Pelmatochromis nigrofasciatus

#1 - 18 juni 2009 16:33
Någon som har sett den i nå´n affär, eller vet om den går att få tag i? Verkar vara en fin ciklid.
#2 - 26 juni 2011 19:28
Svara inte alla på en gång, hehe :p Nej, men allvarligt talat, ingen som vet var man kan få tag i den, blir mer och mer sugen varje gång jag ser en bild på den.
#3 - 26 juni 2011 19:43
Jag såg den på Imazo för ett par år sedan, och även Akvarielagret hade den hemma vid den tiden men nu har jag inte sett den på länge. Även jag skulle nog lätt klippt ett par om jag sett den, en av de snyggaste cikliderna jag sett.
Jag ska hålla ögonen öppna till hösten när jag åker ner till Tyskland, ett par åt oss var;)?
#4 - 26 juni 2011 19:49
ansjo skrev:
Jag såg den på Imazo för ett par år sedan, och även Akvarielagret hade den hemma vid den tiden men nu har jag inte sett den på länge. Även jag skulle nog lätt klippt ett par om jag sett den, en av de snyggaste cikliderna jag sett.

Jag ska hålla ögonen öppna till hösten när jag åker ner till Tyskland, ett par åt oss var;)?

Ja, den är riktigt snygg, och ska tydligen vara hyfsat fredlig. Ja, vore trevligt :) Om man kan hitta såpass stora exemplar att man kan se könsskillnad på dem.
#5 - 26 juni 2011 19:54
Påminn mig i september så ska jag kolla runt lite:)!
Vi ska bla. till den här "lilla:p" affären: http://www.zajac.de/
#6 - 26 juni 2011 20:02
ansjo skrev:

Will do :) Men du får kanske påminna mig om att jag ska påminna dig :p
#7 - 26 juni 2011 20:11
Mmm, ska göra det:p:D!
#8 - 30 juni 2011 19:47
#9 - 30 juni 2011 20:26
Tips på en nyinlagd artikel från ciklidbladets artikelarkiv nu öppet för alla fram till och med årgång 2009
http://www.ciklid.org/artikelarkiv/cb_artikel_visa.php?nr=200904&lopnr=10
#10 - 12 september 2011 21:29
ansjo skrev:

Nudge nudge :p
#11 - 13 september 2011 05:04
Jepp, den är redan uppskriven häromdagen:D!
#12 - 13 september 2011 11:51
ansjo skrev:
Jepp, den är redan uppskriven häromdagen:D!

Så du vet att den finns dit ni ska? :) Vad ligger de på i pris?
#13 - 13 september 2011 13:38
Nej, inte en aning om den finns där men jag gör alltid en lista på vad jag ska handla och kolla efter:).
#14 - 13 september 2011 16:50
Ok, får hoppas att den finns då :)
#15 - 15 september 2011 06:48
Här finns en tråd med mycket bilder på Pelmatochromis nigrofasciatus:
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=348.0
#16 - 15 september 2011 12:27
Fina bilder :) De där frisimmande ynglen, och kanske t.o.m deras eventuella avkomma, borde väl gå att få tag i nu, då de bilderna väl togs för några år se´n?
#17 - 5 oktober 2011 13:21
Bidde det inga nigrofasciatus? :confused:
#18 - 6 oktober 2011 07:01
Nope...
#19 - 25 november 2012 22:29
Men på auktionen igår:)!
#20 - 25 november 2012 22:50
ansjo skrev:

Ahh, du köpte inga förstår jag? :p Hehe...
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 26 november 2012 09:54
ansjo skrev:

Och dessutom till fyndpris:D
#22 - 26 november 2012 10:09
Jo, ett bra pris men jag kollade in dem lite noggrannare idag och blev ganska besviken. Jag trodde det var 3+2 pga storleken, men det visade sig att de två mindre är vanskapta. Rent ut sagt lite dåligt att ens sälja sådana fiskar då det syns så tydligt. Ska försöka ta reda på säljaren och ta ett snack med honom/henne. Det får bli kniven för dessa båda, sådana missfoster ska inte odlas på!
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 26 november 2012 10:26
ansjo skrev:
Jo, ett bra pris men jag kollade in dem lite noggrannare idag och blev ganska besviken. Jag trodde det var 3+2 pga storleken, men det visade sig att de två mindre är vanskapta. Rent ut sagt lite dåligt att ens sälja sådana fiskar då det syns så tydligt. Ska försöka ta reda på säljaren och ta ett snack med honom/henne. Det får bli kniven för dessa båda, sådana missfoster ska inte odlas på!

Det var riktigt dåligt - tråkigt med oseriösa försäljare.
#24 - 26 november 2012 10:31
Usch, vad tråkigt! Hoppas du får tag på säljaren och lär h*n en läxa!
#25 - 26 november 2012 11:20
ansjo skrev:

Fy, vad tråkigt - hur oseriös får man vara egentligen:mad:.

