pengarna tillbaka?

#1 - 10 november 2003 15:55
hej. jag köpte en kampfisk för en vecka sen då jag blev garanterad att den skulle kunna gå tillsammans med guppys.
men det var helt fel. den har varit hemsk. direkt när en guppy kommer i närheten blir den aggresiv och jag har haft två döda guppys nu i veckan och mina guppyhanar verkar må dåligt och är skygga plus att en har konstig stjärtfena( troligen från bråk med kampfisken).
nu är jag lite sur eftersom jag frågade noga om den skulle vara aggresiv mot guppysarna och dom gav sitt ord på att den inte skulle vara det så jag tänkte lämna tillbaka kampfisken idag. men nu är frågan.. får jag pengarna tillbaka eller ska jag gå och dra med att deras okunnighet kostade mig två av mina finaste guppyhonor och pengarna för kampfisken? det är inte mycket pengar men det är principen.
jag är tacksam för snabba svar då jag tänkte hinna innan de stänger.
mvh/martina
#2 - 10 november 2003 16:11
Hmm, det var ju väldigt okunnigt av den som sålde, för det är ju rätt välkänt att kampfiskar gärna attackerar sådana som liknar dem själva och det gör ju guppisar med sina långa färgstarka fenor. Å andra sidan borde ju du själv också ha kunnat tagit reda på den saken, så det är ju inte bara deras fel...
#3 - 10 november 2003 16:44
ja, jag vet att det var dumt av mig. men när jag väl va i djuraffären och såg den fina lilla firren var jag tvungen. men jag försäkrade mig om att den skulle klara alla andra förhållanden som mitt akvarium har. och som sagt så sa han att allt skulle funka. men men. nu är det dags att åka innan de stänger. hoppas bara att jag får nån sorts ersättning.
mvh/martina
#4 - 10 november 2003 17:27
jag kom precis hem med tre nya fina guppys som jag fick i ersättning för den "felaktiga" informationen dom gett mig. han var jätte trevlig och beklagade så jag kände mig lite ond som blivit smått sur innan. men nu är vi alla glada och nöjda.
mvh/martina
#5 - 10 november 2003 17:39
Verkligen bra gjort av dig att gå tillbaka och få upprättelse! Om fler gjorde det så skulle vi slippa många "Zooaffärs-amatörer". Nu drar de sig nog innan de ger galna råd igen...
#6 - 10 november 2003 17:43
Martina: jag tycker inte att man som akvarist ska behöva ta reda på saker om fiskarna innan man köper dom, ställer man frågorna på affären ska dom kunna svaren, sen är det en självklarhet att dom ska ta sitt ansvar om dom gjort fel som dom nu gjorde.

Givetvis är det bra att ta reda på saker om fiskar man vill köpa, men man ska kunna kräva att folket på affären vet vad dom sysslar med :)

//Marcus
#7 - 10 november 2003 18:15
Tricella, Dr. Strange - tack för att ni står på min sida i saken.
jag tycker som ni, dom ska kunna sina saker. men nu ordnade sig allt och dom var ju jätte snälla som kompenserade med nya fiskar.
tricella- håller med, nu vet dom allt hur det går när dom inte kan sina djur. hehe
mvh/martina
#8 - 10 november 2003 19:39
Det var nog bara väldigt argsint hane du hade fått. Det brukar gå bra med kampfiskar & guppys. Har det själv i mina barns akvarium (1 hane + 2 honor) & ca 6 st guppys & det funkar hur bra som helst. Det var ju bra att du fick nya fiskar.
#9 - 10 november 2003 19:45
jag tycker inte att man som akvarist ska behöva ta reda på saker om fiskarna innan man köper dom, ställer man frågorna på affären ska dom kunna svaren, sen är det en självklarhet att dom ska ta sitt ansvar om dom gjort fel som dom nu gjorde.

Givetvis är det bra att ta reda på saker om fiskar man vill köpa, men man ska kunna kräva att folket på affären vet vad dom sysslar med :)

personligen tycker jag att det är en självklarhet att läsa på om djuren innan man köper dem, de är inga prylar.

sen var det ju bra att de erkände sitt fel o gav dig ersättning martina =)...
#10 - 10 november 2003 19:59
Jag tycker att det är självklart att man måste läsa på om de fiskar man köper, så att man inte gör misstag som gör både en själv och fiskarna olyckliga! Att de sedan i affären borde kunna sin sak är givetvis självklart, men egna kunskaper är ju ett effektivt "vaccin" mot djuraffärspersonal som pga okunskap, stress eller allmänt hjärnsläpp ger felaktig information. Även om de är schyssta och ger ersättning, så kan ju det inte återuppliva en död favoritfisk som råkat illa ut...

