<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Jag har spanat in prinsessor och dessa är ju riktigt läckra, ynglar de av sig fort osv?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Mycket tåliga, ynglar mycket lätt & snabbt. Finns det nåt problem är det kanske just att de ynglar så mycket - de tar lätt över ett helt akvarium.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Även de små "snäcklekarna" är tuffa, någon får gärna göra en förklaring ang namnet och beteendet.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
De bor och lägger ägg i tomma snäckskal. De varierar mycket i beteende, men med undantag för N. brevis tror jag alla hålls bäst i lekgrupper (en hane, flera honor).
Mina erfarenheter: N. brevis är något av en avvikare i gruppen - den lever i par; gräver inte, och har mycket små revir, och är vanligen en väldigt snäll, på gränsen till mesig, fisk (men det finns undantag - en hane jag hade var definitivt rabiessmittad och tolererade inte att det fanns andra fiskar i akvariet). Normalt är dock brevis rätt lämpad för ett lugnt sällskapsakvarium med andra små snälla fiskar. Den är ganska lätt att få att leka, men kullarna är små. Som kanske framgår är detta min favorit bland snäcklekarna.
I andra änden av skalan har vi de kanske snyggaste snäcklekarna, multifasciatus och ocellatus. Det är rätt bitska fiskar, bör hållas i grupper, och särskilt multifasciatusen gräver som om de muddrade för en ny öresundsbro - men de är lätthållna, har en massa intressanta beteenden och leker bra. Deras större aggressivitet gör att de kan fungera också med ganska stora ganska aggressiva ciklider.
För närvarande verkar det vara nästan omöjligt att få tag på brevis, medan särskilt ocellatus är mycket lätt att hitta, men tillgång går i vågor.