Pedikyrfiskar?

#1 - 21 juli 2008 20:31
Tänkte bara höra om någon mer här inne hört talas om pedikyrfiskarna?

http://www.foxnews.com/story/0,2933,387302,00.html

Man har dem tydligen på fotsalonger, ffa i Asien & nu även i Usa.
De äter upp död hud på fötterna vad jag har förstått så nu kanske man kan kombinera sitt fotbad med akvariet? ;)
#2 - 21 juli 2008 20:44
Vad härligt! Bara att vrida upp tempen på doppvärmaren och i med luftpump/syresten för lite bubbel sen krydda på med ektozonsalt för det optimala akvaristfotbadet!
#3 - 21 juli 2008 20:58
Det är väl Garra rufa och Cyprinion macrostomus som används inom behandling av psoriasis, först uppmärksammad för 15-20 år sedan på nått hälsospa ute på Island.
#4 - 21 juli 2008 21:35
När jag dök i Thailand fick man ofta besök av så kallade "cleaner wrasse", framför allt när man fjällade efter taskig solbränna. Det nöp till lite ner de betade av ens döda hudceller, men efter ett vande man sig.
#5 - 22 juli 2008 17:59
Jag kan tänka mig att man gör något sådant, när man brukar baada i saltvatten kommer det nästan jämt fram små fiskar som nafsar en på fötterna.
#6 - 22 juli 2008 18:36
I vattenfallen i Erawans nationalpark utanför Kanchanaburi (kul ställe!) i Thailand kryllar det av fiskar som nafsar på alla badare. Lite läskigt i början, även om det inte gör så ont.
Fiskarna verkar vara Tor soro och så Garra eller Gyrinocheilus. De som sitter på stocken tvekar INTE för att vattnet är kallt - kolla in antalet hungriga fiskar som väntar på ett smakprov!
#7 - 22 juli 2008 18:53
Mest känd är väl Doktor fisk (Garra rufa)... Men stick ner fötterna bland hungriga strandräkor på västkusten så får du liknande behandling.
#8 - 22 juli 2008 20:26
erikthur skrev:
Men stick ner fötterna bland hungriga strandräkor på västkusten så får du liknande behandling.

Man kanske ska ta och testa en sån budget-variant nu på semestern? ;)

Annons