Men Martina, jag tycker verkligen att personalen i din affär skötte det hela på ett bra sätt! Trevligt att höra att allt löste sig.
#11 - 10 november 2003 22:56
Man kan ju inte kräva att personalen ska veta allt om varenda fisk. Men om de inte vet så ska de erkänna det och inte hitta på något för att sälja fler fiskar. Nu var det dock väldigt vanliga fiskar så de borde ha vetat det.
#12 - 10 november 2003 22:58
Når man "arbeider" med kampfisk, kan man ALDRI gi noen som helst garanti på hva som går bra eller ikke, dette pga. av de forskjellige linjene Kampfiskene er avlet på, så hvis man garanterer noe så kan du selvfølgelig på kjøpet opphevet, MEN det er viktig at man ikke sier noe sikkert vedr. Kampfisk, men at man kjøper på egen risiko, av og til går det bra, men av og til går det ikke bra.
For at man skal garantare seg 100% så skal man ha en solotær Betta spl. alene, men ønsker man å ha den sammen med andre fisk, og det gjør man ofte, så skal man iakta dens adferd i flere timer etter at man har kommet hjem.
Kun som et godt råd
Svein
#13 - 10 november 2003 23:20
Om dom som säljer fisken säger att det ska gå bra med dom andra fiskarna man har ska man inte behöva läsa på, det finns många som har akvarium som inte är intresserade av att sitta och söka info på internet, därför ska personalen kunna sin sak anser jag.

//Marcus
#14 - 10 november 2003 23:50
Ursprungligen skickat av AndreasN

Man kan ju inte kräva att personalen ska veta allt om varenda fisk. Men om de inte vet så ska de erkänna det och inte hitta på något för att sälja fler fiskar. Nu var det dock väldigt vanliga fiskar så de borde ha vetat det.

Varför skall man inte kunna kräva att de skall veta allt om varenda fisk?
Så du menar att om jag frågar ifall den fina lilla paronhajen på 10 cm funkar med guppies & han säger JA för han inte kan allt om alla fiskar.
Är det mitt fel då?
NEJ det är hans fel..han skall nämligen veta vad det är han säljer och kunna berätta det för kunden..det är hans skyldighet.
som det är påpekat innan i denna tråden..det är inte saker, det är djur.
#15 - 11 november 2003 06:20
Ursprungligen skickat av JR

[quote]Ursprungligen skickat av AndreasN

Är det mitt fel då?
NEJ det är hans fel..han skall nämligen veta vad det är han säljer och kunna berätta det för kunden..det är hans skyldighet.

[/quote]

håller med till 100%
Annars skulle ju vilken träkalle som helst kunna jobba i zoo affär.
De kanske inte kan veta allt, men nån koll ska de ju ha.
#16 - 11 november 2003 07:09
Varför skall man inte kunna kräva att de skall veta allt om varenda fisk?

Så du menar att om jag frågar ifall den fina lilla paronhajen på 10 cm funkar med guppies & han säger JA för han inte kan allt om alla fiskar.

nu skriver ju andreas att

Men om de inte vet så ska de erkänna det och inte hitta på något för att sälja fler fiskar.

så jag håller med andreas, men att försäljaren, liksom VI köpare måste ta reda på vad vi ska/har köpt. de är ju inga prylar som sagt!!
#17 - 11 november 2003 12:25
Självklart ska handlaren ha information motsvarande artbeskrivningarna på zoopet. Men allt står ju inte där. Står det tex att många apistogrammor kan para sig med varandra och är därför inte lämpliga ihop? Ibland är informationen felaktig som att Khulin skulle vara en ensling.

Det går altså inte att veta allt om varenda fisk men när handlaren inte vet så ska inte någon gissningslek inträffa för att sälja mer fisk.
#18 - 12 november 2003 09:52
och är det inte så att man borde kunna begära av personalen att de vet tillräckligt för att hindra överentusiastiska nybörjare att köpa "fel" fisk? Alla som skaffar akvarium vet ju inte vad de ger sig in på...
När jag skaffade mina var det knappt att de frågade hur stort akvarium jag hade...
#19 - 15 november 2003 16:48
Ursäkta mig nu men vad hjälper det att du får nya guppyn som kan bli söndre slitna av din kampfisk? Sälj kampfisken istället!
Och vad kommer till fiskförsäljare så BORDE de ju veta något om fiskarna de säljer, men om man inte orkar ta reda på lite fakta om nån fisk , hur ska man då orka sköta sitt akvarium? Lite kan man nu anstränga sig! Dessutom går troligen <u>de flesta</u> kampfiskar att ha ihop med guppyn men tro det eller inte, fiskar är INDIVIDER.

Annons