Perlite i filter?

#1 - 15 maj 2005 10:51
Hej. Är det någon som har testat att ha perlite som filtersubstrat?
Läste att det används i USA tror jag det var. Jag har använt det mycket i odlingssammanhang men inte vågat testa det i mitt filter.
Vad tror ni?
Annelie
#2 - 15 maj 2005 10:57
Tror det skulle fungera utmärkt. Kört en del med leca och det har fungerat bra och perelite borde då fungera bättre efter som det är porösare och har mer yta för bakterier att växa på.
#3 - 15 maj 2005 12:09
[QUOTE=gosatta]Tror det skulle fungera utmärkt. Kört en del med leca och det har fungerat bra och perelite borde då fungera bättre efter som det är porösare och har mer yta för bakterier att växa på.[/QUOTE]

Ska minsann testa annars får jag ju inget veta:D
#4 - 15 maj 2005 20:06
[QUOTE=gosatta]Tror det skulle fungera utmärkt. Kört en del med leca och det har fungerat bra och perelite borde då fungera bättre efter som det är porösare och har mer yta för bakterier att växa på.[/QUOTE]

Kan jag fylla hela behållaren med perlite eller ska jag varva med något annat också? Den är på 7 liter.
Ska jag ha någon mekanisk rening innan perliten?
MVH
Annelie
#5 - 15 maj 2005 20:47
Var är perlite...? okunnig :)
#6 - 15 maj 2005 21:32
Det är en vulkanisk bergart som upphettas till ca 900-1000 grader och kyls ned i vatten, varvid en popkornliknande produkt erhålles.
Perlit är mycket lätt och med oerhört många mikroskopiska håligheter, vilket gör att materialet kan rymma massor med bakterier.
Det vita små kornen i blom/så jord är perlit
#7 - 15 maj 2005 21:52
Vad skiljer perlite och zeolit?
#8 - 16 maj 2005 06:12
[QUOTE=Håven]Vad skiljer perlite och zeolit?[/QUOTE]
Perlite är helt neutralt påverkar inga värden och håller väldigt länge. Zeolit vet jag inte så mycket om men det är väl någon form av jonbytare och blir förbrukat med tiden
Annelie

Annons