Detta gäller inte akvarier.
Det jag undrar är om man måste ta en rekvisitation från ett försökringsbolag eller om man kan kräva kontanter?
Jag vill inte bli tvingad att handla i en speciell affär.
janne dansk skrev:jag har haft ett par försäkringsskador , bla en krock med ett rådjur , en vattenskada i källaren , en stöldskada , i alla fallen fick jag kontant ersättning , MEN ,,, lite beroende , så om du begär kontantersättning , kan du inte komma efteråt o säga att dett blev inte bra , så jag måste ha mera pengar , så i dom flesta fallen är dett bättra att låta försäkringen fixa dett hela
// janne
janne dansk skrev:jag har haft ett par försäkringsskador , bla en krock med ett rådjur , en vattenskada i källaren , en stöldskada , i alla fallen fick jag kontant ersättning , MEN ,,, lite beroende , så om du begär kontantersättning , kan du inte komma efteråt o säga att dett blev inte bra , så jag måste ha mera pengar , så i dom flesta fallen är dett bättra att låta försäkringen fixa dett hela
// janne
Gaffel skrev:Kontant ersättning?? Är du gift med en försäkrings inspektör eller? :D
Gaffel skrev:Om det är så vanligt kanske man borde fråga sig varför ingen roar sig med att råna resande försäkringshandläggare i vårat annars så kontantlösa samhälle eller beror detta på att försäkringsbolagen har oskattade pengar gömda i madrasserna?
miaz skrev:Du får oftast lägre ersättning om du väljer kontanter, men får mellanskillnaden i efterhand om du kan visa kvitto på att du återköpt likvärdiga grejer. En rekvisition ska inte behöva vara styrd till någon speciell butik och är det smidigaste om man vill köpa tillbaka det man blivit av med. (Ja, jag jobbar på försäkringsbolag :p)
Agnez skrev:Mina erfarenheter av försäkringsbolag de senaste åren:
Vår LG TV blev fördärvad av vår dotter som stod och repade den med en gaffel, den var då tre veckor gammal och i ersättning fick vi en Samsung. (som hänger sig från och till)
I höstas blev vår ytterdörr fördärvad, Ekstrandsdörr. Rejäl dörr med tyngd och kvalitet. I ersättnig ville dom ge oss en dörr, lätt som balsaträd till ett värde av 3995:-. Likvärdig Ekstrandsdörr 18 000:-. Detta ärende är inte klart ännu.
Jag har en Saab och skulle det nu hända något med den så är jag rädd vad jag skulle få i utbyte...en Skoda?
Kan tillägga att vi har bytt bolag. Ska bara få klart dörraffären sen behöver vi inte ha med dom att göra mer.
Bowman skrev:Agnez
I många fal handlar det om bud från deras håll tyvärr, det är bara att tacka nej och driva på för att få vettig ersättning. Ofta funkar det.
Dom försöker alltid komma undan med så lite som möjligt såklart.
Tenkare skrev:Lite OT kanske, men jag hade ju en tv som gick sönder när jag skulle flytta den. Hade ju tecknat en försäkring på en större kedja på den. Så det var ju bara att köra ut med den och få den lagad. Men nej det skulle bli för dyrt att laga, så jag skulle få en ny. Gammal tv 26000 2 år gammal, erbjuden tv 10000. Förklarade att det stod inget om värdeminskning i papperna utan att det det gällde summan. Då gick det inte för sig längre utan numera var det en likvärdig som gällde. Då tyckte jag att dom kunde laga min gamla det skulle ju bara kosta 22000 så det var ju inte omöjligt att laga. Gick inte.
Accepterade tillslut den nya tvn (inte riktigt nöjd). Kollade med mitt försäkringsbolag, med värdeminskning och självrisk hade jag tjänat på att ta det via min hemförsäkring.
Aldrig mer att jag kommer att teckna försäkring i butiker längre. Kolla med försäkringsbolag vad som gäller hos dom innan ni tecknar en hutlöst dyr försäkring i butik. Det kostar ju inget om den går sönder, men den kostar desto mer att teckna.
Som sagt OT, men kändes bra att skriva av sig lite.
Tenkare skrev:Likvärdig Nja definationsfråga.
Börjar med det uppenbara.
Gammal silver, ny svart. Inte snyggt med stereo dvd och digitalboxar i silver.
Gammal 42 tum, ny 40 tum.
Gammal hade spökskuggor men inte störiga, ny spökskuggor ganska störiga.
Gammal Plasma, ny LCD.
Egentligen skitsamma numera då min exfru har tvn och själv har jag skaffat bättre.
Men jag blir fortfarande förbannad när jag tänker på det. För vad säljaren sa och det stod i papperna så skulle jag få en ny tv för 26000 om nåt hände. Glömde även att skriva detta, att laga den gamla tvn gick inte då dom hade slängt den! Utan att prata med mig först.
Bowman skrev:Himla aber det där med "affärförsäkringarna".. Det är lurendrejeri, hoppas man får stävjat det där nån gång.
Jag hade aldrig godtagit alla dom skillnaderna du nämde dock, till och med mindre storlek på tv:n?! Jag hade polisanmält!
Bowman skrev:Det gick bra, Jag slapp rekvisitation. Alla stålar in på banken. Men det var inte första budet om man säger så.
Vad kostade det? 30 min på telefon.
Tack för det televerket!