köpt ungfisken?
Kanske avkomma från mina om du köpt dom i sthlm trakten.
Mitt par är mycket bra på yngelvård, dom flyttar först rommen flera gånger innan kläckning och vallar sedan ynglen otroligt bra när de har blivit frisimmande.
Med andra ord otroligt duktiga på yngelvård.
Annars så tycker inte jag det är så mycket att tänka på när det gäller mina Peruaner.
Det enda är väl att mata dom stenhård så får du riktigt vackra och högresta djur.
En sak till kanske är väl att försök ha dom i ett så högt kar som möjligt.

Mvh :-)
#3 - 29 oktober 2006 10:31
Detta låter intressant

Bild?

/adam
#4 - 29 oktober 2006 12:35
Jag la ut några videoclip på youtube.

Peru scalare yngel

" target="_blank">

Peru scalare är leksugna.

" target="_blank">

Lite discus yngel.

" target="_blank">

Mvh
#5 - 30 oktober 2006 02:10
Roligt att få se dina filmer med fina fiskar.. kanske det är avkomma efter dina fiskar jag har.. köpte dem på auktionen i Bollmora.. hade du fiskar där ?
#6 - 30 oktober 2006 11:23
MaxRobban skrev:
Roligt att få se dina filmer med fina fiskar.. kanske det är avkomma efter dina fiskar jag har.. köpte dem på auktionen i Bollmora.. hade du fiskar där ?

Det hade jag och jag var nog den enda som sålde peruaner där! :D :D
#7 - 31 oktober 2006 16:39
Då är det dina barn som bor hos mig nu, kan hälsa att allt är väl med dem och det är fina exemplar. Så är ni jakt efter Peru Scalarer så får ni gå på Alexander , för han har fina fiskar
#8 - 31 oktober 2006 17:20
Jag har också fått taf på fina men de kom från Helsingborg sa de i akvarieaffären:) Matglada:)
#9 - 13 november 2006 21:32
Jag har kvar par som leker varje vecka och det är ett H****TE att skrapa bort rommen för dom, de bits faktiskt riktigt hårt!
Jag är tvungen att ta bort rommen när de leker för de blir helt rabiata mot discusarna när dom vaktar rom och jag vet hur dom bits så jag förstår discusarna när dom blir skrämda av dom!

Jag skulle gärna leka dom men just nu är det platsbrist pågrund av att alla discusyngel tar upp platserna det går att leka dom på men jag hoppas kunna dra en kull innom en snar framtid då det är flera som frågat efter peru ungar!

Mvh
#10 - 14 november 2006 17:33
Klart du ska dra upp fler kullar då du har plats och möjlighet.. Borde vara ganska lätt att lämna Peruscalarer till butiker också. Mina fiskar mår gott och växer.. hoppas nu att det blivit en bra könsfördelning bara, kan inte se detta ännu.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 15 november 2006 21:14
Har plockat bort flera annonser om såväl köpes som säljes i denna tråd.

Nedanstående regler gäller i Zoopets forum - följ dom

9/ Annonser
Det är inte tillåtet att annonsera (vare sig köpa, sälja, byta, skänka etc.) i forumet. Den som bryter mot detta och lägger in en annons i forumet kommer att få en räkning på 300 kr.
Den som lägger in en kommersiell annons kommer att få en räkning på 1.000 kr.
#12 - 15 november 2006 21:30
Är det tillåtet att bötfälla folk på de grunderna?
#13 - 15 november 2006 21:31
Jag tycker att man ska hålla sig till reglerna och att reglerna gör forumet bättre, men att dela ut böter är väl lite och ta i.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 15 november 2006 21:34
Pheter skrev:
Är det tillåtet att bötfälla folk på de grunderna?

När man reggar sig på Zoopet så förbinder man sig att följa de regler som gäller.
I reglerna så anges att man får en faktura om man lägger in en annons i forumet - dock så skickar vi i regel inte ut räkningar vid en enstaka överträdelse.
#15 - 15 november 2006 21:39
Ok. Det låter ju vettigt.
#16 - 21 november 2006 07:36
räknas PM som forum?

jag menar, är det OK att ta kontakt med någon via PM och sälja/köpa/skänka på det viset ??

Kensa
#17 - 21 november 2006 08:13
Borde kanske ställa den frågan i tråden zoopet.com. men visst är det tillåtet att köpa och sälja vi pm...
#18 - 21 november 2006 08:13
Nä, det är ju ingen annons om det bara når en person.
#19 - 22 november 2006 02:21
solbacka skrev:
Borde kanske ställa den frågan i tråden zoopet.com. men visst är det tillåtet att köpa och sälja vi pm...

Ja annars vore det konstigt.. jag använder mig av PM för kontakter med andra akvarister. Finns flera som hört av sig till mig den vägen o vill köpa fiskar och jag svarar som vanligt, du får inte köpa men jag ger gärna bort om jag har ngt som jag har för mkt av...

Annons