pepparkorn på diskus!!

#1 - 26 oktober 2003 19:28
har en lite fråga bara :har 10 st marlboro red ungfiskar
dom har så kallade svarta pepparkorn på kroppen vet någon vad det kommer ifrån för jag vet att det försvinner men tiden . kan det vara maten eller vad??? är lite nyficken
#2 - 26 oktober 2003 20:14
står det ut eller?
#3 - 26 oktober 2003 20:37
Ursprungligen skickat av Hajen_89

står det ut eller?

nej det står inte ut vet att det är vanligt på typ viss odlade diskusar men jag skulle vilja veta varför det uppstår!!!!
#4 - 27 oktober 2003 10:12
Hej Peter!
Hur är läget? Vi får ta den där turen någon gång i vinter! För att svara på din fråga: Jag är nästan säker på att de pepparkorn som fisken har som ungfisk, de får den dras med hela livet ut. Snarare är det dessutom så att det kan tillkomma fler korn allteftersom fisken växer. Det är just därför som det är relativt ovanligt med helt "rena" Marlboro reds, de flesta har istället det lilla skönhetsfelet att deras sidor är "pepprade" med svarta pigmentfläckar. Tyvärr.
#5 - 27 oktober 2003 11:52
tjena tomas
joo du kanske har rätt men jag har hört en teori att istället för ränder så får en del odlade sorter pepparprickar när det är något fel men men det är som jag hört och i mitt fall så stämmer inte det för mina små "gullepluttar" =P dom stor trivs och dom äter och kommer när man närmar sig akvariet men det är så att dom inte är fulla av prickar lite bara men som sag vad var bara nyfiken vad det berodde på . men jag har haft diskusar som det också försvunnit på när dom varit små har dom haft svarta prickar på sidorna men när dom blivit större har det förvunnit elller blivit mindre medans det en del haft det kvar men som du säger det är ett litet skönhetsfel dom är helt okej ändå =)
ha det wolf vi kan ju höras över telefonen någon gång
#6 - 27 oktober 2003 12:09
Pigeonblood-varianterna (innefattar även Marlboro red) har den skillnaden att deras svarta pigment är koncentrerat till dessa "smutsfläckar" och därmed så saknar de ränder. Resultatet blir att de inte kan styra sitt pigment som "vanliga" diskusar. Detta resulterar ofta i problem vid uppfödningen av yngel, eftersom ynglen inte får rätt signaler från sina föräldrar, ytterligare ett problem med detta är att de inte kan visa att de är sjuka genom att bli mörka. Trots allt är det vackra fiskar, och jag önskar dig all lycka och mycket nöje med dina discusar!
#7 - 27 oktober 2003 12:17
[ytterligare ett problem med detta är att de inte kan visa att de är sjuka genom att bli mörka. Trots allt är det vackra fiskar,

tycker nästan det är en fördel att dom inte blir svarta när det är något fel . tycker det är så j-vl tråkigt om man har en bunt blåa diskusar(undantag blue diamond) så är hälften kolsvarta för att dom är längre ner på rankingen i akvariet neee då före drar jag en diskus som har samma färg fast den är halvdöd . men det är ett gisel att det kan vara svårare att upptäcka evetuella sjukdommar m.m men man får lära sig att hålla koll men men smaken är som baken ja ni vet vad
gjorde mig nyss av med mina royal blå för jag hedde den syndromen som jag nyss talade om
#8 - 27 oktober 2003 12:25
hmmm mycket stavfel nu sorry
#9 - 27 oktober 2003 12:39
Jo, smaken är som baken, men personligen tycker jag det är bättre om man kan se på fiskarna om de inte mår bra, innan de dör för då kanske man hinner göra något åt det!
#10 - 27 oktober 2003 13:45
sant så sant
tur man är olika för tänk vad tråkigt det skulle vara om alla ville ha samma diskusar ;)
#11 - 27 oktober 2003 14:18
Japp. Måste även tillägga, att så länge förekomsten av pigmentfläckar/pepparkorn är relativt liten, så är det ju inte något stort problem. Det kan det först kallas när flcäkarna är så rikliga att fisken ger ett "smutsigt" intryck, och det kan jag knappast tänka mig att dina gör, Peter?
#12 - 27 oktober 2003 15:23
nopp helt riktigt wolf =P

Annons