//Inger
#26 - 26 november 2012 11:20
Det var riktigt dåligt - tråkigt med oseriösa försäljare.
Ja, speciellt när det är så uppenbart på dessa två. Lite ilsk blir jag allt...:(
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 26 november 2012 11:28
ansjo skrev:
Ja, speciellt när det är så uppenbart på dessa två. Lite ilsk blir jag allt...:(

Jag kan tycka att det borde finnas en namnlista över vilka som säljer vad. Det mesta jag köpte var riktigt bra - men någon växtpåse innehöll få och riktigt dåliga växter (hade antagligen legat länge i påsen) och det hade ju varit bra att veta vem man skall handla av resp, inte handla av nästa år.
#28 - 26 november 2012 11:31
Där håller jag med dig. Vill man vara anonym kan man börja fundera ut på varför...likaså så ser man om folk budar på sina egna objekt för att få upp priserna.
#29 - 26 november 2012 11:31
ansjo skrev:

Synd också, när det verkar vara en ganska så svår fisk att få tag på:(.

//Inger
#30 - 26 november 2012 11:44
Sådana här är inte kul att ha i karet, huvudet snett och konstig form på, ryggfenan är bara halv...om man jämför med "friska" ex.[ATTACH=CONFIG]57843[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57844[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57845[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]57846[/ATTACH]
#31 - 26 november 2012 11:44
Eller är det Papegojcikider jag fått tag på:D...?
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 26 november 2012 11:54
ansjo skrev:
Eller är det Papegojcikider jag fått tag på:D...?

Jag tänkte just det - målade papegojciklider som har tappat färgen:p

Annars bra storlek
#33 - 26 november 2012 15:04
Helt klart ser den ena ut att ha samma missbildning som "papegojcikliden" :p Har för mig att jag även sett en påfågel med samma missbildning. Och zebror, de kan i och för sig ha varit korsade med "papegojan". Men lite synd att ha ihjäl den, du kanske kan behålla den, men låta bli att odla på den bara? Lustigt att de är missbildade, de har väl inte odlats så länge så de ska kunna ha hunnit bli inavlade?
#34 - 26 november 2012 15:11
Jag kommer att ta bort de som är defekta, de skulle inte ha blivit så stora att de ens skulle ha en chans att komma ut i handeln. En som odlar fisk och säljer borde veta såpass mycket att sådana exemplar inte ska gå till försäljning.
Eftersom jag tog könsfördelningen lite på "känn" och på storlelen igår, har jag titta närmare idag, och jag är rädd för att där är 5 hannar i den gruppen.
Jag har mailat en bakant till uppfödaren samt även skickat sms till honom, så får vi se om jag får något svar.

Micke, du vet väl att annonsering inte är tillåtet på forumet;).
#35 - 26 november 2012 15:12
Det är en deformitet som ofta syns på Jack Dempsey, speciellt EBJD, och kallas för Beaknose eller Beakhead. Jag har inte kollat riktigt (just nu) vad det beror på, men det är väl efterdyningar av missriktad avel, eller någon form av inavel. Seriösa uppfödare, av JD och EBJD, tar alltid bort exemplar med denna missbildning.
:)
#36 - 26 november 2012 15:36
Men om några i kullen ser ut så, så är väl risken att även de som ser ok ut bär på den genetiska defekten? Finns en annan huvud/nosdefekt, som jag har för mig att jag har sett på JD och röd ciklid, och det är att överkäken tycks saknas, så fisken får ett kraftigt underbett.

Ansjo: Hmm, jo, men har för mig att vi pratade nå´t om det innan, att du skulle försöka få tag i några till mig på auktionen, eller minns jag fel? [:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#37 - 26 november 2012 16:00
Animaniac skrev:
Helt klart ser den ena ut att ha samma missbildning som "papegojcikliden" :p Har för mig att jag även sett en påfågel med samma missbildning. Och zebror, de kan i och för sig ha varit korsade med "papegojan". Men lite synd att ha ihjäl den, du kanske kan behålla den, men låta bli att odla på den bara? Lustigt att de är missbildade, de har väl inte odlats så länge så de ska kunna ha hunnit bli inavlade?

Jag tycker att det är väldigt märkligt att så fort någon muation uppstår så sägs det bero på inavel, men mutationer kan definitivt uppstå även utan inavel - ja t.om. väldigt ofta i naturen. Jag tror fakiskt att det händer minst lika ofta i naturen som i akvarium - skillnaden är snarare den att mutationerna i naturen har dålig chans att klara sig gentemot predatorer. Om de klarar sig så har de betydligt sämre chans att att hitta en partner för att reproducera sig. I akvarium har de större chans att överleva eftersom det där inte finns något "naturligt urval". När jag dök i malawisjön så såg jag på ett ställe en Metraiclima zebra som var färgad "exakt" som en duboisi från Tanganyika och den verkade vara allas hackkyckling (följde den någon halvtimme). Helt klart en mutation som underligt nog hade klarat sig till vuxen stadiet men den skulle knappast få någon chans att reproducera sig.

