Pecoltia vittata

#1 - 25 september 2005 18:16
Hallå! Vi har köpt en liten malrackare, en Peckoltia vittata men är inte säkra på vilket L-nummer den har. Har en bok med L-malar men den liknar inte riktigt någon av de tre olika som finns i den. Däremot är den väldigt lik vittatan i Akvariets lexikon. Någon som har svar?
#2 - 26 september 2005 03:39
Kan det vara en sådan här http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/peckolti/75_f.php
isåfall är det en L015
HazelCR
#3 - 26 september 2005 05:32
L103 kanske, men du kan titta på L104 också. Är det någon av dem du köpt?
#4 - 26 september 2005 15:41
bild skulle vara intressant.. inte så lätt att säga vilken pecoltia det är.. jag har åxå en som jag e osäker på :)

fast jag har fått flera jättebra förslag :)
#5 - 26 september 2005 15:51
Den här blandas oftare än inte ihop med Peckoltia vittata:
http://www.planetcatfish.com/catelog/loricari/panaque/734_f.php
#6 - 26 september 2005 17:01
L015 är lik på formen men de ljusare ränderna är alldeles för breda på den. Vår har lika smala som på bilden av 104:an men fel stjärtform. Jag blir inte riktigt klok. Som jag skrev så är den typ identisk med den i boken.
Önskar jag hade en digitalkamera att ta bilder med men jag vet inte om det skulle lyckas så bra. Den är så liten ännu. Så om nån har Akvariets lexokon så ser ni hur lillskiten ser ut.
#7 - 27 september 2005 19:15
Akvariets lexikon har angett fel namn...det är en L104 Panaque maccus.

Mvh Janne
#8 - 28 september 2005 09:46
Ja, då kanske det är en sån trots allt... Kanske stjärten får mer form när den blir större... men det verkar vara ett sjuttsikens arbete med de där L-numren. Särskilt när man köper fisk av nån som kan en massa om L-malar och det ändå inte verkar vara den angivna arten... Stånk...
HazelCR
#9 - 29 september 2005 04:16
[QUOTE=Inka]Ja, då kanske det är en sån trots allt... Kanske stjärten får mer form när den blir större... men det verkar vara ett sjuttsikens arbete med de där L-numren. Särskilt när man köper fisk av nån som kan en massa om L-malar och det ändå inte verkar vara den angivna arten... Stånk...[/QUOTE]

Välkommen in i malträsket. :) Jag fick själv L104, men malarna såldes som L103.
Tråkigt att det är så här på malfronten. Iaf om man har planer på att försöka odla någon art. Jag menar att det är inte säkert att man får rätt art även om man beställer, dessutom är en del av dem riktigt dyra också.

Det är något att bita i för goc, att försöka bättra på artkunskapen bland akvariehandlare, om goc nu har det som mål.
#10 - 29 september 2005 20:02
GOC har som mål att förmedla kunskap om malar och därmed öka intresset...att lära alla akvariehandlare att ta reda på vad de säljer är inte helt lätt och det ligger väl i deras eget intresse, och även hos kunden.
När det gäller Panaque maccus och Peckoltia vittata har de varit förväxlade under många många år...tror inte det finns en bok som har rätt.

Mvh Janne
HazelCR
#11 - 30 september 2005 02:25
[QUOTE=JE]GOC har som mål att förmedla kunskap om malar och därmed öka intresset...att lära alla akvariehandlare att ta reda på vad de säljer är inte helt lätt och det ligger väl i deras eget intresse, och även hos kunden.
När det gäller Panaque maccus och Peckoltia vittata har de varit förväxlade under många många år...tror inte det finns en bok som har rätt.

Mvh Janne[/QUOTE]

Om man inte kan lite på diverse böcker, var skall man då försöka inhämta information?

Goc och Planet catfish känner jag till.
Är det de två sajterna plus fishbase som blir hobbyakvarister bästa informationskällor? Finns det fler?

Jag sökte i fishbase och där finns väl iaf rätt bild på de två?
#12 - 30 september 2005 16:58
När det gäller malar så är det många nya och gamla arter som skall artbestämmas och verifieras...så det är inte helt lätt, de sidor du nämner är bra att leta efter rätt namn eller L-nr...det kommer nya och bättre böcker snart.

Mvh Janne
HazelCR
#13 - 30 september 2005 17:06
[QUOTE=JE]När det gäller malar så är det många nya och gamla arter som skall artbestämmas och verifieras...så det är inte helt lätt, de sidor du nämner är bra att leta efter rätt namn eller L-nr...det kommer nya och bättre böcker snart.

Mvh Janne[/QUOTE]

Tack för det snabba svaret. MVH Gunnar
#14 - 7 oktober 2005 11:35
Jag måste ta kort och visa er min "randiga peckoltia" (clown) för nu blir jag mkt nervös över att det är en maccus!!

Annons