Helt klart ser den ena ut att ha samma missbildning som "papegojcikliden" :p Har för mig att jag även sett en påfågel med samma missbildning. Och zebror, de kan i och för sig ha varit korsade med "papegojan". Men lite synd att ha ihjäl den, du kanske kan behålla den, men låta bli att odla på den bara? Lustigt att de är missbildade, de har väl inte odlats så länge så de ska kunna ha hunnit bli inavlade?
Jag tycker att det är väldigt märkligt att så fort någon muation uppstår så sägs det bero på inavel, men mutationer kan definitivt uppstå även utan inavel - ja t.om. väldigt ofta i naturen. Jag tror fakiskt att det händer minst lika ofta i naturen som i akvarium - skillnaden är snarare den att mutationerna i naturen har dålig chans att klara sig gentemot predatorer. Om de klarar sig så har de betydligt sämre chans att att hitta en partner för att reproducera sig. I akvarium har de större chans att överleva eftersom det där inte finns något "naturligt urval". När jag dök i malawisjön så såg jag på ett ställe en Metraiclima zebra som var färgad "exakt" som en duboisi från Tanganyika och den verkade vara allas hackkyckling (följde den någon halvtimme). Helt klart en mutation som underligt nog hade klarat sig till vuxen stadiet men den skulle knappast få någon chans att reproducera sig.
Så Ansjos fiskar kan vara en mutation, men det kan också helt enkelt födas vanskapta yngel, eller yngel kan bli vanskapta pga någon defekt eller pga kosten , eller pga någon medicinering när de var små. Helt klart skall de dock inte odlas på.