Så Ansjos fiskar kan vara en mutation, men det kan också helt enkelt födas vanskapta yngel, eller yngel kan bli vanskapta pga någon defekt eller pga kosten , eller pga någon medicinering när de var små. Helt klart skall de dock inte odlas på.
#38 - 26 november 2012 16:24
Animaniac skrev:

Ansjo: Hmm, jo, men har för mig att vi pratade nå´t om det innan, att du skulle försöka få tag i några till mig på auktionen, eller minns jag fel? [:o]
Jodå, men det är en annan femma:)! Ska ner till Tyskland om ett par månader igen och ska hålla ögonen öppna åt oss:)!
#39 - 26 november 2012 16:35
ansjo skrev:
Jodå, men det är en annan femma:)! Ska ner till Tyskland om ett par månader igen och ska hålla ögonen öppna åt oss:)!

Låter bra :)
#40 - 26 november 2012 16:50
Ah, jag skiter i vilket! Vad den fula deformationen än beror på, så är den iallafall ganska vanlig på fiskarna hos dom som håller på med JD - det är ganska mycket tal om hur de skall bli av med just dessa exempler i sina odlingar... speciellt då hos EBJD där defekten tycks uppstå mer frekvent...

Ja, jag fick iallafall upp statestiken i antal inlägg och på Bullshit-o-Metern.
#41 - 26 november 2012 16:58
Jäkligt tråkigt oavsett vilket, är i ärlighetens namn inte så sugen att odla/behålla någon av dessa längre. Skit också, när man äntligen fick tag i dem så blev det bara pannkaka av allt...
#42 - 26 november 2012 17:58

Ja, jag fick iallafall upp statestiken i antal inlägg och på Bullshit-o-Metern.

jaha, är det därför du skriver dina inlägg ;);)
då fär du börja skriva kortare och bara en massa tjafs och inte göra dina underbara lååånga härliga inlägg som är så lärorika:p

ansjo skrev:
Jäkligt tråkigt oavsett vilket, är i ärlighetens namn inte så sugen att odla/behålla någon av dessa längre. Skit också, när man äntligen fick tag i dem så blev det bara pannkaka av allt...

Fasiken vad jag lider med dig :( känner du min sorgsenhet på 10 mils avstånd?
#43 - 26 november 2012 18:08
...åttio mil, eller nåt sånt - kanske lite svårare att känna förstås:(.

//Inger
#44 - 26 november 2012 18:30
Ja, tråkigt, jag som så gärna ville ha tag i den...
#45 - 9 januari 2013 18:44
De tre jag fick av ansjo har färgat ut bra tycker jag, och lever nog upp till mina förväntningar av hur snygga de skulle vara, efter att ha sett bilder på dem. Den största har tyvärr ett skönhetsfel på analfenan, men ser i övrigt bra ut. Men börjar misstänka samma sak som ansjo, att det är tre hanar. Vore ju inte helt fel att få tag i några honor också :p

Några bilder på två av dem (den minsta och den mellanstora)... Hanar? Har för mig att du ansjo sa nå´t om den svarta fläcken i ryggfenan, men när jag tittar på dina bilder tidigare i tråden, så ser alla ut att ha den svarta fläcken?
#46 - 9 januari 2013 19:01
Alla har fläcken, men på honorna så ska denna fläck inte gå upp på ryggfenan. De ser annars bra ut, men jag tror de är ganska långt ifrån utfärgade.
#47 - 9 januari 2013 19:22
ansjo skrev:
Alla har fläcken, men på honorna så ska denna fläck inte gå upp på ryggfenan. De ser annars bra ut, men jag tror de är ganska långt ifrån utfärgade.

Ok, men när jag tittar på dina bilder, så ser det ut som om fläckarna går upp i ryggfenan på allihop? Nja, nej, helt utfärgade är de kanske inte, men bilderna gör dem väl inte riktigt rättvisa heller. I alla fall två av dem spänner ofta upp sig när de möts.

En bild på den större, med den lite missformade analfenan.
#48 - 9 januari 2013 19:40
Just därför jag tänkte det var tre hanar. De två missbildade jag tog bort hade även de samma fläck upp i fenan, och kanske de är som paletter och lek. Att det är pH som styr könsfördelningen...
#49 - 9 januari 2013 23:07
Ja, kanske, de kan ju vara släkt med Pelvicachromis, de har ju hur som helst paletternas gamla släktnamn. Hmm, inte nog med att de är svåra att få tag i rent allmänt, verkar dessutom svårt att få tag i båda könen :p
#50 - 23 januari 2013 13:49
Börjar misstänka mer och mer att det är tre hanar, de kivas en hel del :p Får jag inte tag i en eller ett par honor snart, så åker de nog till butiken...

Annons